Projekt "Jap-style" Z1000 Mk.II

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bara tänkte lite, varför profiler och inte rör som förstärkningar? Mvh Tony

Ingen speciell anledning. Det fanns nära till hands helt enkelt. Sen är det lite mindre besvärligt att svetsa där det är trångt. :)

Snyggt. Såg att tidningen Bike håller på med ett bygge i samma stil som jag ska kika lite på på mässan. Pappa åkte alltid Kawasaki så dem gillar jag lite extra.

Jasså? Måste ta en titt på det i tidningen då.

Blir riktigt bra det där, det lustiga är att hela bakpartiet med sving och hjul ser så mycket modernare ut än vad de faktiskt är. Jag har sagt det förrut men de tåls att säga igen, otroligt estetiskt tilltalande.
Ska bli intressant att se helheten sen.

Håller med till 100%. Gillar den mer och mer för varje dag som går. :tummenupp

ZX6r och Zx9r runt 00 har konvetionella 46mm ben.

Det stämmer bra. Har för mig att Suzuki GSX1400 också har 46mm gaffelben.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Jo en uppsättning CR-S kostar ju en del, tyvärr. Jag har mest kikat på www.dynoman.net , där ligger väl de på runt 5000:- + frakt + ev. moms & tull.

Har lite mail korrespondens med en Australienare som trimmar äldre hojar som sitt leverna och han rekomenderade mig att köra ett par 31'or, men som sagt tror jag att ett par 29'or är bäst för rent gatåkande...dock funderar jag på att gå från 998 cm3 till 1170 cm3, så får se vad det blir då.

Vad gällande förstärkning på MKII ramarna så brukar de flesta även (nu mins jag inte om du redan gjort det när jag skriver detta) kring styrhuvdet (plåt) samt rör mellan de övre ramrören. Z1000R/J/GPZ ramarna hade dessa förstärkningar från fabrik, och var väl delvis därför kawasaki inte behövde förstärka ramen ytterligare när de byggde Lawsons superbike (annat än att byta sving etc.)

Ska du köra ett Kerker 4-1 eller vad är tanken?

/Otto
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Blir riktigt bra det där, det lustiga är att hela bakpartiet med sving och hjul ser så mycket modernare ut än vad de faktiskt är. Jag har sagt det förrut men de tåls att säga igen, otroligt estetiskt tilltalande.
Ska bli intressant att se helheten sen.

Amen till det.
gillar sånt här när ögat blir "lurat". :)
Svingen sitter som ett smäck på den.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jo en uppsättning CR-S kostar ju en del, tyvärr. Jag har mest kikat på www.dynoman.net , där ligger väl de på runt 5000:- + frakt + ev. moms & tull.

Har lite mail korrespondens med en Australienare som trimmar äldre hojar som sitt leverna och han rekomenderade mig att köra ett par 31'or, men som sagt tror jag att ett par 29'or är bäst för rent gatåkande...dock funderar jag på att gå från 998 cm3 till 1170 cm3, så får se vad det blir då.

Vad gällande förstärkning på MKII ramarna så brukar de flesta även (nu mins jag inte om du redan gjort det när jag skriver detta) kring styrhuvdet (plåt) samt rör mellan de övre ramrören. Z1000R/J/GPZ ramarna hade dessa förstärkningar från fabrik, och var väl delvis därför kawasaki inte behövde förstärka ramen ytterligare när de byggde Lawsons superbike (annat än att byta sving etc.)

Ska du köra ett Kerker 4-1 eller vad är tanken?

/Otto

Ja dom är ju det. Har en firma i England där dom kostar kring 7000kr, men det är fortfarande mycket pengar.

Gällande förstärkningen i ramen så har du helt rätt, störta delen av förstärkningarna som gjordes var runt styrhuvudet, för där är den verkligen klent tilltagen. Blir eventuellt att tillverka några plåtbitar idag för att svetsa dit. Inte löst hur förstärkningarna under tanken ska sitta än dock.

Amen till det.
gillar sånt här när ögat blir "lurat". :)
Svingen sitter som ett smäck på den.

Både utseendemässigt och måttmässigt. Behöver bara fräsa av en dryg millimeter eller två för att den ska passa perfekt i ramen. :)
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Jag Skulle satt iaf två rör ner från det övre övre ramröret ner till de två under, under tanken, det bör räcka om du redan förstärkt styrhuvudet. Här är en som går ytterliggare lite längre: http://www.kzrider.com/forum/11-projects/398465-nelsons-kz1000-fighter-build?limit=20&start=20

EDIT: Alternativt kan man ju göra en slags fackverks uppbyggnad mellan övre övre röret och de två under, men då är vi nog inne på over kill vad gällande förstärkning :p
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag Skulle satt iaf två rör ner från det övre övre ramröret ner till de två under, under tanken, det bör räcka om du redan förstärkt styrhuvudet. Här är en som går ytterliggare lite längre: http://www.kzrider.com/forum/11-projects/398465-nelsons-kz1000-fighter-build?limit=20&start=20

EDIT: Alternativt kan man ju göra en slags fackverks uppbyggnad mellan övre övre röret och de två under, men då är vi nog inne på over kill vad gällande förstärkning :p

Har lagt en plåt likt han över ramrören i bakkant av tanken. Återstår att se hur jag snickrar till resterande förstärkningar.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Har lagt en plåt likt han över ramrören i bakkant av tanken. Återstår att se hur jag snickrar till resterande förstärkningar.

De går nog att höfta dit lite rör, dels syns de inte, dels ska du ju inte piska bana med maskinen så jag tror att man godtyckligt kan sätta rör där man tycker det kan behövas, ingen idé att övertänka det om man inte har faciliteter eller simulatorer för att jämföra hållfasthet ;)

Men måste återigen berömma ditt projekt, GSX 1100 snurra i all ära, men en Kawasaki har mer själ och karaktär även om Suzukin har en bättre motor i grunden. Eddie Lawson > Wes Cooly
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
De går nog att höfta dit lite rör, dels syns de inte, dels ska du ju inte piska bana med maskinen så jag tror att man godtyckligt kan sätta rör där man tycker det kan behövas, ingen idé att övertänka det om man inte har faciliteter eller simulatorer för att jämföra hållfasthet ;)

Men måste återigen berömma ditt projekt, GSX 1100 snurra i all ära, men en Kawasaki har mer själ och karaktär även om Suzukin har en bättre motor i grunden. Eddie Lawson > Wes Cooly

Precis.

Gällande märkeshysteri så tycker jag allt sånt där är överdrivet. Själ och sånt där är bullshit, men med det sagt tycker jag en vattenkyld, insprutad radfyra är bland det själslösaste som finns, fast jag tror karaktär är ett bättre ordval när man pratar om motorcyklar då det ändå är döda ting. Alla hojar bygger på samma princip, enda skillnaden är om dom är luftoljekylda eller vattenkylda eller både och.

Jag kör Suzuki för att motorn är bra, trevlig att köra och ger grymt med effekt. Allt det andra spelar ingen roll.

Jag köper mer än gärna en Honda eller HD och bygger något kul trots att dom i många kretsar betraktas som skällsord.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Ja märkesbögeri motsäger jag mig med, jag har ju fler Yamaha, Honda, Kawasaki och är sugen på en och annan Suzuki modell. Ena anledningen jag antagligen aldrig kommer köpa en HD är att de är så jävla dyra, så det är ju ingen folklig hoj direkt. En äldre engelsk hoj skulle inte varit fel att ha heller, men prisern på dem börjar bli för höga även där.

Anledningen jag gillar Kawasakis radfyror bättre kan vara att det dels var min första hoj, sen att de historimässigt varit involverade i radfyra utveckligen längre än Yamaha och Suzuki. Kawasaki hade ju en radfyra under utveckling när Honda lanserade sin CB750 K0 1969, vilket fick dem att gå tillbaka till ritbordet och dra upp motorstorleken till 900cc och förfina cykeln en aning inför Z1:ans lansering 1972.

Efter Suzukis flopp med deras wankelmotordrivna RE-5 så var det tur de hittade rätt med GS760/GS1000, så inte företaget gick i graven och man gått miste om de fina hojarna de gjorde där efter! :D

Men allt sådant här är ju subjektivt, som så mycket annat :) Jag råkar väl gi
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag har jag (och farsgubben) varit duktiga. Han blästrade sving och jag byggde om förgasarna från att ha haft sidmonterad gasrulle till att ha den i mitten, så nu går det fritt under tanken. :)

Först bild på hojens sexiga bakdel dock!

DSC_0003-3.jpg


På bilderna syns även dom förskönande förstärkningarna på svingen som är ditsvetsade.

DSC_0007.jpg


Tack till Xyron för utlåning av slicks för mock-up. :tummenupp

Och förgasarna då? Ja, det var ju egentligen ingen märkvärdig operation. Borra två hål och gänga lite sen var det klart. Rullen satt egentligen mellan 3:ans och 4:ans förgasare, nu sitter den mellan 2:an och 3:an.

DSC_0014-2.jpg


DSC_0018-1.jpg


DSC_0020-1.jpg


Nu blir det att fixa så att svingen kommer på plats och se till att stötdämparinfästningarna går att svetsa. Då återstår det bara att måtta in bakfälgen så den hamnar i linje med framfälgen sen kan vi börja jobba på framändan. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fixade så att svingen är på plats ikväll.

Började med att banka in nya lager i svingen och fetta in dom ordentligt. Därefter började jag göra lite mätningar på hur svingarmsrören från ZRX:en och Mk.II:an skulle kapas. Kom fram till att ZRX röret behövde bli 2mm kortare och Mk.II röret 6,5mm kortare. Sen behövdes även en distans på ca 10mm på högersidan av svingen.

Sagt och gjort åkte vi iväg för lite maskinarbete. Två timmar senare hade vi det här resultatet.

DSC_0015-1.jpg


ZRX svingarmsröret linat med Mk.II röret. Utsticket på det inre röret passar in i ett stödlager som sitter i svingen. Såhär blev det.

DSC_0006-3.jpg


Och en bild på den lilla distansen.

DSC_0003-4.jpg


Sen vad det bara att smälla dit grejjerna och kolla så allt satt som det ska. Blev hur bra som helst, rörde sig inte en millimeter när svingbulten var åtdragen.

DSC_0016-1.jpg


Nästa steg blir att börja med stötdämparinfästningarna. Startar nog med det nån gång imorgon eftermiddag. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var duktig tidigare i eftermiddag och svetsade stödämparinfästningarna.

Gjorde diverse kontrollmätningar, koll med laserpass och allt möjlig för att försäkra mig om att det var rakt och fint, sen var det bara att steka ihop allt. Blev riktigt bra tycker jag. Stundvis var det bökigt att komma åt med svetsen (sadellås ivägen, med mera...) men det gick bra ändå.

Här kommer lite bilder.

Höger sida.

DSC_0008-4.jpg


Vänster sida.

DSC_0020-2.jpg


Och vy bakifrån.

DSC_0023-1.jpg


DSC_0026.jpg


Blir att fixa en provisorisk hjulaxel (ett 20mm rör) och sen börja mäta in bakfälgen så att den är i linje med framfälgen senare i helgen eventuellt. Ska även börja skissa på lite gaffelkronor är det tänkt. :)

Sen gjorde jag ett snabbt blästerjobb åt Xyron. Som nytt!

DSC_0031.jpg


:tummenupp
 
Last edited:
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Det blir fint det där!

Av vilken anledningen blästrade ni svingen? Min originalsving är eloxerad vilket har sina fördelar. Eller ska du lackera svingen svart?

Om du ska köra med riktiga däck så ska du kanske överväga att förstärka svingen, många med ZRX gör det med gott resultat för körbarheten.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top