Bo i Linköping

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Hej Linköping!

Hoppas ni hinner läsa detta innan midnatt den 4-5/12 för då måste jag bestämt mig.

Jag bor i dagsläget på Colonia, Universitetet i Linköping. Senaste året har jag hunnit få jobb (i Motala så en del pendlande) och komma längre från studentlivet. Här på Colonia är dessutom ett jävla liv på studenterna som inte riktigt fungerar med ett heltidsjobb.

I veckan har jag fått erbjudande om en lägenhet på Åbylundstorget 6 från Stångåstaden, vad tror ni om detta? Standarden är aningen lägre än jag har nu, dock är det halva hyran och verkar vara ett väldigt lugnt område. Planlösningen är bättre än den jag har idag, med en sovalkov och avdelat kök. Dessutom mycket närmre in till centrum.

Har ni några åsikter om Åbylundstorget? Eller finns några andra vettiga ställen här i stan?
 
Last edited:

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
De har goda pizzor på Adriatic i Åbylund, det kan väl vara en fördel. :)
 

Hedi

Living to ride, riding to live baby
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
jäklar jag bor ju i åbylund synd bara att jag inte har vart så aktiv nu på senaste annars hade jag kunnat berätta lite om min huud åbylund is the shit of the shit kanske lite för sent och svara på det här men fördelen är ju att du har cykel avstånd till stan till tornby och till universitet.. och det är mycket lugnt och fint ställe o bo på..peace
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Kolla noga lägenheten innan du flyttar, är det 50-60 tals bygge? Lättbetong?

Jag flyttade till en lägenhet i majelden (stångåstaden) och det är sämsta boende jag nånsin har haft. Det är problem att det är lyhört, hör grannarna när de pratar. Som inte det är nog så är det även problem med en massa stomljud, man hör helt enkelt när grannarna traskar runt i lägenheten, nu snackar vi både lägenheterna som bredvid mig och under. Till och med så känner man i golvet i köket när grannen går?!

Kan ju säga att jag söker efter nytt boende...

När det gäller stångåstaden så skulle jag vara väldigt noggrann och kolla lägenheten innan. Av erfarenhet så vet jag att de inte bryr sig att hyra ut vad skit som helst ..

Bara min åsikt ..
 

Peeth

No Guts, No Glory
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Eastland
Hoj
Yamaha 600cc & Honda bobber
Lite snabbt runt Linköping.

Malmslätt, förort som är väldigt svensson med barnfamiljer.

Lambohov, lite mer ghetto som dom nu försöker styra upp med nya hus men inte så poppis.

Gammla Linköping & valla, trevliga områden med gång/cyckelavstånd till det mesta.

Ryd, - studenter och social för det mesta. + skatehall.

Skäggetorp, nära till ikano men inget att rekomendera. stökigt, stölder och bortglömmt samhälle.

Tallboda, familjeområde men nära till city.

Ekholmen, Börjar bli bra, förr väldigt stökigt. + utomhus skatepark

Ekängen, sunkmark vid roxen folk betalar miljoner för (familjeparadiset)

Åbylund, lite nergånget men trevligt område.

Berga, blä..tråkigt, stökigt osv.

City, is the shit. (förutom skitdyra parkeringar)


Finns mycke mer område man kan gå in på men pallar inte riktigt.
Hoppas du är nöjd med ditt val!
 

Hedi

Living to ride, riding to live baby
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
ja som sagt åbylund har ju varit the shit of the shit där ska alla bo men det finns inte plats billig parkering 70 kr i månaden och garage 170 kr i månaden linköpings hjärta kan man säga, nära till stan och universitet och tornby. man åker till stan bara om man ska in i dimman. scooter poower

fast nu måste jag flytta!
 

Peeth

No Guts, No Glory
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Eastland
Hoj
Yamaha 600cc & Honda bobber
ja som sagt åbylund har ju varit the shit of the shit där ska alla bo men det finns inte plats billig parkering 70 kr i månaden och garage 170 kr i månaden linköpings hjärta kan man säga, nära till stan och universitet och tornby. man åker till stan bara om man ska in i dimman. scooter poower

fast nu måste jag flytta!

och vilken ort blir det nu då hedi?
 

Hedi

Living to ride, riding to live baby
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
ingen aning vad inte riktigt igenom tänkt..håller på o letar men om det är nån som har tips eller nåt så kommer jag ta imot allt som en stor flicka.
 

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Oj, här har det dykt upp lite nya svar.. Trevligt!

Kan börja med att berätta att jag tackat ja till lägenheten som ligger på Åbylundstorget 6, och samtidigt hyrt plats i p-hus för både bil och mc. Då återstår bara att skaffa en mc att ställa där :D

jäklar jag bor ju i åbylund synd bara att jag inte har vart så aktiv nu på senaste annars hade jag kunnat berätta lite om min huud åbylund is the shit of the shit kanske lite för sent och svara på det här men fördelen är ju att du har cykel avstånd till stan till tornby och till universitet.. och det är mycket lugnt och fint ställe o bo på..peace

Coolt, då blir vi grannar om tre veckor! Du låter nöjd? Det jag såg av området såg det schysst ut i alla fall, riktigt stort grönområde precis utanför lägenheten.

Kolla noga lägenheten innan du flyttar, är det 50-60 tals bygge? Lättbetong?

Jag flyttade till en lägenhet i majelden (stångåstaden) och det är sämsta boende jag nånsin har haft. Det är problem att det är lyhört, hör grannarna när de pratar. Som inte det är nog så är det även problem med en massa stomljud, man hör helt enkelt när grannarna traskar runt i lägenheten, nu snackar vi både lägenheterna som bredvid mig och under. Till och med så känner man i golvet i köket när grannen går?!

Kan ju säga att jag söker efter nytt boende...

När det gäller stångåstaden så skulle jag vara väldigt noggrann och kolla lägenheten innan. Av erfarenhet så vet jag att de inte bryr sig att hyra ut vad skit som helst ..

Bara min åsikt ..

Det där lät mindre bra...

Där jag bor nu idag (Colonia) bor det bara studenter. Jag vet inte om du bott på det sättet, men jag har svårt att tänka mig att det blir mer liv än så här, fest 7 dagar per vecka minst... Men visst är det jobbigt om det är lyhört. I nya lägenheten (åbylund) kommer jag bo längst upp (våning 3 av 3) så förhoppningsvis är det inte så farligt för mig, mest att man får festa på vettig volym.

Lägenheten är inget jag kommer bo i resten av livet, siktar på att bo billigt (notera billigt, inte i total misär...) i något år och förhoppningsvis ha råd med kontantinsats till eget boende så fort det går. Får väl se hur det går med den planen när det blir pengar över, det finns mycket annat skoj att köpa som jag bara måste ha. :D
 
Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Oj, här har det dykt upp lite nya svar.. Trevligt!

Kan börja med att berätta att jag tackat ja till lägenheten som ligger på Åbylundstorget 6, och samtidigt hyrt plats i p-hus för både bil och mc. Då återstår bara att skaffa en mc att ställa där :D



Coolt, då blir vi grannar om tre veckor! Du låter nöjd? Det jag såg av området såg det schysst ut i alla fall, riktigt stort grönområde precis utanför lägenheten.



Det där lät mindre bra...

Där jag bor nu idag (Colonia) bor det bara studenter. Jag vet inte om du bott på det sättet, men jag har svårt att tänka mig att det blir mer liv än så här, fest 7 dagar per vecka minst... Men visst är det jobbigt om det är lyhört. I nya lägenheten (åbylund) kommer jag bo längst upp (våning 3 av 3) så förhoppningsvis är det inte så farligt för mig, mest att man får festa på vettig volym.

Lägenheten är inget jag kommer bo i resten av livet, siktar på att bo billigt (notera billigt, inte i total misär...) i något år och förhoppningsvis ha råd med kontantinsats till eget boende så fort det går. Får väl se hur det går med den planen när det blir pengar över, det finns mycket annat skoj att köpa som jag bara måste ha. :D

Att folk festar har jag inte nått emot bara de håller sig hyfsat på banan, har själv spenderat nästan fyra år i en studentholk i ryd, så jag vet vad som gäller med studentfester :)

Problemet här är snarare att det är så lyhört så man hör grannens ringklocka, vardagligt tal går även att höra.
Men som sagt, kolla upp lägenheten, när den är byggd osv, prata med grannar. Tro mig, du vill inte bo lyhört.. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top