Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Dvala

För göra ett litet trådlyft så jag kommer igång igen :)
Det har inte hänt så mycket i garaget sedan kylan kom till Götet för 3 veckor sedan. Men några nya friska kvadratmeter plåt har inhandlats :) (vem fan behöver springa på Gym?) , haft lite kontakt med en plåtis här på SH som byggt en kaffe räcer och fått lite tips, TACK! :krama

Var iaf ett par timmar i garaget i veckan och bankade lite. Jonathan hjälpte till lite med med ögonmåtten :) , och ... jag ska göra ett försök till att få iordning på proportionerna, om inte annat för att få en riktig bra mall. Men sedan blir det nog att tillverka nya delar från början, vilket känns helt OK, förhoppningsvis gör man inte riktigt lika många misstag ... igen :)

Så några billiga "plåtverktyg" står på listan att köpa, efter tipsen. En billigare TIG har raderats från önskelistan :) ska bara ha tag på en glaska gas också.

Så nu hoppas jag att värmen kommer tillbaks så jag vågar ut arslet i Garaget igen ...
men imorron lovar de mildväder här på västkusten, så förhoppningsvis blir det några timmar.

Och om inte så är ni mer än välkommna att skicka en lite spark i röva!

Trevlig Helg på er allohopa
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Garagedag

Sicket grymt väder vi haft här i Götet i dag :)
3 grader och strålande sol, så det blev en heldag i garaget nu när värmen var på :banana

Idag (igen) har man bankar plåt så hörgerarmen värker. Drog ut pärlan i vårvädret och tog ett par bilder ...

SÖndag i Solen 1.jpg Söndag 2.jpg

Skar loss bakramen som håller cutsen och satten den i en lite mindre extrem vinkel för att slippa fighter-looken.

Fixa en "klyka" av en bit rör som jag använt för att krympa plåten, funkade riktigt bra... fast den höll inte dagen ut. Ska göra en mer seriös lösning ... nån dag.

krymp1.jpg krympt 2.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!

Ja, bilderna är från middag, var sedan nere igen till 8tiden och banka en stund till .. så nu kan jag "klicka" fast tanksidan på bottenstycket, nu ska jag "bara" få till det andra också :)
Ser på bilderna att de bakre ramrören hamnade väldigt vertikalt ... får försöka fixa nya med en radie tror jag.

Sedan så kliar det ju lite i fingrarna att få sätta igång med kedjeskydd och hugger .. i plåt :)

Har även klurat lite på egengjorda clipon ...
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Härligt! Tjejen min åker till japan i en månad nu så fan om man inte fick lite gjort då!
pluggen tar sån jäkla tid men snart är det dags att gjuta iaf :)
Tackar!

Ja, bilderna är från middag, var sedan nere igen till 8tiden och banka en stund till .. så nu kan jag "klicka" fast tanksidan på bottenstycket, nu ska jag "bara" få till det andra också :)
Ser på bilderna att de bakre ramrören hamnade väldigt vertikalt ... får försöka fixa nya med en radie tror jag.

Sedan så kliar det ju lite i fingrarna att få sätta igång med kedjeskydd och hugger .. i plåt :)

Har även klurat lite på egengjorda clipon ...
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Se där, då ska jag jaga dig lite i din tråd :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
tankar

Så var det dags igen då ... gjorde ett nytt försök att få till tanksidorna, men på vissa ställen var materialet så stressat så det började spricka.

Så sagt o gjort, nya mallar och ny plåt tillklippt. Har gjort lite annorlunda denna gång, jobbat mer från mitten och ut åt sidorna, bara använt den rundade träklubban för att skona materialet. Dessa sidor blev lite rundare i formen och inbuktningen för knäna kommer nog att minskas till ett minimum.

nya tanksidor1.jpg nya tanksidor2.jpg

Även cutsen fick sig en omgång till eftersom jag moddade fästet häromdagen, passade på att jämna till den lite (Jo, jag börjar lära mig lite :) .... samt formade undersidan bättre efter däckets profil, tror att det kommer att se snyggt ut bakifrån.


Släpade även hem mätarhuset, det är ju brutalt stort, klumpigt och tung ... och inte minst j-igt fult. Slaktat o klart ... njae.. slaktat men inte klart. Funderar på hur jag skall behålla hastmätare o varvräknare och montera i ett annat mindre och mer slimmat hölje ... rostfritt hade ju varit smutt, eller polerat aluminium


tankmätare1.jpgtankmätare.jpg
 
Last edited:

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Vad behöver du för besiktning, måste du ha kilometermätare och hastighetsmätare eller räcker varv räknaren?


Så var det dags igen då ... gjorde ett nytt försök att få till tanksidorna, men på vissa ställen var materialet så stressat så det började spricka.

Så sagt o gjort, nya mallar och ny plåt tillklippt. Har gjort lite annorlunda denna gång, jobbat mer från mitten och ut åt sidorna, bara använt den rundade träklubban för att skona materialet. Dessa sidor blev lite rundare i formen och inbuktningen för knäna kommer nog att minskas till ett minimum.

View attachment 354767 View attachment 354768

Även cutsen fick sig en omgång till eftersom jag moddade fästet häromdagen, passade på att jämna till den lite (Jo, jag börjar lära mig lite :) .... samt formade undersidan bättre efter däckets profil, tror att det kommer att se snyggt ut bakifrån.


Släpade även hem mätarhuset, det är ju brutalt stort, klumpigt och tung ... och inte minst j-igt fult. Slaktat o klart ... njae.. slaktat men inte klart. Funderar på hur jag skall behålla hastmätare o varvräknare och montera i ett annat mindre och mer slimmat hölje ... rostfritt hade ju varit smutt, eller polerat aluminium


View attachment 354769View attachment 354770
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Det vet jag faktiskt inte , det är en 84:a , så jag antar att hastmätaren behövs?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Japp tio år äldre & du hade klarat dig.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Slängde in en fråga på mekforumet också, hur f-n får man bort nålarna från mätarna, vill ju naturligtvis ha andra mätartavlor :)

mätartavla1.jpgmätare2.jpgmätare3.jpg
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag tror mätarna är limmade, har det varit på de äldre mätare jag fixat med förr.
Dra/vicka uppåt så har jag fått loss dem.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hugger i sten ...

som skalden Winnerbäck sjunger, gör jag inte ... dock en i plåt är tanken att det ska bli.
Påbörjade utformningen idag, skall sedan svetsas samman med kedjeskydd.
Än så länge bara grovformat ..

Klipp, klipp
hugger1.jpg
bank, bank
hugger2.jpg
bank, bank, bank
hugger3.jpg
bank, bank
hugger4.jpg
ja, kan väl bli bra?
hugger5.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Mätarna är nu i styckat skick :)
Visst mått av fysisk övertalning var melodin.

hastmät.jpg

Så nu ska nya bakgrundsskivor (om det nu heter så) tillverkas. Antar att det skulle vara schysst med samma färg som på hojen ... tanken var ju mattsvart från början men jag börjar luta lite åt brittish racing green ... me lite guld pinaler ...
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ja nåt roligare än svart kan du väl hitta på :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Jupp ... fast matt svart är ju jäkligt hårigt :yoparty

Annars så har tanken börjat ta mer o mer form.Har förlängt den ca 10 cm från utgångsformen. Idag bankade jag till bakdelen av tanken, fick till en schysst kurva och tejpade ihop alla delar lite provisoriskt ... för att fota den ... kamerabatteritorsk, ... så inga bilder :glömdet
Så nu skall framänden knådas samman i en snygg avslutning mot styrhuvudet, samt ett "lock" bankas fram.

Har även börjat slipa lite på motorn ... såg nån poleringsguide tidigare idag ... isch, blev sugen på att ha motorbloclet svart (matt) och toppen blandpolaerad alu ... frågan är om man lyckas med det, och sedan hålla det fräscht :va
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Angående clipon, RAASK har nya enkla i alla storlekar om jag kommer ihåg rätt för 500 pengar eller nåt...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top