Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Kunde ju inte låta bli att smita förbi garaget på vägen till jobbet ... en snabb (j-ligt snabb) översyn gav iaf ett första riktigt gott besked. Ja, förutom ett JÄTTESTORT spackelmiss helvete precis vid tanklocket... hur f** kunde jag missa det :va
Lite ivrig kanske.... nä, nu längtar jag hem från jobbet så man får smita ner o våtslipa lite :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det är lätt att missa saker som är precis framför näsan på en. Som när jag letade efter pepparrot i affären här om dagen och den var precis bredvid mig. Typ samma sak som att missa att spackla en tank.:va
Hoppas du kan fixa till det utan att göra om allt jobb bara.
Vilka färger blir det på bettan nu då?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Jamenvisst är det så...
Det blir mycket vitt :)
Äggvitt.... på ram, tank, cuts, sving och fästena på stötaren bak.
Klar-rött på fjädern till stötaren samt japanska solen på tanken, och kanske nån detalj på motorn, vi får se.
Gråa fält på tanken och cutsen.
Svart med polerade alufält på motorn.
Guldmetallic, på "tuben" till stötaren bak (bakom fjädern) och så lite delar till stötdämparupphängningen (hundben och någar andra fästen).

Tanken såg iaf riktigt bra ut om man nu bortser från apelsinskalet, jag vet inte hur hård jag ska va, detta är ju första gången. Men jag ska lägga på ett lager till, och då ska jag bygga ett tält så jag slipper dammkornen och så ska färgen vara tunnare blandad så den flyter ut bättre :)

Undersidan på cutsen fick sig en omgång spackel i kväll, den börjar ta sig riktigt bra! Kan nog bli färg på den till helgen med... med lite tur.

Och fjädern till stötaren fick en klarare röd färg i kväll. Fasen det börjar bli lite delar klara nu :)

Några bilder blev det dock inte ikväll.
 
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Apelsinskal tror jag alla får i viss utsträckning när det kommer till våtlack, bara o börja slipa ;)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag lackade förra hojen själv med sprayburkar, första gången för mig med.
Det var under vintern och kylan (10 grader) gjorde att lacken inte
flöt ut som den skulle. Sånt man får leva med :D
Lackade en framskärm i somras och jäklar vilken skillnad hur
färgen flöt ut. Så du skall nog ha närmare 20 grader när du gör det
men det kanske du har.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nä, det inga 20 grader ut i hallen, när jag tackade ramen hade jag ju ett tält som jag satte en kupevärmare i och då blev det nog ´bra temp. Ska försöka få till ett litet tält som jag kan värna medans jag lackar till helgen.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tjena boys...
Fan va ni skriver mycket tar ju en evighet att läsa ifatt...:7peta

Jag tar numera för vana att alltid värma färgen jag ska måla med. En varmluftspistol medan jag skakar burkar eller värma medan jag blandar. Läste att man skulle göra så nånstans och det verkar funka bra..
Vi amatörer måste nog inse att vi måste fuska för att det ska bli bra. Apelsinlack går väl poler bort med autosol och lite tid :tummenupp

Låter som Rally fått en bestående "down". Ta hit den lille fan så ska jag...:smasha:crash:arsele honom. Skämt å sido...gör så här rally.
Skrota din dead-line...vi bygger för att det är kul och inte för att hinna i tid.
Jag köper din zxr för ett par tusenlappar och du får pengar till bromsar mm.
Slänger även in en ny logga till dig ! Känns det bättre :hihi
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Får se hur det blir med min deadline, hade ju varit trevligt att ha en hoj att köra på till sommaren. Mor min frågade om jag skulle sälja hojen. Men jag sa att den var lite som Moby var för Ahab.:D
Men det blir nog bättre bara jag får något att göra om dagarna.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Det blir det INTE kan jag lova dig...fan Rally....ta tillfället i akt NU !
När du väl börjar jobba kommer du sakna all fritid. Se inte alla problemen samtidigt...ta en sak i taget.
Gör en grej o ut med bilder...vi backar upp dig grabben !

Bromsarna räcker det du motionerar upp. Ut med kolven, tvätta, in med skiten igen och klart !
Eller så slipar du upp bromscylindern lite...en slip kostar 60 spänn på Biltema.
Byta packningar kan du göra nästa vinter !

Sorry Zäta för att vi våldtar din tråd :crash

Lite on topic igen:

Autosol :D

imagesCAJWPS4C.jpg
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Som sagt, jag förstår din brist på motivation Rally (har samma bekymmer själv), men det är bara ta o slänga dasen över ryggen o gå ut o göra det som ska göras. Sikta in dig på att göra en skitsak om dan. T.ex rengöra kolven i bromsoket.
Jag hade absolut ingen brådska när jag fixade mina förgasare, fixade kanske en halvtimme/timme ngn dag i veckan och tillslut var de klara o fungerade felfritt (dock la jag väl totalt 8h på att ställa höjden på flottörerna, höll på o bli idiot på't).

OnTopic : apelsinlack av hjälpes med fint fint våtslip o sen en gnutta av det som kawa-arnold rekommenderade :D
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Broberg: :tummenupp

Zäta: Efter att du slipat o polerat upp tanken med Autosol kan du väl byta namn till "Motivations-tråden".
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tack Broberg! Du gav mig en idé som kan funka men som sambon sannolikt inte kommer gilla. Jag hämtar hem bromsoken till lägenheten tillsammans med en plastlåda så kan jag tvätt, skrubba och slipa i badrummet istället för i det kalla garaget.:tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:D
Ja, kan ju säga att motivation har jag så jag kan sälja nu, förkyld o jävlig till trots.
Legat med feber mest hela dagen... men en liiiten sväng va man ju tvungen att åka bort till pärlan, skulle plocka unden lite sedan igår...
Hmm, kanske ändå skulle slänga på ett snabbt lager spackel på cutsen... lika bra att jämna till det innan det tokhärdar.... Felix var på plats och hade startat up sin XS650 så han var glad som en lärka :)
Stod o småtjatade lite och det visat sig att han har en ram till en cb450 med papper på stelben :)
Och jag har en motor :banana ... så nu planerar en stockholmsresa och hämta honda-ram ... till näst, nästa bygge :) Framtiden är tryggad :tummenupp
Glad i hågen och en Ipren innanför västen, ah va fan, lika bra att dra på ett lager epoxi på undersidan cutsen när man ändå är här.... då kanske jag kan få lackat både tank o cuts i helgen.... :rolleyes: det hade ju suttit som en smäck.

Dryga halvdecilitern med epxoi under cutsen, det blev ett fett lager :)
Naturligtvis en por och ett par repor som inte gav upp, men det känns som en smal sak.

Kawa:
Ska testa att förvärma färgen nästa gång, nu har jag satt grejerna framför kupefläkten och värmt det som skall lackas istället, sedan så kör jag med bara luft från färgsprutan mellan jag lagt lagren med färg för att det ska torka lite snabbare, det blev nog 4 lager i kväll :)

Så nu ör det bara översidan kvar på cutsen.... ja just det ja, locket också... faan det har jag alldeles glömt bort :va

Kawa & Broberg:
Autosl ska införskaffas :D

btw... tror ni det funkar med 1200 papper eller måste man ha finare?

06 cuts 1.jpg 06 cuts 2.jpg

06 cuts 3.jpg 06 cuts 4.jpg

06 cuts 5.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ser riktigt smutt ut Zäta! Jag skulle prova med ett finare papper först, typ 2000 (dasspapper:va)
Händer inget så gå ner till 1600 och så vidare. Vad du än gör så skippa sprutspackel på burk. Finns något som heter slipgrund har jag för mig som inte är samma sak.

CB450 med stelhäck låter trevligt. Fast jag föredrar dem i lite sportigare utförande ändå.
Hur går det med XS500 förresten?:D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hitta precis en schysst inspirationsbild, fast det är en BSA... så på med bockstyre så är jag hemma.
Nån gång ska man ju ha en stelhäck också :)

XS'en är nästa projekt, den är ju rätt komplett, "bara" att börja bygga på, ska bara bli klar med yamman först :D

12972_10151720675097519_24670282_n.jpg

Jahaja, jag får försöka få fatt på finare papper då, 1200 var det jag hade liggandes...
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
1200 borde funka fint, tänk lite på att autosol innehåller även det ett fint slipmedel!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Men vänta nu, jag hade tänkt att dra på ett lager lack till, men ni tänker att det inte behövs?
hmmm, tja, blir det bra utan ett lager till så :rolleyes:
Det ska ju ändå på fler lager av annat... grått sen klarlack, sen rött o klarlack...
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tanken med polering (med autosol) är att man ska slippa lägga mer lack. Man får bort små rinningar mm.

Fy helvete va fin cutsen blir...har inte tänkt på den snygga infällningen undertill innan..du e grym :rock
Låter gott med en cb på tur...själv tror jag det blir en orginalrenovering av min z900. Men det kan ändras :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar. Ja den konvexa delen kriga jag med innan den blev bra, mne har fått en ide på hjärnan så... :va

OK, ja nu behövdes ingen autosol, drog på med 1200 papper och det blev över förväntan.... MEN på ett ställe var det tydligen tunnt med färg, för fär tittar den vita grundfärgen fram, så det blir ett lager till.
Men det ska bli skoj, ska använda en annan spruta då, den jag använt fram tills nu köpte jag för ramen, och den har en sprutbredd på 38 mm... så det borde bli lättare och bättre med en "riktig" spruta.... borde :hihi

Inte förens idag kom jag på den brillianta ideen att fixa ett stativ (kundvagn+regel+silvertejp :D ) när jag lackade cutsen, så jag kunde lacka HELA på en gång :3freak, så imorgon blir det 400 papper och sedan den riktiga lacken.... :banana

Fasen jag ligger tom före mitt schema... och då har jag ändå ägnat mig lite åt ett "sidospår" ... om detta blir något att visa upp får framtiden utvisa....

07 våtslip 2.jpg 07 våtslip 1.jpg

07 cuts 1.jpg

07 cuts 2.jpg 07 cuts 3.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top