Yamaha XJ 600 goes cafe

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ja, det är en ruggigt fin hoj faktiskt. Tyvärr verkar den ju inte riktigt fungera ordentligt, classic bike skrev om en provkörning när den gjorde en Norton, det vill säga havererade på något mystiskt sätt. Kan det vara så att de fortfarande använder Lucas-system.:confused::rofl

Jag är ju faktiskt väldigt nöjd med alutanken jag har till SR:en men jag vet inte om den är tät än.:gnissla

Förresten, vad tänker herrn om pilsner och grill-träff hos Arnold i vår? Kanske smidigast löses via PM så alla andra slipper gubb-snusket med :banana:tuttar:7peta:krama:arsele från er sida.:tungan
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:D
Ja,av barmhertighetsskäl kan vi ju ta det vid sidan av.

Jag testade min genom att spraya den med såpvatten på utsidan och tryckte i luft.... Twin hade gjort ett grymt jobb :tummenupp.
Det var lätt att se läckagen och lätt att göra rent efteråt... men jag ska nog behandla den i vilket fall inuti.

Hela modellen är ju läcker, men tanken är ruggigt snygg, så den hoppas jag kunna coppa vid nåt tillfälle...
man har ju så många ideer man vill genomföra, fattar inte hur man ska hinna med allt... speciellt som man gärna låter saker ta tid för bli som man tänkt... jag behöver nog bli en sisådär 150 år gammal... :va
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
En ellåda i aluminiumplåt lödas enkelt, en juste gasolbrännare räcker (t.ex. ett PowerJet-brännare för under 400 spänn) kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=2rH681CYDgw
eller
http://www.youtube.com/watch?v=OLvDHwQFvAM (Alutite har jag köpt på ngn veteranmarknad, tämligen dyrt)
denna är också fiffig
http://www.youtube.com/watch?v=843jjv58BCA
... det skojigaste är ändå Jim Lundberg, på Classic Motors tips som funkar alldeles utmärkt:
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100212/aluminiumlodning-med-zink
Har testat detta också med förlustanod från Biltema, lite segt att såga remsor av men billgt/juste "timpeng" på det.
Provat aluplåt, gjuten alu, blir hur bra som helst. Kanske inget man vågar laga fälgar med men det duger gott till en batterilåda.
mvh
Henrik

henrik.sch , har du lappat hål med detta? och i sådanna fall hur stora?
jag skulle behöva fxa ett hål på ca 2 cm i min båt och detta verkar vara kanske sjysst lösning. Tips på var man kan få tag på detta??


Förlåt om jag snodde din tråd Zäta, men se det som att jag bumpar upp den igen :)

och skruva på för bövelen jag vill se hur detta slutar.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Inga problem Nathe :)
Bra att det händer lite i tråden nu när jag ligger på sofflocket och studerar navelludd
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Spackla....
Slipa...
Spackla...
Slipa.....
Dansa...
Pausa...
Spackl..... :död
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Japp :)
"Bulan" mitt på var ingen höjdare att spackla bort för en nybörjare som mig, men .... det tar sig :tummenupp
Tror fortfarande på att lägga på grund denna vecka... sedan är frågan om man ska lägga en blank lack på för att se alla ojämnheter? Tiden får utvisa..
Köpte lite VP-rör (elrör) igår, tänkte bygga ett litet tält på rullbordet av dem och klä med plast. Eftersom det bara är småsaker som ska lackas så blir ett "portabelt" lackbås kanon ... och då blir det genast lite lättare att få det gjort.
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
henrik.sch , har du lappat hål med detta? och i sådanna fall hur stora?
jag skulle behöva fxa ett hål på ca 2 cm i min båt och detta verkar vara kanske sjysst lösning. Tips på var man kan få tag på detta??


Förlåt om jag snodde din tråd Zäta, men se det som att jag bumpar upp den igen :)

och skruva på för bövelen jag vill se hur detta slutar.

Ett så stort hål hade jag lagt i en bit plåt i. Löda fast den borde inte vara något problem utöver att värmeavledningen förmodligen kräver kraftigare grejor än det jag har. Det fina med gasolen är att det tar lite tid att värma, med en gassvets finns ju risken för smälta runt om. Jag hade i alla fall testat på skrot först, så realistiskt det går (alltså på en större yta). Hållfastheten i fogen är säkert inget problem.
En ytterligare aspekt är ju just båt, vatten och uppkomsten av galvaniska element runt fogen, det är ju en förlustanod man använder som lod och just här är man ju inte så himla sugen på att "förlora" material... Så båt i saltvatten, njäe, sötvatten kanske...
mvh
Henrik
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Idag kom ett litet paket med styrlager :tummenupp
Ikväll blir det förhoppningsvis lite garagetid igen :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Naturligtvis blev det inte nåt garage igår... men ikväll blev det långpass :)
Snidade lite på en ny bakdel... emedans spackel***** torkade :)
Och spacklat har det gjorts, och slipats med... så pass att jag vid halvtolv snåret fick för mig att nu ska det fan lackas :)
Det var grymr svårt att se hur pass bra ytan var...
SÅ sagt o gjort, fram med alla prylar och blanda färg, epoxigrund..
Även svingen fick sitt andra lager...
Och ja... visst får det spacklas o slipas lite till, men det var bra mycket bättre än jag hoppats på.
Skönt att ha lite flyt ibland :rolleyes:

25 nycuts 3.jpg 25 2 nycuts.jpg

25 lackad 1.jpg 25 lackad 2.jpg

25 lackad 3.jpg 25 lackad 5.jpg

25 sving.jpg
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Fint har psykot i dig vaknat igen :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Bara halvpsyko än så länge :D
Var förbi på lunchen och granskade grejerna...
Några "konstruktionsfel" har jag ju gjort, lagt svetsaskarvar på helt fel ställe :huvet och sedan inte heller sett till att banka in dem ordentligt, antagligen mest för att jag inte sett dem...
Men det är "bara" 2 st på ca 3 cm var i framkanten. Det krångliga blir ju att nu bygga upp runtomkring med spackel. FÖ så var det bara småsaker som jag antar att man får räkna med som newbie :dummer
Men fasen vad skoj det är... lacka is the shit :D (eller om det är ångorna) ... ja, så banka plåt då förstås
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hörde rykten om att det börjat på en annan tank...:tungan
Ser riktigt fint ut Zäta! Woody inlägg på tanksidorna?:7peta
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Den måsta jag gjort i sömnen.. :hihi
men en cuts snidare han på.. lite sådär med vänsterhanden..
Sista "synen" ... jovisst fan är det så, jag är synsk... :va
Är att det blir Japan inspirerat på sidhalvorna...
Ska klämma ett helt j-a litet bonzaiträd :D
Sen snidade ju Kawamannen till , nästan irriterande snygga aludetaljer... undrar om man kan lirka in några sådana detaljer...
Mycke nu...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det finns ju "snygga" dekaler i träimitation. Typ sådant Volvo använt till inredningen i S80:in (dock inte i min, den har borstad aluminium:D)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
mmmmmm, plastträimitation.... sitter i min Fikus
Då kan jag kanske få ställa ut den tillsammans med Adams "Woddy" :D
eller kanske inte :va
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
mmmmmm, plastträimitation.... sitter i min Fikus
Då kan jag kanske få ställa ut den tillsammans med Adams "Woddy" :D
eller kanske inte :va

Du, limmar jag fast en bit bark på min bil så är den fan mer woody-hoj än Nestors/MCMs bygge!:gnissla
Snygg hoj, men ingen woody.

Kör du Fårrd Fikus???!!!!:3freak:3freak:rofl:rofl:rofl:lol:lol:lol:zpy:zpy:zpy
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:näsblod
Körde BMW kombi innan, grymt skön bil, vridstark 6:a med automat, underbar för långkörningar.. så flytta jag till centrala stan... hupp, typ 3 liter milen :brinnerup ... sen var det ju faan nåt j-a fel på bilelendet hela tiden. Ägnade ju all ledig tid på olika forum för att hitta lösningar... och resten åt att mecka....
SÅ i min iver att ha en liiiten och bensinsnål bil så blev det en ... FIKUS :va
och den är billig (det är det enda den är...). Men det passar bra nu, kan jag spendera mer pengar på hojjeriet istället :D

Ja, nestors bygge blev riktigt snyggt. Kan ju inte bli annat än imponerad av hans hantverksskicklighet.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Så ... spacklat lite igen... och slipat ....typ hela Lördagen ....
inte riktigt... slänger upp en bild imorgon min nya ögonsten som jag var iväg och införskaffade idag :D

Men nu fan... nu lilknar det nåt, Tackar Guru för spackeltekniktipset... när jag väl "kom på" hru slipstenen skulle dras så gick det betydligt lättare på alla större ytor
(jo, några små missar är det ....)

Cutsen är inte riktigt klar än dock... en del kvar på undersidan...
vem fan kom på att jag skulle ha en hel cuts med undersida som syns... scheisse :va

26 tank 1.jpg 26 tank 2.jpg26 tank 3.jpg 26 tank 4.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top