Yamaha XJ 600 goes cafe

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tack för info Twin, nä har inte provat med DC ännu...varit fullt upp med lack o bläster.
Men behöver bygga en "el-låda" till hojjen snart så planerar inför det.
Fukar det att värma på med varmluftspistol...var det 200 grader som man ska upp i ? (köra dem i ugnen ?)

Nä...fan nu måste jag palla mig ut i garaget och blästra toppen :smasha
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Inga problem att trådlåna lite :tummenupp
Såg att blästringen gick finfint
Själv har jag roat mig med spacklaoslipaleken :) i kväll
Men det tar sig... ovansidan är nu jämn o slät som en barnrumpa, och sidostyckena börjar arta sig!

Bromsskivorna åkte av framfälgen och slipning påbörjad. Naturligtvis pajade de flesta skruvarna till skivorna... har väl suttit i snart 30 år...
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tackar Zed-mannen....provade faktiskt att DC svetsa i alu med intressant resultat.
Postar bilderna på min tråd vid tillfälle.

Gott att tanken närmar sig slutet ! Själv måste jag flytta bensinkrans-hålet 1 cm...där rök idén att behålla tanken strikt orginal ! Men men....regler är ju till för att brytas ! :rolleyes:
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Polarn som lackade min cbr 600( den var bara fullackad i tvättstugan med 1-k sen lackade han & så 1-k burklack igen funkade fint :) ) ( i garaget http://www.bigslicktattoo.se/ MR Dist) sa att han kör med vattenbaserade färger. Däremot så var han inte säker på vad våran inte alltid så närvarande finske billackeringsvän körde med. Så jag snackade med en annan lackeringspolare & han säger inga problem kör med 2-k lack ( så testa på en bit först säger jag) :)
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tjing!
Sicka lackkontakter du ligger inne med, och jädrar vilka tecknigar och tatueringar Dist gör, klart snyggt!
Inte alltid så närvarande :D , klart, kör han 2komp och slarvar mycket med masken så....
Så snart jag fixat klarlack så gör jag ett test. ett problem med den vattenbaserade märke jag direkt, var att den torkade väldigt snabbt, i pistolen/munstycket... och jag misstänker att den kulören gör sig bättre på ett vitt underlag, än på metal, den blev mer silvermetallic...
Tack för hjälpen så länge :tummenupp

I garaget är det fortfarande inget supertempo, men tanken kommer lite närmre färdig för varje kväll :)
Antar att man får slänga på en lack snart för att se ojämnheter osv. Som det är nu är den plåtfärgad, vit, rosa och beige.... så det är rätt svårt att avgöra :va
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jaha torka snabbt han själv blandade med sprit ibland för att det skulle torka snabbare. Men jag har feber igen & hänger inte med på allt som vanligt... Annars så var det han som lackade Trajjan med alutank & Ninjan ( den tagges ju bara med fet tusch som satt som in i helvete ingen klarlack på det inte) http://www.facebook.com/gunnar.foley/photos
Jävligt duktig Graffitikille när han inte gaddar :) På Trajjan körde han lite bland mest 1-k spraj men annat med, då fick vi resning på det vita när det lackadet med 2-k..men inte farligt. Jag ( inte jag men finnen som är borta åt mig ) har ju till&med lackat 2-k på blyerts :) men man fick ta ett tunt fixeringslager först.
Jag har beställt grejer till lack av SR ramen nu :) men resten tank osv har jag inte det blekaste om än så länge...Är Brygghuset bra i Götet eller ??? Jag ska ju dit & kolla band.
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja... jag dokumenterar ju det mesta jag gör, men tankj****ln ser ju previs lika dan ut.... fast den ÄR slätare :va
Men det blir förhoppningsvis ett race ikväll... ska se om det blir några framsteg värda att föreviga och lägga ut här :)
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Men behöver bygga en "el-låda" till hojjen snart så planerar inför det.

En ellåda i aluminiumplåt lödas enkelt, en juste gasolbrännare räcker (t.ex. ett PowerJet-brännare för under 400 spänn) kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=2rH681CYDgw
eller
http://www.youtube.com/watch?v=OLvDHwQFvAM (Alutite har jag köpt på ngn veteranmarknad, tämligen dyrt)
denna är också fiffig
http://www.youtube.com/watch?v=843jjv58BCA
... det skojigaste är ändå Jim Lundberg, på Classic Motors tips som funkar alldeles utmärkt:
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100212/aluminiumlodning-med-zink
Har testat detta också med förlustanod från Biltema, lite segt att såga remsor av men billgt/juste "timpeng" på det.
Provat aluplåt, gjuten alu, blir hur bra som helst. Kanske inget man vågar laga fälgar med men det duger gott till en batterilåda.
mvh
Henrik
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:)
Det enda jag tappat är lusten :va
Men den återfinns väl när saker runt omkring lugnat sig lite...
Fick smetat på några lager spackel till igårkväll, och förutom några småmissar så tror jag att det är nära nu.....
Avslutade sliporgien med 120 papper

Undre styrkronan fick ju ett par lager white pearl och blev silvermetallic....
Tänker testa hur det ser ut, innan jag dömer ut det.

Fick ett mail igår, om att jag kunde komma och hämta mitt styrlager.... i ROM :crash

Framhjulet är snart helt nedmattat, ska få sig en färgklick i samma kulör som ramen
Bakhjulet står sedan på tur...
Svingen fick sig också en omgång med sandpapper, så förhoppningsvis blir det några lager grundfärg lagda nästa vecka på sving och fälgar.

17 1 tank 2.jpg 17 1 cuts.jpg17 1 hjul.jpg 17 1 krona 2.jpg17 1 krona.jpg 17 1 tank 1.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar Twin!
Till nästa gång får jag ha lärt mig hur man gör allt i aluminum och ploera grejerna i stället... det här med att slipa o spackla ....:arsele
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Hej

Fick ett mail igår, om att jag kunde komma och hämta mitt styrlager.... i ROM

Finns lite firmor här i närheten som håller på med lager.
Vad behöver du?

/M
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hej M-tin
Jag spontanbeställde koniska styrlager till XJ'n på ebay, det var inget fel på de gamla, men efter jag sett hur smidigt det var när garagepolaren satte dit sina på sin XS650, så bestämmde jag mig för att köpa till min med... den är ju liksom i atomer ändå, så man kan ju lika gärna passa på att byta nu...
Dock lyckades tydligen jänkarna skicka grejerna till Italien istället för gamla Swedala .....
OM de inte lyckas re-lokera prylarna hit, så kan det absolut vara intressant med en hjälpande hand, men jag har inga mått, mer än att de är till min gamla Yamaha XJ600 - 84
Tack för erbjudandet av hjälp så länge!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Blev en snabb tur till dagiset idag... lite finlir på tankens ena sida.... :tummenupp
Men, humöret är lika ljust som det är utomhus klockan 20 och lusten vete fan vart den tagit vägen...
Dags att ta fram den rosa pillerburken :va

Näääää....
Bästa medicinen....:D

18 1 cuts 1.jpg 18 1 cuts 2.jpg

18 1 cuts 3.jpg18 1 cuts 4.jpg

18 1 cuts 5.jpg

Fy f**n vad skönt att banka sig svett, om det blir nåt användbart vet jag inte än :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ska du inte göra en till tank?:tungan
Min motivation är borta just nu. Blir att lägga alla slantar och fokus på bilen nu dessvärre. Fast det är ju också roligt, dock inte samma sak at lägga 2500:- på ett nytt kombi-instrument som att lägga pengarna på en Imola bakdel i kolfiber.:gråta
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tank ...............
Sa nån TANK :D
Jodå, det kommer mera... fast inte nu. Jag har hittat en så j-a snygg tank, ska se om jag kan rota fram nån bild... Norton 961 Commander, tror jag den hette, såg den i nån blaska... Grrrrrrrrrrrrrr

Jag var lite onöjd med cutsen :) ... och banka var jag tvungen att göra... behöver banka mer känner jag, bra för nerverna :brinnerup
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hitta några bilder, lika snygg fram som bakifrån :D
Ett par clip on så är man ju hemma...

Norton Command 961 snettbak.jpg

Norton-952-Commando-2005-51.jpg

Norton Command 961 bak.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top