Yamaha XJ 600 goes cafe

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Angående fälgarna så har jag sett fork som byggt ett stag som sedan fästs i skärmfästena. Så det är bara att kolla runt lite på interwebz så ska du nog kunna lösa det problemet med.:)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
OK, du ger dig inte på fälgarna alltså :krama
Bra tips, ska kolla på detta :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nä, när du har gjort ett så fint jobb med resten av hojen vore det verkligen synd om du inte kunde få ordning på fälgarna. Dessa ser helt perfekta ut för ditt bygge. Dubbelverkande trumma.:kär:kär:kär
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Najsa fälgar helt klart. Ett tipps på färg är att pulverlacka med klarlack som har lite färg i sig så ser man alla sliprepor osv. men kan ändå få samma nyans på det ska själv testa när det passar. Det var han som brukar lacka åt mig som tipsade.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
@Rally, tackar, ja jag ska se vad jag kan få till. Dock så kollade jag på en hoj i Guruvilles garage som har (om möjligt ännu osnyggare) orginalfälgar än mina, men med bra lack, och helheten var fantastisk, det finns nog nån bild i guruvilles byggtråd - "Gordon"

@EST: tänte du på gaffelkronen, att man klarlackar (med nåt pigment) alla delar?
Ja, va fan det kanske skulle funka, borstat stål och borstat alu skiljer sig inte "vansinnigt" mycket i opolerat skick iaf.... tack för tipset, för dte blev tvärstopp i tankeklumpen vad jag skulle göra med de delarna. Alternativet är nog att lacka dem i samma kulör som ramen.

FÖ så har jag åkt på "nåt" - ork o lust är som bortblåst, kroppen värker och sockret (diabetesen) lever sitt egna lilla liv - och verkar ge fullständigt f** i vad jag har för åsikter om det. 2 timmar i garaget i kväll resulterade i absolut ingenting, så vid 8 gav jag upp, gick hem o drog täcket över huvet, suck :död

Var svängen runt biltema och köpte fjäderspännarverktyg, för att kunna demontera fjädern från dämparen, för rengöring, blästring och lack... naturligtvis var de alldeles för grova för att få in mellan fjädern o dämparen... När och om lusten återkommer så får man kanske försöka snickra ihop ett par egna :va
Eller vet nån vart det finns mindre? Tips välkomnas

over & out :glömdet
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Yepp, gör som Patrikrova säger...om du ens behöver pressa ihop dem. Har för mig man får ihop dem igen med handkraft.

Ta det lungt ett tag Zäta, vila kroppen och knoppen lite. Känner själv att det blir lite "hets" ibland och det var ju inte tanken med projektet.

Krya på dig :krama
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar Kawa!
Ja, får nog ta det lite som det kommer ett tag.

@Patrik o Kawa: jag ska ta och testa när jag hittar ett :)

Nån av er som har koll airbruch-färg? Tänkte ju lägga lite fält i andra färger, har skaffat några vattenbaserade pearlfärger som kommer att passa färgmässigt. Efter härdning är de resistenta mot bensin etc... men om de går att täcka med 2-komp klarlack, har jag inte kunnat få/hitta svar på :va

När det gäller gaffelkronan så ska jag testa EST's ide, ska blanda klarlack med lite vit eller grön pearl, så att jag kommer vidare. Koniska styrlager hoppas jag dyker upp i veckan.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Satt precis och surfa runt och hittar denna XJ, och den har ju rätt mycket av det jag siktat på. XJ600 är ju inte precis vanlig bland hemmabyggen. Ram/bakram är rejält uppsnyggat, sänkt 6,5 cm i fram och höjd 7 cm i baken (höjningen bak hade jag iofs inte tänkt mig)... schnyggt!

xj cafe racer french 2.jpg xj cafe racer french 1.jpg
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nån av er som har koll airbruch-färg? Tänkte ju lägga lite fält i andra färger, har skaffat några vattenbaserade pearlfärger som kommer att passa färgmässigt. Efter härdning är de resistenta mot bensin etc... men om de går att täcka med 2-komp klarlack, har jag inte kunnat få/hitta svar på :va

Prova på en övningsbit. Du kommer ändå vilja göra om den första versionen på hojen till något lite bättre, om jag tolkat tråden rätt alltså :hihi
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Airbrush lär ju gå att lacka över med 2 komp hur skulle alla bildar & hjälmar men om du inte får svar så kan jag kolla med polarn:)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Prova på en övningsbit. Du kommer ändå vilja göra om den första versionen på hojen till något lite bättre, om jag tolkat tråden rätt alltså :hihi

Nä, jag blir sällan nöjd på första försöket :)
Så du har så rätt :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Airbrush lär ju gå att lacka över med 2 komp hur skulle alla bildar & hjälmar men om du inte får svar så kan jag kolla med polarn:)

Nämen precis så har jag tänkt. Men om du ändå snackar med nån som har erfarenhet så fråga gärna om de kör nån speciell färg, eller om han tror det funkar med vattenbaserad och sedan blåsa på med 2-komp klar!

Jag har förvisso inte inhandlat klarlack än... det går ju alltid att ändra sig och köpa även 1komp klarlack, antar jag?
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Bästa är nog att provmåla nått även med klarlacken. 2K färg och klarlack är väl acryl-baserade...och bubblar upp underlag som inte är acryl. Men jag har aldrig jobbat med vattenbaserat...det ska ju lukta lite :hihi

XJ´n var snygg....men din blir snyggare Zäta ! :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
du ska nog ha tur om 1k funkar med 2k men vissa saker gör de.
dom som motivlackar kanske kör med 2k rakt igenom.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:krama , tacka Kawa

Jag drog iaf på ett par lager whitepearl på undre kronan nu ikväll, lägger klarlack av samma sort ovanpå, så är iaf den delen klar... vet inte hur nöjd jag eg. blev, men det får vara så till vidare, skulle ha spätt med mer klarlack, nu blev det nästa silvergrått.... jaja, man lär så länge man lever...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Acryl o cellulosa bas går inte att blanda vet jag av erfarenhet iaf. Vad acryl o vattenbas gör tillsammans vet jag ej..
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Twin: Har en ESAB LKS 240 Mig-svets. Hur gör jag för att sveta aluminium med den ?
Alutråd och Helium ? Eller ska jag glömma det me.... :D

esab LKA 240.jpg

Zäta: Sorry för OT postar men detta är sista....lovar :hihi
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Twin: Har en ESAB LKS 240 Mig-svets. Hur gör jag för att sveta aluminium med den ?
Alutråd och Helium ? Eller ska jag glömma det me.... :D

View attachment 376267

Zäta: Sorry för OT postar men detta är sista....lovar :hihi

Alutråd (självklart?)o ren argon ska funka. Heliumblandning (varigon) funkar också. Ren helium är swindyrt.
Värm upp bitarna med gas först.
Prova dig fram! Det är inte lätt..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top