Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nä, tyvärr så blir det "bara" mc-mässan i Januari, men ska du dit så!
Ha det gott!
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Helt rätt Zäta, vad vore SH utan dess medlemar och vad vore ett bygge utan att kunna dela med sig av glädje och sorger på dessa forum ? Jag hoppas 2013 blir ett ännu bättre mc-byggar-år !

Finishen är ju kanon på din hoj, jäkla tur du såg missen när du gjorde. Tänk dig om du slängt i motor mm innan ? Jag fick själv bättra 2-3 gånger då jag hittade områden som jag inte var nöjd med. Glömde ge dig tipset att gå över hela ramen med ficklampa innan man gör rent sprutan för sista gången ! Men nu vet du det till nästa gång :D

Själv ska jag på D-A-D i Götet den 27/7....men kommer då vara "smålullig" hela dagen :fyllisar
Är MC-mässan nått att ha...sist jag var där gick jag mest och störde mig på alla jobbiga säljare och folk som står i vägen.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Javisst lär man sig hela tiden, har inte hunnit kolla hur det blev än, men ja hoppas att det härdar som det ska.
Jag var på 2 hjul i Gbg förra året, och tycker att det är rätt skoj att smyga omkring och kolla och tjöta lite.
Sedan har jag min lillasyster och svåger alldeles i närheten av Älvsjö, så då passar jag på att hälsa på dem samtidigt.
Sedan så kanske Essen i Tyskland till våren drar lite mer iofs, men de krockar ju inte så man kan kanske fixa båda? Tanken är iaf att åka upp till hojmässan.

Ha det gott!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Fina bilder på fint jobb! Jag funderar också på Essen i mars(?). Hojta till om ni tänker åka ner, kanske kunde kört något gemensamt i så fall.:)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tack för tipset!
// Z
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Drack whiskey när jag lackade ramen...i kombination med lackångorna blev jag rätt lullig.
Frugan undrade va fan jag hade gjort där ute och varför jag var så glad :D

Idag har jag dock bara fått en öl till maten :hej
 

sirdius

Pain is temporary, honor is forever.
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tjällmo
Hoj
Gsxr1100-86
Sååå nu har jag läst igenom hela tråden! Mycket imponerad och väldigt fängslande att läsa allt i ett sträck. Otroligt att utan någon tidigare erfarenhet få till dessa plåtjobb.:Bugar. Mycket inspirerande! Ser fram emot att se slutresultatet:tummenupp.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Sorry Kawa, vart i Västervik och hälsat på släkten, bara gottat mig... fast jag har hämtat hem ett par Uberschnygga ekerfälgar också! Är dock osäker på om de kommer att hamna på denna hojen, lär ju knappast vara bolt-on.
@Sirdius
Tackar! Skoj att kunna inspirera lite, och hela tanken från början var ju att se vad lite envishet och jävlarannamma kan leda fram till.... och även jag är lite spänd på vart detta slutar :)
Tack igen!
Ha det gott!!
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ok, du är förlåten för denna gången...det var ju lite mc-ärende inblandade :D

Ekerfälgar = :rock Bilder tack !
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Bilder kommer tomorrow... I hope
Och nu är man ju sugen på att komma igång igen
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hur går det med bilderna Zäta?:7peta

Med allt jobb du lagt ner så vore det synd att köra med originalfälgarna, de är inte vackra i mina ögon inte.:3freak
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Har tydligen inte vaknat ur semesterslumret ännu.... hjulen ligger i bagaget, men fasen, vart tar all tid vägen nu då... hoppas hinna få med både mig, kameran och däcken till garaget.. ikväll kanske :va
Har ju inte vart i garaget på över en vecka..... rekord, ..... kasst rekord :huvet
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jösses, det kommer bli som Obelix när han får trolldryck.:3freak
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Gahh, vad det suger att ladda upp bilder ibland... hepp så är allt borta :va

Nåväl, tillbaks i gamla hjulspår, slipdamm och kapspån är på plats i hårbotten igen, och en mycket produktiv helkväll i garaget är till ända :rolleyes:

Började med att daska på ett lager spackel på tanken...
spännande... :va ser bilderna i förhandsgranskningen, men inte i editeringsfönstret??

jaja, värre saker kan man ju råka på..

fram med gaffelbenen medans spacklet torkar... våtslipa med 400 - 800
sedan polera... yammi, spegelblankt... (njae, en hel del djupa hack) men defenetivt good enough :)

Övre gaffelkronan fick sig en avhyvling i fräsen och sedan lite massage med vinkelslipen för att få till ett lite äldre stuk, funderar på att ha den i borstad alufinnish... eller polerat.. vi får se, tanken är ju att få ihop framänden ganska snart...

Seda stod jag naturligtvis och beundrade min ram :tungan , det funkade utmärkt att bättra på med den överblivna färgslatten, har härdet bra... lite polering på grejerna så kommer det förhoppningsvis bli kanon...

Ja, det var väl dagens verk... naturligtvis slipade jag ner tanken, och la på nytt spackel, och slipade ner, och la på ..... :huvet
Tror att den är klar snart.. NOT!
 

Bifogat

  • 0108 tank.jpg
    0108 tank.jpg
    201.3 KB · Visningar: 122
  • 01 08 gaffelben 2.jpg
    01 08 gaffelben 2.jpg
    178.2 KB · Visningar: 116
  • 01 08 hjul.jpg
    01 08 hjul.jpg
    208.5 KB · Visningar: 120
  • 01 08 krona 1.jpg
    01 08 krona 1.jpg
    210.3 KB · Visningar: 119
  • 01 08 krona 2.jpg
    01 08 krona 2.jpg
    165.2 KB · Visningar: 127
  • 0108 gaffelben polerade 1.jpg
    0108 gaffelben polerade 1.jpg
    154.3 KB · Visningar: 119

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Snygga bling bling gaffelben....mycket tjusitgt !
Förstår att det är tungt med spacklandet, men ta lite annat i mellan om det blir för jobbigt.
Fälgarna är absolut retro...skulle de vara bredare skulle jag nallat dom för dig :D

Kul som fan att ramen blev bra...tänkt va tungt att slipa ner och lacka igen :confused:

Såg att man flyttat Wheels and Wings till Falkenberg i år !
Närmare för mig att köra :banana

Rock on mannen,
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, jag sticker ju emellan med annat ... slipande :)
Insåg (hade nog förträngt) i dag att undre gaffelkronan är av stål :va, jag hade tänkt att ha borstat alu i övre/undre samt gaffelstabilisator, de kommer ju rätt under varandra och det hade vart snyggt och enhetligt... men nu får man tänka om. Antingen försöka lacka den i nån aluminiumfärg... den kommer ju inte att synas jättemycket... eller lacka alla tre delar i samma färg, scheisse.

Jaja, har i alla fall borstat/polerat delarna som var i alu....

Och ang fälgarna så måste det svetsas på en klack på ena gaffelbenet för trumbromsen.... så, antingen så hittar jag en kawa-arnold.... nää, en kawa-gaffel som passar...eller (och mest troligt) så får ekerfälgarna gotta till sig till nästa projekt...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top