Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Handskarna lät som ett bra tips, har ju en del veck där man inte kommer åt med gummispackeln, kanon!
Nä, jag vet, finns väl inga genvägar, och man vill ju inte stå där i sommar med en kass lack.
Skaförsöka få färg på ramen asap ... måste fixa ett par lampor, och så får jag plocka isär sprutan och göra ren så den funkar bra.
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Tjena!
Imponerad att du har orken o köra så hårt konstant. Tänkte ge lite tips ang spacklingen.
Helspackla tanken som du tänkt formen. Alltså bara spackla över all plåt och få fram formen som du tänkt dig. Sedan tar du 40 papper och jobbar kryssvis till formen ser bra ut utan svackor. Fyllnadsspackla där det sjunker vid slipningen. ¤0 papper är grovt men du får fram formen utan att det blir ojämt. När du är nöjd går du över tanken med 400 våtslip lite snabbt ochförsiktigt för att få ner slipränderna efter 40 pappret. Efter det slipgrund 2 lager, inte sprutspackel!! Sen våtslip 600 så har du tanken klar för grundfärg och lack. Hoppas jag gjort dig lite klokare.
Här i verkstan händer det inte så mycket med fordonen men däremot så bygger vi kontor till nya företaget längst in i hörnet. Blir riktigt nice framförallt varmt :tungan
Ha det gott o gott nytt år:)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tjenare Guru!
Tackar, och tack för tipset.
Kontor, se där, gott med lite värme. Ha det gott o hälsa J.
/ Z
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tror faktsikt att jag hatar spackel....
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Och slipdamm

MEN, det tar sig!
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Samma här Zäta...handslipade nyss ner allt spackel på ramen, det tog tre timmar !
Fattar inte varför jag gör så...skiten syns ju knappt bakom tank och kåpor. :huvet
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Man gör det för att det känns skönt att veta att det är gjort.:D
Eller så är man självplågare. Jag funderar starkt på att bara låta blästra min ram och sedan lacka den. Inget spackel här inte, det är inte räääjjsing!:yoparty
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Det gör du helt rätt i Rally...det skulle jag oxå gjort tills jag hittade en liten defekt efter annan som jag tvunget skulle fixa. Men nu är det bara dagar kvar sedan släger jag spackel och sandpapper all världens väg !

Hur går det för Mr.Z tro ? Färdiglackad ?
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Färdiglackad????
:D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hektiska dagar, i och utanför garaget.
Lördagen tillbringades uppe i norra Bohuslän, hemma vid 6, käka, sen till garaget... våtslipa och lacka.
Vid halv 10, hem o tvaga av sig värsta skiten och sedan iväg på middag, pust!
Tyvärr blev jag inte helt nöjd med färgen, OFFWHITE var alldeles för vit...

12 29 nylackad.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
För fan...det ser ju kanon ut ! Ser även annolunda ut i dagsljus så ta det lungt bara.
Ska du lägga fler lager ?

Själv har jag lagt två lager grund och laddar nu sprutan med silver ! Nära nu :banana
Hoppas du hamna jämte nån mc-nörd på middan :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tack!!
Nope :) , so now I'll just wait to see your's :)
Jag har lagt 2 lager epoxi, 1 lager med vitt som jag inte vart nöjd med så idag la jag 1 lager till med lite mer beige/grå i, så 4 lager totti, med våtslip mellan.
Ramen var ju inte perfekt, har inte spacklat något, det mesta hamnar ju bakom motor eller nån plåt. Har ju jobbat mig med att klä in så mycket som möjligt av ramen.
Nästa bekymmer blir att blanda till samma färg till all plåt.... :va ... men men, det ger sig väl

Nu ljuger bilden lite, den är inte så gul som det ser ut på bilden (bilden i förra inlägget var från igår)
Häxblandning :)
12 30 färg 1.jpg
Kameran har liite problem med att ställa rätt vitbalans, och jag fotar i JPEG så att rätta i efterhand blir bara knepigt, den är lite åt grå/beige... typ äggskal
12 30 lackad klar 1.jpg
Här har kameran bestämmt en annan vitbalans...
12 30 lackad klar 2.jpg
Om det inte ösregnar imorgon så ska jag släpa ut ramen utomhus och fota med nån referens som är vit, så ska man väl kunna se och avgöra färgen
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Oj oj oj, här händer det saker! Det ser ju toppen ut!
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
La sista lagret silver nyss...nu ska den gotta till sig och härda över natten !
Bilder kommer imorgon innan 12-slaget....vill ju hinna precis på målsnöret :D

Jag tycker du väljer annan kulör på tank och cuts...men men it´s your bike.
Tycker det ser bra ut som sagt. Du ska nog inte hantera ramen om det inte behövs...färgen kan skadas bara du tar på den innan den härdat färdigt. Låter min hänga 2-3 dagar och sedan får den nog stå varmt en vecka till.

Grattis till ramlacket ! :rock
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ahh, gött, då kan vi båda ta nyår med gott samvete :fyllisar
Jag har stått ute i vår "kall-del" som vi delar med andra företag, dessutom är det inte så varmt där, så för att den ska härda ordentligt behöver jag kanske lyfta in den i värmen iaf. Och imorgon behöver jag nog riva mitt tält, då det ev. står i vägen för andra.
Det går ju alltid att bestämma om sig gällande färg på resten, men det är nog en av grejerna jag gillar med choppersnubbarna, de lackar ju ofta ram/tank/skärmar osv i samma färg.
Men det ska ju i vilket fall brytas med fält i andra färger, får labba lite med det senare.

Rally Tackar!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Man får tacka så mycket!
/ Z
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Sista dagen för detta år!

Nyårsbadet är avklarat, slipdamm och lackrester är bortskrubbade,
blästersanden i hårbotten ursköljd precis som lukten av gammal svetsrök.
2012 blir ett år av lärande, det är mycket saker jag aldrig gjort förr,
svetsat, svarvat, fräst, lackat, knackat plåt, bockat rör.
Ja listan kan göras lång, och längre lär den bli.
Nya vänner har man mött och knutit kontakt med, en del har man skakat tass med,
några delar jag garage med, några hoppas jag få nöjet att möte därute under det kommande året.

Sista dadgen i garaget blev både ris och ros.
En nylackad ram hängde i tältet och väntade. En första anblick gav ett "Wow", fasen, det blev precis som jag hoppasts! Färgen jag bröt fram igår är precis lagom grå/beige.
In med ramen i värmen för en rejäl översyn, och i det mycket bättre ljuset kom kraschen...
jag hade missat ena främre ramrörets utsida!!
Faaan... o suck ... jag kommer ju att kunna koka ihop en färg som matchar tillräckligt bra för att lacka tank o cuts, men aldrig att lacka en del av ramen??
Vad fan gör man nu? River fram burken jag blandade i... hmmmdet finns några droppas kvar, halvsegt då det är härdare i... i med tinner, rör... fasen, det går kanske att använda slatten??
Sagt o gjort, fram med spruta, koppla i manometer/vattenavskiljare, slang och på med sprutan, i med färgen.. ut med ramen upp på en ranglig pall... testa lite på väggen först :) , jodå, visst lite klumpar blir det.. men va fan, alternativet är att lacka om hela ramen....
Några timmar senare, de värsta klumparna smälte ut bra, några små får jag polera bort senare, och lacken hade börjat härda när jag åkte hemmåt, så vem vet,
det sista ingreppet blir kanske bra i slutänden, bara lacken härdar.... vi får se nästa år!

12 31 lack 1.jpg 12 31 lack 2.jpg

12 31 lack 3.jpg 12 31 lack 4.jpg

Twin - ett stort tack för all svetshjälp och din frikostighet att dela med dig av din kunskap!
Kawa, Rally, EST, Guruville, Ozeo - tråkningar, hejningar, glada tillrop, tips och råd, hjälp, prylar...you name it, vad vore hojbyggande utan allt detta och vad vore SH utan er!
Ett stort tack till er alla!

Ett GOTT NYTT ÅR alla SportHojare
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Desamma ha det kanon nu. Du ska inte på Awolnation nästa månad isåfall kan man ta nån öl:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top