Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Filmsnutt

Spelade in en liten snutt häromkvällen, i sann low tech anda , quick and dirty :D
Men så här ser det ut ...


Eftersom jag inte brukar ladda upp film så hade jag inget program för att konvertera osv ...
därav reklamblaffan
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Dubbelfel

Nu var det snart en vecka sedan garaget besöktes sist, men en sväng igår kväll och ikväll belv det iaf. Skulle då göra sida nr 2 till tanken ... typ lika dan som den förra fast spegelvänd då ... så långt allt väl.
Rita ut mallen på plåten och klippte till, började banka upp den och efter ett tag så tyckte jag att den verkade lite liten ... jodå, på den förra hade jag lagt till 10 cm för att vika runt i framkant ... som naturligtvis inte var med på mallen. Nåväl, gjorde denna (högersidan) lite annorlunda iaf.

Ikväll var det dags igen då, fram med mallen, rita av OCH lägger till 10 cm. Klipper ut sidan, funderar över livet ... och sätter saxen i markeringen fram och klipper 3 klipp... och inser att FAN, jag skulle ju spara 10 cm. :huvet:huvet Jaja, man e väl inte lite dum i huvet ibland.

Skit samma, jag vände den och gjorde istället en ny vänstersida, så nu kommer alltså tanken att bli något lite kortare än vad som var tänkt från början :3freak

Lite bilder oxå, tyvärr så gillar väl kameran inte ljuset så kvaliten suger:

tanksida 2.jpg tanksida 21.jpgtanksida 22.jpg tanksida 23.jpg

tanksida 24.jpg tanksida 25.jpgtanksida 26.jpg tanksida 27.jpg
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Va skönt när det går som man tänkt sig....
Annars ser det ju bra du.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Va skönt när det går som man tänkt sig....
Annars ser det ju bra du.

Tackar!
Ja, suck :) , fast dessa sidor fick faktiskt bättre proportioner än den första så det var väl nån mening då.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hade de vart amerika du va i nu så hade de där vart raka plåtar och dom hade sagt, lite bondo på de där så =)
skulle själv aldrig få till nå likn så de är nästan synd du inte har "riktiga" verktyg för du skulle nog kunna göra
ett kanonjobb då.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tjusigt bucklat! :tummenupp

Tackar tackar!
Fasen, trodde att du hade en länk till nån byggtråd i din kommentar ... ja, det var det ju på sätt o vis också. Satan vad jag skratta - och det tackar jag för :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
hade de vart amerika du va i nu så hade de där vart raka plåtar och dom hade sagt, lite bondo på de där så =)
skulle själv aldrig få till nå likn så de är nästan synd du inte har "riktiga" verktyg för du skulle nog kunna göra
ett kanonjobb då.

Tack!
Jo, jag har ju sneglat lite på youtube för att se hur fasen man gör, tyvärr bara en massa choppertankar. Visst är en del snygga, men inget för mig :)
Jag är lite allt eller inget, så håller intresset i sig så kommer jag att skaffa bättre grejer. Dock kostar ju allt ganska mycket och det är rätt sällan ute på beg. marknaden.

Jag sprang på nån gammal tråd där du lyckats jäkla bra med plast/fleece. Verkade inte som du blev helt klar eller? Men det jag såg var ju helt i min smak, snyggt bygge!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Svarvhjälp någon?

:

:D Jag har den beskrivningen nerladdad nånstans ... tack för påminnelsen :tummenupp
Stora kullager är inhandlat ... MEN den ena lagerbanan måste ju va oval :va och det är knappast nåt man fixar till med vinkelslipen... så jag har lagt det på is, då färdiga hjul kostar multum.

MEN det kanske finns nån vänlig själ där ute som skulle kunna tänka sig att svarva en konvex lagerbana mot ersättning?? :rolleyes:
Jag har inte den blekaste hur svårt det skulle vara? Men det ska ju inte vara några gigantiska saker.
Övrigt för att bygga ihop ett sånt litet hjul kan ju inte va nåt större prob.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag är själv helt inne på att yxa ihjäl någon gammal mc i stil med xj550, 600 osv, dock sent 70, tidigt 80.
Bara för att det ska vara billigt.
Sen mest se var jag hamnar. Saknar bara garage, mina gamla verktyg (+en del till) och mer dineros.
Men jag kommer att syna din tråd så jag vet vad man ska, eller inte ska göra.
Keep it up!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Jag är själv helt inne på att yxa ihjäl någon gammal mc i stil med xj550, 600 osv, dock sent 70, tidigt 80.
Bara för att det ska vara billigt.
Sen mest se var jag hamnar. Saknar bara garage, mina gamla verktyg (+en del till) och mer dineros.
Men jag kommer att syna din tråd så jag vet vad man ska, eller inte ska göra.
Keep it up!

Jamen precis! Nu gillar jag ju verkligen cafestilen - så det känns inte som att man gör avkall på något direkt. SÅ länge man inte börjar fundera på USD gafflar, coola fälgar, dyra bromsar eller en massa hästkrafter, så kan man ju komma väldigt drägligt undan.
Så detta (första gången jag överhuvudtaget gör nåt mer avancerat än att typ byta olja) :)
blir ju lite av ett försök ang. det mesta.
Men blir slutresultatet OK, så kommer jag sannolikt att försöka hitta ett nytt objekt tills nästa höst/vinter.
Och budget-bygge är detta! De verktyg jag har är gamla sedan jag jobbade som montör för typ 15 år sen! Och det jag använt hitils är en pinnsvets, 1 plåtsax, 1 kulhammare, 1 nedslipad träklubba och 2 stubbar och en vinkelslip. Den ena stubben gröpte jag ett hål i med vinkelslipen för att kunna krympa plåten med :)
Men naturligtvis står det lite verktyg på vill ha listan. Det som ligger närmast är ju då en TIG-svets och något verktyg att jämna ut plåten med (engelskt hjul).
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
svarva en klump som man pressar på lagret borde inte vara så svårt.
u can do it!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
svarva en klump som man pressar på lagret borde inte vara så svårt.
u can do it!

Hade jag haft tillgång till en svarv så hade jag naturligtvis försökt :)

Men det har jag ju inte!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
trevligt bygge. kul att du bankar så mkt själv!

Tackar tackar!

En sväng igår kväll resulterade i lite träslöjd istället :)
Höll på som fan för att meckla till så att sidorna skulle bli nåt sånär lika. Slutade med att jag gjorde en mall för botten i plyfa, åh hoppla vad lätt det var att se vart det felade.

Så det var bara att börja rätta de fel som hittades i nedekant av sidorna, blev till slut hyffsat.
Men naturligtvis så är sidorna inte helt lika i överkanten, men med tanke på hur jag tillverkat dem så får det vara acceptabelt än så länge. Måste förmodligen fortsätta med lite träslöjd så jag för ett helt skelett i trä som jag kan anpassa plåtbitarna mot. Det är ju sjukt svårt för ett otränat brunöga som mitt att på frihand jämföra sidorna

Trämallen för bottenstycket har dessutom fått några stödbitar pålimmade sedan igårkväll så att man kan fixera plåtstyckena mot mallen.

La en träribba ovanpå och mätte, diffade 8 mm, helt OK på första försöket.
tank1.jpg

Den högra sidan (härifrån sett) måste formas lite till i framkant / översida då den sticker iväg lite.
tank2.jpg

Börja malla ut för överdelen, och peppar peppar, den var inte så jävla skev som jag befarat :)
När detta är överfört på plåt, så har 2 kvadrat plåt bucklats!
tank3.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Lite finlir :) om man nu kan kalle det så, med tanksidorna ... bestämmde mig för att förändra den nedre linjen lite samt att falsa kanterna för att lättare kunna möte en kommande bottenplåt.

Beslutsvägarna här på kontoret är rätt korta :) och ibland går det fort från tanke till handling ... men när sadel o cuts kommer på så hoppas jag att det kommer att linjera och harmonisera hyffsat.

Nästa steg blir att bestämma hur mycket energi (tid) jag ska lägga på att jämna ut plåtdelarna för hand. Antingen avvakta (vänta är inte min starka sida :) till ett engelskt hjul finns tillgängligt, eller knacka för hand så gott det går och sedan spackla. Jaja, den somlever får se.

Klipper upp lite för att öka på droppformen
Nyform1.jpg

Falsa
nyform2.jpg

Ljuset luras lite, men fortfarande så sticker vänstersidan iväg lite i överkant
Nyform3.jpg

Avslutning mot sadel
Nyform4.jpg

Sidovy på plats, när jag falsade den främre delen så försvann lite av droppformen, och den känns lite "kompakt". Men den liknar ju iaf min grundskiss :)
Nyform5.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
bra jobbat. men den ser stor ut? 30liter eller :D

Ja ... f-n, håller med, men nej, inte för att jag räknat men den är mindre än den förra, orginalarn alltså.
Tror att det är proportionerna som är knas, kort o tjock ... hur fan blev det så här :va
Lång o slank vill man ju ha :)
Nåväl, det går ju att fixa, får ge den en omgång i photoshop och se om det hjälper :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Började fundera lite på hur bottendelen ska fnulas ihop med sidodelarna ....
Det blev en massa bankande, göra & göra om igen. Nåväl, yttermåtten har krympts något, bottendelen har anpassats, och passformen dem emellan är hyggligt bra. Det var ena sidan det, nu ska bara andra sidan bli lika dan, hoppas hinna dit ett par timmar ikväll med, medans man har allt färskt i minnet. :confused:

Sedan så skall sidorna välvas mer i horisontal led, de ser väldigt fyrkantigt ut nu.

Skiten är bara påhängt men man ser iaf hur sadel och tank kommer att linjera ...
Trångt är det att komma åt att ta en vettig bild ...

Översikt2.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top