Yamaha XJ 600 goes cafe

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ser kanon ut sen så måste jag bara fråga varför svetsar du inte bara fast cutsen i ramen & gör fronten mot sadeln öppningsbar tex. då sitter den ju fast fint &sv....??
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ser kanon ut sen så måste jag bara fråga varför svetsar du inte bara fast cutsen i ramen & gör fronten mot sadeln öppningsbar tex. då sitter den ju fast fint &sv....??

:va fan ... vet inte, det har nog inte direkt slagit mig. Jag har ju haft "moderna" sporthojar som konstrultions-blueprint och egentligen bara tänkt att "det måste gå att ta bort".... och att ALLA infästningar ska vara dolda...
Inte säker på att jag kommer att tänka om i detta läge, då det känns som om jag är ganska nära nu, men jag ska ta med tanken till nästa bygge, defenitivt.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Jag är själv lite nöjd med resultatet just nu ... och längtar lite efter att få kasta mig över och bryta isär motorn.
Och få isär harven lär väl inte vara några stora problem ..... men sen ... :va
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Återigen...fy fan va fint det börjar bli. Du har en riktigt jäkla fin räser på G !
Går du "all-in" och gör allt annat lika fint har du en prisvinnare...

PS. Jo, du gjort ett HÄST-jobb med tank och cuts...vill absolut inte förringa detta, menar bara att du nu har fler möjligheter att modda båda sidor för att få en prefect fit. Bara förtydligar :D DS.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar tackar Kawa!
Jag har lite svårt att släppa saker jag inte är helt nöjd med, och eftersom jag sällan blir nöjd vid första försöket.... ja :näsblod

Niemas problemas :krama
Jag är ju rätt öppen och tycker sällan att det ena eller andra är sämre eller bättre, alla tycker och gör olika...
fan, jag har ju både en plastracer och crome-släde i källaren :D
Huvudsaken tycker jag, är att man bygger utifrån sina egna kunskaper och värderingar, och lägger kanske mest krut på det man gillar mest....
Vilket osökt leder mig in på en av mina små "drömmar" , att få bygga en riktigt j-a vass hoj tillsammans med någon / några, där alla har lite olika "skills". DÅ skulle man nog fasen kunna plocka fram en vinnare.
Ha det gott i kylan :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Blev en snabb sväng förbi garaget :)
Sadeln fick sig en omgång kärlek, ska bygga upp en stomme så att sadelbotten kommer att ligga mot ramrören MEN inte komma när sidostyckena .... Sedan ska den ju gå att ta bort ganska enkelt ...

Liten plåtmall .. som sedan skars ut i tjockare material, ska sätta dit 2 förstärkningar på andra hållet också, stabilt ska de bli
11 30 sadel 1.jpg 11 30 sadel 2.jpg

Sedan ska hela konstruktionen "flyta" ovanpå cuts/sidostycken
11 30 sadel 3.jpg 11 30 sadel 4.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Spot on Zäta ! :krama

*Tillbaka till bygget*

Nu får du fan sluta leverera nya uppdateringar varje jävla dag ! :gnissla
Det blir ju så jävla bra...nu är det jag som vrider mig i grav prestationsångesten..

Nu går jag rätt ut i garaget och svarvar till nått grymt :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Till skillnad från dig så har jag inget liv vid sidan av hojbyggandet :)

Äh, jag tycker att det är så j-a skoj, visst ibland är man less på skiten, när allt bråkar och inget blir som man vill, men för det mesta så är det ren terapi för en rastlös själ som min :rolleyes:

Arbetar ju som powerpointpilot på dagarna, så det är rejält skönt att gå loss med träklubban som omväxling.
Och jag är "tyvärr" övertygad om att din pärla kommer att se solen innan min, med tanke på hur j-a omständig jag är med alllt :)

Men till sommarn får vi ta en tur och lufta pärlorna gemensamt?

Ha det gott åh svarva varsamt :tummenupp
Misstänker att du snart massproducerar en massa grymma prylar till hojen!
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Förstår dig till 100 % jag vänder papper på jobbet hela dagarna och vet hur gott det faktiskt känns att faktiskt tillverka något !

Klart vi siktar på att dra en repa ihop till sommaren ! :tummenupp
Kanske ordna en SH-täff någonstans längs västkusten ? Ses på Wheels and Wings...eller ännu bättre...ställa ut på Whells and wings. Fan måste ut o bygga så man hinner bli klar :D

Svarven och fräsen har gått några timmar nu...har en lite kul grej på G..bilder imorgon !
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Låter som en deal :tummenupp
Nu vet jag inte mycket om W & W .... men en retro/cafe träff vore ju supernice, vi får väl planera lite?

Kommer precis från "Garage Guruville", efter en mycket trevlig pratstund, kaffepimplande och beundrande av div 2hjulingar i olika skepnader. Mycket trevligt!

Annars blir det nog en helg utanför garaget min del. Väntar på dina bilder istället :)
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Hej Patrik!
Kul att du kikade förbi alltid lika skoj när man hittar folk från samma religion, alltså vi som tillber den mäktiga garage guden ; ) Ja vore jätteskoj med en träff för hemmabyggen/caferacers eller liknande i sommar. Ses i veckan öv er en kaffe. Ha det gott så länge, förresten var du intresserad av kompisens xj 400 motor? Han ville ha ett kaffepaket för den : )
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hej Victor
Ja, tror defenitivt vi läser samma bibel :tummenupp
Grymt ställe, trevligt sällskap, gott kaffe och j-lar vad mycket roliga prylar! Kan ju inte bli annat än religös :rolleyes:
Absolut, slå en signal nån dag du inte har så bråttom hem, jag har inget bokat förens fredag då jag hämtar mina kottar.
En sån deal är ju svår att motstå... får väl ha den som "testmekarmotor" om ingen lämplig ram dyker upp ... :va
Om Jonas inte har brått att bli av med den "lille hojjen" så är jag nog lite spekulant på den med, tror att ungarna skulle uppskatta den, men jag måste nog vänta tills efter Jul... det blir många utgifter närmsta veckorna.
Ser fram emot fika i veckan!
Ha det gott, hälsa Jonas o tack för kaffet :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
I dag fyller bygget 1 år!

Första inlägget för ett år sedan:

"Yamaha XJ 600 goes cafe
Då var det väl dags då.
Pärlan som inköptes för en billig peng i våras för att dämpa värsta utanhojabstinensen har nu gått i vinteride. Tanken är att få till ett cafe racer stuk. Har gjort lite skisser och har en massa ideer och några drömmar
Har aldrig knackat plåt innan men att göra cuts, sadel och tank i plåt själv hade ju varit vansinnigt skoj. Men skulle båda tummarna sitta mitt i näven så har jag sneglat på några lite äldre tankar från Kawa z1000/1100 som säkert skulle kunna funka. OCh cuts o sadel kan man kanske plasta sig en?
Snål budget är ett faktum, så det blir inga extravaganza prylar .. misstänker att det kan springa iväg iaf
Tänkte iaf börja med att plocka bort allt onödigt. Sedan göra nån form / pappmodell för att hitta rätt proportioner. Bakdelen skall kapas en bit och tanken är att höja den lite också.
"

Ja, inte fan visste man vad man gav sig in på då, men det har nog varit ett av mina mest lärorika år.
Och som bonus har man sprungit på en del riktigt härliga människor!
Då Nu
IMG_0250.jpg 11 29 sadel 5.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Grattis på 1-års dagen Zäta !

Du ska vara oerhört stolt över ditt bygge och din egna utveckling. Helt otroligt att du fått till allt plåtarbete på ett så fint sätt. Det är bland det svåraste man kan ge sig in på...de flesta skulle gett upp för 350 dagar sedan :D

Ladda nu hårt sista halvåret så pärlan får se dagsljuset till sommaren ! :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar Kawa!
Jag är väl för dum för att ge upp :D

Japp, laddad och klar!
Var i gagaret en stund i går kväll när barnkalas var överstökat (lillemannen fyller 5).
Fick gjort klart sadelstomme... hmm kanske något överarbetad men passformen blev bra, både bak mot cutsen, neråt mot ramrör och sidostyckena och fram mot tanken yippie. Även infästning svetsad och klar , både på sadel och i ramen. Sa nu ska bara m10 stången som kommer gå ner från sadeln kortas till rätt längd, sedan ska den grundmålas. klädsel får den när jag vet färgsättningen på resten av hojen, men brunt o benvitt konstskinn ligger och väntar i källaren...

Även tanken fick sig en omgång, riktade upp de sista sakerna jag stört mig på (hoppas jag) för nu åkte även bottendelen på. Hade ju sparat delarna sedan tidigare, så viss modifiering krävdes men nu är iaf själva tunneldelen på plats och fastnäst. Nu ska resten av underredet formas (det är MÅNGA veck o böjar) sedan helsvetsas.

Svingen ska också få ett par små fästen för en ev. hugger och ett par distanser ska svarvas till fotpinnarna. Tänkte tillverka dem av en bit rundjärn och gänga med M10 invändigt och sedan svetsa fast i de plattor jag gjorde...tror det kan bli bra.

Så delmålet just nu är väl att ha ram o plåt färdigt för lack innan nyår... sedan blir det motormeck :va

Några bilder blev det inte, kameran var bortstädad....
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fan Zäta...vi ligger ganska nära tidsplansmässigt. Min målsättning är oxå lack av ram innan nyår. Tror det kommer ge sig bara avgas-systems-helvetet blir klart nån gång :mad:

Rock on,
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Gott, då kan vi peppa varandra lite. Ska nog plocka några semesterdagar så det blir lite sammanhängande ledighet runt nyåret, och då få lite gjort.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
I gårkväll satt man hemma, snörvlade med feber och byggde Star Wåårs skepp för glatta livet :) Lilleman var nöjd iaf!
Senare på kvällen när övriga familjemedlemmar nanade kudde åkte symaskinen fram .... nu är detta redskap inget man nyttjar dagligen precis så det tog ett tag att bli sams med reglage o nålar, trådträdning och annat ....
Nu har jag ju inte sadelstommen här, men jag tänkte att testa lite kan ju inte skada, innan man ska sy "skarpt"..
Det hade ju varit typ 100 ggr lättare om man använt samma färg på tråden som på tyget...
eller nä, men misstagen hade varit 100 ggr svårare att se ...

Jaja, blir jag inte nöjd så är ju svärmor tapetsör :rolleyes:


12 02 skepp 1.jpg 12 02 skepp 2.jpg

12 04 sadelöverdrag 1.jpg

12 04 sadelöverdrag 2.jpg 12 04 sadelöverdrag 3.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Till skillnad från dig så har jag inget liv vid sidan av hojbyggandet :)

Äh, jag tycker att det är så j-a skoj, visst ibland är man less på skiten, när allt bråkar och inget blir som man vill, men för det mesta så är det ren terapi för en rastlös själ som min :rolleyes:

Arbetar ju som powerpointpilot på dagarna, så det är rejält skönt att gå loss med träklubban som omväxling.
Och jag är "tyvärr" övertygad om att din pärla kommer att se solen innan min, med tanke på hur j-a omständig jag är med alllt :)

Men till sommarn får vi ta en tur och lufta pärlorna gemensamt?

Ha det gott åh svarva varsamt :tummenupp
Misstänker att du snart massproducerar en massa grymma prylar till hojen!

Jag måste vara helsjuk då som gärna zvetsar på min lediga tid då.. haha! Räkna in mig på nästa monsterbygge då ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top