Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Rackarns va snyggt det blir! (ja för dig iaf) men kan jag få till det där så är det ju lätt värt en massa jobb.
Den där färgen på bild 2, är det skrynkelfärg.. eller vad det kan heta. Vart får du tag på det, skulle vilja ha det på motorblocket.
// Z
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Med din energi kommer det bli ännu bättre...
Skaffa "Polerset proffs Wolfcraft" för 199:- på clas ohlsson och ett par ark av varje papper sedan har du nästa vecka räddad :)

8872681537566.jpg

Färgen på bild 2 är vanlig matt motorblocksfärg på sprayburk. Det "skrynkliga" kommer från underlaget dvs en skrovlig gjuten yta mellan bokstäverna.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
So, thats what it takes..
Polerset har jag... fixade till en motorkåpa på XS'en i sommras :)
OK, så ingen hokuspokus färg då...
Yes, låter som om nästa vecka blir kul :va
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Vi väntar med spänning ! :D

Filtermask är att rekommendera då polerpasta är lite småfarlig vad jag hört.

Keep rubbing,
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Blev att gegga på färgborttagningsmedel på styrkronan ikväll, sen slipa en del ... sen fräsa :) Ballt :tummenupp
Blev lite plåtknackeri också ... försöker få till skarvarna mellan cuts och sadel / undersida... pilligt sa bull :rolleyes:

25 11 krona 1.jpg 25 11 krona 2.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Verkar vara en ordentlig färs ni har där ! Körde du manuellt ?
(och varför tar du bort "taggarna"...annat mothåll ?)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, det är en gammal historia, men säkert helt OK. Manuellt, japp ..
Jag ska ha clipons istället för orginalhantagen, vet inte om detta blir direkt snygg, men det kan ju inte gärna bli sämre iaf :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Halloj Zäta! Börjar arta sig riktigt bra ditt bygge. :tummenupp

Angående slipning/polering.
Här är ett gaffelben jag slipade bort anodiseringen på.
Det var inte det lättaste.

6498.jpg
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Nä, det sitter rätt bra, men ser man resultatet på din bild så måste det ju va värt det, skitsnyggt!!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Kaustiksoda .... ?
OK... finns på BT ser jag, får bli på hemvägen idag :)
Tack för tipset :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
OK, ska testa sedan!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Väl i garaget med en burk kaustiksoda ... ska blandas med tapetklister om man INTE vill ha den rinning :brinnerup ... ok... det blev fägborttagningsmedel istället, men det funkade kanon det med, bara att ta diskborsten och skrubba av i varmvatten :tummenupp
Framsidan av gaffelbenen hade ytterligare ett lager av någon skrovlig skyddslack .... som inte fargborttagningemedlet bet på ... men sandpapper gör :)

Ängade även lite tid åt cuts-sadel fog... mecklade till 2 sidostycken som nu är svetsade i cutsen.... blir dock meckigt att ta bort / sätta på i framtiden, tight kan man säga :)

11 27 cuts 3.jpg 11 27 cuts 1.jpg

11 27 cuts 2.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Igår var jag väldigt nära att kapa isär hela skiten, när jag svetsat fast sidostyckena så gick det inte att få på den alls... som tur var så tyglade jag mig lite och kapade av kanterna på insidan, så nu går den på, med visst våld dock... får se om jag får till det, annars kommer lacken skrapas av när cutsen ska av/på....
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jävlar va snyggt det blev ! :klappar

Apläckert att dölja bakramen med en liten kåpa på det sättet....ser mycket "clean" ut.
Nu börjar man se vart det barkar...kommer bli grymt !
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar Kawa!
Ja, nu ska det hittas på en främre infästning och så ska det möta tanken på ett bra sätt ... hoppas jag :)
Ja just det ... själva sadeln ska ju hittas på också
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja, det är ett jäkla pill att få dit allt på ett fint sätt....det tar ofta längre tid än själva tillverkningen.
Men får man till även detta på ett proffsigt sätt så blir det KILLER !
Men du har fördelen att kunna modda både sadel, sidokåpa och tank. För mig är tank och kåpor heliga och får ej moddas...vilket har ställt till det ett par gånger redan :hihi

Köra hårt Zäta !
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tjing
Jo, båda vägarna har väl sina avigsidor och solsidor :rolleyes:
Det har ju varit ett sjutillhe****tes jobb att banka fram alla delar i plåt och ibland är man naturligtvis helt less på skiten, men så .... som idag .... så bara lirar allt :D

Den sadeln jag påbörjade funkade ju inte, så den fick smaka smisk, blev tillplattad och omformad, så nu är den på banan igen! Det blir en "lös" sadelstomme som ska kläs med skinnimit i brunt och benvitt. Nu ska bara nån fastsättningsanordning hittas på.

Och tanken fick sig ju också en omgång och sidorna har nu en konkav form, lite finlir på den så tror jag att den blir bra.

Man kan väl börja ana vart hän detta bär nu


11 29 sadel 1.jpg 11 29 sadel 2.jpg

11 29 sadel 7.jpg 11 29 sadel 3.jpg

11 29 sadel 4.jpg 11 29 sadel 5.jpg

11 29 sadel 6.jpg 11 29 sadel 8.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top