Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!

Japp, gott att lägga lite energi o grovjobb på annat ett tag, så ser man att man kommer framåt också :)
Drog isär svingen idag, höll nog på i en timme med att få bort nedre stötd. fästet :crash Fick ta till både press o avdragare, sicket sketjobb, men riktigt gott när man "vinner" :D
Så nu är svingen tvättad :brinnerup o nerslipad :)
Andra svinginfästningen är också klar nu, fint som snus!

Ja, När det blir dags att ta ttag i cutsen igen så ska jag ta mig en rejäl funderare på vad som kan bli bäst. Tack för inputen :tummenupp

Mer regöring väntar runt hörnet, faan vad skit det samlas i skrymslena på hojen.
Imorgon blir det rörböjeri igen också, ska knäcka till ett par rör som håller uppe bakdelen, de raka åkte ju bort i all hast häromdagen... de nya ska dras något längre in under sadeln.

11 12 sving 1.jpg 11 12 infärtning 1.jpg

11 12 infästning 2.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Lånade en rörbock igen, tack Fredrik :tummenupp
Själva bockandet är ju inga problem, men med ett gäng vinklar så blir det bökigt ändå :va
Efter en del svärande så satt rören där iaf.

11 13 ram 2.jpg 11 13 ram 3.jpg

11 13 ram 6.jpg 11 13 ram 4.jpg
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Tjusigt ser ju riktigt bra ut med lite svepande former
:)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tank you Boys!!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Blev bara en snabbtur till garaget ikväll, fimpade lite fästen på styrhuvet som verkade onödiga och sedan var det slipa igen :) Köpte en borste man sätter på vinkelslipen.... funkade bra till en början, men när de små trådarna av stål, börjar släppa :död, faan man såg ju ut som en nåldyna. Fick stå en bra stund och plocka bort skiten ur byxor o tröjja
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
HA...ha...precis samma sak hände mig när jag polera/slipa förra motorn !
Man missar alltid någon tråd som sticker till när man minst anar.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kom igen och snacka om saker som kliar/sticker tills ni slipar glasfiber med en stålborste.:huvet:D
Krökande ser ju bra ut Zäta! Vad för typ av lokal håller ni hus i? Ser stora fönster, stengolv och kök. Är det en gammal skola eller?:va
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:hihi kan tänka mig det, och bara det är ju anledning att göra allt i plåt istället :7peta

Fan vet vad det har varit, det är ett rätt stort hus som ligger nere vid fiskehamnen, men det finns skjutportar o lastbrygga, och i övriga delar av huset finns både smed o snickeri, konstnärs-tjofräser och replokaler, kulturfolk ... hmmm och en gammal svartklubb. Så jag antar att det varit nån form av kombinerat magasin-kontor på den tiden när sjöfarten var av betydelse för stan, och våra lokaler har nog varit nåt lagerkontor. Det är sjukt schysst ställe att hänga på :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nä det hoppas jag verkligen inte att vi behöver.

Kvällen har fö ägnats åt mer slipande och lite blästrande... så nu är ramen i princip klar :rolleyes:

11 15 ram 3.jpg 11 15 ram 1.jpg

11 15 ram 2.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Nu blir det en snabb mockup och hitta vart fotpinnarna ska sitta. Sedan tillverka fästen och svetsa fast. Sen är frågan om jag ska ha en hugger ... då måste fästen på svingen också :va
Sen är det dags att ta beslut om lackering... :va :va :va
- Färg .. ska det vara samma färg på ramen som som plåtdetaljer (Manx-tankar brukar ju vara polerad alu)
- Garagelack, 1K eller 2K eller pulver
Många frågor blir det :rolleyes:

En liten ide jag grunnat på är..
Ha allt plåtrent, ram, tank, cuts ... slipa satan men behålla svetsfogar relativt oslipade, lägga några lager klarlack med lite koppar eller guld strö i, typ mirra eller nåt. Då borde man få den råa metallooken men i solsken eller starkt belysning så visar sig en annan nyans?? Vad tror ni, kan det funka?
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Wow..läckert jobb med ramen ! Fick du in ramen i en bläster ?
Härligt att se att det går framåt. Men låt den ligga till sig lite och slipa lite till igen...man missar alltid nått ställe. :tungan

Spontant tycker jag ram skall vara annan kulör än tank och kåpor. Svart är för vanligt och silver är stilrent men oxå ganska vanligt. Din idé med "flakes" låter intressant...men bör matchas mot färg på tank/kåpor.

imagesCA4G18AX.jpg

Nu ska jag spela en innebandy-tunering...ja, jag har ett liv utaför hojjen :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:D Det beror alldeles på hur man ser det, hrmm, jag blästrade i den del som ligger utanför vår lokal, där står mest en massa grejjer ... men... jag kan väl säga att just det utrymmet är numera rätt västädat :brinnerup
25 kg sand har en tendens att sprida ut sig märkte jag :va

Testade att kapa och slipa till några bitar av 5 mm plattjärn som jag tänkte använda som fäste för fotpinnarna. Dock får jag nog lov att slänga på sving, gaffel, hjul osv för att se hur det kommer att bli...
(tänkte ett kort ögonblick hoppa över det och bränna fast skiten :) ).
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Man kan pulverlacka klarlack med lite färg eller glitter i så ser man alla slipreor mm + att det är tåligt & billigt:)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Så var alla rören svetsade, och även fotpinnarna slank dit.... känns som jag redan har skrivit detta ... men den posten har nog kommit bort? Nåväl, fästena sitter som berget, men behövs det så går de säkert att få bort med lite våld :D
Även tanken fick komma fram ur skamvrån och få sig en omgång... fram med kapen, så var bottenstycket urskuret. Storklubban fram och med tanken upponer i knät fick den sig en rejäl omgång :)
Sedan ytterligare en del masserande i tryckluftshammaren. Inte perfekt, men liite bättre än innan :)


11 17 ram 1.jpg 11 17 svets.jpg

11 17 ramfäste 1.jpg 11 17 fotpinne 2.jpg

11 17 fotpinne 1.jpg 11 17 fotpnnar 3.jpg

11 17 tankitu.jpg 11 17 tank 2.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top