Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
varför inte bakdel i glasfiber?

kanske en mindre tank o sen göra ett tankskal i fiber med?

Det kanske slutar så :) men jag är så j-a sugen på att testa detta med att knacka plåt. Och nu har jag ju några kvadratmeter att banka sönder. Men skiter det sig alldeles så är fiber nästa alternativ.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ä plåt är fränare & kladdar inte så kör på :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ä plåt är fränare & kladdar inte så kör på :)

Ja, det är en jäkligt go känsla att jobba med materialet. Men kontorshänderna önskar sig en el eller tryckluftsdriven plåtsax.
Annars kommer man ju se ut som Karl-Alfred :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Igår vart en del gjort, fick till underdelen till tanken, meckligt. Idag blev det lite justeringar, ev, så minskar jag styrutslaget något längre fram om gaffelbenen tar i framkanten på tanken.

tank underdel.jpg


Försökt få till överdelen på cutsen, började med en hel bit, men efter ett tags svärande så klöv jag den på mitten för att det skulle bli lite lättare att hantera. Ska införskaffa några svetstänger så att man kan fixera bitarna när man skall passa in dem mot varandra. Man saknar ju konstant en hand, minst :gnissla

cuts1.jpg cuts2.jpg

Nya rambitar kapades till och passades in. Nu gav jag mig fan på att luftburken skulle bort också, koben och lagom med våld, å se på f-n, den gick inte ens sönder :D
Rambenen nästes fast lite, helsvetsar när motor är ur och all plåt är klar..

luftburk.jpg ramben.jpg
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Fan va du har bankat då. Men det går väl åt när det inte finns nån värme.
Ser bra ut, ska du skära ut i framkant av cutsen för sadeln??
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Jo, underarmarna känns, om man säger så :) Och bonus, man fryser inte ett dugg!
Ja, bild tre visar ungefär hur det kommer att bli. Framkanten av cutsen ska rundas av lite och ev. kortas så röva får plats.
Ska försöka få till en bra infästning också, har inte riktigt klart för mig hur jag ska dra rören från sadeln och bakåt.
Hade ju tänkt att gömma batteriet i cutsen, så man måste kunna demontera den på ett vettigt sätt.
Från början hade jag tänkt att göra cutsen i 2 delar, en botten och ett avtagbart lock, men att få till den inpassningen vet jag inte om jag klarar av att få snyggt...
Ska kolla runt lite om man kan få tag på ett begagnat engelskt hjul, eller om man kan "hyra in sig" nånstans, för även om de grova formerna börjar arta sig så är det ju inte precis nån ytfinnish på grejerna.
Jag vet inte om en sån där lufttryckshammare med mothåll funkar för att jämna till ytan?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Lufthammare funkar utmärkt, det är ju precis vad de är gjorda för :). Engelsk hjul är vad jag förstått ovärderligt när man bygger i metall.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Lufthammare funkar utmärkt, det är ju precis vad de är gjorda för :). Engelsk hjul är vad jag förstått ovärderligt när man bygger i metall.

OK, tack. De verkar ju vara både billigare och betydligt enklare att hitta :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Inpassning

Så lyckades jag hinna med en kort sväng till garaget efter jobbet. Har börjat inpassningen av de olika delarna till cutsen. Har fixat några svetstänger och det underlättade ju en hel del :)
Kapade även bort lite småstag vid rambenen och började testa hur de nya rören som skall hålla uppe cutsen skall sitta.

cuts3.jpgcuts4.jpg

Efteråt vart det en sväng till IKEA (sista julklappen fixad) :D
Åh titta där, på fyndavdelningen springer man på grövsta bänkskivan, nästa 2 meter lång, 80 cm bred och 5 cm tjock med rejäla aluminiumkanter, ligger nu i bilen och väntar på att få bli arbetsbänk.
Åh nästan gratis :tummenupp
Så imorn bitti blir det till att snickra lite!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
du vet om att den är ganska bucklig va?
måste ju rullas ut med eng hjul el vad har du för plan?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
du vet om att den är ganska bucklig va?
måste ju rullas ut med eng hjul el vad har du för plan?

Jo tack, såpass syn har jag :)
Engelskt hjul hade ju varit kanon, dock väldigt dyra, alternativet är väl att testa en tryckluftshammare.
Får se hur jag löser det. Tänkte ge mig på att grovknacka ut formerna för tanken och sadeln, sedan är det ett måste att hitta lösningen på att få allt jämnt.

Vet att verktygsboden i Borås har kurser i plåtknackeri, tänkte gå en sådan efter jul, så man får ett hum om vilket verktyg som krävs, och ger bäst resultat osv.
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Wohoo. Fasen vilket tempo. Det ser ju väldigt lovande ut än så länge! ;)
Ps. Arbetsbänken skall bli spännande att se!
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Jo tack, såpass syn har jag :)
Engelskt hjul hade ju varit kanon, dock väldigt dyra, alternativet är väl att testa en tryckluftshammare.
Får se hur jag löser det. Tänkte ge mig på att grovknacka ut formerna för tanken och sadeln, sedan är det ett måste att hitta lösningen på att få allt jämnt.

Vet att verktygsboden i Borås har kurser i plåtknackeri, tänkte gå en sådan efter jul, så man får ett hum om vilket verktyg som krävs, och ger bäst resultat osv.


Ta en genväg o gjut med glasfiber? :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Nu har det ju varit lite helger med en massa annat, så tyvärr har det inte blivit så mycket tid i garaget.
Dock är ju bänken på plats. lite provisoriskt iofs. Vi kan kasnke bygga ett seriösare underrede senare.

före.jpg efter.jpg

Ang. glasfiber ... jodå, skiter det sig alldeles så kan de säkert duga till formar, men som sagt, jag är inte beredd att överge tanken på egenhändigt tillverkade delar i plåt än, har trots allt inte lagt mer än kanske 12-15 timmar på själva knackandet. Tyvärr så glömde jag kameran sist, men en sadel-stomme har tagit form. Men man får lägga mycket tid på att fundera o klura på hur det skall passas ihop :va
Dels ska det gå att montera / demontera på ett vettigt sett, dels ska det gå att bygga och så ska et naturligtvis se ut ungefär som man tänkt sig :)

Tillverkade även C - fästen som sitter inuti tanktunneln och håller fast den i framkant, snacka om meckigt:huvet
Eftersom jag bara har en pinnsvets att fästa dem med, så en mig står också högt på önskelistan.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Sadel o Cuts

Påbörjade inpassning av sadel och cuts igårkväll. Ett stag svetsades och för att hålla baken på plats, dock blev det lite väl mycket "fighter röv", får se om jag sänker den något.
Får börja kika lite på vad det finns för batterier, måste ha ett gel batteri och helst ett som inte ä rså högt, för att få plats med det i cutsen.

Gjorde även pappersmallar för sidorna och överdelen till tanken, men nu börjar det nog bli akut med någon form av hjälpmedel för att forma plåten.

bakstöd.jpgsadel o cuts.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tank

Gjorde lite mallar igårkväll, dessa fick göras om lite för att passa den botten som jag gjort.
Började med att klippa till en sida och bearbeta. Det blir genast lite bökigare när plåtarna blir lite större.

Klippa plåt 1.jpg

Tog hjälp av en pappersrulle för att böja fram formerna

rullar plåt.jpg

Slipade till en gamaml träklubba som används för att grovforma plåten. Knackat till ett uttag för benet samt börjat vika ut plåten där överdelen skall möta.

grovformat.jpg

Fortfarande en massa grovbearbetning kvar, men konturerna börjar ta sig

tank vänster sida.jpg

Misstänker att det kommer att gå minst ett par timmar till för att få till den form jag tänkt, framänden var jäkligt bökig att få styr på. Men men, skam den som ger sig :)
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Fyfan kommer du att orka banka allting??? Det blir extra roligt sen när det ska se likadant ut på bägge sidor & passa ihop. Men kul är det dra bara inte igång förmycket på en gång. Lycka till igen :)
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
Fyfan kommer du att orka banka allting??? Det blir extra roligt sen när det ska se likadant ut på bägge sidor & passa ihop. Men kul är det dra bara inte igång förmycket på en gång. Lycka till igen :)

tänk på vilka underarmar han kommer att få! bara köra på :D

popeye.gif
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Fyfan kommer du att orka banka allting??? Det blir extra roligt sen när det ska se likadant ut på bägge sidor & passa ihop. Men kul är det dra bara inte igång förmycket på en gång. Lycka till igen :)

Jotack :va , det är bökigt som fan att få till EN sida så den ser ut som man vill. Och det där med att få till precis rätt passform är ju ett rent helvete. Man knackar lite här och då ändras lite där :confused: och så håller man på. Men nu är jag ju en envis jävel :huvet så än så länge är det fortfarande jäkligt roligt :)

Nä, motor får vänta, ram likaså, gör bara det som måste tills plåten är klar .... eller övergiven.
Tackar!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top