Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tjenare Twin
Började undra vart du tagit vägen, skönt att det löste sig med luren och att testen gick som tänkt.
Ja, det var både trevligt och lärorikt. Du är alltid välkommen och det finns säkert alltid nåt att svetsa i om du vill :D
Håller på att smida planer, väntar på att jiggen ska bli ledig, sen ska det nog krökas ett och annat rör vad det lider ... ja just det, jag ska försöka på färdigt nuvarande projekt också :)
Ha det gott och åter igen, tack för hjälpen :tummenupp
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Underbart !

Då kan jag sova gott inatt. Håll ut Zäta..det kommer bli grymt !
Posta lite närbilder på cutsen fram och bakifrån så kan jag skissa lite på dem.

Lampan = :yoparty

Rally: Tack för ditt medhåll...det var nära ögat :3freak
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!

Skönt att nån leder en tillbaks på rätt väg ibland :tummenupp

Pillade lite med den ikväll och varit och inhandlat lite mässingsvinkel. Tänkte göra hål, sedan sätta en sarg i mässing kanske... lite old school ... och så svart nät ?

7 11 cuts 5.jpg7 11 cuts 3.jpg
7 11 cuts 2.jpg7 11 cuts 4.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ein bit skeptisk mot ser hålnungstagnusngsritnungen men det kan nog bli bra. :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Nu jävlar börjar vi snacka ! Kan bli grymt med mässing som sarg.
Hålen på mallen ser lite stora ut...kännde bättre på förra skissen. Tror att less is more i detta fallet.
Se bara till att du har plats för lite sadel mellan hålen...
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tack för inputen, ja jag såg att de blev stora... för en gång skull testade jag INNAN jag började såga :)
Mindre och rundare men fortfarande lite avlångt ? Låter det bra :rolleyes:
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Jag hoppas kunna göra nåt vettigt av det ... men jag har sabbat saker förr :)
Men visst känns det old school :tummenupp
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Jag tror att du ska skippa den spetsiga vinkeln och försöka gå längs med cutsens ytterlnje om du förstår vad jag menar? Eventuellt följa den ner för att sedan gå innåt så det blir en spets.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tjenare S!
Ja, jag tror jag håller mig till en mer "traditionell" form. Jag gjorde ju nån spontankludd först, innan jag började labba med pappersmallar och grejer.
Hoppas allt är bra där nere i Halmstad
// Z
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Bortsett från att hojjen värmer sig i ett garage så är det väl fint här :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
En Halmstad bo till....trevligt !

Jepp, den spetsiga delen blir både svår att göra och passar inte in. Posta gärna en skiss innan du klipper...*om du pallar vänta* :tungan
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, jag ska ge faan i att klippa en stund... vila lite på saken :confused:
Köpte mässingslist men den var ju helt jefla omöjlig att jobba med, ska försöka hitta mässingsplåt istället, hoppas det är mer följsamt.

Men drog ut pärlan i "sliphallen" och gick loss på den med hela batteriet, satan va GÖTT, nu snackar vi heavy metal :yoparty
Kapskiva, grovslip och finputs laddat. Fästen åkte fortare än fn, de sneda rören till bakramen samma väg (för ett ögonblick övervägde jag att kapa av hela jävla baken) ... sen finslipades allt... smutt :rolleyes:

8 11 kapas 2.jpg 8 11 kapas 1.jpg

Fixade till framstycket till cutsen, naturligtvis så hade jag ingen försänkare så hålen ser ut som skit, men jag ska försöka hitta sådana brickor som man har mellan försänkta skruv och släta ytor... ser ut som öljetter, typ, i mässing... så det har borrats och gängats lite..

8 11 cuts 1.jpg 8 11 cuts 2.jpg

8 11 cuts 3.jpg

Även en sadel har börjat se dagens ljus.... like klippa, lite bankabanka, pressa förstyvningar osv ... jo, en bra bit kvar, men ett steg närmare ...

8 11 sadel 2.jpg 8 11 sadel 3.jpg

Och så en helbild, så här ser pärlan ut nu...
(När jag var i mitt esse med kapen så var det SÅÅÅÅÅ NÄRA att hela bakdelen åkte av :hihi )

8 11 mockup 3.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja, de jobben skall man göra när man känner sig extra taggad (slipa ram alltså)
Smart med flera vinkelslipar...en annan byter skiva oftare än fan och har klippkort på Biltemas lilla blå.
Ska fanimej köpa en till ! :D

Va e de små runda "utbucklingarna" ? Ser spännande ut..

PS. Tycker fanimej tank o cuts ser riktigt bra ut nu..(sidobilen) Du e grym ! DS.
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Idag mest småpul med att få ihop tank - sadel - cuts. Hitta linjen och få till så osynliga skarvar som möjligt
Passade på att byta lysrör i taket, snacka om lyft :)
Svetsat färdigt bakramen och finslipat. Bockade till en vinkelplåt som kommer att ligga under sadeln som stöd.
Nu blir dte fredagsmys med huset fullt av ungar :)
9 11 sadel 2.jpg 9 11 sadel 1.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, de jobben skall man göra när man känner sig extra taggad (slipa ram alltså)
Smart med flera vinkelslipar...en annan byter skiva oftare än fan och har klippkort på Biltemas lilla blå.
Ska fanimej köpa en till ! :D

Va e de små runda "utbucklingarna" ? Ser spännande ut..

De små utbuktningarna ... tja, jag behövde styva upp sadeln lite, och ute i lokalen står en press ... och det jag hittade som passade ihop var dessa runda ... ser ut som en legokloss :)
Men det gjorde jobbet! Stabilt blev det.
Javisst är det smidigt att ladda flera maskiner, rätt som det är så hittar man ett nytt litet fäste som ska bort... kapa, grovslipa och finlir :yoparty man hinner aldrig tappa tempot!
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
He..he...bytte kolen på min gamla Biltema vinkelslip så nu har jag två.
Fan va smidigt det går när man hoppar mellan grov och tunn skiva...tackar för "tipset" :D

PS. Vill inte peta för mycket i ditt bygge men jag tror det skulle bli "renare" om du har sadelplåten och täckplåten för cutsen i ett stycke. Dvs den vita linjen är hela plåten för sadel och det röda är "dynor". Om du då vill ha luftintag eller gälar så helsvetsar du det som är täckplåten idag. Det svarta är försänkta skruvar och tar du bort sadel kommer du åt batteri mm under cutsen. Hoppas du fattar vad jag menar. Men igen...det är ditt konstverk, gör precis som du vill...bara lite input från mig. :wiggle

8 11 sadel 2.jpg
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Som sagt, man kan aldrig ha för många ...vinkelslipar :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
He..he...bytte kolen på min gamla Biltema vinkelslip så nu har jag två.
Fan va smidigt det går när man hoppar mellan grov och tunn skiva...tackar för "tipset" :D

PS. Vill inte peta för mycket i ditt bygge men jag tror det skulle bli "renare" om du har sadelplåten och täckplåten för cutsen i ett stycke. Dvs den vita linjen är hela plåten för sadel och det röda är "dynor". Om du då vill ha luftintag eller gälar så helsvetsar du det som är täckplåten idag. Det svarta är försänkta skruvar och tar du bort sadel kommer du åt batteri mm under cutsen. Hoppas du fattar vad jag menar. Men igen...det är ditt konstverk, gör precis som du vill...bara lite input från mig. :wiggle

View attachment 372993

Lyckades missa detta...
Peta på :tummenupp
Ja, jag delar din tanke, dock är nog cutsen inte stor nog.Hålet som du ritat, där får jag aldrig in batteriet. Jag har klurat o klurat :va och nu bestämmt mig att släppa det för en stund och fortsätta leka med vinkelslipen... hmm, en brann nog upp i kväll :hihi

Ett annat, mindre batteriet kan ju dock lösa det problemet ...

Jag fick ju en inspirationsbild för flera månader sedan,av någon på en likadan hoj som min, där de kapat rent runt svinginfästningen, och då bestämmde jag mig att göra likadant. Nu gjorde ju du en liknande operation häromdagen, så idag tog jag tag i det. Av med gaffel och sving så man kommer åt att vända runt på ramen.

Det var nu som en slipen inte ville vara med längre :D , tur det finns nya att köpa!
Böjde till och brände fast ett 2,5 mm plattjärn äver hålet, grovformade med slipen, lite finlir blir det imorgon...

11 11 ram 1.jpg 11 11 fäste 1.jpg

11 11 fäste 2.jpg 11 11 fäste 3.jpg

11 11 fäste 4.jpg 11 11 fäste 5.jpg

11 11 hojen i delar 1.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Läcket Zäta....kommer se orginal ut med en sista putsning !
Slänger du av centralstödet ? Det finns ju depåstöd om man vill meka...sen blir ett par kilo mindre att släpa på :)

Tänkte att du tar upp ett hål som är precis vad du behöver till batteri. Det räcker du har 3-5 cm helsvetsad täckplåt på cutsen. Tycker den blir så fin så det känns lite synd att sätta en skarv precis i blickfånget. En fin Tig-svetsning och en fint bruten kant skulle vara såå läckert !

Gott att släppa tank och cuts ett tag va ? :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top