Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Håller med. Kul att utvecklas så gissar jag?

Tackar.
Ja, det är sjukt kul, jag trivs verkligen med att stå och banka, jag vet inte , men det kanske säger nåt om mig :rolleyes:
Och ja, utvecklingen blir ju lite av motorn och drivkraften, baksidan är väl att jag aldrig blir nöjd :brinnerup

Ska slänga upp lite bilder från dagen lite senare.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Manxad

Rätt skönt med en heldag i garaget :)

Sida No 2 på G sedan Grovformning på stubben
21 10 tanksida 1.jpg 21 10 tanksida 2.jpg

Krympa in kanterna och sedan lite Finlir
21 10 tanksida 3.jpg 21 10 tanksida 4.jpg

Plåten grovformad och nu börjar pilljobbet att få till en bra passform
21 10 tanksida 5.jpg 21 10 tanksida 6.jpg

:D Reseervtankar ?? Sedan loppa ihop delarna för passkontroll på hojen
21 10 tanksida 7.jpg 21 10 tanksida 8.jpg

Det blev lite bilder idag ... fler kommer senare ... nu Solsidan :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Lite fler bilder från dagen ...


21 10 tanksida 11.jpg

21 10 tanksida 12.jpg 21 10 tanksida 13.jpg

21 10 tanksida 14.jpg 21 10 tanksida 15.jpg

21 10 tanksida 16.jpg 21 10 tanksida 17.jpg

Nu ska en bottendel till och sedan helsvetsas .... :rolleyes: undrar om man kan kalla in det tunga arteleriet till svetsandet .... TWIN ??
 

Bifogat

  • 21 10 tanksida 10.jpg
    21 10 tanksida 10.jpg
    221.5 KB · Visningar: 131

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Är hemma heela långa tisdan och onsdan denna veckan! skaffa en gastub bara.. ;)

Men du, jag slår en signal!
Gas finns :) Är osäker på om jag hinner tillverka bottendelen, men hinner vi ta ovan delen så vore det kanon!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hinner nog lära dig svetsa tätt med tigen iaf, det är busenkelt, jag lovar!

:) Vi får väl se ..... :va
Jag slår en signal i em/kväll, så kollar vi när det kan passa.
// Zäta
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Cuts

Tja, har man ingen tank man kan banka på så kanske jag iaf skulle kolla på en cuts som harmoniserar lite bättre med den något fyrkantigare tanken. Sagt och gjort .... :D

Från Ax till limpa :)

22 10 cuts 2.jpg 22 10 cuts 3.jpg 22 10 cuts 5.jpg

Det var en j-a utmaning att forma denna i ett stycke, ett tag såg den mer ut som nåt överkört .... men det löste sig med lite slit o svett

22 10 cuts 4.jpg 22 10 cuts 6.jpg

Och så ska det ju va ett lock på också (sidorna kommer ..... )

22 10 cuts 1.jpg 22 10 cuts 7.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fan va du ligger i...jag har haft en dålig vecka då frugan tvingade mig sätta upp hyllor i tvättstugan på "garagetid" :zpy
Men nu är man taggad till tusen att jobba lite med hojjen igen ! :lol

Plåtjobben = Looking good som vanligt...
Låt mig veta hemligheten bakom Tig-svetsningen...jag letar efter en att köpa en nu.
Var köpte du din ?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Fan va du ligger i...jag har haft en dålig vecka då frugan tvingade mig sätta upp hyllor i tvättstugan på "garagetid" :zpy
Men nu är man taggad till tusen att jobba lite med hojjen igen ! :lol

Plåtjobben = Looking good som vanligt...
Låt mig veta hemligheten bakom Tig-svetsningen...jag letar efter en att köpa en nu.
Var köpte du din ?

Tackar tackar!
Ja så kan det va, man får göra lite "hushållsgöra" också ibland, om inte annat så för husefridens skull :)

Ja du, jag är inte rätt person att ge tips om tigsvetsning, jag går själv i "lära". Hade mäster själv på besök i kväll. Men visst börjar det att släppa nu, speciellt efter dagens undervisning :)

Men några tips jag fick var att se till att det alltid är gas framme vid smältan, och att vid avslut "eftervärma" lite då det inte finns nån "slope?" på denna svets. Sen är det väl typ bara ÖVNING ... tråkigt nog :)

Men som sagt, efter dagens övningar så var det så kul att jag svetsade ända tills gasen tog slut.
Och relativt bra blev det också ... och INGA nya hål :)

Svetsen är köpt på JULA, 3000:- och ja... den funkar, hur bra eller dåligt därimot.... Men den förra (också Jula men annan model dog efter 7 månader...)
Men strax efter att jag köpte denna så hittade jag på nätet, ska se om jag kan hitta länken igen. Lite dyrare... kanske 4500:- men den extra tusingen kan det kanske vara värt.

Mäster själv :)

23 10 tank 1.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ett stort tack till Twintorsk

som trots en rätt motig kväll kom ut till garaget och hjälpte till med min tank. :krama
Det var j-igt kul att se ett proffs i arbete, och en del lärde man sig. Så nu känns uppförsbacken lite mindre när det gäller svetsningen :)

Det är en bit kvar, men hade inte gasen tagit slut så hade jag nog suttit och brännt fortfarande :)

23 10 tank 4.jpg 23 10 tank 2.jpg

23 10 tank 3.jpg

Återigen, ett stort tack för hjälpen David!!
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kul att du äntligen verkar vara nöjd med formen som du kanske märkt så är jag ju själv inte så mycket för att göra om göra "rätt" utan mera göra & så blev det...Hoppas att du får den tät & att den inte slår sig för mycket:tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Fan va du ligger i...jag har haft en dålig vecka då frugan tvingade mig sätta upp hyllor i tvättstugan på "garagetid" :zpy
Men nu är man taggad till tusen att jobba lite med hojjen igen ! :lol

Plåtjobben = Looking good som vanligt...
Låt mig veta hemligheten bakom Tig-svetsningen...jag letar efter en att köpa en nu.
Var köpte du din ?

Hittade denna strax efter jag köpt Jula-svetsen... finns i lite olika varianter, kanske kan va nåt?
http://www.benroyal.se/shop/Tig-C310-1/
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Kul att du äntligen verkar vara nöjd med formen som du kanske märkt så är jag ju själv inte så mycket för att göra om göra "rätt" utan mera göra & så blev det...Hoppas att du får den tät & att den inte slår sig för mycket:tummenupp

Ja, alla är ju olika :tummenupp
Eftersom allt jag gör är ... under lärande, så är det lätt att bli missnöjd med resultatet. Ja jag hoppas på täta skarvar jag med :) Och nöjd, japp, än så länge iaf :D
Nä, formen är precis vad jag söker, ända smolket är väl att den är STOR :) men tittar man på MANX tankar i allmännhet så är de ganska stora, så det är väl son det ska. Nu kommer cutsen också att bli lite större så jag hoppas att det kommer att harmonisera... å andra sidan har jag beställt 3 m2 ny plåt idag..... :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ny cuts på g också, slänger in en halv(hel)kass bild på skapandet :)

23 10 cuts 1.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Botten

Tja, så vart det en stunds svetsande idag med :)
Inte blir det snyggtsåinihelvete, men helt OK och förhoppningsvis rätt så tätt.
Ovansidan är nu färdigsvetsad :banana
Dags att ta tag i bottendelen...

24 10 tank 1.jpg 24 10 tank 2.jpg

24 10 tank 5.jpg

24 10 tank 3.jpg 24 10 tank 4.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Zäta !
Satt precis o kolla på BenRoyal-sidan när jag tänkte "måste kolla om Zäta svarat var han köpte sin Tig" :lol
Det lutar åt en 3-in-1 maskin med Tig och plasmaskärare...få se vad det blir. Tackar för svar !
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Zäta !
Satt precis o kolla på BenRoyal-sidan när jag tänkte "måste kolla om Zäta svarat var han köpte sin Tig" :lol
Det lutar åt en 3-in-1 maskin med Tig och plasmaskärare...få se vad det blir. Tackar för svar !

Ja, håller maskinen rent kvalitetsmässigt så får man ju väldigt mycket användbart för pengarna. Jag hade nog satsat på en sådan också om jag inte hunnit köpa Julamaskinen först ... ibland är man FÖR snabb :)
Kolla även verktygsboden, tror att även de tagit någon billigare maskin.

Happy Investments :banana
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top