Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
nya tanken ser kanon ut,, nu har du nog hittat rätt stuk men då får du även gå lös på bakändan igen
så den liknar tanken i formen. :tummenupp

Tack ... nja... vi får se, jag är sjukt nöjd med cutsen, men funkar den inte ihop med tanken sedan så är det ju iaf väldigt mycket mindre jobb att snida till en ny cuts.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
vad för plåt använder du dig av, tjocklek å så?

Det är kallvalsad "bonnplåt" :)
Hitills har jag använt 1 mm men nu sist köpte jag 1,2 eftersom man tunnar ut den en del när man sträcker... vet eg. inte vad det ska vara. Men den var betydligt jobbigare att hantera
Det ligger en kluven HD tank i garaget och jag är tveksam om det ens är 1 mm i den.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Det kommer passa ihop fint med cutsen...bara tanken blir lite "bulig" så är du hemma. Tror inte vi orkar med ett cuts och tankbygge till :tungan

Fortsätt posta close up´s så får du smakråd på vägen !
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tja ... den här sista var ju typ bara ett litet test... alltså för att tetsta krympverktyget :)
Men det kan ju alltid vara lite terapi också :)

Får väl passa på att slänga upp en bild på mekplatsen också, har ägnat kvällen åt att byta rum i lokalen

1 10 tank 5 1.jpg 1 10 tank 5 2.JPG
1 10 tank 5 3.jpg

Här sitter den "gamla" tanken på ...
2 10 garagetplatsen.jpg2 10 nya garageplatsen.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Idag blev inget meckat på hojen, men väl iordningsställande av nya mekplatsen, blir bra som jeflar :)
Mycket sorterat, en del slängt osv ... en lång stund blev man också ståendes å glo på pärlan, funderar lite på färgval.
Naturligtvis så ska jag försöka lacka skiten själv, med 2 komp denna gång... vi får se hur det kan gå :va
Orange o Svart ... typ som en gammal Gibson Sunburst gura ... och så lite grällt orange-metallic detaljer på motor, bromsok .... jaja, hinner väl att ändra mig hundra ggr innan det är dags :rolleyes:

Dagen Bild
4 10 garaget.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Gillar tanken skarp! Blir också avis på lokalen. Hade varit skönt att ha mer plats som gick att bruka eller vad man ska säga. Sällskap är ju trevligt det med.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Javisst är det så att man kan nog inte få för mycket plats ... möjligtvis är risken stor att man samlar på sig masa skit, och det kan man ju leva med :)
Nä, tevligt sällskap är aldrig fel
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
En snabb tur till garaget i em. Ny arbetsbänk på G.... slipat galv så det svider i luftrören :)
Hoppas hinna ner i morgon och färdigställa nya platsen så man kan börja mecka igen
Har igen vettig bild från dagen så det får bli en inspirationsbild på en ybersnygg tank, en sån här ska jag buckla fram en vacker dag :)

XS650Project20100103012.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Bänken på plats och en början på ordning.
Tanken helsvetsad på ovansidan, dags att ta tag i undersidan, vilket jag har lite dålig erfarenhet av ...

6 10 nya platsen.JPG
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Några timmars klippande o bankande börjar resultera i en underdel / tunnel till tanken, grymt skönt att va igång.

Rena träningspasset att klippa 1,2 mm för hand
7 10 plåtklipp2.jpg 7 10 tank 1.JPG

7 10 tank 5.JPG 7 10 tank 4.jpg

7 10 tank 2.jpg 7 10 tank 3.JPG
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tips från coachen: tigar du ska alla fogytor vara slipade kliniskt rena och gärna spritade, mindre risk för porer! Och svetsa gärna kallare än du tror behövs, intervallet 20-30 ampere blir fint. Har du möjlighet så förvärm även tanken med gasol. Slår sig mindre och går snabbare att vetsa. Och glöm för guds skull inte att förströmma lite gas innan du tänder ljusbågen :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tjing!
Tack för tipsen. Ska ner i kväll en sväng. Håller på med underdelen, ett j-a knåpande rent ut sagt :)
// Zäta
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ljuset i tunneln ...

Har gått och klurat på en framlampa ett bra tag, gjort några skisser osv.
Lite trött o allmänt sliten, och inte det minsta sugen på att mecka med tanken, så varför inte se hur det skulle kunna ta sig ut... jag vill ha lite modernare stuk på lampan, inte ren "fighter" men lite åt hållet...
Jag ville också ha lite samma stil som på cutsen (som jag är sjukt nöjd med) :)
Lamphuset ÄR stort / långt, det ska kortas ner, tanken är att den ska peka ganska mycket neråt, och snedkapa huset så att lampinsatsen sitter "riktigt" .. vi får se om vi får ihop det :va

Lederna tröttnade fullständigt så nu köpte jag en ny leksak också :)

8 10 plåtsax.JPG8 10 lampa 2.jpg

8 10 lampa 1.jpg8 10 lampa 3.jpg

8 10 lampa 4.jpg8 10 lampa 5.jpg

8 10 lampa 6.jpg8 10 lampa 7.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tycker det är bra längd på lamphuset. Gillar avlånga lampor, det är udda och påminner om gamla hojar/mopeders lamphus.

Hur funkar den pneumatiska niblern? Har du/ni en stor kompressor eller funkar den med en "vanlig"?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar.

Den funkar sådär, det gäller att man håller den i ett precist läge för att den ska klippa, men när man väl hittar det läget, så går det ju lätt och det blir fina snittytor. Köpte den på Jula för 500. Ja, jag vet inte hur stor kompressorn är, men 3fas och kanske 100-150 liter, och den får jobba :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Looking good Zäta och lamphuset är världsklass !
Smart att fälla lamphuset men behålla strålkastaren rak...för det var så du tänkte va ?

Tigar du tanken nu ?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ljuset i tunneln .. x2

Tackar!!
Japp, precis så :tummenupp

Nån jävla skitförkylning gör ju att man känner som en opigg 90 åring, men naturligtvis har man vart en liten sväng till garaget och kollat till grejerna .. Jobbat hemmifrån mellan 7 och 4 för att inte smitta kollegorna på jobbet och sedan i garaget en stund på kvällen ...
Klippte lite i lampan, naturligtvis på fel sida :huvet (lite ivrig) men det blev faktiskt över förväntan ändå, man ska ha lite tur också :rolleyes:
Nu ska det bara listas ut hur infästningen ska se ut och hur den ska sitta ...

Så när jag ändå var i farten och förstörde min nytillverkade lampa tänkte jag att det är väl lika bra att sabba tankjäveln också... :hihi
Men se på faan, det flöt på och nu sitter underredet på plats. Uppdelat på 4 delar med en jävla massa vinklar,veck, kurvor och bockningar så kan man ju bli förbannad för mindre...
När orken infnner sig igen ska underdelen klippas ren och alla skarvar helsvetsas

9 10 1 lampa 1.jpg 9 10 botten 1.jpg

9 10 botten 2.jpg 9 10 botten 3.jpg

9 10 botten 4.jpg 9 10 botten 5.jpg

9 10 botten 6.jpg
 

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Nykvarn
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Snyggt jobbat med tanken och lampan världsklass :tummenupp
Man blir ju riktigt sugen på att köpa ett café projekt :hihi
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar tackar!
Klart man ska ha ett projekt ... minst :)
klippt, kapat och slipat ... svetsat o slipat o slipat ...

Åså lite kvällsmat ... inge vidare smak på den häringa, ska nog hålla mig till Felix :)

10 10 mat.jpg 10 10 tank1.jpg 10 10 tank2.jpg 10 10 tank3.jpg 10 10 helbild2.jpg 10 10 helbild 1.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top