Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Flyttat

Så var väl flytten till nya garaget i stort klart. Rullade hojen från gamla till nya garaget, pust. Är nog bara ett par kilometer och hojen är ju avkläddoch väger minimalt, men ändå, scheisse vilken kass kondis man ligger inne med!
Nya lokalen är KANON, och riktigt trevligt folk :tummenupp

Inspektion.jpg Lillkillen är med och inspekterar ....
nya tank.jpg hmmm, ny plåt ... ny tank på G ??? :va
Nytt hem.jpg Nya adressen för bygget :yoparty
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Det är tanken som räknas ....

Var tvungen att svetsa till ett nytt stativ till fjäderhammaren, då det var platsbyggt av trä i gamla garaget. Naturligtvis så var jag tvungen att testa det nya stativet lite också .... och huxflux så hade man början på en ny tank :)

tank2.jpg

Tank1.jpg

Inte alls säker på att den kommer att passa i detta sammanhang .. anyway... lite rubbad är man väl som inte kan låta bli att random-knacka lite plåt :dummer
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Haha du verkar ju gilla att knacka tankar. Whatever makes you happy antar jag :) Mäktigt nytt garage! Vilken sida älven pratar vi om? :)

Edit: Kan det vara runt Majnabbe?
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Haha du verkar ju gilla att knacka tankar. Whatever makes you happy antar jag :) Mäktigt nytt garage! Vilken sida älven pratar vi om? :)

Edit: Kan det vara runt Majnabbe?

Ja, det är nåt speciellt med plåt :va
Men grejjen är väl att jag inte är helt nöjd med vad jag åstadkommit hitills, vill ju få till en riktigt läcker sak :)
Jag är rätt kass på vad alla småställen heter, men på Gbg-sidan ...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
va ska du ha för stuk då? blir ju inte riktigt cafe med såna tankar?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Naaee ... komer nog att behålla gamla stilen, som jag skrev så tror jag inte att denna nya tankhistoria gör sig på denna cykel. Det var mest för att "jag kan" göra en ny :) och det är roligt att labba lite med linjer/formen.
Med nya garaget kommer ju även en massa ny inspiration!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag tror du kommer få överge den gamla pga läckande poriga pinnsvetsar så du måste köra på den nya direkt (ja jag tycker den är fränare..)
P.s. Läcker den du svetsar på nu kan du kanske täta hjälpligt med tenn.. Jävelskap o svetsa över poriga pinnsvetsar med tigen, nästan bara kap som gäller. Och jag ber om ursäkt för min frånvaro som smältmentor...
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tjenare Svetsarn!
OK ... jag håller på att testar TIG:en på den gamla tanken, blir den tät så är det ju bra, blir den inte så har jag lärt mig en massa :)
Inga problem, det är eg. först nu jag har ett vettigt ställe att vara på. Men har du vägarna förbi och en stund över så är du alltid välkommen på en kopp java och kolla in pärlan!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Torsk på Tank

Ja, det här med att skapa i plåt är för j-a skoj.
Får väl kasta upp ett par bilder till ... börjar faktiskt gilla suket mer o mer .. lite rejs-sportster-chopper stuk ... kanske :hihi


Har ju valt att jobba helt från andra håller denna gång. Börjat med tankens ovandel..

tank 15_8_2.jpg

Jobbat mig neråt sidorna

tank 15_8_1.jpg

En vinst med att jobba på detta vis blir att jag kan justera småskavanker ända fram tills dess att botten slutligen kommer på plats

tank 15_8_4.jpg

Och ja... tror nog att stuket kan funka även på en caferäser?

tank 15_8_3.jpg

Sista slaget är ju inte gjort än ... målet är väl att tidsmässigt ha pärlan körbar till nästa vår ...
.... APRIL ska det va klart!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tycker att linjerna funkar rätt bra. Sannolikt kommer jag att sänka tyskröven lite och då kommer det att harmonisera än bättre. Helbilderna är tagna i ett trångt utrymme och ger inte rätt proportioner, IRL ser det faktiskt riktigt schysst ut...

Dags att ge sig på nästa sida ... typ 100 ggr svårare än den första :va
tank 15_8_5.jpg

Migat fast första delen på andra sidan ... ser OK ut (än så länge)
tank 15_8_6.jpg

klart mycket lättare att börja bygga tanken uppifrån :)
tank 15_8_7.jpg

Som sagt, proportionerna stämmer inte riktigt med verkligheten, men den är RÅÅÅ :yoparty
tank 15_8_8.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nya linjer

Så då åkte bakdelen av igen, fästena kapades, slipades till och nästes fast, nu med en betydligt mindre vinkel, och puts väck var tyskröven :)

Min förvuxna sportster-tank har fått alla delar på plats (nej, inte tunneln) ... men ...

tank 21_8_1.jpg

Vid en jämförelse så är det tveksamt om inte den gamla ändå ....
tank 21_8_2.jpg
Även om den nya är snygg... så kanske den ändå gör sig bättre på nästa bygge ... en HD kanske :D
tank 21_8_3.jpg
Lite andra vinklar ..
tank 21_8_4.jpg
och vrår ...
tank 21_8_5.jpg

Har någon nån åsikt ... så :va
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
jÄvligt mycket snyggare Än fÖrut men nu fÅr du sluta bygga fler delar & bygga klart.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Håller med EST :D

Som svar på din fråga. Personligen gillar jag den senare tanken bättre men isf med en annan avslutning/cuts bak, nå't orginellt... MEN den gamla tankens linjer lirar bättre med nuvarande cuts så det vore i mitt tycke den snabbaste & enklaste vägen framåt. Tycker jag iaf. :)

Allt beror väl på vad du vill ha för stuk när du är klar...
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Senare tanken tycker jag med. Ev med annan kuts precis som MrMadMax säger. Men det är svårt att säga när man inte vet hur sadeln skall se ut (tjocklek osv?) samt hur det blir med baklyse, skylt osv osv. Det kan ju förändra bakens utseende en del. Men det är något med den sista bulan på kutsens undersida som gör att det ser lite oproportionerligt ut enligt mig.
Annars grymt jobbat! :tummenupp

Nöjd hos Peter i övrigt? :D Hälsa honom!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar för inputen :Bugar ...

@EST , ja, jo .. jag vet.. men jag har tagit små steg ... kapat till material till clip-on... svarvkurs i veckan :)
Gammeltanken ska tiggas, blir den bra (tät) blir det nog den och befintlig cuts

@MADMax ... håller med i resonemanget ... och ja, jag vill bli klar ... har ju fler projekt som väntar :)
Skiter det sig med gammeltanken - tiggningen/täthet - så är det iaf snabbare att fixa en ny cuts som harmoniserar med nya tanken

@Meyer ... sista bulan är nog ett resultat av att jag gjorde undersidan konkav för frigångens skull .. kanske förvinner lite när det kommer färg på?
Baklyse, blir nog så "litet" som det bara går att hitta, nåt infällt i cutsen
Sadel en tunnis i cafestuk .. för det är trots cafestuket jag vill ha..
SOM FISKEN I VATTNET :banana
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Ja, nu ska jag bara lära mig att få till den där sista finnishen på grejerna .. drömmen är ju att göra en tank i aluminium, och få sådan finnish på den att den kan vara polerad...
men det är en bit kvar dit :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tackar!
Ja, nu ska jag bara lära mig att få till den där sista finnishen på grejerna .. drömmen är ju att göra en tank i aluminium, och få sådan finnish på den att den kan vara polerad...
men det är en bit kvar dit :)

Det kommer....man får ta en sak i taget. Planerar du göra nått med sving och gafflar ?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Har kanske inte funderat jättemycket på det, iaf inte på länge... varken fälgar, sving eller framgaffel är ju speciellt snygga, så att göra dem än mer diskreta har funnits med i tankarna. Svart pulverlack på ram, fälgar o sving och ev. polera upp gaffelbenen... men det hänger väl lite på vad man väljer för färg på hojen i övrigt.
Byte till fräckare saker har gått bort pga ekonomi samt att detta är första gången jag överhuvudtaget mekar med en cykel, förutom byte av olja o filter osv, så jag har tänkt att hålla det till en rätt stram budget.
Även motorn kommer att behöva sig en rejäl överhalning, med den hade jag tänkt svart block och cyllar med polerade detaljer som diverse lock, ventilkåpa osv... Många nyare customs har en svart matt, lite ruggad yta på sina motorer som jag tycker är rätt schysst.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top