Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Då var det väl dags då.
Pärlan som inköptes för en billig peng i våras för att dämpa värsta utanhojabstinensen har nu gått i vinteride. Tanken är att få till ett cafe racer stuk. Har gjort lite skisser och har en massa ideer och några drömmar :)
Har aldrig knackat plåt innan men att göra cuts, sadel och tank i plåt själv hade ju varit vansinnigt skoj. Men skulle båda tummarna sitta mitt i näven så har jag sneglat på några lite äldre tankar från Kawa z1000/1100 som säkert skulle kunna funka. OCh cuts o sadel kan man kanske plasta sig en?
Snål budget är ett faktum, så det blir inga extravaganza prylar .. misstänker att det kan springa iväg iaf :va
Tänkte iaf börja med att plocka bort allt onödigt. Sedan göra nån form / pappmodell för att hitta rätt proportioner. Bakdelen skall kapas en bit och tanken är att höja den lite också.

Lite bilder också

IMG_0250.jpgIMG_0251.jpg

IMG_0254.jpgIMG_0255.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ritningar

Lyckades scanna in några ritningar som jag pulat ihop,kvaliten kunde ju vart bättre men man får ett hum om vart jag vill komma.

Funderat lite kring olika placering av lampa samt ljuddämpare.

Yamaha Cafe 1 ritning.jpg

Så en med lite annan form

Yamaha cafe r 2 ritning.jpg

Onödig information kanske, men jag hade inte 5:a i teckning :)
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ja jag gillar förslag ett med låg lampa & avgas långt därbak. Om du ska bygga i alu så sota biten sen värm tills sotet är borta & kyl i vatten så har du glödgat den så att den blir mjuk & mycket lättare sen destomera du bankar desto hårdare blir den igen så är det bara att glödga ingen lycka till.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
El eller ....

Tack för tipset, vet inte än om det blir aluminium eller vanlig bonnplåt. Paratade lite med med en plåtis idag, får se vad sakerna kostar och vad han har hemma eller kan ta hem ... helst vill man ju börja med en gång, tålamod är en dygd ... som jag tyvärr lider brist på :)

Ja, man börjar med att tända ljuset :)

lysknappen.jpg

Var iaf nere en sväng ikväll och fortsatte plocka av delar. Kopplat bort alla kontakter och tagit bort hela kabelhärvan.


kabelhärva.jpg

Har ju då en ide att höja bakdelen lite, inte fjädringen dock, då den ev. skall sänkas lite där fram.
Men en fundering är ... hojen är ju inget under av stabilitet, och det jag vill kapa är det bakre ramröret som går från svingen. Helst skulle jag vilja kapa/böja det framåt för att få lite luft framför bakdäcket, och sedan förlänga det lite för att få en snygg linje/radie framför/ovanför bakdäcket. Nån som har ideer eller råd tas det tacksamt emot.

strippad.jpg

Det röda sträcket visar ungefär hur jag skulle vilja ha det bakre ramröret

bakre ramrör.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Bakramen

Lite pyssel blev det idag, tog bort förgasare, bakbroms och lite annat, eg. för att kunna få bort luftfilterburken. Men för att få bort den behöver man tydligen ta bort hela motorn :va

Funderade ytterligare lite på bakramen. Tittar man på infästningarna så blir man ju rätt sugen på att såga bort hela skiten.
Det övre fästet ... nästan helt säker på att jag kan göra det nästan lika bra iaf.

IMG_0276 (1024x853).jpg

Det nedre består av en pressad plåt där svingarmsinfästningen och 3 ramdelar möts.
Och min fundering är om man vågar såga bort det bakre röret helt och hållet och svetsar på ett nytt, fast nån centimeter längre fram, kanske tom. direkt på det främre röret. Eller skall man bara kapa det bakre ovanför plåten och skarva på det?
Tyvärr är bilden inte den bästa, kameran glömdes idag.

svingarmasinfästning.jpg
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kapa de upptill, gör en skåra längs ner på röret och donka upp den med hammarn lite, svetsa ihop.
blir de för brant måste du ju sätta det på andra främre röret men de ser nog konstigt ut samt att bes kanske märker det.
på din skiss ser de ju inte för brant ut.
snyggast är väl att göra ett helt rör som går hela vägen upp i en lätt böjd sväng som på skissen, möter bara övre rören där de blir.
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Besiktningen ska bara bry sig om triangeln runt motorn så har du ändrat på bakramen så ska det inte vara nåt problem. Angående luftburken så kan det vara så att du får plocka bort förgasarna för att få bort den.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Böja rör?

Ja, jag har varit inne på den linjen. Men det blir kanske en knepig "knäck" vid nedre fästet?
Går rören att böja med en "vanlig" rörböj tro, då skulle man ju kunna knäcka upp vinkeln och sedan börja röret i en radie. Rören är 22x2 mm och alla skarvar och svetsar ser ut som f-n. Så min senaste ide är att ev. kapa bort hela bakpartiet och ersätta det med en ny lösning.

kapas.jpg IMG_0278.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Kapat

Har lyckats dra på mig en rejäl förkylning så besöken i garaget har varit få sista veckan, men idag blev det en sväng dit iaf. Vinkelslipen fick göra jobbet och bakdelen kortades direkt efter den tilltänkta sadelplaceringen. Nu är även det bakre ramröret frilagt. Börjar nog med att böja till det för att kolla hur det kommer att ta sig ut. Sedan får jag försöka få tag på lite rör.
Nån som har tips på vart man kan köpa som privatperson här i Gbg-trakten. Har hittat rör men inte i rätt dimension 22x2 mm eller rätt kvalite, dock vet jag inte om just kvaliten spelar så stor roll, hade ju inte tänkt att det skulle synas att några rördelar är utbytta, hoppas klara av att göra en "vanlig" besiktning när det är dags.

Kapad1.jpg
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En till i XJ-Träsket.:tummenupp

Jag har en ram över om du behöver :D

Lycka till, jag håller ögonen på din tråd.:yoparty
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har lyckats dra på mig en rejäl förkylning så besöken i garaget har varit få sista veckan, men idag blev det en sväng dit iaf. Vinkelslipen fick göra jobbet och bakdelen kortades direkt efter den tilltänkta sadelplaceringen. Nu är även det bakre ramröret frilagt. Börjar nog med att böja till det för att kolla hur det kommer att ta sig ut. Sedan får jag försöka få tag på lite rör.
Nån som har tips på vart man kan köpa som privatperson här i Gbg-trakten. Har hittat rör men inte i rätt dimension 22x2 mm eller rätt kvalite, dock vet jag inte om just kvaliten spelar så stor roll, hade ju inte tänkt att det skulle synas att några rördelar är utbytta, hoppas klara av att göra en "vanlig" besiktning när det är dags.

View attachment 349781

Hydroscand men se till att du köper obehandlat.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hydroscand men se till att du köper obehandlat.


OK, tack, ska kolla upp dem då :tummenupp

Ram , ja vem vet, rätt som det är har man fått spatt med vinkelslipen, insett att båda tummarna sitter i samma hand, då kanske en ny ram är enda utvägen :)

Men tills den insikten infunnit sig, så sågar jag glatt vidare i min egen :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Besiktningen ska bara bry sig om triangeln runt motorn så har du ändrat på bakramen så ska det inte vara nåt problem. Angående luftburken så kan det vara så att du får plocka bort förgasarna för att få bort den.

Ja, problemet är väl att jag gärna vill kapa nere vid triangeln för att få till en snygg linje, men vi får se. Gör man det tillräckligt snygg så syns det förhoppningsvis inte :)

Förgasarna är bortplockade, likaså startmotor och det mesta annat... det går inte ändå, burken måste sänkas ytterligare ett par cm :gnissla och då är det motorn som sitter ivägen.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ja, problemet är väl att jag gärna vill kapa nere vid triangeln för att få till en snygg linje, men vi får se. Gör man det tillräckligt snygg så syns det förhoppningsvis inte :)

Förgasarna är bortplockade, likaså startmotor och det mesta annat... det går inte ändå, burken måste sänkas ytterligare ett par cm :gnissla och då är det motorn som sitter ivägen.

Jag köpte mina på AlienMoto.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Så har man äntligen lagt lite tid i garaget igen. Plåt har inhandlats, rör och lite annat smått o gott. Gjorde lite mallar i vanlig papp, å så har man ju mätt o mätt o mätt igen :)
Kommer säkert att bli till å mäta igen, och fundera över, hur tänkte jag då??
Får röva plats mellan tank o cuts på 30 cm?
Nåväl, att klippa 1mm plåt med handjagare var en prövning för dessa kontorshänder vill jag lova. Hade tänkt aluplåt, men då det inte fanns hemma fick det bli vanlig bonnplåt, en fördel är att den är billig att klippa sönder :)

Tänkte börja med att ta fram bottenstyckena för cuts, sadel och tank för att se hur proportionerna blir, och att röva får plats!

plåt.jpgmall.jpgnaket.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Kan ju inte heller göra annat än att buga ödmjukast för de människor som med enkla medel böjer till plåt och får det att likna nåt. Gjorde ett tappert försök i dag, med an stubbe som mothåll, en kulhammare och en träklubba.
Hmmm, undrar om man kan muta tomten att komma med lite hårda paket :va
Det hade ju inte gjort nåt med en liiite större verktygslåda.


Första plåten utklippt, kanterna filade.

klippt.jpg

Det börjar ta form, dock lyckades jag inte få till avrundningen :va så det blev till att skära upp lite och sedan punkta ihop. Pinnsvets och 1 mm plåt, nja, men ... skam den som ger sig :yoparty

formad.jpg

Svårt att se hur det kommer att ta sig ut, vill få till den under linjen så att dem svänger lite ... få om det lyckas.

undertail.jpg

Så åkte även det bakre rambenet också :)
Känns som att det blir lättare att få till cutsen om jag inte behöver utgå från hur det sitter, nu kan jag dra rören som det passar mig och låta cuts o sadel haman som jag tänkt :) , ja om jag nu lyckas med det. Tyvärr dog batteriet här, men båda bakre rambenen åkte samt en del andra fästen. Blir intressant att se när iaf en del saker som satt monterade på dem ska tillbaks, men men , den dan den :va

ramben bak.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kan ju inte heller göra annat än att buga ödmjukast för de människor som med enkla medel böjer till plåt och får det att likna nåt. Gjorde ett tappert försök i dag, med an stubbe som mothåll, en kulhammare och en träklubba.
Hmmm, undrar om man kan muta tomten att komma med lite hårda paket :va
Det hade ju inte gjort nåt med en liiite större verktygslåda.

Nu vet jag inte om det bara är bilden som luras, men det ser ut som att du monterar understycket till cutsen med rundning "utåt", så att säga, dvs att den är konvex gentemot bakhjulet. Annars är ju det vanliga att man gör tvärtom, för att få ordentligt med plats för hjulets fjädringsväg. Du har säkert kollat detta redan, men om inte så skulle jag försöka komprimera bakfjädringen så mycket som möjligt för att se till att hjulet inte tar i cutsen, om du kör i ett potthål eller liknande.

Intressant bygge annars, och ambitiöst, med tanke på förutsättningarna i verkstan!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nu vet jag inte om det bara är bilden som luras, men det ser ut som att du monterar understycket till cutsen med rundning "utåt", så att säga, dvs att den är konvex gentemot bakhjulet. Annars är ju det vanliga att man gör tvärtom, för att få ordentligt med plats för hjulets fjädringsväg. Du har säkert kollat detta redan, men om inte så skulle jag försöka komprimera bakfjädringen så mycket som möjligt för att se till att hjulet inte tar i cutsen, om du kör i ett potthål eller liknande.
Intressant bygge annars, och ambitiöst, med tanke på förutsättningarna i verkstan!


Tack för påpekandet!
Jag hade tänkt att höja bakdelen en aning för att undvika påkänning. Nu blir nog inte underdelen av cutsen riktigt så konvex som jag hoppats, mina plåtslagar talanger är inte i nivå med mina ambitioner :)
Men jag skall iaf. kolla upp det, nej, jag hade inte tänkt på det... ett alternativ, för att slippa ändra på de linjer jag tänkt, är kanske att skära ut en bit i underdelen, för däcket, och fälla in en konkav bit. Ska börja med att kolla om det behövs.
Tack, jo, naturvärme :) , typ plus 1 grad idag ... gör ju iaf att man jobbar på.
Har mecklat till underdelen på tanken idag. Detta innebar bla. en hel del bockning, och utan ens en arbetsbänk så var det en prövning.
SKickar upp lite bilder imorgon på underverken :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
varför inte bakdel i glasfiber?

kanske en mindre tank o sen göra ett tankskal i fiber med?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top