Bergsvägar i Norge?

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Habba!
Jag undrar om det finns några här som möjligen vet om några riktigt brutala bergsvägar i norge? :)

Inte längre norrut än Trondheim tack :)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Trollstigen, kanske lite blek men om du åker den så finns det avstickare på den vägen. Jag åkte till Åndalsnes på E6 - E136 och sen trollstigen neråt. borde funka på en 125:a. Om du googlar på Åndalsnes och kartor så hittar du väg 64 också. Norge är vackert.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
I princip alla sjysta sk bergsvägar ligger söder om Trondheim, så längre norrut än det behöver man inte åka.
Är det första gången så är ju Trollstigen med Geiranger en bra början och ett måste. Annars är ju det mesta söder om Trollstigen ganska häftigt, så man kan väl i princip göra som YipYip rekommenderad....välj ett ställe och dra åt nåt håll.

Den här turen tycker jag är ganska bra att ta om man vill se lite mer på samma tur.(bilder/filmer) Visseligen med moped, men man får ett hum om lite olika ställen. Bläddra fram till Trondheim. Googla sen....
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild10/100722/100722.html
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag har dragit ett par repor till Norge på hoj, hoppas det kan ge lite inspiration.

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=605542

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=739665

Röros är en fin liten stad. Min släkt bor några mil norrut.

Jag körde (förvisso bil) lite drygt 300 mil genom Norge för några år sen.

Från Oslo rakt över fjället på Haukelivegen till Stavanger. Pausade en dag för att ta mej upp på Preikestolen.
Sen västkusten upp och Trollstigen för att hamna i Trondheim och därifrån ner via släkten och stugan.

Men vad som är finast är nog kusten med alla fjordar och uppe på Hardangervidda.
Haukelivegen var dessutom nästan nylagd när jag var där.
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Härligt!
Vi hade ju tänkt tälta också så är det tillåtet på diverse ställen? :)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tror dom har allemansrätten i Norge oxå. Förbaskat trevligt folk även så skulle du hamna på någons mark tror jag inte dom blir arga om du bara lämnar rent och snyggt efter dej.

Tänk dock på att många affärer i små byar har helt stängt på helger (iaf söndagar)
Och man kan inte räkna med att macken har något käk alls (förutom fryspizza. Alltid denna fryspizza)
 

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
fagernes110811_09_640.jpg
Det finns ganska gott om vackert belägna campingar som har både hytter(stugor) och tältplatser så jag har inte haft något behov av norsk allemansrätt ännu. Tältade några gånger på norska campingar i Norge år och det fungerade bra. Trevliga campingvärdar och allmänt god standard. 150 NOK/natt kostade mc och tält på campingplatserna, tycker det lätt är värt 150 NOK för tältplats, vatten, toalett/dusch och wifi (kostar ibland lite extra).

Ang. brutala vägar så känner jag ju inte dig "nokte" så jag vet inte vad som är en "brutal" väg för dig.
Tycker de flesta vägar är brutala om man kör över sin förmåga.
Men jag tror jag vet vad du menar. Bara kör till Norge så kommer du att få ditt lystmäte tillfredställt på fina mc-vägar, du kan inte bli besviken om du följer några enkla råd:
Gör en grov resplan med några olika alternativa resvägar och sevärdheter.
Kolla vädret innan du åker.
Packa dagen innan och åk tidigt. Helst före kl. 07.
Undvik om möjligt Oslo, E6 och färjor.
Var uppmärksam, kör i ett tempo som passar dig och gör många korta stopp för att fota eller sträcka på benen.
Ägna vintern åt att läsa reseberättelserna i detta forum och ställ frågor, finns mycket kunskap och många kunniga personer här.

imingen110812_03_640.jpg tindevegen110811_04_640.jpg

Ett konkret tips är att köra åt Helvete i Norge, det har jag gjort flera gånger, alltid lika trevligt! ;-)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?247769-Körde-åt-Helvete-i-Norge-i-29-9

/ 1R
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Tror dom har allemansrätten i Norge oxå. Förbaskat trevligt folk även så skulle du hamna på någons mark tror jag inte dom blir arga om du bara lämnar rent och snyggt efter dej.

Tänk dock på att många affärer i små byar har helt stängt på helger (iaf söndagar)
Och man kan inte räkna med att macken har något käk alls (förutom fryspizza. Alltid denna fryspizza)

Det sa jag komma ihåg!
Röv värmd pizza äts bara i nödsituationer! :)




View attachment 349242
Det finns ganska gott om vackert belägna campingar som har både hytter(stugor) och tältplatser så jag har inte haft något behov av norsk allemansrätt ännu. Tältade några gånger på norska campingar i Norge år och det fungerade bra. Trevliga campingvärdar och allmänt god standard. 150 NOK/natt kostade mc och tält på campingplatserna, tycker det lätt är värt 150 NOK för tältplats, vatten, toalett/dusch och wifi (kostar ibland lite extra).//...//

/ 1R

Klart man läst den tråden, fick sig ett skratt då :)

Nu är det jag ute efter att campa ute i det vilda också men annars var det en bra upplysning tack! :)
Håller på att planera som ett as faktiskt läser himla många historier här på SH.

Tanken är att jag och en kompis ska sticka iväg på en liten tripp på ca 11-14 dagar och ca 450 mil.
Genom Norge, Danmark och cruisa lite vid Tyska gränsen och sen hem igen.
Budgeten är låg och det är också en av anledningarna till att det bara blir camping i Danmark.
Sedan blir det sova hos släkt eller ute i naturen.

Tackar återigen för tipsen! :D
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Oslo-Hemsedal-Geiranger-Trollstigen och upp och vänd på Atlanthavsvägen. På vägen kan man åka lite skidor i stryn om man vill.

Sedan från Ålesund ner till Bergen, från Bergen över hardangervidda tillbaka till Oslo. Perfekt prova på Touring-tur.

Det är dyrt att äta i Norge, och det är ännu dyrare att åka fast för fortkörning.


Vad gäller ren körning så är Norge osannolikt mycket bättre än Danmark och norra Tyskland. Gör ni Norge först och sedan Danmark kommer ni att skära upp handlederna av tristess på de Danska vägarna.
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Hade tänkt att ta kustvägen så vi kan växla mellan strandkörning och asfalt! :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tänker som en del andra här - vad är en "brutal" väg i dina ögon..?

Men vill du ha lite vägtips kan du kika in på http://www.mcforfun.se/sida1.html där vi har beskrivit tre olika varianter på 4-dagarsresor i Norge.

2010 års tur var nog den bästa, rent vägmässigt. Där var inte många mil transportsträcka, utan det alla mesta var "specialsträckor". Ren underhållning!
 
Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Trevlig runda du tänkt.
Jag hade valt att avsluta turen med Norge och börjat med Danmark/Tyskland för då får ni nog ut max upplevelse.
Danmark och Tyskland är fint också, men på ett annat sätt än Norge.
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Kanske skulle ta att definera "brutalt" haha :)
Fin utsikt/natur på asfaltsvägar (grusvägar är också bra) är inte ute efter vägar som är bra vid farter i 200 km/h +.
Då min inte är så snabb, inte heller några vägar där man måste ha en trial för att komma vidare utan enkla asfalt och grusvägar som har en fin natur omrking sig :)
Tack för tipset ska kolla i genom den sidan!



Trevlig runda du tänkt.
Jag hade valt att avsluta turen med Norge och börjat med Danmark/Tyskland för då får ni nog ut max upplevelse.
Danmark och Tyskland är fint också, men på ett annat sätt än Norge.


Intressant förslag, tror du har rätt, spara det bästa till sist :D

Kommer förmodligen lägga upp reseplan lite bilder och annat när jag väl har planerat klart allt. :)
 

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
Bra tips från t-rex, tmax500 och Whille :tummenupp
Nu när jag vet lite mer har jag fler tips/tankegångar:
Under en 11-14 dagars tripp lär ni få ösregn någon/några dagar. :(
Är det verkligen meningsfullt att köra mc och campa under sådana förhållanden? Jag tycker inte det.
Slå istället ut resan på två-tre turer/delar.
Är budget viktig, åk färre dagar men maximera körningen de dagarna, ligga och löka på morgonen kan ni ju göra helt gratis hemma, ju färre dagar ni är ute desto mindre kostar det.
Håller med t-rex om Danmark, knappast meningsfullt att åka mc dit när Norge också finns med som alternativ. Jag åker gärna till Danmark - i bil.
Om kurviga bergsvägar och mc-körning är det primära med er resa så föreslår jag att ni börjar med att åka till Norge i några dagar, enkelt, trevligt och billigt om ni campar och har med er mat. Känns det bra, kör på, annars är det bara en ”dagstur” hem.
Den stora fördelen med att avvakta stabil högtrycksrapport och göra korta resor till Norge är att ni då "vet" att vägarna kommer att vara torra vilket i mitt tycke är en förutsättning för att få ordentlig behållning av resan.
Är ni mer friluftsmänniskor än vad jag är och kanske ser en tjusning/äventyr i att inte veta om ni får regn eller inte kan säkert er 11-14 dagars plan fungera.
Norge 2-6 juni 2010 turen
http://www.mcforfun.se/sida14.html
som tmax500 skriver om är riktigt fin och mycket bra vägval. Om jag kör aktivt utan stress går den turen på två härliga (och billiga) dagar. 3 dagar är nog helt lagom för de flesta som kan komma iväg i tid på morgonen. Saarela kommer ju 50 mil om dagen på moped i 42 knyck. :brynad
Så, 2-3 dagars turer känns som det bästa rådet jag kan ge om ni vill uppleva Norge på mc med "garanterat" fint väder och budgethänsyn.
Körning i regn beskriver tmax500 mycket bra: "och nu regnade det ordentligt. Kallt, vått, dålig sikt, dåligt väggrepp, immigt visir. Ni som kört några timmar i kyla och regn fattar. Och den som till äventyrs minns mina stövlar från de tidigare dagarna kan mycket väl räkna ut hur mina fötter hade det. Genomblöta och iskalla. Det är skönt med sommarsemester i Norden..."
En dålig sommar som 2011 kan jag acceptera regn på hemvägen sista dagen om jag fått ett par riktigt fina torra kurviga 100-mila dagar i Norge innan. Men annars stannar jag hellre hemma än kör Nordens bästa mc-vägar i regn.
PS
Jag vet att en del tycker att 30-40 mil om dagen i Norge är nog, och det är naturligtvis ni själva som avgör vad ni tycker är bäst. Jag tycker dock att 30-40 mil om dagen i Norge är på tok för lite med tanke på hur få stabila högtryck det brukar vara över Norge samtidigt som man har möjlighet att åka. Därför – maximera kör-tiden i Norge när ni kan. Kör minst 70-80 mil om dagen! :tummenupp
1R
 
Last edited:

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Mycket nyttig info här, blir nog en resa till Norge på några dagar i sommar. Vad är bästa sättet att "dokumentera" resan? Stanna och ta foto med kamera eller skaffa sig typ GoPro HD Hero 2 och filma för att sedan ta ut snapshots ur filmen?
 

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
70-80 mil om dagen i Norge?varför då.Ok dålig utrustning ifall det blir regn?Måste avverka snabbt.Dåligt med pengar inte råd att vara borta länge?.Har kört i Norge i 10år nu Och brukar vara borta en vecka,ren semester inge bråttom åker när jag känner för det.Gå upp i ottan gör man ju i jobbet 04.00,har man semester så har man.Åkte med en kille förrut och då var det brått,brått? Men vill man åka 70-80mil så är det väl bara att åka,det är väl inget problem,är väl upp till var och en.Och sedan håller man ju gällande hastighet såklart,annars kan det bli dyrt och sedan missar man en massa,se mera av resan av att åka för fort,eller flå 70-80mil om dagen är rent skitsnack.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top