373 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Resultat 1 till 28 av 28
    Medlem noktes avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Hoj
    Honda africa twin XRV 750
    Garage
    Visa garage

Bergsvägar i Norge?

Habba!
    Jag undrar om det finns några här som möjligen vet om några riktigt brutala bergsvägar i norge?

Inte längre norrut än Trondheim tack

Tack R1:an nu vilar vi i några månader. WESTs avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Hoj
    Yamaha R1 09 / Husaberg FE 450 05
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Trollstigen, kanske lite blek men om du åker den så finns det avstickare på den vägen. Jag åkte till Åndalsnes på E6 - E136 och sen trollstigen neråt. borde funka på en 125:a. Om du googlar på Åndalsnes och kartor så hittar du väg 64 också. Norge är vackert.

Medlem YipYips avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    2001 TDM 850
    Gasa på upp på Haukelifjell sen är det bara välja en väg :P

Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Hoj
    Da Buzz
    I princip alla sjysta sk bergsvägar ligger söder om Trondheim, så längre norrut än det behöver man inte åka.
    Är det första gången så är ju Trollstigen med Geiranger en bra början och ett måste. Annars är ju det mesta söder om Trollstigen ganska häftigt, så man kan väl i princip göra som YipYip rekommenderad....välj ett ställe och dra åt nåt håll.

Den här turen tycker jag är ganska bra att ta om man vill se lite mer på samma tur.(bilder/filmer) Visseligen med moped, men man får ett hum om lite olika ställen. Bläddra fram till Trondheim. Googla sen....
    http://www.saarela.se/aktuellt/aktue...22/100722.html

Medlem noktes avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Det ska noteras tack så mycket!

Adventurer FjordHunters avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Hoj
    XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer

ThE DoCToR #46 SoRiiNHos avatar
    Reg.datum
    Oct 2011
    Hoj
    Daytona 675
    WoW! Jag har nog aldrig vart så aviiis på nåt förr :P
    Citat Ursprungligen postat av FjordHunter Visa inlägg
    Jag har dragit ett par repor till Norge på hoj, hoppas det kan ge lite inspiration.

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=605542

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=739665
    --------------------------------------------------------------
    Jag vet att du tror att du förstår vad du
    tyckte att jag sa men jag är inte alls säker på att du fattade att vad du hörde
    inte var vad jag menade...

Medlem YipYips avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    2001 TDM 850
    Citat Ursprungligen postat av FjordHunter Visa inlägg
    Jag har dragit ett par repor till Norge på hoj, hoppas det kan ge lite inspiration.

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=605542

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=739665
    Röros är en fin liten stad. Min släkt bor några mil norrut.

Jag körde (förvisso bil) lite drygt 300 mil genom Norge för några år sen.

Från Oslo rakt över fjället på Haukelivegen till Stavanger. Pausade en dag för att ta mej upp på Preikestolen.
    Sen västkusten upp och Trollstigen för att hamna i Trondheim och därifrån ner via släkten och stugan.

Men vad som är finast är nog kusten med alla fjordar och uppe på Hardangervidda.
    Haukelivegen var dessutom nästan nylagd när jag var där.

9. 2011-11-28, 23:38
    Anledning
    dubbel

Medlem noktes avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Härligt!
    Vi hade ju tänkt tälta också så är det tillåtet på diverse ställen?

Medlem YipYips avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    2001 TDM 850
    Tror dom har allemansrätten i Norge oxå. Förbaskat trevligt folk även så skulle du hamna på någons mark tror jag inte dom blir arga om du bara lämnar rent och snyggt efter dej.

Tänk dock på att många affärer i små byar har helt stängt på helger (iaf söndagar)
    Och man kan inte räkna med att macken har något käk alls (förutom fryspizza. Alltid denna fryspizza)

Medlem 1Rs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Hoj
    R1 & Kymco 150
    Garage
    Visa garage
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	fagernes110811_09_640.jpg
Visningar:	262
Storlek:	85,0 KB
Id:	349242
    Det finns ganska gott om vackert belägna campingar som har både hytter(stugor) och tältplatser så jag har inte haft något behov av norsk allemansrätt ännu. Tältade några gånger på norska campingar i Norge år och det fungerade bra. Trevliga campingvärdar och allmänt god standard. 150 NOK/natt kostade mc och tält på campingplatserna, tycker det lätt är värt 150 NOK för tältplats, vatten, toalett/dusch och wifi (kostar ibland lite extra).

Ang. brutala vägar så känner jag ju inte dig "nokte" så jag vet inte vad som är en "brutal" väg för dig.
    Tycker de flesta vägar är brutala om man kör över sin förmåga.
    Men jag tror jag vet vad du menar. Bara kör till Norge så kommer du att få ditt lystmäte tillfredställt på fina mc-vägar, du kan inte bli besviken om du följer några enkla råd:
    Gör en grov resplan med några olika alternativa resvägar och sevärdheter.
    Kolla vädret innan du åker.
    Packa dagen innan och åk tidigt. Helst före kl. 07.
    Undvik om möjligt Oslo, E6 och färjor.
    Var uppmärksam, kör i ett tempo som passar dig och gör många korta stopp för att fota eller sträcka på benen.
    Ägna vintern åt att läsa reseberättelserna i detta forum och ställ frågor, finns mycket kunskap och många kunniga personer här.

Namn:	imingen110812_03_640.jpg
Visningar:	198
Storlek:	65,6 KB
Id:	349243 Klicka på bilden för en större version

Namn:	tindevegen110811_04_640.jpg
Visningar:	217
Storlek:	94,2 KB
Id:	349244

Ett konkret tips är att köra åt Helvete i Norge, det har jag gjort flera gånger, alltid lika trevligt! ;-)
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...i-Norge-i-29-9

/ 1R

Medlem noktes avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av YipYip Visa inlägg
    Tror dom har allemansrätten i Norge oxå. Förbaskat trevligt folk även så skulle du hamna på någons mark tror jag inte dom blir arga om du bara lämnar rent och snyggt efter dej.

Tänk dock på att många affärer i små byar har helt stängt på helger (iaf söndagar)
    Och man kan inte räkna med att macken har något käk alls (förutom fryspizza. Alltid denna fryspizza)
    Det sa jag komma ihåg!
    Röv värmd pizza äts bara i nödsituationer!

Citat Ursprungligen postat av 1R Visa inlägg

Namn:	fagernes110811_09_640.jpg
Visningar:	262
Storlek:	85,0 KB
Id:	349242
    Det finns ganska gott om vackert belägna campingar som har både hytter(stugor) och tältplatser så jag har inte haft något behov av norsk allemansrätt ännu. Tältade några gånger på norska campingar i Norge år och det fungerade bra. Trevliga campingvärdar och allmänt god standard. 150 NOK/natt kostade mc och tält på campingplatserna, tycker det lätt är värt 150 NOK för tältplats, vatten, toalett/dusch och wifi (kostar ibland lite extra).//...//

/ 1R
    Klart man läst den tråden, fick sig ett skratt då

Nu är det jag ute efter att campa ute i det vilda också men annars var det en bra upplysning tack!
    Håller på att planera som ett as faktiskt läser himla många historier här på SH.

Tanken är att jag och en kompis ska sticka iväg på en liten tripp på ca 11-14 dagar och ca 450 mil.
    Genom Norge, Danmark och cruisa lite vid Tyska gränsen och sen hem igen.
    Budgeten är låg och det är också en av anledningarna till att det bara blir camping i Danmark.
    Sedan blir det sova hos släkt eller ute i naturen.

Tackar återigen för tipsen!

Bäst! t-rexs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    KTM 690 SMC-R
    Oslo-Hemsedal-Geiranger-Trollstigen och upp och vänd på Atlanthavsvägen. På vägen kan man åka lite skidor i stryn om man vill.

Sedan från Ålesund ner till Bergen, från Bergen över hardangervidda tillbaka till Oslo. Perfekt prova på Touring-tur.

Det är dyrt att äta i Norge, och det är ännu dyrare att åka fast för fortkörning.

Vad gäller ren körning så är Norge osannolikt mycket bättre än Danmark och norra Tyskland. Gör ni Norge först och sedan Danmark kommer ni att skära upp handlederna av tristess på de Danska vägarna.

Medlem noktes avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Hade tänkt att ta kustvägen så vi kan växla mellan strandkörning och asfalt!

Float like a butterfly, sting like a bee TMax500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Hoj
    Triumph Thruxton, Triumph Sprint ST, Yamaha TMax 500 - SÅLD!, Aprilia Sportcity 200 Rat Scooter Edition
    Tänker som en del andra här - vad är en "brutal" väg i dina ögon..?

Men vill du ha lite vägtips kan du kika in på http://www.mcforfun.se/sida1.html där vi har beskrivit tre olika varianter på 4-dagarsresor i Norge.

2010 års tur var nog den bästa, rent vägmässigt. Där var inte många mil transportsträcka, utan det alla mesta var "specialsträckor". Ren underhållning!
    Senast redigerat av TMax500 den 2011-12-05 klockan 18:33.

Medlem
    Reg.datum
    Jun 2010
    Hoj
    1999 Yamaha XJR 1300 SP
    Trevlig runda du tänkt.
    Jag hade valt att avsluta turen med Norge och börjat med Danmark/Tyskland för då får ni nog ut max upplevelse.
    Danmark och Tyskland är fint också, men på ett annat sätt än Norge.

Medlem noktes avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Kanske skulle ta att definera "brutalt" haha
    Fin utsikt/natur på asfaltsvägar (grusvägar är också bra) är inte ute efter vägar som är bra vid farter i 200 km/h +.
    Då min inte är så snabb, inte heller några vägar där man måste ha en trial för att komma vidare utan enkla asfalt och grusvägar som har en fin natur omrking sig
    Tack för tipset ska kolla i genom den sidan!

Citat Ursprungligen postat av Wihlle Visa inlägg
    Trevlig runda du tänkt.
    Jag hade valt att avsluta turen med Norge och börjat med Danmark/Tyskland för då får ni nog ut max upplevelse.
    Danmark och Tyskland är fint också, men på ett annat sätt än Norge.

Intressant förslag, tror du har rätt, spara det bästa till sist

Kommer förmodligen lägga upp reseplan lite bilder och annat när jag väl har planerat klart allt.

Medlem 1Rs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Hoj
    R1 & Kymco 150
    Garage
    Visa garage
    Bra tips från t-rex, tmax500 och Whille
    Nu när jag vet lite mer har jag fler tips/tankegångar:
    Under en 11-14 dagars tripp lär ni få ösregn någon/några dagar.
    Är det verkligen meningsfullt att köra mc och campa under sådana förhållanden? Jag tycker inte det.
    Slå istället ut resan på två-tre turer/delar.
    Är budget viktig, åk färre dagar men maximera körningen de dagarna, ligga och löka på morgonen kan ni ju göra helt gratis hemma, ju färre dagar ni är ute desto mindre kostar det.
    Håller med t-rex om Danmark, knappast meningsfullt att åka mc dit när Norge också finns med som alternativ. Jag åker gärna till Danmark - i bil.
    Om kurviga bergsvägar och mc-körning är det primära med er resa så föreslår jag att ni börjar med att åka till Norge i några dagar, enkelt, trevligt och billigt om ni campar och har med er mat. Känns det bra, kör på, annars är det bara en ”dagstur” hem.
    Den stora fördelen med att avvakta stabil högtrycksrapport och göra korta resor till Norge är att ni då "vet" att vägarna kommer att vara torra vilket i mitt tycke är en förutsättning för att få ordentlig behållning av resan.
    Är ni mer friluftsmänniskor än vad jag är och kanske ser en tjusning/äventyr i att inte veta om ni får regn eller inte kan säkert er 11-14 dagars plan fungera.
    Norge 2-6 juni 2010 turen
    http://www.mcforfun.se/sida14.html
    som tmax500 skriver om är riktigt fin och mycket bra vägval. Om jag kör aktivt utan stress går den turen på två härliga (och billiga) dagar. 3 dagar är nog helt lagom för de flesta som kan komma iväg i tid på morgonen. Saarela kommer ju 50 mil om dagen på moped i 42 knyck.
    Så, 2-3 dagars turer känns som det bästa rådet jag kan ge om ni vill uppleva Norge på mc med "garanterat" fint väder och budgethänsyn.
    Körning i regn beskriver tmax500 mycket bra: "och nu regnade det ordentligt. Kallt, vått, dålig sikt, dåligt väggrepp, immigt visir. Ni som kört några timmar i kyla och regn fattar. Och den som till äventyrs minns mina stövlar från de tidigare dagarna kan mycket väl räkna ut hur mina fötter hade det. Genomblöta och iskalla. Det är skönt med sommarsemester i Norden..."
    En dålig sommar som 2011 kan jag acceptera regn på hemvägen sista dagen om jag fått ett par riktigt fina torra kurviga 100-mila dagar i Norge innan. Men annars stannar jag hellre hemma än kör Nordens bästa mc-vägar i regn.
    PS
    Jag vet att en del tycker att 30-40 mil om dagen i Norge är nog, och det är naturligtvis ni själva som avgör vad ni tycker är bäst. Jag tycker dock att 30-40 mil om dagen i Norge är på tok för lite med tanke på hur få stabila högtryck det brukar vara över Norge samtidigt som man har möjlighet att åka. Därför – maximera kör-tiden i Norge när ni kan. Kör minst 70-80 mil om dagen!
    1R
    Senast redigerat av 1R den 2011-12-05 klockan 18:17.

Ålahue! Zyres avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Hoj
    Kawasaki ER-6N -08 & Yamaha XT660R -07
    Garage
    Visa garage
    Mycket nyttig info här, blir nog en resa till Norge på några dagar i sommar. Vad är bästa sättet att "dokumentera" resan? Stanna och ta foto med kamera eller skaffa sig typ GoPro HD Hero 2 och filma för att sedan ta ut snapshots ur filmen?

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hoj
    yamaha xtz1200-11
    70-80 mil om dagen i Norge?varför då.Ok dålig utrustning ifall det blir regn?Måste avverka snabbt.Dåligt med pengar inte råd att vara borta länge?.Har kört i Norge i 10år nu Och brukar vara borta en vecka,ren semester inge bråttom åker när jag känner för det.Gå upp i ottan gör man ju i jobbet 04.00,har man semester så har man.Åkte med en kille förrut och då var det brått,brått? Men vill man åka 70-80mil så är det väl bara att åka,det är väl inget problem,är väl upp till var och en.Och sedan håller man ju gällande hastighet såklart,annars kan det bli dyrt och sedan missar man en massa,se mera av resan av att åka för fort,eller flå 70-80mil om dagen är rent skitsnack.

I like turtles! 9/11s avatar
    Reg.datum
    Apr 2007
    Hoj
    CBR 1100 Blackbird och en bobber
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Zyre Visa inlägg
    Mycket nyttig info här, blir nog en resa till Norge på några dagar i sommar. Vad är bästa sättet att "dokumentera" resan? Stanna och ta foto med kamera eller skaffa sig typ GoPro HD Hero 2 och filma för att sedan ta ut snapshots ur filmen?
    Jag orkar inte stanna och ta upp kameran hela tiden. Nästa resa blir det hjälmmonterad gopro i bild/30 sek modus.
    "Your signature can not be longer than 336 characters excluding BB Code markup."

Irriterande... Blues avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
    Garage
    Visa garage
    Stalheimsklevia
    Aurlandsfjellet
    Citat Ursprungligen postat av Bacchus Visa inlägg
    En fin avföring är bästa huvudkudden..
    Citat Ursprungligen postat av Teo Visa inlägg
    Det växer hår runt käften! Hos djuren är det tvärt om, hår på hela kroppen och kalt i båda ändarna där det kan kladda. Vi människor däremot har en halblek lekamen med hår run ballongknuten samt runt käften! :mad:

det som skramlar ska repareras :o) jocke i köpings avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Aprilia Rsv4
    Garage
    Visa garage
    kör mot lysefjorden i stavanger och vill ni så ta en tur med promenad upp på preikestolen o fortsätt sedan med färjan lysefjorden in till lysebottn och kör 1000 meter fjällsida upp och betrakta den vansinnigt vackra utsikten väl uppe,,
    känner ni för en ytterligare strapats till fots så ska ni absolut ta en promenad till kärebulten och göra det dödsladdade klivet ut på stenen som sitter fastkilad mellan klippväggarna,, enda haken med det steget är att det är 800 meters fritt fall om du missar,,,,,,,,,,,
    Huskvarana 250-74
    BSA 650-54
    TZR 250-83
    Laverda 1200 Mirage-78
    Laverda 1200
    Laverda 1000 RGS CORSA-83
    RSVR MILLE-00
    RSVR MILLE-04
    XT550-83
    Gixxer 1168 -81
    RSVR MILLE-04
    XRV 750-92
    RSVR 1000-08
    LAVERDA 1200 HighPerf-78
    RSV4-10
    APRILIA FALCO-00
    Tuono 1000-03
    Rs250-97

Medlem YipYips avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    2001 TDM 850
    Citat Ursprungligen postat av 9/11 Visa inlägg
    Jag orkar inte stanna och ta upp kameran hela tiden. Nästa resa blir det hjälmmonterad gopro i bild/30 sek modus.
    Problemet är ju om du hittar en riktigt fin utsikt så måste du stå där och glo i minst 30 sekunder för att vara säker på att det kommer med :P
    Och gärna kolla så inte batteriet tagit slut dvs plocka av antingen kameran eller hjälmen.

Vore trist att komma hem efter en riktig kanonsträcka och inse att man bara fått med bensinmacken i början av dagen :P

Medlem YipYips avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    2001 TDM 850
    Citat Ursprungligen postat av nokte Visa inlägg
    Det sa jag komma ihåg!
    Röv värmd pizza äts bara i nödsituationer!
    Jag kan förresten tipsa om att det finns färdiga paket med både hamburgare och bröd i frysdiskarna i Norge. Perfekt på en engångsgrill på campingen.
    Förgyllde hela min dag i Stavanger

Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Hoj
    Da Buzz
    Citat Ursprungligen postat av Zyre Visa inlägg
    Faktiskt en intressant fråga. Jag skulle vilja säga båda två. Kamerans bilder blir mer med kontroll, zooma in/ut, focus etc. Däremot så tappar man ju en massa ställen där man inte kan stanna och fota.

I första hand så tar man ju bilder för egen del. Har suttit i en vecka och scannrat om riiiktigt gamla resebilder. Fast inte just den och den bilden var precis från den bästa fotostället så mindes man ju vad som var efter och före.

Nuförtiden kör jag och fotar samtidigt och filmar med gopro. Skulle jag vara tvungen att sluta fota och välja bara en....så blir det ju en kamera.

En GoPro HD2 kostar i Sverige nu ca 3500:- En GoPro HD(utan HD2) får man väl under 2000:- Till det en kompaktkamera för 1500-2000:-(man hittar bra kameror under tusenlappen också)

Förstår dom som blir less på kamerorna när man ska ta av sig handskar, plocka ut den från fickan......
    En kamera som är användarvänlig med handskar på. Snabbtillgänglig kanske med en hållare av nåt slag....kardborreband i styret etc etc? Bara fantasin lägger begränsningen
    Senast redigerat av VS den 2012-01-22 klockan 06:49.

IBA #53252 Dust Busters avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    KTM 990 S Adventure -08
    Blogg
    Visa blogg
    Flåm/Fåmsbana?

Är det någon som vet om man kan/får köra upp/ner längs Flåmsbana?

http://www.google.se/maps?q=Fl%C3%A5...m&z=11&vpsrc=6
    Dust Buster

Medlem noktes avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Dust Buster Visa inlägg
    Flåm/Fåmsbana?

Är det någon som vet om man kan/får köra upp/ner längs Flåmsbana?

http://www.google.se/maps?q=Fl%C3%A5...m&z=11&vpsrc=6
    Ja det får man.
    Min källa är att "Google maps bilen" som tar alla väg kort åt Google maps har kört där, mycket vackert må jag säga

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2003 Honda XRV 750 Africa Twin av crsg84

2009 Ducati Streetfighter S av zxrTony

2002 Suzuki GSXR 1000 av ZX9xpress

Bloggar
En jävla knall av Toyman

999R:en av Toyman

1 kvar... av Toyman