Hjälp med cb500 four !

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Hej !

Håller på o pular med min gamla cb från -77.

Har 2 missljud i motorn som jag undrar om nån vet vad det kan vara. Ena lite ljusare/vassare skrammel, andra lite kraftigare skrammel. Detta mest på tomgång, den går även lite ojämt på tomgång. Har synkat gasarna.

Annars går den fint när man kör.


http://www.youtube.com/watch?v=qqJRPpDz2Dc
 

Bifogat

  • IMG_1900.jpg
    IMG_1900.jpg
    235.5 KB · Visningar: 340

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej,
Tycker att det låter wsom kamkedja och det slamrigare ljudet som ev en storända som håller på att ge sig. Skulle tro att du åker på att lätta på toppen mist.
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Hmm, på det lägsta varvet lät det klart mekaniskt oroande och påminde om ett missljudande lager som bankar.Hoppas jag har fel.

Det hoppas jag verkligen också. Tycker den går bra och utan missljud vid 2000-2500 varv och uppåt.

Hej,
Tycker att det låter wsom kamkedja och det slamrigare ljudet som ev en storända som håller på att ge sig. Skulle tro att du åker på att lätta på toppen mist.

Om kedjan skramlar lite, räcker det med o spänna den kanske ?
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Någon skillnad i ljud/skrammel när du har kopplingen intryckt?

Har du rätt oljenivå?
Det rasslar alldeles extra mycket om ventilerna när det är lågt med olja.

Knacket låter lite som en storända, fast inte helt 100%.

Svårt att säga utifrån en video.

Prova att lyssna med en skruvmejsel och se om du kan lokalisera
mer exakt var knacket kommer ifrån:
Specifik cylinder?
Topp/botten?
Etc...

Alternativ till skuvmejsel, men samma princip: :tuttar
10760392-father-or-doctor-with-pinard-s-wood-stethoscope-listening-to-baby-s-heart-sound-isolated-on-white-ba.jpg


Tvärt om funkar dock inte... :rolleyes:

/e
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Någon skillnad i ljud/skrammel när du har kopplingen intryckt?

Har du rätt oljenivå?
Det rasslar alldeles extra mycket om ventilerna när det är lågt med olja.

Knacket låter lite som en storända, fast inte helt 100%.

Svårt att säga utifrån en video.

Prova att lyssna med en skruvmejsel och se om du kan lokalisera
mer exakt var knacket kommer ifrån:
Specifik cylinder?
Topp/botten?
Etc...

Alternativ till skuvmejsel, men samma princip: :tuttar
10760392-father-or-doctor-with-pinard-s-wood-stethoscope-listening-to-baby-s-heart-sound-isolated-on-white-ba.jpg


Tvärt om funkar dock inte... :rolleyes:

/e

Bra tips :tummenupp

Kan vara svårt o höra på film från mobilkamera, ska undersöka lite mera.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
om de nu är kamkedjan ,är det inte på gamla cb man lossar muttern till kamspänningen o skruvar ut ställskruven istället för in(under förgasarna), det är någon klocka som ringer i huvudet på mig .
Så skruvar man in skramlar det mer ,kan ha fel ,kolla sprängskiss på den
annars pröva ut tills rassel tystnar
,går den riktigt på alla 4 låter lite trepip, du har ju fyra pipor känns avgaspulserna lika på alla o samma temp?
 
Last edited:

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
om de nu är kamkedjan ,är det inte på gamla cb man lossar muttern till kamspänningen o skruvar ut ställskruven istället för in(under förgasarna), det är någon klocka som ringer i huvudet på mig .
Så skruvar man in skramlar det mer ,kan ha fel ,kolla sprängskiss på den
annars pröva ut tills rassel tystnar
,går den riktigt på alla 4 låter lite trepip, du har ju fyra pipor känns avgaspulserna lika på alla o samma temp?

Har för mig att det inte ska vara så svårt o justera kamkedjan, får nog prova med det.

Avgaspuls har jag från alla 4 rör. Dock kände jag lite snabbt idag så ska nog testa mera imorgon.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej,
Kör inte mer än absolut nödvändigt med den där motorn innan du vet vad som är fel med den. Den eventuellt skjutna storändan kan ju göra så att du tappar oljetryck och då tar det inte lång tid innan alla storändor och f-n vet vad mer som kan haverera. Ta av toppen, lyft bort cylindern och känn på alla fyra kolvarna genom att dra dem upp och ner, så att du märker om nån glappar. Om ingen glappar så lägg ihop motorn igen och se till att att spänna den troligen glappa kamkedjan så borde det funka. Om nån kolv/stake glappar och det är en storända, så får du ha isär blockhalvorna och byta lager på den som glappar. Passa då på att kolla de andra så slipper du göra om samma sak nästa vinter..........
Lycka till Per:squid
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Hej,
Kör inte mer än absolut nödvändigt med den där motorn innan du vet vad som är fel med den. Den eventuellt skjutna storändan kan ju göra så att du tappar oljetryck och då tar det inte lång tid innan alla storändor och f-n vet vad mer som kan haverera. Ta av toppen, lyft bort cylindern och känn på alla fyra kolvarna genom att dra dem upp och ner, så att du märker om nån glappar. Om ingen glappar så lägg ihop motorn igen och se till att att spänna den troligen glappa kamkedjan så borde det funka. Om nån kolv/stake glappar och det är en storända, så får du ha isär blockhalvorna och byta lager på den som glappar. Passa då på att kolla de andra så slipper du göra om samma sak nästa vinter..........
Lycka till Per:squid

Tack för ett bra svar :tummenupp

Ska nog göra denna operation i vinter så blir inget köra med den nu.

Vad kan tänkas behöva inhandla innan jag ger mig på detta ?

Verkstadshandbok har jag.

Packningar ?
Specialverktyg?

Tackar alla för svar :krama

Edit: Den lät inte såhär i somras, den har stått några månader och när jag provade starta så tycker jag den började låta illa. Lite rassel fanns innan också men det är väl rätt vanligt på dessa ?

Oljemängden är rätt och oljan är fräsch !
 
Last edited:

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej,
Du behöver inga specverktyg, men en handbok klarar du dej inte utan. Vidare behöver du en momentnyckel av god kvalite (inte en sån där billig som böjer sig) micrometer och lite Hylomar att till att foga ihop blockhalvorna med. Använd INTE silicon till det, det bygger för mycket och ruinerar ramlagerspelet. Lite loctite till vevlageröverfallen skall du också ha och ev nya knaster till kolvarna. När du ändå har i sär allt, varför inte kolla ringgapet och ev byta ringar och hona loppen oxå? Ventilsplippasta, fin, till att slipa in ventilerna behövs det med. Sen en toppsats med packningar och passa på att byta ut ventiltätningarna så slippper du göra det nästa vinter. När du beställer lager till ev storända så mät lagertappen med micrometer och läs av på vevstaken vad den har för beteckning, A till E tror jag det var men det framgår av handboken. Sen går man in i en tabell och får fram vilket lager man behöver.
Ha de så¨länge....................Per:squid
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Tack än en gång !

Handbok har jag så det är väl bara o börja studera den :gnissla

Ska göra basic sakerna först, ställa ventiler, synka förgasarna igen, spänna kamkedjan. Får se om missljuden är kvar då blir det nog ett större ingrepp.

Återkommer igen och kommer säkert ha massa frågor, men kunskap finns ju på detta forum :Bugar
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Tack än en gång !

Handbok har jag så det är väl bara o börja studera den :gnissla

Ska göra basic sakerna först, ställa ventiler, synka förgasarna igen, spänna kamkedjan. Får se om missljuden är kvar då blir det nog ett större ingrepp.

Återkommer igen och kommer säkert ha massa frågor, men kunskap finns ju på detta forum :Bugar

Klokt beslut! Har haft en CB500 Four -72..simpelt enkelt att göra service på den. Ställa fuggarna är enkelt. Du har fyra pipor..bara att känna med öppen hand efter varmkörning om avgaserna är lika varma och lika "hårda". Ventilspelet skall vara 0,05 mm på både in- och avgas.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej.
Det blir nog lite tajt, det ventilspelet. Insug 0,05mm mycket riktigt men avgas var 0.07. Jag brukade ställa min på 0.10 in och ut. Synka fuggarna görs enklast med ett borr på 3-4 mm som man lägger i venturin och ställer alla trottlar efter det. Att känna om alla pipor blåser lika varmt låter väl osäkert.
Hej........Per:squid
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Hej.
Det blir nog lite tajt, det ventilspelet. Insug 0,05mm mycket riktigt men avgas var 0.07. Jag brukade ställa min på 0.10 in och ut. Synka fuggarna görs enklast med ett borr på 3-4 mm som man lägger i venturin och ställer alla trottlar efter det. Att känna om alla pipor blåser lika varmt låter väl osäkert.
Hej........Per:squid

Hej

Känner att jag behöver en liten förklaring till det där med borr i venturin. Venturi är väl loppet från luftsidan ? ska jag sätta en borr där som nån form utav stopp för att ställa trottlarna lika ? Flyttar sig trotteln med ställskruven på undersidan ?

Edit: ska springan som syns vara 3-4 mm alltså eller är jag ute o cyklar nu :D
 
Last edited:

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej

Känner att jag behöver en liten förklaring till det där med borr i venturin. Venturi är väl loppet från luftsidan ? ska jag sätta en borr där som nån form utav stopp för att ställa trottlarna lika ? Flyttar sig trotteln med ställskruven på undersidan ?

Edit: ska springan som syns vara 3-4 mm alltså eller är jag ute o cyklar nu :D

Njae, gör så här:
Höj alla trottlar med tomgångsskruven såpass att du kan lägga ett 3mm borr under trotteln. Lämpligen den trottel som saknar egen justering. Justera den trottelns läge med tomgångsskruven så att du med ett lätt drag kan dra ur borret. Flytta sen borret till de andra trottlarna och justera dem med sína respektive justerskruvar, en i taget tills alla står lika. Glöm inte att justera ned allalesammans med tomgångsskruven igen till det att dom nästan står i botten. Finjusteras med motorn igång (efter det att du undersökt vad som är knas med den) .
Skitenkelt:banana.
Per:squid.
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Njae, gör så här:
Höj alla trottlar med tomgångsskruven såpass att du kan lägga ett 3mm borr under trotteln. Lämpligen den trottel som saknar egen justering. Justera den trottelns läge med tomgångsskruven så att du med ett lätt drag kan dra ur borret. Flytta sen borret till de andra trottlarna och justera dem med sína respektive justerskruvar, en i taget tills alla står lika. Glöm inte att justera ned allalesammans med tomgångsskruven igen till det att dom nästan står i botten. Finjusteras med motorn igång (efter det att du undersökt vad som är knas med den) .
Skitenkelt:banana.
Per:squid.

ok då är jag med, tack för bra svar !
Ska prova ställa in fuggarna sen.

Har kört Engströms tips o lyssnat lite med skruvmejsel. Tycker missljudet kommer längre bak på motorn, ej strax under cylindrarna. Där sitter väl växellådan. Filmade en gång till och vid 40-45 sekunder in på filmen visar kameran vart det låter mest, och ja viss skillnad blir när man drar in kopplingen. Är det nåt urkopplingslager som skramlar ?

Och som sagt bara vid låga varv.

(Tycker att den låter mer illa i filmklippet än i verkligheten !)

http://www.youtube.com/watch?v=9_kax1MJkjA
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej, jag kom just på en sak. Dessa motorer har ju en primärtransmissionskedja som kan bli sliten och då för ett j-a oväsen. Skulle kunna vara den men jag skulle nog kolla om det inte var en storända ändå.
Per :squid
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top