Bobberbygge av VN 800

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Såhär blev min omarbetade lösning på sadel och bakskärm.

bild.JPG


Jag bifogar dessutom svaret från bilprovningen på min fråga om regskyltsplacering som kanske kan hjälpa någon fler:

"Hej!
Jag fick ett mail vidarebefordrat från kundtjänst angående placering av regskylt.
Denna skall vara placerad så långt bak på fordonet som möjligt, men beroende på motorcykelns utseende kan vissa avsteg göras.
Det man dock inte får göra är att montera den under stänkskärmen bak, som man ju kan se ibland på vissa ”sportcyklar”.
På en ”customhoj” så får man sätta skylten på ena sidan, men man måste då se till att det finns skyltbelysning samt att positionslykta och bromsljus är
centralt placerade, ELLER att man har positionsljus/bromsljus symetriskt placerade på båda sidor av cykeln.
Hoppas att detta besvarar din fråga, annars får du gärna återkomma.

M.v.h Göran, Bilprovningen i Rissne"
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Såhär blev min omarbetade lösning på sadel och bakskärm.

View attachment 357883


Jag bifogar dessutom svaret från bilprovningen på min fråga om regskyltsplacering som kanske kan hjälpa någon fler:

"Hej!
Jag fick ett mail vidarebefordrat från kundtjänst angående placering av regskylt.
Denna skall vara placerad så långt bak på fordonet som möjligt, men beroende på motorcykelns utseende kan vissa avsteg göras.
Det man dock inte får göra är att montera den under stänkskärmen bak, som man ju kan se ibland på vissa ”sportcyklar”.
På en ”customhoj” så får man sätta skylten på ena sidan, men man måste då se till att det finns skyltbelysning samt att positionslykta och bromsljus är
centralt placerade, ELLER att man har positionsljus/bromsljus symetriskt placerade på båda sidor av cykeln.
Hoppas att detta besvarar din fråga, annars får du gärna återkomma.

M.v.h Göran, Bilprovningen i Rissne"

har fått samma svar av bes förr. så de stämmer kanon.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Aha, odämpat alltså :yoparty

Bilderna fungerar inte hos mig. Använde du infoga bild funktionen?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Såhär blev min omarbetade lösning på sadel och bakskärm.

Snyggt! Hoppas på att bli klar med sadel och bakskärm (minus lack) i helgen.

Har förlängt elsystemet, monterat ny bromsslang, svetsat på ett nytt stag att fästa sadeln i, kapat och borrat nya fästen m.m. sen sista uppdateringen.

På en ”customhoj” så får man sätta skylten på ena sidan, men man måste då se till att det finns skyltbelysning samt att positionslykta och bromsljus är
centralt placerade, ELLER att man har positionsljus/bromsljus symetriskt placerade på båda sidor av cykeln.
Hoppas att detta besvarar din fråga, annars får du gärna återkomma.

Hmm, jag hade bara tänkt att ha broms + positionslyse vid regskylten på vänster sida. Undrar hur hårda dom är på det....? Nån som kör med den lösningen som har besiktigat hojen?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Är det nån här som har bytt gasvajer på sin vn800? Såg lite på det idag men hittade ingen öppning att kroka ur vajern, måste man av med förgasaren för att komma åt kanske?

edit: Är visst ett fäste man måste skruva av och det är enklare om man lossar förgasaren först :)
 
Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Åkaj, nu börjar det hända lite saker i garaget, tanken är lackad i en primergrå ton, kommer läggas en matt klarlack nu i påsk, sen är den färdig..
3.jpg

Dynojetkit beställt i från Thunder/Mfg, för att kunna byt ut den där jävla fula luftburken, å få på ett koniskt luftfilter och kunna köra med hole saw mod:yoparty
66-5854.jpg
4.gif

Va lite i valet och kvalet när jag valde stickers till tanken...
1.jpg
2.jpg

Det vart 2 av dom kopparfärgade varianten

Själv klart har man ju oxå köpt en ny hjälm.....

Ett vurpollon... Med RÖD FLAKE...:tummenupp
hjälm 2.jpg
 

noctell

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Täby
Hoj
Ducati Monster 1000 // VN800 Bobber
Av dålig erfarenhet så lägg inte klarlack när tanken hänger. Lägg den ist plant.! Jag gjorde detta och på den sidan som hängde neråt vart det inge vidare. Lite apelsinskal..!!:yoparty
 

noctell

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Täby
Hoj
Ducati Monster 1000 // VN800 Bobber
Prövar med bilderna igen.

IMG_20120324_130418.jpg

I helgen blir det Bakdäck och Bälgar. Återkommer med ny bild.!
 
Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Va ut i garaget idag, och gjorde en liten översyn, av vad som behövs göras, inte så mycket kvar nu, vänta på Dynojet kitet, tankdekalerna, nya gasrullen å lite annat smått å gott. Jag tycker nog det börjar bli ganska bra nu....

img4f7ede75b7917.jpg

img4f7ede820a401.jpg

img4f7ede8fe1184.jpg

img4f7ede890f21c.jpg

img4f7ede8c73353.jpg

img4f7ede7e02f61.jpg

img4f7ede7a4e9a6.jpg

img4f7ede929a4bd.jpg

img4f7ede9581df8.jpg
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Snyggt med ljusare tank och vit sadel! Dags att måla om däcksidorna så dom matchar kanske? :)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Här är lite bilder från gårdagens och dagens skruvande.

Bakskärmen färdigkapad och monterad. Sadeln har fått fästen men måste bockas lite mer för att inte slå i skärmen i gupp.
DSCF4555.jpg

Nu går det att montera sadeln :) Fick flytta mycket av elsystemet till andra platser för att det skulle gå vägen.
DSCF4560.jpg

Fäste för lyse och nummerskylt på plats.
DSCF4562.jpg

Luftning av tomt system är ett riktigt helvete märkte jag idag. Fick inget tryck i systemet, så nu står hojen med bromshandtaget inne i hopp om att luften smiter ut uppåt :Bugar Nån som har några andra geniala och smidiga luftningstips?

Känns som att målet att få hojen körbar inte är så långt borta. Sen får det bli lite förbättringsprojekt till nästa vinter.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Menar du att du ska fylla ett tomt system så är ju det klassiska tipset att trycka bromsvätskan nerifrån med ngn form av stor spruta (typ stor medicinspruta). Har sett företag som säljer stålomspunnet på nätet som säljer kitt för fyllnad. Risken att få luftfickor minskar betydligt!
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tack för tipset :) Undrar om det finns nånting sånt på biltema kanske. Eller så får man skarva ihop nånting eget om inte luften gått ur tills söndag.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Kolla s-racings hemsida under bromsslangar mc så finns en skitbra beskrivning o lite bra tips!
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Nice.
Vart beställde du dom ifrån.
Står i valet och kvalet med vad jag ska göra med min tank.
Korsen var de ju ingen fel på :)

/Johan

Ebay, alltid Ebay...
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top