Bobberbygge av VN 800

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Då jag räknar med att det blir mest bankörning med supermotarden nästa sommar så vill jag ha en lite mer avkopplad "glida runt med maskin" på gatan.

Utgångsobjektet. Kawasaki VN 800:
IMG_20111017_164811.jpg

Tanken är att plocka bort det som inte behövs, byta ut lite delar, ny lack och sen får vi se vad man får för idéer under resans gång.

Rensning av onödiga delar påbörjad och provmontering av ny bakskärm, sadel.
IMG_20111113_155245.jpg
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Slit bort ljuddämparna så är den klar! :)

Inte riktigt. Måste åtminstonde bygga en ny sadel och en ny bakskärm först. Blir nog däck med vita sidor också. Sen ska det på aphängstyre m.m. m.m.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Kul!

Ska bli intressant att se hur din version blir.
Ägde du redan cykeln sen innan eller har du köpt den just för att bygga bobber? Jag är nyfiken på varför du valde den smalare fronten.

Släng gärna upp lite detaljbilder på hur du löser bakskärm och infästningen av densamma sen. Jag behöver göra om min egen och vill ha tips. :)
 
Last edited:

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Roligt att fler håller på med bobber byggen. Här är min som är under konstruktion, ska på med däck med vita sidor och en hel del annat innan den är klar.

Lycka till med bygget :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_1585.jpg
    IMG_1585.jpg
    239.6 KB · Visningar: 640
  • IMG_1907.jpg
    IMG_1907.jpg
    238.8 KB · Visningar: 813
  • IMG_1874.JPG
    IMG_1874.JPG
    57.1 KB · Visningar: 1,088

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kul!

Ska bli intressant att se hur din version blir.
Ägde du redan cykeln sen innan eller har du köpt den just för att bygga bobber? Jag är nyfiken på varför du valde den smalare fronten.

Släng gärna upp lite detaljbilder på hur du löser bakskärm och infästningen av densamma sen. Jag behöver göra om min egen och vill ha tips. :)

Har köpt den just för att bygga bobber. Hittade en hoj med bra pris med smala fronten. Sen har jag sett många som ser bra ut med 21" framdäcket. Hade lika gärna kunnat blivit en classic, tycker båda gör sig bra som bobber.

Det ska jag göra. Först måste jag bestämma mig om jag ska byta till bredare fälg bak och vilket däck jag ska ha. Vill ju att skärmen jag köper/bygger ska passa bra runt däcket :)

Roligt att fler håller på med bobber byggen. Här är min som är under konstruktion, ska på med däck med vita sidor och en hel del annat innan den är klar.

Lycka till med bygget :tummenupp

Snygg lackering av tanken :tummenupp Blir det nån bakskärm, eller ska du köra utan?
 
Last edited:

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Blir kort bakskärm :tummenupp

Edit : Var hittade du din bit till bakskärm ? Är precis liknande jag har i tankarna.
 
Last edited:

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Kul!

Ska bli intressant att se hur din version blir.
Ägde du redan cykeln sen innan eller har du köpt den just för att bygga bobber? Jag är nyfiken på varför du valde den smalare fronten.

Släng gärna upp lite detaljbilder på hur du löser bakskärm och infästningen av densamma sen. Jag behöver göra om min egen och vill ha tips. :)

Ett tips med bakskärmen. Lilla plaststänkskyddet sitter med 4 skruvar. Ta bort den så har du 4 tomma skruvhål o fasta nya skärmen på.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ett tips med bakskärmen. Lilla plaststänkskyddet sitter med 4 skruvar. Ta bort den så har du 4 tomma skruvhål o fasta nya skärmen på.

Tack, ska kolla upp det. Om man fäster i dom hålen, följer skärmen fortfarande bakdäckets fjädringsrörelser?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Edit : Var hittade du din bit till bakskärm ? Är precis liknande jag har i tankarna.

En kompis hade den liggande. Var en firma i Sverige som knackat till den. Syns inte på bilden, men den är formad för att passa ett mycket bredare däck än det jag ska ha. Tänker att jag köper en skärm från en annan cykel med riktig böjning och bred, sen får jag modda så den passar.
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
En kompis hade den liggande. Var en firma i Sverige som knackat till den. Syns inte på bilden, men den är formad för att passa ett mycket bredare däck än det jag ska ha. Tänker att jag köper en skärm från en annan cykel med riktig böjning och bred, sen får jag modda så den passar.

Ja det bör ju vara rätt bredd. Är i samma sits nu, försöka få till en bra bakskärm.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Har köpt den just för att bygga bobber. Hittade en hoj med bra pris med smala fronten. Sen har jag sett många som ser bra ut med 21" framdäcket. Hade lika gärna kunnat blivit en classic, tycker båda gör sig bra som bobber.

Sanning broder. Vn800 är hursomhelst ett perfekt utgångsobjekt. Den nästan bygger sig själv genom att man skruvar bort saker. :D

Ja det bör ju vara rätt bredd. Är i samma sits nu, försöka få till en bra bakskärm.

Det låter som att vi borde skapa en: "bakskärmsförslag till vn800"-tråd.



Jag sopar in en bild på min om det är någon som vill se:
 

Bifogat

  • Bobber.JPG
    Bobber.JPG
    198 KB · Visningar: 4,986
Last edited:

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
smaken har och kommer alltid va som:arsele
men tycker ni verkligen de e snyggt med aphängarstyre?
som sagt smaken är som baken, personligt tycker jag de e snyggt med lågt o brett.
hur som helst lycka till med bygget och jag kommer följa de:)
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Sanning broder. Vn800 är hursomhelst ett perfekt utgångsobjekt. Den nästan bygger sig själv genom att man skruvar bort saker. :D



Det låter som att vi borde skapa en: "bakskärmsförslag till vn800"-tråd.



Jag sopar in en bild på min om det är någon som vill se:

Riktigt snygg VN :tummenupp

Angående bakskärmsförslag så kanske du kan vara först ut. Vart har du fått din skärm ifrån?

Är det originalfälg bak? Och vilken dimension och modell är det på däcket?

Har du kapat bort balken som sitter under sadeln (den med två hål i)? Jag skissar på lite olika lösningar för placering av sadeln nämligen. En variant med lite högre sadel, eller en där man kapar bort staget och flyttar elen för att få sadeln så låg som möjligt.

smaken har och kommer alltid va som:arsele
men tycker ni verkligen de e snyggt med aphängarstyre?
som sagt smaken är som baken, personligt tycker jag de e snyggt med lågt o brett.
hur som helst lycka till med bygget och jag kommer följa de:)

Jag gillar aphängare. Gjorde inte det förut men det har växt på mig på senare tid.

Provmonterade rakt styre också, men det kändes inte lika bra. Men vem vet, kanske blir ett av varje så man kan byta efter humör :)

Snygg :tummenupp

Finns ju här o köpa olika, men tycker det är lite dyrt :va

http://www.mtlcustom.se/prodchart.asp?c=12&subid=7

Den långa typen borde ju räcka till 2 hojar. Gruppköp och dela den i mitten kanske. Då blir det 400:- var :tummenupp

Thanks. Din med. :tummenupp

Annars tipsar jag dig och 9/11 om www.bikeline.se med. Dom har mycket saker och killarna där är bra att ha och göra med.

Perfekt. Aphängare hade dom också :tummenupp
 
Last edited:

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Riktigt snygg VN :tummenupp

Angående bakskärmsförslag så kanske du kan vara först ut. Vart har du fått din skärm ifrån?

Är det originalfälg bak? Och vilken dimension och modell är det på däcket?

Har du kapat bort balken som sitter under sadeln (den med två hål i)? Jag skissar på lite olika lösningar för placering av sadeln nämligen. En variant med lite högre sadel, eller en där man kapar bort staget och flyttar elen för att få sadeln så låg som möjligt.


Provmonterade rakt styre också, men det kändes inte lika bra. Men vem vet, kanske blir ett av varje så man kan byta efter humör :)

Tack. :)

Skärmen är egentligen en framskärm och kommer ifrån bikeline. Den heter "Smooth Cafe framskärm 6.25" bred, 16" hjul"
Det var en dyr jäkel men den enda jag fastnade för som hade både formen och dimensionen jag var ute efter.

Ja det är originalfälg bak. Det sitter ett 16" 130-däck på som heter Avon Venom AM 42 WW
Fram sitter det ett 120's av samma sort. Det är egentligen ett bakdäck det också.
Den modellen hade det snyggaste mönstret enligt mig samt en ganska hög whitewall. Helt ok grepp men är lite slirigt i regn, det är ju iofs rätt roligt.
Att sakna framskärm är däremot inte roligt i regn, på blöt asfalt eller grusväg. :rolleyes:

Nej jag har inte kapat bort tvärstaget. Min sadel är rätt liten, mindre än vad jag trodde att den skulle vara när jag beställde den ifrån staterna.
Den täcker precis formen från ramen från Y-grenen fram till tvärstaget och vinkeln blir ganska bra mot staget och ramen.

Jag svetsade i två m6/m8(Kommer inte ihåg dimensionen men en av dom passar perfekt)-muttrar i hålen och kapade ut en T-formad platta som vilar på batteriet framåt och fästs i de fastsvetsade muttrarna.
Sadeln sitter fäst i T-plattan baktill och har en hake framtill som går in i original sadelfäste i ramen. :)

Sittpositionen blev bra för mig eftersom jag kör med ett 90cm dragbarstyre men jag har fått täcka elektroniken med en ful plåtform bak och det är det som jag har tänkt fixa i vinter. Som det är nu är det inte bara fult, skärmen slår i plåten när man kör i potthål. :huvet


EDIT: Jag är rätt säker att jag har servicemanualen som .pdf på laptopen. Om du eller någon annan som läser vill ha den så skicka ett pm med en mailadress.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top