Hur jag förstör en XT med god anledning

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
hejsan hoppsan,
det går visst jättesnabbt här :rolleyes:
i december har jag jobbat en hel del med 49timmars pass och sånt...
och sen stack jag ut på kajak tur och sånt. vart alltså inte alltför mkt som har hänt.

dock så har jag funderat på de ena och andra delen så att jag utvecklade hojen tankemässigt som är en rätt viktig del också.

nästa vecka borde jag få min nya elsystem och en snygg adapter till luftfiltern som patrik håller på att svarva till :tummenupp
i dagarna har jag gjort skisser och förberedd lite saker såsom hastighets mätare som nu bara ska tryckas och limmas in i kåpan sen.
en grunddel av kåpan håller jag just på att fila fram. den plattan under bryggan på kortet. plattan är lite fläckig men det gör inget då den ändå slipas ner senare...

image007.jpg

den kommer alltså följa formen på bryggan och går rakt ut en bit. i den sitter sen styrlåset och hastighetsmätaren.
rund den bygger jag sen hela framkåpan med ljusen inbyggd också.

bredvid ligger sidostödet. den är till 90% klar. ska bara slipas till lite bättre och sen få en till epoxi skikt. den är byggd på en positiv kärna och förstärkt på sina ställen och på det sen en kolfiberslang. daför det ser lite roligt organiskt ut men det bli snyggare efter slipningen osv.

viktigast är ändå att den är grymt styv och dessutom spara den 400g till originala sidostödet!

nästa vecka borde ramen gå till rambyggaren-om han nu har tid och allt.
jag tror att jag kommer köra med en fast-väldigt kort bakramen i stål. det bli nog mkt snyggare, kanske ngr gram tyngre men borde bli styvare också. känns bäst och mera "eget" än en typiskt alu bakram
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
man kan bygger på en del olika sätt. tex först en form och sen "trycka" i eller lägger på formen.
"i" är då negativ och "på" positiv. formen i sig kan man sen" bara ta bort" efter härdningen och man har sin del. - tex min framskärm är byggd så.


eller så bygger man tex en grundform på den man sen bygger laminatet och omsluter hela formen.
formen bli då antagligen en förlorad form som man tvätta" ur.
finns tex ngr skumsorter som man kan tvätta bort med vatten eller lösningsmedel.
det bli då en förlorad form med positiv grund/kärna

eller som i mitt fall, där jag velat har själva grunden kvar och den ska då har sin funktion även i fortsättningen när man använder delen.
då har jag byggd en grund av balsa trä (bra material rätt använd) och olika carbondelar och sen lagd på kolfibervävnad och roving på det hela.
grunden fungerar som då som ett mellanmaterial och då kallas det sandwich konstruktion. (med det bli delen bara lite tyngre men väldigt mkt styvare)
grunden är alltså i detta fall den positiva kärnan.


nackdelen med detta är att jag bara kan bygger en enda del med denna form och få bygger en ny form ifall jag behöver en till del.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
ville prova gaffeln på ramen och även mäta upp saker och ting lite mera. så jag byggde ihop ngr saker.
tycker att det ser så mkt sportigare ut utan den där fula bakramen samt med den fina nya gaffeln :)

kjhjkhoi.jpg
 

manneman

Guest
Riktigt snyggt!

Men hur har du tänkt dig med plasten/karossen? Ska du köra efter originalplast eller ändra om designen efter eget huvud?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
det bli helt eget.
tanken sitter sen avlång i bakram och agera även som bakre "plasten" samt sittbänken och "skydd" för titanavgassystemet som sitter under och denna i sin tur är även bakre skärm
främre plasten bygger jag efter eget huvud i carbon. där det vanligtvis tanken sitter kommer det vara en liten bula bara där jag gömmer en stor del av elen.

då jag är skit dåligt på att rita visa jag inga skisser eller nåt.
men jag lova att hojen kommer bli snyggare än mina skisser :D
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
var bor gubben?

det bli helt eget.
tanken sitter sen avlång i bakram och agera även som bakre "plasten" samt sittbänken och "skydd" för titanavgassystemet som sitter under och denna i sin tur är även bakre skärm
främre plasten bygger jag efter eget huvud i carbon. där det vanligtvis tanken sitter kommer det vara en liten bula bara där jag gömmer en stor del av elen.

då jag är skit dåligt på att rita visa jag inga skisser eller nåt.
men jag lova att hojen kommer bli snyggare än mina skisser :D
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
la lite tid på gaffelskydden. men har ni det också ibland att man känner från första sekunden att man borde starta om men man tänker sig att man kan rädda delen man håller på att bygger. men ju mer tid man lägger ned i skiten ju sämre bli det och till slut har man lagt så mkt tid på det hela att man skulle få ångest av att slänger alltihop och så bli det bara en långdragen kamp...

men tur att min kamera är så dåligt så ni inte få ser alla fel :D

2.jpg

1.jpg

3.jpg

nåja fungera lär de göra men få ser om jag inte gör ngr bättre framöver.

pratade med killen som ska göra metall jobben. tyvärr hade han inte tid just nu. så där dröjer det ett tag till.
men då hinner jag beställer lite andra grejer innan.
såsom en del svarvningsjobb samt ngr delar jag behöver.

idag köpte jag ett bakljuse som verkar riktig smidigt. helt slimmad med regplåtsljuset inbyggd och allt. lär väl komma nästa vecka.

bakljus.jpg
 

manneman

Guest
Hehe fråga mina arbetare på byggena, jag blir fantamej aldrig nöjd! :D

Skämt å sido men i regel så är det endast man själv som ser felen man gör eftersom man kanske är lite väl nogrann medan andra aldrig kommer att upptäcka felen.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo så är det ju oftast. en del kommer ändå inte synas sen när det är lackad och klart. men lite väl fusk kändes de faktiskt.
har egentligen den regeln att om jag inte känner 100% för att bygga nåt då ska jag inte göra det. men ville ju inte vara så jäklar lat... :D

kom på att jag visst hade köpt lite mera idag.
beställde en uppsättning batlax 003 däck. jaja är väl många som säger nu att va fan såna där äckeldäck kan du väl inte köra med. men jag körde med 016 förra året och var nöjd. få väl ser hur 003 bli då :)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
"2veckor"

det är uttrycket jag få höra av typ alla som ska fixa nåt åt mig just nu.
"kom tillbaka om två veckor" eller "det är klart om två veckor" har verkligen alla sagt denna vecka :näsblod

ja då är det inte mkt som går framåt just nu men men.

har i alla fall måttat upp och "beställd" en del distanser. tex till övre motorfästet jag hade byggd i carbon. mellan de behövs en distans. i original fästen satt den fastsvetsad. även styrhöjare, styrstop, och såna saker.

ska nu även mäta upp en hel del skruvar och köpa de

imorgon ska jag träffa en kille patrik tipsade om. tydligen hade han en plats i sitt garage där det även fanns en massa trevliga verktyg osv.
den är lite åt fel håll och innanför tullarna men är lokalen rätt och prisen är okej osv så har jag äntligen lite bättre utrymme samt inte de där jävlar ljud problem. går liksom inte göra nånting där jag är just nu.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
inget byggd idag men glad ändå :)

hyr in mig nu i en ny verkstadslokal med bra maskinpark och duktiga, trevliga människor som grannar. dessutom vägg i vägg med en bra mc butik där jag ändå har köpt en del saker och även den här hojen.

har fortfarande lite platsproblem där men det är redan grymt mkt bättre. och inga ljudproblem längre :)
känns riktig skönt och kommer att underlätta både detta bygge samt massa andra saker jag håller på med.
 

hayabusa.patrik

Motorcyklar utan Turbo.............SUGER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Hayabusa Turbo . Hayabusa..XT660x.GasGas 450 Sm KV75 "mini kawa". Gsx S1000
Skönt att höra att de löste sig med meck lokal för dig.
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo stor tack patrik!
kan visst inte laminera där än i alla fall och det är rätt trångt men för det priset kunde jag inte motstå.
få ju använda maskinerna samt att det finns massvis med kunnig folk där som dessutom var trevliga och det är ju super skönt med lite mecksällskap
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top