Hur jag förstör en XT med god anledning

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
hmm jag är ju gärna en idol men vetefan. det är ju inte riktig nåt man beskriver med få ord. beror också på kunskapen man redan har från innan osv. men självklar går det att lära sig.
själv lär jag mig ju också fortfarande hela tiden. har byggd en del saker till cykeln eftersom jag jagar vikten där ännu mera och lärt mig via den vägen. med stor tack till bra vänner osv
(bifoga en bild på min väldigt specialbyggda hoj, 4296g i detta utförandet. ska dock bygga om lite till och få ned den till 3700g)


för att kommer in i det hela med carbon kan man tex läsa en väldig bra handbok som man kan ladda ned här http://download.r-g.de/handbuch/handbuch_komplett.pdf
den är skriven på både tyska och engelska och uppdateras då o då. (jag har den som en pärm om man vill låna)
finns svenska liknande varianter men de brukar inte vara såå omfattande.

två svenska filmer man kan titta på är tex
http://www.nitroz.se/motorny/motorsoffanny/?id=motorsoffan10&arkiv=2009&wide=False#top
och
http://www.nitroz.se/motorny/motorsoffanny/?id=20110112&arkiv=2011&wide=False#top
de tar upp ämnet väldigt lätt men man ser lite om omfattningen.
dock ser man inget rent praktiskt av arbete som fasaerbestämningen, materialval, blandning osv osv osv...
 

Bifogat

  • DSC_0035.jpg
    DSC_0035.jpg
    124.7 KB · Visningar: 993

Grahn

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2009
Ort
Nkpg
Hoj
Daytona 675
Du ser ju ut att kunna hantera materialet i alla fall! :tummenupp:tummenupp

Skitfrän cykel men läskig sadel, värsta Batman stuket.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
det är ju en tanke men det finns lite problem med det hela.

en tanke är att bygga alla "viktiga" delar så att det ser ut som den kunde har bygds på fabrik. lite lättare att fuska sig igenom vissa situationer. :rolleyes:
okej jag skulle kunna lacka carbonramen så att den ser ut som svetsad stål. (det går tom att fejka svetsa :D )

men min andra tanke är att jag ska har avgassytemet mellan bakrams rören där annars skärmen/undertailen sitter. misstänker att det kommer bli rätt varm fast det ska bli en del "lufthål" osv.
jag har hittills inte gjort något med epoxi som klara värmen i denna utsträckning. det känns lite risky på nåt sätt.

att senare i framtiden ev bygger en ny bakram och byter är ju inte så svårt annars.

lite samma sak där med tanken. har aldrig byggd en tank. denna här ska dessutom bära mig och jag vetefan om jag orkar med det jobbet med stora risken att det bli "skit". dessvärre har jag inte tillräckligt med plats för att bygger så stora saker där jag håller på för tillfälle (tanken bli nästan en meter lång)
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Tänkte på att det borde väll gå att göra ett eget spjällhus i valfri diameter? Det görs ju i rtt stor utsträckning vid biltrimning, sen går det ju att mappa sprutet mot det...

Bara en tanke :)

Ska följas detta!
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
det hade varit kul. jag älskar egnar lösningar och egentligen borde det ju inte vara allt för svårt.
sen är det ju fortfarande all elskit kvar fast det skulle inte vara hela världen ändå. eller jag vet inte än...

annars fick jag veta nu att man kunde använda sig av raptor insprutet och få till 50mm. få att strula till det ännu mera borde man ju kunna tar en hel big bore cylle + top av en raptor. men vetefan om jag vill gå den vägen.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
det hade varit kul. jag älskar egnar lösningar och egentligen borde det ju inte vara allt för svårt.
sen är det ju fortfarande all elskit kvar fast det skulle inte vara hela världen ändå. eller jag vet inte än...

annars fick jag veta nu att man kunde använda sig av raptor insprutet och få till 50mm. få att strula till det ännu mera borde man ju kunna tar en hel big bore cylle + top av en raptor. men vetefan om jag vill gå den vägen.
Frågan är bara varför du vill ha bort elen, sålänge du inte håller på att fuskskarvar med sockerbitar eller biltemas blå kabelskor, lär elektroniken hålla och fungera minst lika bra som en förgasare.

Är det för utseendets skull är det svårare...

Du kanske bara kan ta raptorns själlhus och sen sätta dit XT:s spjällgivare, om de inte rent av är samma på dom. Ett PC är ju mappningsbart, så hittar du nån som kan det bra (eller om du kan själv) kan du ju få i stort sett få det att göra som du själv vill, du kan ju påverka effektkurvor m.m rätt mycket bara genom att mappa motorsyret på olika sätt.

Ang. förgasare och elsysten funderade jag på gamla 660 tenerén från 90-talet och början av 00? Den med luftkyld stånka.. Borde ju i så fall ha en skapligt väl grundbestyckad förgasare också, samtidigt som det nog är lättare att anpassa elsystemet från en sån att passa än från en XT600E...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
meningen med förgasaren är

- större inlopp och då ev mera power (men tydligen kan jag få till samma med raptor insprut)
- mindre elsystem (sitter ju spjäll ställnings sensor, trycksensor powercomander, tippsensor och grejer på hojen nu som skulle försvinna)
- samma där med vattensystemet då det sitter en vattenstyrd termostat vid spjällhuset som styr extra inluft vid kallstart - även denna extra luftslang osv skulle försvinna
samt att jag gillar när det är mera oldschool, förgasarbröl osv. valde dock denna motor då den är mera problemfri/hållbar i längden än en gammal maskin. - jag kör typ 2-3000mil om året,på semester osv - då ska det ju funkar såklart.

fördelen för insprutning är såklart
- mer krångel fritt även vid kalla dager osv
- mera modernt
- elsystemet är mera självklar, bli i så fall ett xt660x´06 som är utan lambdasonden
- skulle tom kunna bygger ett eget spjällhus som vore ballt
- lättare att mappa och även enklare att ändrar senare. har dessutom en pc5 som man skulle kunna mappa i två olika mappar för skojs skull (nåt för högvarvig och nåt för lågvarvig eller så)
ang elsystem, det bli självklar riktiga prylar och inga sockerbitar.
min problem där är ju att jag tar bort hela luftfilter burken där det sitter massa elprylar på varsin sida. platsen jag har är okej men ändå begränsat. allt som jag inte behöver är bara positiv.

tack för idén med teneré's elsystem
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
hmm jag är ju gärna en idol men vetefan. det är ju inte riktig nåt man beskriver med få ord. beror också på kunskapen man redan har från innan osv. men självklar går det att lära sig.
själv lär jag mig ju också fortfarande hela tiden. har byggd en del saker till cykeln eftersom jag jagar vikten där ännu mera och lärt mig via den vägen. med stor tack till bra vänner osv
(bifoga en bild på min väldigt specialbyggda hoj, 4296g i detta utförandet. ska dock bygga om lite till och få ned den till 3700g)


för att kommer in i det hela med carbon kan man tex läsa en väldig bra handbok som man kan ladda ned här http://download.r-g.de/handbuch/handbuch_komplett.pdf
den är skriven på både tyska och engelska och uppdateras då o då. (jag har den som en pärm om man vill låna)
finns svenska liknande varianter men de brukar inte vara såå omfattande.

två svenska filmer man kan titta på är tex
http://www.nitroz.se/motorny/motorsoffanny/?id=motorsoffan10&arkiv=2009&wide=False#top
och
http://www.nitroz.se/motorny/motorsoffanny/?id=20110112&arkiv=2011&wide=False#top
de tar upp ämnet väldigt lätt men man ser lite om omfattningen.
dock ser man inget rent praktiskt av arbete som fasaerbestämningen, materialval, blandning osv osv osv...

Coolt, tack för infokällorna!
Din racer ser grym ut. Jag har känt på kollegans Specialiazed vilket var rätt lätt den med. Han körde det riktiga Ironman förra året, antar att han skulle dregla rätt hårt över din cykel:)

Försöker att köra lite supermoto och vårt team älskar kolfiber :). Vore kul att lattja lite själv.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
juste, hade glömt att skriva att jag även skulle kunna byta hastighets mätaren om jag skulle byta till förgasaren (eller ett helt annat elsystem) då det sitter en del av motorstyrningen i hastighets boxen. och den är ful och skit stor. jag vill helst få till nån slags cross nummerplåt där lampan annars sitter och bygger in de små led ljus jag visade på första sidan. org hastighetsgrunka skulle förstöra det fina platta utseendet och då bli det ingen "riktig" motard känsla i det hela :D


skriver upp en allmän lista här med saker jag ska göra samt vad jag har gjort. skönt även för mig att få en översikt. (glömmer nog en del samt att det kommer mer med tiden)

redan fixat:
pc5, annat stift, moty batteri, magura sx styre, rensad från onödigt, otr fotpinnar, carbon motorfästen, carbon framskärm, carbon hälskydd, wp gaffelkitt med otr bryggor/alustyrpinne

ska byggas:
ais block off, spacer till motorfästen, spacer till styrfästen, elsystem, såga upp och rensa ramen, rensa baksvingen,

ska byggas i carbon:

kopplings handtag/grepp, kopplingswire mothållare, sidostöd, "styrning" till främre sprocket, mothållare till gaswire, kåpa/vingar, el-låda, "framljusplatta" + fästen+vissa elprylsfästen, hastighetsmätarhuset, regplåts+ljushållare, gaffelskydd, "bromsslangs fästen",

ska köpas in:
hjul, växelpinne, fotpins plattor i fräst alu, delar till motorn, handtag, bakdämpare, däck, drev, kedja, bromsskivor, frambromspump, ev ny bakbroms ok + pump och fästen, bromsslanger, div. skruvar i alu+titan, div. muttra i alu+titan, blinkerrelaj, blinker, bakluse, regplåtsljus, elsystem eller delar av det, luftfilter + ventfilter osv

ska byggas av andra:
bakram, tank, sittbänk, avgassytem, större delen av motorjobb (big bore, kolv,kammen, ventler...), mappning, lackjobb,
luftfilter kon
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
:va vet inte vem det är



din tyska är lika dåligt som min svenska ;)

men bra tanke där med den gammla 600:an. hade inte ens tänkt på de. bara på ktm och liknande.
på 600:an kanske tom hastighets mätare osv fungerar rakt av?

Shervin var la nån dåre i usa som lackade bromskivorna med svart rallyfärg,borra hål i regskylten,såga upp hål i boxramen(vid styrhuvet:D) för och få ramair och massa fiffiga lösningar:yoparty:D

Det här är inget shervin bygge , det är ju en proffsig lättning.

Jag skall dock "Shervin lätta" mina kåpor istället för att dona me kolfiber , dom väger mycket på en hoj - kanske 5-6kg - skall slipa ned dom till halva tjocklecken när jag tar in den på bantning snart.
Tror fan de håller ändå
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
okej är det han. jag har sett någr bilder av hans hoj. tja vet inte om jag kan jämföra han med mig precis :D

hade egentligen velat har klar kopplingsgreppet och stödet till idag och börja rensa ramen idag. men fick en del grejer emellan igår och idag kom äntligen mina nya köksskåps dörrar och annat så nu renoveras det köket först. :rolleyes:

men imorgon är ju också en dag :D
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Förgasare

Lectron förgasare:tummenupp

Finns i stora storlekar och i lätt material. Tror det är magnesium.
Finns i storlekarna 25-52 mm. Kostar skjortan, men de ska vara värda sin vikt i guld om man jagar effekt.

www.ebos.se
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
tack för tipset.
är ju inte als haj på motortrim. lectron verkar ju vara fin den. priset är också okej tycker jag. det företaget som skulle bygger om min insprutning skulle tar typ samma för det jobbet. och bygger jag om till förgasare så kan jag ju även säljer original insprutningen.

få liksom bestämma mig helt enkelt vilken väg jag ska gå.


annars har det inte hänt så mkt denna vecka. vart vintertrött typ hela tiden och när jag väl gjorde nåt så gick allting fel typ :(
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Förgasare på 50> mm ger fina muskler i högerhanden:D
Lite som att hand-gasa en gammal PV rakt på förgasaren.

Personligen tycker jag nog att 10K är rätt mycket för en förgasare men jag är också snål.:gnissla

Jeffla fränt bygge!:tummenupp
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
10k? på deras hemsida visas den med 635dollar som är typ 4500,- (visst, frakt och sånt kommer ju också... men kanske gå att hitta billigt i tyskland eller nåt)
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Fränt bygge! Jobbar du med kolfiber i jobbet eller? Ser ut att vara riktigt fin finish på delarna. Kul! Lycka till :tummenupp
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top