Hur jag förstör en XT med god anledning

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
XT lättvikts bygge

har länge velat har en Motard. hade hört att de ska vara kul :banana
en husaberg ska det vara, men det var nån som pratade om mkt jobb och att det kan bli sallad i motorn om man inte akta sig.
men jobb, det har jag ju redan och sallad låter lite väl nyttigt tänkte jag mig.
nej en psykel som inte skulle ställa en massa krav på mig skulle det bli, hellre skaffa jag flickvän med detta.
köpte mig en yama xt660x i början av året och med en del modifikationer blev den faktiskt rätt så kul tyckte jag. ca 20kilo hade jag kastat av den och även 10 extra hästar knutit fast vid motorn.
en kille ur grannskapet ville gärna hjälpa till med vikten och plockade av mina hjul och lite annat.
det var ju snäll och jag ville tackar han men jag fick aldrig hans namn.
tyvärr var han inte så van med att skruvar och förstörde resten av fina hojen min :död

nja på de 2000nånting mil jag hade hunnit på den hojen har jag hunnit känna mig för vilka saker jag gillade och vilka jag absolut inte gillade.
-tex så är ju motorkaraktären rätt så skön, bara lite slö :rolleyes:
-sitpositionen i det stora hela var skön den med men saker som styre, grepp osv är riktig blä från original
-dämpningen är så usel det bara kan bli. gaffeln är så mjukt att den redan flexar när man bara gasa rakt fram på slät asphalt och bakdämparen är lika med en träpinne.
och vikten är som en pansarbil. kör man på en elefant lär denna bli till äppelmos kan jag tänker mig.

nä så vad ska man göra då :va

man kunde ju har gått och köpt sig en glass istället men försäkringen ville inte ger mig några pengar, bara en ny hoj. men okej jag köper väl en ny då. dock så tog jag fram min stora skiftnyckel och plockade isär hela allt och nu när delarna är lösa känns det genast lättare att bygga om allt och det var ju skönt.dessutom kan jag mysa med motorn i soffan när jag kolla på film.

vitsen med att bygga om är att hittar så mkt vikt det bara går. målet är absolut max 140kg med 10-12liter tank. (org är det 181kg med 15liter)
ska även kittlar fram ännu mera hästar och få till moppen att den bli som en riktig moppe ska vara.

hittills har jag köpt en ny fin wp gaffel, nya styrkronor med alustyrrör, nya framljusen, ett moty batteri, magura styre, pc5 och lite smått.

sen har byggd lite delar i det där carbonmaterialet

ska nu såga ramen i två delar så nån trevlig människa kan bygger mig en ny bakram i alu. i denna ska han även integrera en alutank med integrerat sittbänk samt bygger ett avgassystem som även är skärmen.

jag ska sen bygger carbon vingar och en kåpa där vanligtvis tanken brukar sitter. där under kommer jag gömmer alla fula elprylar.

bli en massa annat också i carbon såsom framljuskåpa, massa fästen hit och dit, sidostödet, kopplingshandtag samt grepp osv osv.
med just kopplingsgreppet håller jag på just nu till exempel....

ngr delar ska jag förstås köpa också, varav hjulen kommer bli den största mardrömmen för mitt konto. förhoppningsvis bli det fina carbonfälger uppekrade med talons carbonnav. få ser hur det bli.

min fina motor kommer nog få en del godis som större kolv, ventiler, öppen luftfilter och sånt. han har viskat mig i örat att han då leverera nånting rund 75hästar på bakhjulet och det vore ju fint det....
 

Bifogat

  • yamaha-xt660x-2010.jpg
    yamaha-xt660x-2010.jpg
    29.9 KB · Visningar: 883
  • image012.jpg
    image012.jpg
    73.7 KB · Visningar: 872
  • DSC_0005.jpg
    DSC_0005.jpg
    225.7 KB · Visningar: 851
  • fghv.JPG
    fghv.JPG
    72.8 KB · Visningar: 740
  • ghvvg.JPG
    ghvvg.JPG
    70.5 KB · Visningar: 687
  • DSC_0128.jpg
    DSC_0128.jpg
    44.2 KB · Visningar: 731
  • jhgjh.JPG
    jhgjh.JPG
    80.9 KB · Visningar: 840
  • DSC_0004.JPG
    DSC_0004.JPG
    34.8 KB · Visningar: 710
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
så det inte bli tråkig så visa jag kopplingshandtaget/greppet jag hade skrivit om.
detta är grundformen och inte slutprudukten!

själva handtaget har redan fått rätt bra med rovings, inne i själva handtaget sitter det en gömd klämmfunktion. det bli bara skruven som kommer synas lite. för viktens skull har jag laminerat in kolfibergängor för wireinställningen.
måste slipa till allt i rätt form,fixa wirenippel upptagningen, greppet kommer sen att få en carbon ud look och handtaget en vanligt 3k look.

allt som allt borde det väger ca 45g i slutändan. original del väger 161g som jämförelse ;)

(upps mina bilder kommer har super fin kvallität då jag använder min topp-notch mobilkamera :rolleyes: )
 

Bifogat

  • 121231.jpg
    121231.jpg
    74.1 KB · Visningar: 865

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Najs lär ju bli kul som fan kör på :)
De där hjulen måste du posta en bild på oavsätt om du kommer att köpa eller inte måste bara få se.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
tack alla ni :)


Najs lär ju bli kul som fan kör på :)
De där hjulen måste du posta en bild på oavsätt om du kommer att köpa eller inte måste bara få se.

har inte fått nån bild på de heller. har inte riktig bestämd mig än hur det ska bli. finns så många fina hjul. :)
om jag tar de så är det ett företag i tyskland som få bygger de åt mig :yoparty


alla som läsa tråden kanske kan tar med sig en hemläxa.
jag fundera ang insprutningen/förgasare.
original sitter det en 44mm insprutningshus på. från början tänkte jag låter det borras samt byggas ny butterfly för originalet. men där kan man max gå upp till 48mm.
toppen är 47,5mm men den ska ändå portas och få större ventiler.
att porta upp den till 50mm borde inte vara nån problem.

tanken är att hittar tex en 50mm förgasare. det skulle väl ger rätt mkt bättre luftflöde samt att den andra faktorn som också är rätt viktig för mig, jag skulle kunna tar bort en del elprylar, wire, vattendragning(insprutningen har ett extra termostat) och få det hela mycket cleanare.

motorn ska ju som sagt byggas om. tänkte mig att gå upp till 728ccm.
men frågan är om jag är helt dumm i huvud med att tänker på förgasare samt vilken skulle man tar och finns det nån elsystem jag kan tar rakt av från nån förgasarhoj?
 

manneman

Guest
tack alla ni :)




har inte fått nån bild på de heller. har inte riktig bestämd mig än hur det ska bli. finns så många fina hjul. :)
om jag tar de så är det ett företag i tyskland som få bygger de åt mig :yoparty


alla som läsa tråden kanske kan tar med sig en hemläxa.
jag fundera ang insprutningen/förgasare.
original sitter det en 44mm insprutningshus på. från början tänkte jag låter det borras samt byggas ny butterfly för originalet. men där kan man max gå upp till 48mm.
toppen är 47,5mm men den ska ändå portas och få större ventiler.
att porta upp den till 50mm borde inte vara nån problem.

tanken är att hittar tex en 50mm förgasare. det skulle väl ger rätt mkt bättre luftflöde samt att den andra faktorn som också är rätt viktig för mig, jag skulle kunna tar bort en del elprylar, wire, vattendragning(insprutningen har ett extra termostat) och få det hela mycket cleanare.

motorn ska ju som sagt byggas om. tänkte mig att gå upp till 728ccm.
men frågan är om jag är helt dumm i huvud med att tänker på förgasare samt vilken skulle man tar och finns det nån elsystem jag kan tar rakt av från nån förgasarhoj?

Nu är jag kanske helt ute och reser men XT 600 E´s elsystem borde väl lira? Iaf utan sprut? Enkelt och bra?

För olika kubikstorlekar ska du kolla på www.ledperformanceengines.com det var där jag tog mitt 800 cc kit ifrån. De har fler kit som är ämnade för Raptorn förvisso men det är ju samma motor så det kan ju kvitta.

Vielleicht hätten wir verwirren unsere Gebäude?:D
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
hmmm får lite Shervin -vibbar här.

:va vet inte vem det är

Nu är jag kanske helt ute och reser men XT 600 E´s elsystem borde väl lira? Iaf utan sprut? Enkelt och bra?

För olika kubikstorlekar ska du kolla på www.ledperformanceengines.com det var där jag tog mitt 800 cc kit ifrån. De har fler kit som är ämnade för Raptorn förvisso men det är ju samma motor så det kan ju kvitta.

Vielleicht hätten wir verwirren unsere Gebäude?:D

din tyska är lika dåligt som min svenska ;)

men bra tanke där med den gammla 600:an. hade inte ens tänkt på de. bara på ktm och liknande.
på 600:an kanske tom hastighets mätare osv fungerar rakt av?
 
Last edited:

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Kul, med udda val för bygget. =)
Har haft en en gammal xt 600-95 som jag satt WP gaffel på, vilken skillnad det blev.
Katastrofal skillnad blev det på bak och fram efter det iaf. :)
Kör hårt med bygget nu.
Lite bilder på saken vore inte helt fel.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Jo jag hoppas verkligen att det bli stor skillnad med gaffeln. Hade egentligen velat har den på sen sen sommaren men det blev knas nånstans så att jag fick väntar flera månader till jag fick den och när den äntligen var framme,då satt det fel fötter på den.och då är det en gaffel som är tillverkad efter min önskan :(

Bak ska det såklart också bli en ändring. Där har jag dock inte bestämmt mig helt. Bli nog ett fint wilbers kan jag tror.

Tänkte skriva upp en lista på allt jag ska fixa så jag själv inte glömmer. Ville bara inte göra det i första posten då det redan vart så mkt text där. Och skriver man för mkt så är det ingen som läser det...

Ang din fråga slappa, det är nog nåt jag helst inte vilja veta :E
Projektet har ju liksom spårat ur innan det ens började.
Men det dyra är då mest bara tanken,ramen,avgas och hjulen. Gaffeln och hojen har jag ju redan prösat och glömd det beloppet.
Det sköna är ju att allt annat knappt kosta nåt. Carbondelarna gör jag själv, andra delar bli en gentjänst av vänner och många små delar betalar sig själv via försäljningen av org delarna...
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Carbon

Kul bygge!
Har fått ett erbjudande att köpa en skrapad 660 så det gör det hela ännu mer intressant.
Är lite sugen på att göra egna carbongrejor, gör en kolfiber-how-to så är du min idol resten av det här året.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top