Femdubblade köer år 2030 - fler mc en del av lösningen?

jetson

Guest
Länsstyrelsen har langat en rapport till regeringen som säger att år 2030 är köerna fem ggr längre än dagens, om inte nån raketforskare kommer och styr upp bland annat infrastrukturen i Stockholm. Detta kommer hindra regionen att utvecklas blablabla..

När det här snicksnacket kommer upp undrar jag alltid:
- är motorcyklar ens med i någon del av "visionerna" för hur man ska kunna minska köerna? Är det ens med som en notis?

Eller är nollvisionen så stark och helig i Sverige nu, att den som lägger fram något förslag om att uppmuntra folk att köra mc får en kätting i nyllet dirEKT? Man får känslan att det bara blir dyrare och svårare att köra mc - en lyx istället för vad det egentligen ska vara - en BILLIG transport.

Jag menar om man tänker samhällsekonomiskt så är förlorade transporttimmar tydligen något som kostar samhället en JÄVLA massa stålar. Sen har vi ju iofs problemet att det blir vinter, men skit i det. Är det fortfarande inte lag på vinterdäck på mc vid vinterväglag förresten :D?

Enligt en belgisk studie, där tio procent av bilarna byttes mot motorcyklar, i en simulerad trafiksituation vid motorväg E40 mellan Leuven och Bryssel, skulle köerna minska med 40 procent samtidigt som utsläpp av farliga avgaser skulle dämpas rejält. Dessutom skulle scenariot resultera i rejält med sparade pengar och en hel del tid.


Ps. Jag är inte insatt för fem öre, så skulle vara kul om någon har nån koll på detta. Jepp, nu är det vintertid :död.Ds
 
Last edited:

999.8cc

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1
Skönt att jag inte är handikappad utan kan cykla till jobbet, en tur på 9km gör att jag vaknar till liv och motionen gör att jag sällan behöver gå till läkaren.

Jag tror också att huvudstadens utveckling kommer stanna upp, vem fan sitter frivilligt i långa köer varje morgon ?

Jag skulle flytta till en annan stad direkt.

Win win ?

När jag är 70 år så är det en annan sak men idag är jag ung och har benmuskler och behöver ingen motor för att ta mig fram (förutom när jag är ute och nöjeskör med hojen)
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Som pendlare hade jag hellre skitit i att åka in till jobbet överhuvud taget, jag gör exakt samma saker exakt lika bra hemifrån och det handlar bara om social acceptans.

Jag menar inte varje dag men en dag i veckan är 20% och om hälften av köerna består av kontorsråttor som jag själv borde det göra susen.

Enligt en insatt inom kollektivtrafiken är skillnaden mellan rullande trafik och en "infarkt" ca 4% ökning vilket kanske förklarar varför trafiken alltid flyter på så bra under loven (Göteborg).

Annars gillar jag inte att köra hoj till jobbet. Man ska inte ha tider att passa när man sitter i sadeln, det tar bort det roliga.
 

Shreddie

Gitarrist i Stormhold
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Någonstans där omkring
Hoj
1991, Kawasaki ZXR750R
va lugn! bensinen kommer va så dyr att alla kommer lägga ne fordonen då så de köerna dom talar om är väl förmodligen bara köerna den 25:e på city gross!
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Kan inte annat än hålla med. Om man kollar in andra bilar i köer under rusningstid kan man notera att iaf 9/10 är ensamma i sin bil. Behövs det verkligen 1,5 ton fordon för att ta sig till jobbet ensam? Varje gång jag kör mc fylls jag med känslan av att varför skulle man ha något större fordon än detta? Undantag naturligtvis vinter och dagar med skitväder =)
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Eller så kan man bo på gångavstånd... smidigt att kunna gå upp 30 min innan man börjar ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tror varken mc eller mopeder kommer att vara lösningen på framtidens trafikproblem om prognoserna stämmer här i norden. Vårt klimat sätter stopp för det. Delar av året kan det säkert vara en lösning, men inte året runt. Sedan är det ju bara att studera de städer som finns i världen där man har stor folkmängd och se hur man löst trafikproblemen. Svaret är nog att man inte har löst det någonstans. Det finns en gräns på hur effektiv infrastruktur man kan bygga för trafikanterna. Effektiv kollektivtrafik är nog det som måste till. I Sverige verkar man inte vara beredd att verkligen satsa så som våra förfäder en gång gjorde när man byggde ut järnvägen. Tågtrafiken har mångdubblats, men spåren är desamma som byggdes gå. Endast lite underhåll har man kostat på genom åren och lagt till lite sträckor på sina håll. Man borde göra som i Kina och Japan och kosta på riktiga snabbtåg mellan större städer. Sedan kanske det inte är ekonomiskt försvarbart att stanna på varenda liten håla. Det är ju sådant som gör att folk sätter sig i bilen istället. En bra dag slår man tåget till destinationen. Man kanske skulle haft dubbla spår så att det finns alternativ.

Här om dagen tog jag pendeltåget för första gången på väldigt länge till en liten håla utanför Helsingborg. Tog mindre än 8 minuter och kostade 19 kr. Motsvarande taxiresa kostar ca 200 kr och tar längre tid att åka. Nackdelen med tåget är att det går en gång i timmen. I Stockholm fungerar tunnelbanan bra, men den kan göras effektivare för att möta framtidens behov. Kan ärligt säga att jag redan när jag bodde i Stockholm drog mig för att använda bilen. Satt man inte i bilkö fick man chansa att få en p-bot i brist på lediga p-platser.

I Helsingborg har man talat om att åter införa spårvagn. I samband med högertrafikomläggningen 1967 lade man ner dem. 35 år senare dammar man av konceptet. Det är nästan så att man tror att det går nymodigheter i hur framtidens trafiklösning ska se ut.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eller så kan man bo på gångavstånd... smidigt att kunna gå upp 30 min innan man börjar ;)

Samma här, har 40 minuters promenad. Så skön start på dagen och att slippa köpa månadsort eller trascha ned bil/hoj på salt och kökörning.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
I London hade man allvarliga trängselproblem redan i mitten av 1800-talet. Därför uppfann man tunnelbanan, som har byggts ut kontinuerligt sedan dess. Det går att ta sig från varsomhelst till varsomhelst med tunnelbanan, med maximalt ett byte.

Ett väl utbyggt decentraliserat tunnelbanesystem (som inte bara går till eller från t-centralen) tror jag på. Men nåt sådant är inte att vänta. Förbifart Stockholm kommer dock lösa en del av problemen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I London hade man allvarliga trängselproblem redan i mitten av 1800-talet. Därför uppfann man tunnelbanan, som har byggts ut kontinuerligt sedan dess. Det går att ta sig från varsomhelst till varsomhelst med tunnelbanan, med maximalt ett byte.

Ett väl utbyggt decentraliserat tunnelbanesystem (som inte bara går till eller från t-centralen) tror jag på. Men nåt sådant är inte att vänta. Förbifart Stockholm kommer dock lösa en del av problemen.

Alla jag känner som bor i London låter bilen stå och åker med kollektivtrafiken till och från arbetet. Finns ingen anledning att ta bilen och sitta i köer i den staden.

Ett problem med övertrafikerade vägar kommer ju att resultera i allvarliga olyckor ibland. Ingen har väl missat en av de värsta om inte värsta trafikolyckan i Storbritanniens historia. M5 är en tungt trafikerad motorväg. Lär ha varit mycket dåliga siktförhållanden vid olyckstillfället.

http://www.telegraph.co.uk/motoring...ven-dead-in-worst-ever-smash-in-Somerset.html
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top