Få bort sten på tomt

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ska då begära in pris för någon med grävmaskin och se vad det kan kosta.

Jo jag skulle vilja ha undan dom för att kunna röra mig mer på tomten. Det är inte bara dessa riktigt stora stenar utan även en del mindre så någon utfyllnad vore fint så att man kan röra sig fritt utan benbrott.

Att göra om det till gräsmatta var inte syftet.

Om man skulle ge sig på det själv med att försöka spräcka stenarna vad är enklast då? Har en riktig bra slagborrmaskin som är lätt att borra i sten med som jag kan låna.

Det där med att elda och kyla kunde ju vara kul att prova men skulle hellst undvika eld då det finns runt hela huset.

Någon traktor har jag tyvärr inte.

Har du bara en slagborr så småkilar eller snigamit, jag skulle satsa på kilarna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man skulle ge sig på det själv med att försöka spräcka stenarna vad är enklast då? Har en riktig bra slagborrmaskin som är lätt att borra i sten med som jag kan låna.

Det där med att elda och kyla kunde ju vara kul att prova men skulle hellst undvika eld då det finns runt hela huset.

Någon traktor har jag tyvärr inte.

Börja med dom minsta stenarna, bär undan en och en, spett och spade på dom som inte lossnar av sig själv, pirra och spänband för att frakta bort dom du inte orkar bära.

Hilti och snigeldynamit på dom stora stenarna närmast huset och sånt man inte kan/ska elda runt, bär bort bitarna.
Eller borra hål, plugga hålen och invänta en massa minusgrader, då vattenfyller du hålen och låter isen spränga.

Elda och kyl med enorma mängder vatten på några om du känner för det, men det brukar mest spräcka ytan eftersom det tar en jävla tid att få en bumling riktigt genomvarm och en jävla massa vatten för att kyla dom.

Minigrävare en helg till dom större och till dom stora bitarna som du har spräckt bort, frugan tror du arbetar hårt, men det är som att spela tvspel.

Dom riktigt biffiga låter du bli tills du ändå ska ha dit en stor traktor/grävare av någon annan anledning, eventuellt om någon granne ska ha något gjort så att ni kan dela på kostnaden.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sten är ett helvete att borra utan riktiga grejor.
Hilti och liknande är till för betong.

Enklast är att montera turban och skägg på stenarna och tipsa NATO.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Så där lätt är det bara på film när dom har letat upp ett sandstensblock med mycket sprickor i.

Jag har spräckt av gamla granit-trappsteg som skulle delas med den metoden och visst går det, men inte så där lätt.

Håller inte med, dom jag kilat som varit solida har varit dom lättaste, dom spröda äckliga har bara flisat sig.

Du glömde väl inte fetta in allt ordentligt, vanligaste felet folk gör med kilar är att glömma det och då är det ett jävla bankande innan det händer något. Sen skall man ha tätt mellan hålen typ 20cm och det blir rätt tråkigt att borra efter ett tag.

Så jag ledsnade efter ett tiotal och gick över på nedanstående metod.

http://www.youtube.com/watch?v=PO2OHYAHKJE&feature=related

edit, vansinnigt att använda en ståltapp när fuktigt stenmjöl är perfekt, på köpet slipper man bygga en missil.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag använde en sån här tryckluftsdriven för att borra hål för snigeldynamit i en sten som var i vägen. Jag skulle aldrig få för mig att stå med en borrhammare då det skulle ta för lång tid. Det gick åt runt 90 hål om jag inte minns fel, fick borra i två eller tre omgångar innan jag fick bort nästan hela stenen. En stor del var under mark också förvisso...

Ett bra alternativ som funkar jävligt bra är att elda som en galning och sen kasta iskallt vatten över dem.
 

Bifogat

  • borr.jpg
    borr.jpg
    63.2 KB · Visningar: 159
  • borr2.jpg
    borr2.jpg
    70.5 KB · Visningar: 143
  • sten.jpg
    sten.jpg
    60 KB · Visningar: 152

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Håller inte med, dom jag kilat som varit solida har varit dom lättaste, dom spröda äckliga har bara flisat sig.

Du glömde väl inte fetta in allt ordentligt, vanligaste felet folk gör med kilar är att glömma det och då är det ett jävla bankande innan det händer något. Sen skall man ha tätt mellan hålen typ 20cm och det blir rätt tråkigt att borra efter ett tag.

Näedå, det gjordes på "rätt sätt", jag hade till min hjälp stenhuggaren som rådde om kilarna.

Det jobbigaste var helt klart borrandet, man ville gärna fuska och göra 3 hål istället för 4st, men det varnade han för.

Men sen när kilarna skulle ner så var det ju hundra små slag i turordning för att få jämt kiltryck, och det sa inte "tock tock tock" som i filmen utan snarare "kling kling kling" när man knackade på dom.

Av tio gamla trappsteg skulle göras 20 nya, men dom skulle inte vara hälften så långa utan 40% av dom ursprungliga :huvet

När jag var klar och åkte och tittade på trappen som hade byggts så hade det gått lika bra att bara dela dom på hälften och anpassa ritningen efter det :mad:

Kommunalt arbete i sitt esse...

Jag använde en sån här tryckluftsdriven för att borra hål för snigeldynamit i en sten som var i vägen. Jag skulle aldrig få för mig att stå med en borrhammare då det skulle ta för lång tid. Det gick åt runt 90 hål om jag inte minns fel, fick borra i två eller tre omgångar innan jag fick bort nästan hela stenen. En stor del var under mark också förvisso...

Ett bra alternativ som funkar jävligt bra är att elda som en galning och sen kasta iskallt vatten över dem.

Hur många borrstål fasnade för dig?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag använde en sån här tryckluftsdriven för att borra hål för snigeldynamit i en sten som var i vägen. Jag skulle aldrig få för mig att stå med en borrhammare då det skulle ta för lång tid. Det gick åt runt 90 hål om jag inte minns fel, fick borra i två eller tre omgångar innan jag fick bort nästan hela stenen. En stor del var under mark också förvisso...

Ett bra alternativ som funkar jävligt bra är att elda som en galning och sen kasta iskallt vatten över dem.

Kompressor och tryckluftsborr funkar bäst, men är lite omständigt.
Bensincobra är bajset.
Brukar finnas att hyra.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Näedå, det gjordes på "rätt sätt", jag hade till min hjälp stenhuggaren som rådde om kilarna.

Det jobbigaste var helt klart borrandet, man ville gärna fuska och göra 3 hål istället för 4st, men det varnade han för.

Men sen när kilarna skulle ner så var det ju hundra små slag i turordning för att få jämt kiltryck, och det sa inte "tock tock tock" som i filmen utan snarare "kling kling kling" när man knackade på dom.

Av tio gamla trappsteg skulle göras 20 nya, men dom skulle inte vara hälften så långa utan 40% av dom ursprungliga :huvet

När jag var klar och åkte och tittade på trappen som hade byggts så hade det gått lika bra att bara dela dom på hälften och anpassa ritningen efter det :mad:

Kommunalt arbete i sitt esse...



Hur många borrstål fasnade för dig?


Ja, men det är ju skillnad om man vill uppnå ett snyggt resultat oxå.:D

Fy fan vad jag har satt många borr, kommer man ner lite till blöta spöda stenar är det bara att ge upp och sätta bulldozer laddningar med kronan som sponsor.

Först bör man ju vattna ur borret så det stannar i socknen förstås.:gnissla
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hur många borrstål fasnade för dig?

Inte ett enda, dock fick den slipas om mellan sprängningarna :näsblod
Ett jävla as till maskin helt klart, själva borrdelen väger väl runt 25kg så man var ganska så mör efter att ha borrat en hel jävla dag. Och sen en dag till en vecka senare men då fick brorsan göra det och han var överlycklig för lite manligt kroppsarbete :träningsnarkoman

Kompressor och tryckluftsborr funkar bäst, men är lite omständigt.
Bensincobra är bajset.
Brukar finnas att hyra.

Njae, inte ett dugg omständigt tycker jag faktiskt. Grannen är regionschef på Cramo så han körde dit den åt mig fulltankad, hämtade den halvtom, lämnade in borret på slipning och sen körde han tillbaka den fulltankad igen.
Och det kostade några spritflaskor som han inte har fått än :gnissla
 
Last edited:

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
För faen Helmut kolla med Grytnäs projekt, Linje kabel eller KBD betondemolering om inte annat får du nog bra tips.

Inte så svårt att få nån att göra back in black.


skippa det där med att borra å sulla själv point of no return in madness.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Annars kan vi göra som i lumpen.

En sten på cirka 1x1 meter och 1 kilo sprängdeg.

Det var bara grus kvar =D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jösses, jag blir trött bara av att läsa om vissa förslag. Jag tror det är bättre investerad tid att fråga chefen efter lite övertidsarbete och sedan leja en grävmaskin.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top