Få bort sten på tomt

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hej,

Finns ju många personer med goda ideer här så.

Vad tror ni är bästa sätt att rensa tomten ifrån sten. Tomtgränsen är röda sträcket. Det är skitstora stenar som jag vill ha bort. Ska man borra och försöka knäcka dom eller anlita en firma med grävmaskin? Är det hutlöst dyrt att få ut någon med grävmaskin tror ni? (klicka på bilden för att göra den större)

tomt.jpg
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Säker på att det är sten och inte berg... blir lite skillnad i pris och verktyg..

Det är inte ett alternativ att köpa jord och lägga över istället och gömma stenarna under?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Säker på att det är sten och inte berg... blir lite skillnad i pris och verktyg..

Det är inte ett alternativ att köpa jord och lägga över istället och gömma stenarna under?

Dom flesta är stenar. I dessa trakter ser det oftast ut såhär. Massa jävla stenar som ligger huller om buller.

Jo det har jag också tänkt på men en del av dom skulle ju inte gå att täcka sen skulle behöva till otroligt mycket jord för att kunna täcka mycket av det.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Dom flesta är stenar. I dessa trakter ser det oftast ut såhär. Massa jävla stenar som ligger huller om buller.

Jo det har jag också tänkt på men en del av dom skulle ju inte gå att täcka sen skulle behöva till otroligt mycket jord för att kunna täcka mycket av det.

En hyfsad grävmaskinist jämnar ut först (jättestora stenar rullas undan/läggs i en hög - mellanstora stenar körs undan/göms - mindre stenar göms) varefter man lägger på några lass fyllmassor tills det blir lagom jämnt.
Skall du bara ha det så att det går att använda, så tar det inte lång stund att rulla undan/ihop de större stenarna.
Tänk alltid efter innan du tar dit en maskin om det är något annat jobb som kan göras samtidigt.
Plocka bort ett par stubbar eller gräva en stump dike kostar nästan ingenting när maskinen ändå är där.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
En hyfsad grävmaskinist jämnar ut först (jättestora stenar rullas undan/läggs i en hög - mellanstora stenar körs undan/göms - mindre stenar göms) varefter man lägger på några lass fyllmassor tills det blir lagom jämnt.
Skall du bara ha det så att det går att använda, så tar det inte lång stund att rulla undan/ihop de större stenarna.
Tänk alltid efter innan du tar dit en maskin om det är något annat jobb som kan göras samtidigt.
Plocka bort ett par stubbar eller gräva en stump dike kostar nästan ingenting när maskinen ändå är där.

Tack för ett bra svar. Men eftersom jag inte har någon erfarenhet av att anlita något grävmaskinist undrar jag ungefär vilka pengar det kan röra sig om. 5000kr eller något som 50000kr för ett sånthär jobb?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Mer 5k än 50k. En grävmaskin ligger i väldigt runda slängar mellan 350-600kr beroende storlek på maskin tex. Sen tillkommer transport till/från huset med. Det är inga otroliga siffror om du inte bor lååångt bort från åt samhälle.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Provat att borra?

Skämt åsido..... låt tomten vara 'naturig'.
eller... flytta till en färdig gräsplan om du nu måste ordna fram
en sådan för att frugan ska släppa til...
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Sätt ut en annons på blocket och säg att det KAN finnas guld i stenarna.
Bortskänkes mot bortforsling.

Kanske någon som går på det? :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sätt ut en annons på blocket och säg att det KAN finnas guld i stenarna.
Bortskänkes mot bortforsling.

Kanske någon som går på det? :D

"Bortskänkes" är det ingen som går på.
Sistakompispris, bytes mot falaffel eller delbetalning med flygande matta funkar bättre.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Alltså det går säkert att få gjort det där relativt billigt om man inte är så noga med kvitton och så vidare. Lite kaffepengar så att bonden eller skogsbrukaren i fråga går plus minus noll samt lite dricks på det borde göra susen. På landet borde det där vara ett litet problem att få ordnat. Hör dig för lite i grannskapet om de känner någon med rätt maskiner. Skulle ju kunna vara så att det finns någon som vill ha utfyllningsmassa på sin tomt.

Som redan påpekats så är det dyrt att få stenarna bortforslade. Oftast flyttar man stenarna till svackor och fyller ut dem. Personligen skulle jag vara rädd om naturtomten. Finns inget mer felplacerat än en golfgräsmatta mitt ute på landet bildligt talat. Ta bort lite stenar, men försök behålla den naturliga känslan som gör att tomten passar in i miljön.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, det vore ju intressant att veta vad som är målet med borttagandet av stenarna. Är det bara för att få en jämn yta? En backe som du har där är ju ändå ganska oanvändbar som uteplats/uppställningsyta, men som sagt, berätta gärna vad det tänkta slutresultatet ska vara.

Tycker annars som Biturbo och renkött mfl att tomten är väldigt fin som den är, och det kanske går att åtgärda det du vill, utan att förstöra tomten totalt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Spett, skottkärra och stubb-brytare.

Du kommer att spara in dom 8 tusen ett träningskort på fina gymet kostar och du kommer att ta bort enbart dom stenar som är ivägen på riktigt.

Hade det varit jag så hade jag brytit upp dom med traktorn och kullrat iväg dom och sedan fyllt groparna med jord, men bara om jag skulle använda ytan till något, inte enbart för att "snyga till"
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Åk upp för backen med bilen. Sen drar du snöre runt stenen och kopplar på på bilen. Gasa ner för backen och akta dig för stenen! :yoparty
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ska då begära in pris för någon med grävmaskin och se vad det kan kosta.

Jo jag skulle vilja ha undan dom för att kunna röra mig mer på tomten. Det är inte bara dessa riktigt stora stenar utan även en del mindre så någon utfyllnad vore fint så att man kan röra sig fritt utan benbrott.

Att göra om det till gräsmatta var inte syftet.

Om man skulle ge sig på det själv med att försöka spräcka stenarna vad är enklast då? Har en riktig bra slagborrmaskin som är lätt att borra i sten med som jag kan låna.

Det där med att elda och kyla kunde ju vara kul att prova men skulle hellst undvika eld då det finns runt hela huset.

Någon traktor har jag tyvärr inte.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top