363 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 35
    Värmlänning i Dalarna Mr Helmuts avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Hoj
    FZ1 -07 Turbo, KXF 450 -09
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage

Få bort sten på tomt

Hej,

Finns ju många personer med goda ideer här så.

Vad tror ni är bästa sätt att rensa tomten ifrån sten. Tomtgränsen är röda sträcket. Det är skitstora stenar som jag vill ha bort. Ska man borra och försöka knäcka dom eller anlita en firma med grävmaskin? Är det hutlöst dyrt att få ut någon med grävmaskin tror ni? (klicka på bilden för att göra den större)

Siktar högt, kommer lågt AleXs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    CBR929CBR600R6
    Garage
    Visa garage
    Säker på att det är sten och inte berg... blir lite skillnad i pris och verktyg..

Det är inte ett alternativ att köpa jord och lägga över istället och gömma stenarna under?
    Svetsar Aluminium och Rostfritt mm.
    Trädfällning i Skåne fråga mig

Reg.datum
    Jun 2004
    Hoj
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av AleX Visa inlägg
    Säker på att det är sten och inte berg... blir lite skillnad i pris och verktyg..

Det är inte ett alternativ att köpa jord och lägga över istället och gömma stenarna under?
    Dom flesta är stenar. I dessa trakter ser det oftast ut såhär. Massa jävla stenar som ligger huller om buller.

Jo det har jag också tänkt på men en del av dom skulle ju inte gå att täcka sen skulle behöva till otroligt mycket jord för att kunna täcka mycket av det.

What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Citat Ursprungligen postat av Mr Helmut Visa inlägg
    Dom flesta är stenar. I dessa trakter ser det oftast ut såhär. Massa jävla stenar som ligger huller om buller.

Jo det har jag också tänkt på men en del av dom skulle ju inte gå att täcka sen skulle behöva till otroligt mycket jord för att kunna täcka mycket av det.
    En hyfsad grävmaskinist jämnar ut först (jättestora stenar rullas undan/läggs i en hög - mellanstora stenar körs undan/göms - mindre stenar göms) varefter man lägger på några lass fyllmassor tills det blir lagom jämnt.
    Skall du bara ha det så att det går att använda, så tar det inte lång stund att rulla undan/ihop de större stenarna.
    Tänk alltid efter innan du tar dit en maskin om det är något annat jobb som kan göras samtidigt.
    Plocka bort ett par stubbar eller gräva en stump dike kostar nästan ingenting när maskinen ändå är där.

Reg.datum
    Jun 2004
    Hoj
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Skrotnisse Visa inlägg
    En hyfsad grävmaskinist jämnar ut först (jättestora stenar rullas undan/läggs i en hög - mellanstora stenar körs undan/göms - mindre stenar göms) varefter man lägger på några lass fyllmassor tills det blir lagom jämnt.
    Skall du bara ha det så att det går att använda, så tar det inte lång stund att rulla undan/ihop de större stenarna.
    Tänk alltid efter innan du tar dit en maskin om det är något annat jobb som kan göras samtidigt.
    Plocka bort ett par stubbar eller gräva en stump dike kostar nästan ingenting när maskinen ändå är där.
    Tack för ett bra svar. Men eftersom jag inte har någon erfarenhet av att anlita något grävmaskinist undrar jag ungefär vilka pengar det kan röra sig om. 5000kr eller något som 50000kr för ett sånthär jobb?

Medlem renkötts avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Hoj
    Honda CBR 600F -87a
    Vill man verkligen förstöra den här typen av naturtomt?

FÖRrBANNAD Marks avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    Heineken
    Garage
    Visa garage
    Mer 5k än 50k. En grävmaskin ligger i väldigt runda slängar mellan 350-600kr beroende storlek på maskin tex. Sen tillkommer transport till/från huset med. Det är inga otroliga siffror om du inte bor lååångt bort från åt samhälle.
    Att sköta sig är att se till att man hinner med det roliga.

Moderator i Överflödiga Diskussioner och Göteborg

Some play hard to get, I play hard to want *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*

Min går i etthundra! Biturbos avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    KTM LC4
    Det enda jag skulle gjort med den där underbara tomten är, på sin höjd, att dela och frakta bort några av de största stenarna.

Förstör inte tomten... Vill du ha villaträdgård kanske du skulle flytta ur skogen?
    @pyryll | Mina två främsta egenskaper är att jag är världsbäst och ödmjuk!

Vingklippt BlöjRäserns avatar
    Reg.datum
    Feb 2006
    Hoj
    Ducati Megalomonster

Jag håller emellertid med Biturbo. Kan du inte försöka inlemma stenarna i din vision om önsketomten?
    Citat Ursprungligen postat av Barf Visa inlägg
    When you're right, you're right and you're always right!

Hojåkare i exil Eniacs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Hoj
    Nada
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Provat att borra?

Skämt åsido..... låt tomten vara 'naturig'.
    eller... flytta till en färdig gräsplan om du nu måste ordna fram
    en sådan för att frugan ska släppa til...
    Capulus est bonum.
    Da mihi directe capulus.

Snart i någon skog nära dig! Fradens avatar
    Reg.datum
    Feb 2006
    Hoj
    En bil
    Sätt ut en annons på blocket och säg att det KAN finnas guld i stenarna.
    Bortskänkes mot bortforsling.

Kanske någon som går på det?

Reg.datum
    Oct 2006
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Citat Ursprungligen postat av Fraden Visa inlägg
    Sätt ut en annons på blocket och säg att det KAN finnas guld i stenarna.
    Bortskänkes mot bortforsling.

Kanske någon som går på det?
    "Bortskänkes" är det ingen som går på.
    Sistakompispris, bytes mot falaffel eller delbetalning med flygande matta funkar bättre.

Medlem Harmon Rabbs avatar
    Reg.datum
    May 2004
    Hoj
    Ducati 748R -02
    Alltså det går säkert att få gjort det där relativt billigt om man inte är så noga med kvitton och så vidare. Lite kaffepengar så att bonden eller skogsbrukaren i fråga går plus minus noll samt lite dricks på det borde göra susen. På landet borde det där vara ett litet problem att få ordnat. Hör dig för lite i grannskapet om de känner någon med rätt maskiner. Skulle ju kunna vara så att det finns någon som vill ha utfyllningsmassa på sin tomt.

Som redan påpekats så är det dyrt att få stenarna bortforslade. Oftast flyttar man stenarna till svackor och fyller ut dem. Personligen skulle jag vara rädd om naturtomten. Finns inget mer felplacerat än en golfgräsmatta mitt ute på landet bildligt talat. Ta bort lite stenar, men försök behålla den naturliga känslan som gör att tomten passar in i miljön.

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Hoj
    Nja...
    Ja, det vore ju intressant att veta vad som är målet med borttagandet av stenarna. Är det bara för att få en jämn yta? En backe som du har där är ju ändå ganska oanvändbar som uteplats/uppställningsyta, men som sagt, berätta gärna vad det tänkta slutresultatet ska vara.

Tycker annars som Biturbo och renkött mfl att tomten är väldigt fin som den är, och det kanske går att åtgärda det du vill, utan att förstöra tomten totalt.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    Spett, skottkärra och stubb-brytare.

Du kommer att spara in dom 8 tusen ett träningskort på fina gymet kostar och du kommer att ta bort enbart dom stenar som är ivägen på riktigt.

Hade det varit jag så hade jag brytit upp dom med traktorn och kullrat iväg dom och sedan fyllt groparna med jord, men bara om jag skulle använda ytan till något, inte enbart för att "snyga till"
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Bannád Kottssons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Hoj
    Honda NX650
    Åk upp för backen med bilen. Sen drar du snöre runt stenen och kopplar på på bilen. Gasa ner för backen och akta dig för stenen!
    Senast redigerat av Kottsson den 2011-10-23 klockan 15:58.
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    Ja, jag är full av skit. Klipp vid den streckade linjen och bortse från ovanstående inlägg.

En gång var jag schizofren men nu mår vi bättre

Citat Ursprungligen postat av Skrotnisse Visa inlägg
    Halvdanerier.
    Stannar du inte för rött, så skall du inte stanna för blått.

122 Db med Db-killer. Jikes Nikels avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Nintale 600. Qvarna 500CR
    Spräng med snigel?
    Sen skottkärra
    Följ min tråd
    Kawagusta Nintale Step 2

BTG 8,47

Medlem renkötts avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Hoj
    Honda CBR 600F -87a
    Det funkar inte att elda och sen kyla snabbt därefter?

Bannad
    Reg.datum
    Sep 2010
    Hoj
    Yamaha Majesty 400
    Garage
    Visa garage
    Vet om några tiotal kilo svettiga, men dom hämtas på egen risk.

Reg.datum
    Jun 2004
    Hoj
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Ska då begära in pris för någon med grävmaskin och se vad det kan kosta.

Jo jag skulle vilja ha undan dom för att kunna röra mig mer på tomten. Det är inte bara dessa riktigt stora stenar utan även en del mindre så någon utfyllnad vore fint så att man kan röra sig fritt utan benbrott.

Att göra om det till gräsmatta var inte syftet.

Om man skulle ge sig på det själv med att försöka spräcka stenarna vad är enklast då? Har en riktig bra slagborrmaskin som är lätt att borra i sten med som jag kan låna.

Det där med att elda och kyla kunde ju vara kul att prova men skulle hellst undvika eld då det finns runt hela huset.

Någon traktor har jag tyvärr inte.

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    JA
    Snigeldynamit
    Fått hjälp av mig? Donera en slant till SOS Barnbyar.

Bannad
    Reg.datum
    Sep 2010
    Hoj
    Yamaha Majesty 400
    Garage
    Visa garage
    Ska då begära in pris för någon med grävmaskin och se vad det kan kosta.

Jo jag skulle vilja ha undan dom för att kunna röra mig mer på tomten. Det är inte bara dessa riktigt stora stenar utan även en del mindre så någon utfyllnad vore fint så att man kan röra sig fritt utan benbrott.

Att göra om det till gräsmatta var inte syftet.

Om man skulle ge sig på det själv med att försöka spräcka stenarna vad är enklast då? Har en riktig bra slagborrmaskin som är lätt att borra i sten med som jag kan låna.

Det där med att elda och kyla kunde ju vara kul att prova men skulle hellst undvika eld då det finns runt hela huset.

Har du bara en slagborr så småkilar eller snigamit, jag skulle satsa på kilarna.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage

Börja med dom minsta stenarna, bär undan en och en, spett och spade på dom som inte lossnar av sig själv, pirra och spänband för att frakta bort dom du inte orkar bära.

Hilti och snigeldynamit på dom stora stenarna närmast huset och sånt man inte kan/ska elda runt, bär bort bitarna.
    Eller borra hål, plugga hålen och invänta en massa minusgrader, då vattenfyller du hålen och låter isen spränga.

Elda och kyl med enorma mängder vatten på några om du känner för det, men det brukar mest spräcka ytan eftersom det tar en jävla tid att få en bumling riktigt genomvarm och en jävla massa vatten för att kyla dom.

Minigrävare en helg till dom större och till dom stora bitarna som du har spräckt bort, frugan tror du arbetar hårt, men det är som att spela tvspel.

Dom riktigt biffiga låter du bli tills du ändå ska ha dit en stor traktor/grävare av någon annan anledning, eventuellt om någon granne ska ha något gjort så att ni kan dela på kostnaden.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Bannad
    Reg.datum
    Sep 2010
    Hoj
    Yamaha Majesty 400
    Garage
    Visa garage

Reg.datum
    Oct 2006
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Sten är ett helvete att borra utan riktiga grejor.
    Hilti och liknande är till för betong.

Enklast är att montera turban och skägg på stenarna och tipsa NATO.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Skäggo Visa inlägg
    *FILM*
    Så där lätt är det bara på film när dom har letat upp ett sandstensblock med mycket sprickor i.

Jag har spräckt av gamla granit-trappsteg som skulle delas med den metoden och visst går det, men inte så där lätt.

Bannad
    Reg.datum
    Sep 2010
    Hoj
    Yamaha Majesty 400
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Så där lätt är det bara på film när dom har letat upp ett sandstensblock med mycket sprickor i.

Jag har spräckt av gamla granit-trappsteg som skulle delas med den metoden och visst går det, men inte så där lätt.
    Håller inte med, dom jag kilat som varit solida har varit dom lättaste, dom spröda äckliga har bara flisat sig.

Du glömde väl inte fetta in allt ordentligt, vanligaste felet folk gör med kilar är att glömma det och då är det ett jävla bankande innan det händer något. Sen skall man ha tätt mellan hålen typ 20cm och det blir rätt tråkigt att borra efter ett tag.

Så jag ledsnade efter ett tiotal och gick över på nedanstående metod.

edit, vansinnigt att använda en ståltapp när fuktigt stenmjöl är perfekt, på köpet slipper man bygga en missil.
    Senast redigerat av Skäggo den 2011-10-23 klockan 19:32.

Tidigare Dee_cati Anderss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Säsongsavslutning
    Garage
    Visa garage
    Jag använde en sån här tryckluftsdriven för att borra hål för snigeldynamit i en sten som var i vägen. Jag skulle aldrig få för mig att stå med en borrhammare då det skulle ta för lång tid. Det gick åt runt 90 hål om jag inte minns fel, fick borra i två eller tre omgångar innan jag fick bort nästan hela stenen. En stor del var under mark också förvisso...

Ett bra alternativ som funkar jävligt bra är att elda som en galning och sen kasta iskallt vatten över dem.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	borr.jpg
Visningar:	84
Storlek:	63,2 KB
Id:	347383   Klicka på bilden för en större version

Namn:	borr2.jpg
Visningar:	95
Storlek:	70,5 KB
Id:	347384  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	sten.jpg
Visningar:	92
Storlek:	60,0 KB
Id:	347385  
    Utför allt inom bygg i Mälardalen med omnejd, pm:a vid intresse.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Skäggo Visa inlägg
    Håller inte med, dom jag kilat som varit solida har varit dom lättaste, dom spröda äckliga har bara flisat sig.

Du glömde väl inte fetta in allt ordentligt, vanligaste felet folk gör med kilar är att glömma det och då är det ett jävla bankande innan det händer något. Sen skall man ha tätt mellan hålen typ 20cm och det blir rätt tråkigt att borra efter ett tag.
    Näedå, det gjordes på "rätt sätt", jag hade till min hjälp stenhuggaren som rådde om kilarna.

Det jobbigaste var helt klart borrandet, man ville gärna fuska och göra 3 hål istället för 4st, men det varnade han för.

Men sen när kilarna skulle ner så var det ju hundra små slag i turordning för att få jämt kiltryck, och det sa inte "tock tock tock" som i filmen utan snarare "kling kling kling" när man knackade på dom.

Av tio gamla trappsteg skulle göras 20 nya, men dom skulle inte vara hälften så långa utan 40% av dom ursprungliga

När jag var klar och åkte och tittade på trappen som hade byggts så hade det gått lika bra att bara dela dom på hälften och anpassa ritningen efter det

Kommunalt arbete i sitt esse...

Citat Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg
    Jag använde en sån här tryckluftsdriven för att borra hål för snigeldynamit i en sten som var i vägen. Jag skulle aldrig få för mig att stå med en borrhammare då det skulle ta för lång tid. Det gick åt runt 90 hål om jag inte minns fel, fick borra i två eller tre omgångar innan jag fick bort nästan hela stenen. En stor del var under mark också förvisso...

Ett bra alternativ som funkar jävligt bra är att elda som en galning och sen kasta iskallt vatten över dem.
    Hur många borrstål fasnade för dig?
    Senast redigerat av GuW den 2011-10-23 klockan 19:53. Anledning: Dubbelt inlägg

Reg.datum
    Oct 2006
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Citat Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg

Kompressor och tryckluftsborr funkar bäst, men är lite omständigt.
    Bensincobra är bajset.
    Brukar finnas att hyra.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Var du på Sweden Rock?
Ja