Tändkulemotor

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Tjena!

Min flickvän är kär i tändkulemotorer och jag berättade då att ngn på SH hade lagt in ett klipp från USA tror jag att det var, där det är en skitstor sådan på en järnvägsvagn. Är det ngn som vet vad jag menar? Tror den hade 6 st skorstenar typ :)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag är kär i din flickvän! :glömdet

[YOUTUBE-ID]cY7hTT-Zk5M[/YOUTUBE-ID]

Rockn´roll! :yoparty

/e
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När man åker på tändkulans dag finns där alltid folk som har sådana miniatyrmodeller och jag får alltid känslan av att det var dem som inte fick leka med ångmaskin när de var barn.

Jag vill ha en fullsizetändkula att ha i trädgården på grillfester och dyl...
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag är kär i din flickvän! :glömdet

[YOUTUBE-ID]cY7hTT-Zk5M[/YOUTUBE-ID]

Rockn´roll! :yoparty

/e

Haha..du anar inte vilka kvalitéer hon har, så henne håller jag hårt i!:bow


Grymt!! Det var precis det klippet jag letade efter! :D

Hell sporthojs/tändkulenördar!! :Bugar

Är det inte rätt coolt med små tändkulor också?
Med små blåslampor och små oljekannor?
[YOUTUBE-ID]8yoi8IiIlwY[/YOUTUBE-ID]

Den var ju ascool! Får en massa minnen när jag hör en tändkulemotor och åkte med en gammal träfiskebåt som en kompis till min farsa hade en gång i tiden.

Undrar vad en sådan liten kostar och vart man får tag i en :)

När man åker på tändkulans dag finns där alltid folk som har sådana miniatyrmodeller och jag får alltid känslan av att det var dem som inte fick leka med ångmaskin när de var barn.

Jag vill ha en fullsizetändkula att ha i trädgården på grillfester och dyl...

Ångmaskin var fan kul med tillbehör till som tex klyvsåg etc.

Gött! Ha en sådan i fullsize dunkandes i bakgrunden medans man käkar ngt robust käk, antingen från grillen eller gammal hederlig husmanskost från förr tillsammans med en go pilsner! :yoparty
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gött! Ha en sådan i fullsize dunkandes i bakgrunden medans man käkar ngt robust käk, antingen från grillen eller gammal hederlig husmanskost från förr tillsammans med en go pilsner! :yoparty

Vi har en stående brevid en stor grill.
När man känner sig lite ensam, så tar man med sig lite ved, några öl och en skvätt diesel.
Inom en timme är en stor del av byns manliga befolkning samlad.

Du Måste ta med tanten tvärs genom landet och besöka den bästa veteranmotorträffen i världen:
Motorns dag i Målilla:
http://www.youtube.com/watch?v=paxoPvZ-lk4&feature=related
Allt från speedwaycyklar och motorsågar till sågverk och lokomobiler i drift.
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Din tjej har grymt bra smak!

Jag kan leta upp en film jag tog förra året på en traktor med tändkulemotor som drogs igång när vi var på Valö-dagen. Den var lite trögstartad men till slut fick dom igång underverket och kunde köra den...kärlek på hög nivå:Bugar
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Om hon gillar sådana måste ni ju besöka Tändkulemotorns dag i Lysekil. Brukar vara i augusti, i Skandiaverkens gamla område i Lysekil. :)

Tändkulemotorns dag

Farsan som är från Lysekil köpt för övrigt en CD med bara tändkule-ljud på. Tror det är CD 1 eller 2 här
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Din tjej har grymt bra smak!

Jag kan leta upp en film jag tog förra året på en traktor med tändkulemotor som drogs igång när vi var på Valö-dagen. Den var lite trögstartad men till slut fick dom igång underverket och kunde köra den...kärlek på hög nivå:Bugar

Dåvarenåfel.
Tändkulemotorer är okomplicerade och lättstartade.
http://www.youtube.com/watch?v=uybslncIbVg&feature=related
Charmigare med gamla Caterpillar D8or, där man startar en liten motor som först värmer upp den stora motorn innan den får agera startmotor:
http://www.youtube.com/watch?v=vVznsmwsd7I
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag hittade nu för övrigt ett gött gäng med en tändkulemotor i bakgrunden som håller takten :)

http://www.youtube.com/watch?v=ohv07oWHmsA&feature=related

Din tjej har grymt bra smak!

Jag kan leta upp en film jag tog förra året på en traktor med tändkulemotor som drogs igång när vi var på Valö-dagen. Den var lite trögstartad men till slut fick dom igång underverket och kunde köra den...kärlek på hög nivå:Bugar

Ja, det är något speciellt med en tändkulemotor oavsett i vad den sitter. Dunkandet är så rogivande och sedan är ju konstruktionen såpass enkel :)

Dåvarenåfel.
Tändkulemotorer är okomplicerade och lättstartade.
http://www.youtube.com/watch?v=uybslncIbVg&feature=related
Charmigare med gamla Caterpillar D8or, där man startar en liten motor som först värmer upp den stora motorn innan den får agera startmotor:
http://www.youtube.com/watch?v=vVznsmwsd7I

Det är alltid charmigt med gamla motorer, men dunket från just en tändkulemotor är lite speciellt tycker jag.

Om hon gillar sådana måste ni ju besöka Tändkulemotorns dag i Lysekil. Brukar vara i augusti, i Skandiaverkens gamla område i Lysekil. :)

Tändkulemotorns dag

Farsan som är från Lysekil köpt för övrigt en CD med bara tändkule-ljud på. Tror det är CD 1 eller 2 här

Ja, det får helt enkelt bli ett besök där nästa sommar :)
 
Last edited:

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Du Måste ta med tanten tvärs genom landet och besöka den bästa veteranmotorträffen i världen:
Motorns dag i Målilla:

Allt från speedwaycyklar och motorsågar till sågverk och lokomobiler i drift.

Kul att du tycker det :) Kommer från Målilla och har varit där många år. Det har blivit rätt stort nu och i år hade de en marknad med massa gamla prylar. De har gamla bilar och hojar också, äldsta jag såg var 100 år gammal.

Värt ett besök i augusti för de som är intresserade helt klart.

De kör sågverk och andra livsfarliga tillbehör till tändkulemaskiner. En enorm ångvält var det i år, med stor ångmaskin förstås.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Det är märkligt, vad jag än googlar på: 50-årspresenter, rättshjälp, nyckelbensskada eller tändkulemotor så hamnar jag alltid till slut hos SH igen:D

Tänkte åka till Lysekil och tändkuledagen imorrn om det inte regnar.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det är märkligt, vad jag än googlar på: 50-årspresenter, rättshjälp, nyckelbensskada eller tändkulemotor så hamnar jag alltid till slut hos SH igen:D

Tänkte åka till Lysekil och tändkuledagen imorrn om det inte regnar.

Ofan är det imorgon.

Då får jag nog trotsa förkylningen och åka dit.

Kaffe och tändkulesot är inte fel :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top