Körkort 2012

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Hihi, jag hann först!

Hur som...
  • Vilka ska ta kort kommande år?
  • Vad kommer ni att köra för hoj?
  • Köra ostrypt om åldern ej är inne?

Jag vet att "Yelly" kommer köra ostrypt iaf, den galne fan.

Jag kan börja med att rekommendera Falcks Trafikskola i Uddevalla, för där tog jag mitt för 5 år sedan. Kanonbra folk och fort som fan gick det. Endast 3 lektioner + uppkörning.

Spåna på!
 

Kasa27

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Täby
Hoj
-08, Triumph Daytona
2012 ska bli mitt år, då blir det mc-kort:yoparty
Hoj och utrustning e redan klart allt ligger o väntar på att invigas. Det blev en Triumph Daytona.
Behöver lite goda råd på bra trafikskolor runt omkring stockholm, någon?
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
2012 ska bli mitt år, då blir det mc-kort:yoparty
Hoj och utrustning e redan klart allt ligger o väntar på att invigas. Det blev en Triumph Daytona.
Behöver lite goda råd på bra trafikskolor runt omkring stockholm, någon?


Jag är en riktig grönis på MC, men daytonan ser inte ut som nån nybörjahoj direkt. Ska du övningsköra på den? :) Snygg var den i vilket fall!

Själv ska jag ta kortet såfort snön försvinner. Har inhandlat en Suzuki GSR 600 som jag hunnit traggla lite krypkörning på nu under hösten. Den borde kunna hålla mig nöjd ett tag hoppas jag! :banana
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Daytonan är lika bra nybörjar hoj som vilken annan 600 som helst. allt handlar om hur pass mogen man är i huvet. den är knappast svårmanövrerad och den går precis lika bra att köra av banan med som en körskolehoj om det bjuds upp till dans :)


Kan tillägga att det är fan inte lätt att sälja hoj nu för tiden så om man inte vill sälja till skampriser så bör man köpa den hoj man VILL ha direkt istället för att köpa något snällare att börja med för att efter 200mil ledsna och sukta efter värre.
 
Last edited:

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Daytonan är lika bra nybörjar hoj som vilken annan 600 som helst. allt handlar om hur pass mogen man är i huvet. den är knappast svårmanövrerad och den går precis lika bra att köra av banan med som en körskolehoj om det bjuds upp till dans :)

Okej där ser man! Jag tänkte kanske närmast på kåpor och tex krypkörning. Jag satt på en cbr häromdagen och tyckte det kändes svårare att krypköra än med min :)
 

Fisken08

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2009 Kawasaki z1000. 2001 yamaha xt600
2012 ska bli mitt år, då blir det mc-kort:yoparty
Hoj och utrustning e redan klart allt ligger o väntar på att invigas. Det blev en Triumph Daytona.
Behöver lite goda råd på bra trafikskolor runt omkring stockholm, någon?

Jag kan rekommendera Dalens trafikskola i stockholm. Tog både bil och hoj med dem i år. Båda på första:) Men öva lite koner hemma annars kan det bli dyrt. Lycka till!
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
En till som ska ta nästa år :crash Tänkt mig Rhodins i Hässleholm och brevid min GG ska det förhoppningsvis inställa sig en -92 CBR F2, om allt går som jag vill :brynad
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Blir förhoppningsvis mellan för mig nästa år, efter den 19 oktober då..
Vetefan vilken hoj det ska bli, men helst någon offroad anpassad, ostrypt skare va..

Tycker dock att det är lite pinsamt att skapa en tråd redan nu, bara för att vara först och få lite fame genom att ha en populär tråd.. eller ja populär och populär en tråd där man tittar och skriver en rad, typ grattis /careface på det och sedan aldrig titta in igen..

Edit : Kan väl rekommendera Södertälje Trafikskola, trevligt folk där!
Fick mitt lätta under 10.000 kronor :)
Och är väl den enda körskolan i Södertälje där det inte finns kamelryttare?:Bugar

Men ena läraren, en äldre man som läspar och spottar lite när han pratar försökte förhala allt och tyckte att jag skulle ta 3-4 lektioner till på övningsbanan, kändes som att han försökte sno åt sig mina pengar:mad:

4fewchr128468885544062500.jpg
 

Kasa27

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Täby
Hoj
-08, Triumph Daytona
Jag är en riktig grönis på MC, men daytonan ser inte ut som nån nybörjahoj direkt. Ska du övningsköra på den? :) Snygg var den i vilket fall!

Själv ska jag ta kortet såfort snön försvinner. Har inhandlat en Suzuki GSR 600 som jag hunnit traggla lite krypkörning på nu under hösten. Den borde kunna hålla mig nöjd ett tag hoppas jag! :banana

Det sas att den var lätt hanterlig, så jag hoppas att det ska gå bra:tummenupp

Jag kan rekommendera Dalens trafikskola i stockholm. Tog både bil och hoj med dem i år. Båda på första:) Men öva lite koner hemma annars kan det bli dyrt. Lycka till!

Tack för rekommendationen! :Bugar
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
En till som ska ta nästa år :crash Tänkt mig Rhodins i Hässleholm och brevid min GG ska det förhoppningsvis inställa sig en -92 CBR F2, om allt går som jag vill :brynad

Jag började på Rhodins i Kristianstad i år och nöjd hittintills. Har uppkörningen kvar så den ska jag ta nån gång i vår. Man var lite sent ute i år för att det skulle hinnas med. -92:a, är det för försäkringens skull eller?
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
2012 ska bli mitt år, då blir det mc-kort:yoparty
Hoj och utrustning e redan klart allt ligger o väntar på att invigas. Det blev en Triumph Daytona.
Behöver lite goda råd på bra trafikskolor runt omkring stockholm, någon?

St eriks trafikskola kan jag rekommendera.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
2012 ska bli mitt år, då blir det mc-kort:yoparty
Hoj och utrustning e redan klart allt ligger o väntar på att invigas. Det blev en Triumph Daytona.
Behöver lite goda råd på bra trafikskolor runt omkring stockholm, någon?

Öva själv under ganska lång tid för krypkörning är lite frustrerande i början. Koner/petflaskor är bra men om du inte orkar ställa upp dem varje gång kan du köra runt i cirklar med fullt styrutslag så gott det går. När du fått upp tekniken borde du kunna ligga i 3-4 km/h men på provet gör det inte så mycket ifall det går lite snabbare i stora svängen bara du har kontroll. Läs hur du ställer upp koner i både låg och högfart samt hur du ska köra genom dem. Slå inte av på gasen i högfartsdelen. Bromsa från 70 och 90 med rätt teknik. Läs dig till hur man ska göra så sparar du mycket pengar och tycker du din hoj är för svår i lågfartsdelen, hyr körskolans hoj. Om du inte har en handledare som kan köra efter dagens krav, ta en lektion på väg och öva sedan privat på de saker du eventuellt gjorde fel. Det funkade iaf för mig. Frukta inte körprovet, upplevde att alla gubbar där var schyssta och vore jag du skulle jag öva och köra upp i Tullinge.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Tycker dock att det är lite pinsamt att skapa en tråd redan nu, bara för att vara först och få lite fame genom att ha en populär tråd.. eller ja populär och populär en tråd där man tittar och skriver en rad, typ grattis /careface på det och sedan aldrig titta in igen..

Jag skulle vilja påstå att du skrev rätt mkt mer än en rad. Gå ut och polera på mopeden istället för att gnälla här inne.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag började på Rhodins i Kristianstad i år och nöjd hittintills. Har uppkörningen kvar så den ska jag ta nån gång i vår. Man var lite sent ute i år för att det skulle hinnas med. -92:a, är det för försäkringens skull eller?

Bra att höra :tummenupp

Precis, är bara en fattig student så det får bli en Classic MC. F2an har fint utbud av stuntprylar så har siktat in mig på en sån, för tillfället iallafall :)
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Fyller mitt i semestrarna så prioriterat att få hoj-kortet innan bil. Efter vinteruppfräschning av hojen och efter eventuell snö smält så blir det konträning på parkeringarna i närheten!
Kört runt 1000 mil stadskörning med moped så gissar att det bara är att lära sig hantera dom 50 extra kilona ktm'en bjuder på!

En fråga om övningskörning ifall någon har ett svar på den?! Om jag ska övningsköra med handledare, måste han ha mellan/tung mc för att få köra med mig som har mellan? Han kan inte köra på en lätt-mc va?
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
För er som är någorlunda begåvade och har kvar skillsen ifrån moppe åldern så kan jag rekomendera Körkortsexpress i Hallstahammar. gick 3-dagars intensivkurs där och fixade uppkörningen. kan tilläggas att vi var 4st som körde upp och alla åkte hem glada.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top