CB 400 Tracker!?

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
DSC_1347.JPG

Städdag i garaget, tråkigt men välbehövligt:)

Fäste upp batteriet och alla j***la kablar tillräkligt för att provköra med luftfiltren när jag får på båda på plats.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Tack! Ja som det verkar så är det inte helt vanligt utgångobjekt:rolleyes:

Ljudmässigt låter den numera som en paralleltwin och inte en symaskin så... ja det blev lite skillnad:yoparty
Kolla tidigare i tråden så har du ett filmklipp där du hör ljudet i dom.

Blir provkörning med filtren nu i veckan...hoppas jag om lagersaldot på Racetema stämmer den här gången. Tack för länken, kan bli användbar:tummenupp
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Nu har jag provkört med "Fiddyfilter" och det verkar funka rätt bra:tummenupp Den bluddrar lite mer vid gasavslag men verkar annars mår fint.

En annan skum grej som även hände när jag körde orginal luftburk är att den smäller så in i helvete i några minuter efteruppstart. De här händer bara när den stått still och ostartad en längre period, typ mer än en månad. Har den i värmegarage och håller alldrig på att provstarta och grejja utan att köra den och köra den varm. Den skuter verkligen skarpt och håller på så till den kommit upp i arbetstemp????? Nån som vart med om detta???

Undrar förövrigt hur obra det är för motorn att den bluddrar och baktänder lite vid avslag? Alla min hojjar har hållt på så mer eller mindre men i detta fallet va de nog lite mer än vanligt.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Oftast när den skjuter på avslag så vill den ha lite större huvudmunstycke. Det är ju billigt att byta testa gå upp 2 storlekar tex.
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Est: Jag tror att han menar att den smäller stillastående, inte vid gasavslag.
Buddah: Varifrån smäller det? Luftburk/filter eller avgasrör? Kan ju möjligtvis vara sot/ljuddämparull.
Förresten, med symaskin syftar du på vinandet från lådan på låga varv då? För när jag drog på fullt så lät den rätt okej =) Undrar också om det blev skillnad ljudmässigt med fiddyfilter :p
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Ja den smäller vid uppstart på tomgång, svårt att veta vart de kommer från dock. Gissar att de är förgasarsmällar dock, är ju inte mycke ull i dämparna direkt.

Ang bluddret så ska ja tittat på de där med huvudmustycket, tack.

Med symaskin menade jag att den låter rätt mesigt orginal, framförallt på tomgång o lågvarv. Visst låter de lite mer uppe i varv, men där kommer jag sällan va. Vill ju ha lite muller på lågvarv liksom:yoparty
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Oftast när den skjuter på avslag så vill den ha lite större huvudmunstycke. Det är ju billigt att byta testa gå upp 2 storlekar tex.

Hmm, är det inte lågfartsmunstycke man ska öka storlek på om den smäller på avslag? Ger man ingen gas stänger väl nålen huvudmunstycket helt? Iaf var det större lågfart som krävdes på min båge för att få bukt med smällarna.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Känns som jag kan stå ut med lite smäll och bludder vid avslag dock... värre är det med knallarna när den är kall. Har Googlat lite i ämnet och kommit fram till att det kan vara en så enkel grej som att den drar tjuvluft från avgassystemet eller förgasaren. Om det är från avgassystemet borde det väll vara mest känsligt om det år otätt vid grenrören...eller? Kan det vara så att det blir tätt vid grenröret när den blir tillräckligt varm? Vill ju inte dra för hårt, då jag är rädd att dra av bultarna. Kanske hamnat lite på sniskan. Teorier på d???
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
På min har jag en luftnippel vid varje insug/mellan förgasare och cylinder där det sitter en klämd gummislang över.
Hade lite liknande problem och när jag bytte ut de gamla sönderspruckna slangarna och drog åt nya, försvann problemet - den gick jämnare överlag. Vet inte om du har liknande upplägg, men kanske kan vara så
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Tack tack, ska kolla så fort jag kommer från jobbet!
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Förresten, lamphållare från Biltema rekommenderas ej. Har det själv och de är redan rostiga. Bättre att köpa på ebay tror jag. Finns hur mycket som helst att välja mellan
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Just nu får lampan vara som den är, ev blir det att lacka befintlig hållare och lyktsarg. Är lampan så ful egentligen?
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Nej absolut inte, såg bara att det skrivits om dem i tråden :)
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
:) ibland känns det bara som det ska bytas bara för att, oavsett om det blir snyggare eller inte:rolleyes: Tror att lite färg kan fixa biffen i de här fallet iaf.:tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nu har jag provkört med "Fiddyfilter" och det verkar funka rätt bra:tummenupp Den bluddrar lite mer vid gasavslag men verkar annars mår fint.

:tummenupp:tummenupp

Kolla som du var inne på att allt kring förgasarna är tätt... testa och spruta lite startgas på sidan av insuget om du tror att det är risk för läckage där.
 
Last edited:

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Regnet pissade ner så jag bestämde mig för att koppla in instrumenten istället för att provstarta och felsöka avgassmällarna.

Slutade med att jag inte har någon ström i princip nån stans:mad: Började som sagt att koppla in instrumenten, först oljelampan sen neutralen och sen när jag skulle koppla på helljus indikatorn gick nått fel. Testade först så jag fick plus och minus rätt och då funkade det fint, lampan lös när jag ljustutade. Kopplade därför ihop sladdarna permanent och slog sedan på tändningen för att kolla funktionen igen, först lös den som den skulle och när jag tryckte på ljustutan igen så dog allt. Nu funkar inga ljus inte startmotor och inte tutan. Det finns tre säkringar på hojjen framlljus bakljus och huvudsäkring, alla är hela och jag har ström fram till tändningen men ändå inte ett liv i nått av instrumenten lampor eller nånting????? Va fan hände!!!!????? Kan de va så enkelt att jag helt enkelt drog ut för mycket av batteriet?? Jag menar jag har ju ström fram till tändningen, men jag vet inte hur mycket bara att de finns spänning. Allt annat jag mäter på är dock dött!!?? HJÄLP:huvet
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Har du ingen laddare du kan koppla på? Så kan du leta fel och garanterat veta att du har strömförsörjning?
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top