CB 400 Tracker!?

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
DSC_1305.JPG

Mmm de blir nog en liten stänka... här är en bild på orginalet i kapat utförande...ganska fult:D Färdiga varianter av typ enduro med lykta o allt går nog bort oxå, dom är sällan särskilt snygga.

Får leta lite gamla stänkor på nån skrot tror jag... o fixa nått snyggt liknande ewans länk:tummenupp

Nu sitter sadeln som den ska, måste bara se till att få dit skinnet ordentligt oxå. Några tankar kring skyltens placering?? tyckte den satt rätt fint där??
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Kan tycka det är coolt med skylten där, men problemet är ju att den måste väl vara belyst också? Så jävla tråkigt det där, man kan ha fått till världens snyggaste hoj så måste man kasta på en bajskorv i form av en skylt :)
När det gäller skärm, hoppas du har billigare alternativ kring dig - jag fick betala 400:- för en gammal framskärm.. förstår inte hur man tänker som skrot där. Tänk vilken business de hade kunnat få om de fotade sina grejer och la upp dem på nätet till lite överkomliga priser. Som det är nu måste man i princip veta vilken hoj och årsmodell delen man är ute efter kommer ifrån - när det i många fall bara handlar om att den ska se rätt ut.
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
IMG_0812.jpgIMG_0819.jpg

Förresten så övergav jag tanken på skateboardbotten - den var lite för smal mot baken till. Gjorde istället enligt bilder, en plåtbotten som nu väntar på att kläs i brun skinnimitation.
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
View attachment 357807

Mmm de blir nog en liten stänka... här är en bild på orginalet i kapat utförande...ganska fult:D Färdiga varianter av typ enduro med lykta o allt går nog bort oxå, dom är sällan särskilt snygga.

Får leta lite gamla stänkor på nån skrot tror jag... o fixa nått snyggt liknande ewans länk:tummenupp

Nu sitter sadeln som den ska, måste bara se till att få dit skinnet ordentligt oxå. Några tankar kring skyltens placering?? tyckte den satt rätt fint där??

tycker inte om när den sitter på sidan... inte symmetriskt riktigt.... sätt den under bakstänka.

Eller så använder du nummerplåten som bakstänka... :hihi:tummenupp
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Kan tycka det är coolt med skylten där, men problemet är ju att den måste väl vara belyst också? Så jävla tråkigt det där, man kan ha fått till världens snyggaste hoj så måste man kasta på en bajskorv i form av en skylt :)
När det gäller skärm, hoppas du har billigare alternativ kring dig - jag fick betala 400:- för en gammal framskärm.. förstår inte hur man tänker som skrot där. Tänk vilken business de hade kunnat få om de fotade sina grejer och la upp dem på nätet till lite överkomliga priser. Som det är nu måste man i princip veta vilken hoj och årsmodell delen man är ute efter kommer ifrån - när det i många fall bara handlar om att den ska se rätt ut.

Ska nog gå o få dit en liten ledlampa och en reflex så inte polisen blir ledsen, får det inte att bli snyggt med skylten bak. Kanske löser sig om man hittar en bra skärm iof. Kollade oxå runt bland skrotarna o de ligger runt 400-500:-! helt galet. Kul sadellösning förresten, jobbat några timmar?

Så jävla trist att de sitter vacumfugge på min annars kunde jag oxå gjort sådär snyggt med filter istället för en gigantisk luftburk som stjäl massa plats:mad:
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Aha, det funkar inte med såna till dina förgasare då nä.. Synd. Ska inte lägga mig i ditt bygge.. men hade det inte vart snyggt med en trackersadel? Så kunde du samtidigt dölja bakre delen av ramen? Här har de en del grejer som inte kostar alltför mycket i och med att man slipper ev tull: http://www.redmaxspeedshop.com/flattrack.html
Tänker att då får du sadel och skärm för typ dubbel så mycket som en skärm. Så målar du nedre delen av tanken svart och får en rak linje som följer från tank till sadel. Eller så ska jag inte lägga mig i ditt bygge :)
DSC_1187.JPG
 
Last edited:

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
:D Jo tanken har ju slagit mig eftersom jag tänkt bygga en "tracker" från början. Tyvärr kändes det helt fel i och med att jag inte har varken kunskap eller utrustning för att svetsa om bakdelen + problemet med förgasarna. Fick bli en kompromiss med denna typ av sadel istället, som jag iof tycker är snygg. Snålade lite när jag valde utgångsobjekt kan man säga. Lockelsen av att betala mindre än hälften för en hoj som funktionsmässigt var i toppskick med tanke på ålder, istället för en halvdan rs400/500 i halvdant skick blev för stor. Sen är det ju en större utmaning att få till ett snyggt utseende på denna med tanke på hur ful den är orginal:)

Hittade en framskärm till en XT 80:talare för en hundring som jag tror kan bli bra:yoparty

Får väll se hur slutresultatet blir, ser den ut som skit så har jag iaf lärt mig en massa saker på vägen utan att spendera en förmögenhet:tummenupp
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Helt rätt tänkt tycker jag! Dock tror jag att du kan få på en sån bakdel utan att behöva svetsa och greja. Släng upp bilder, ska bli kul att se. Tycker absolut din sadel blev lyckad också, så det var ingen kritik.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Kritik är ju det man är ute efter när man startar en tråd:tummenupp Kul att höra vad andra har för syn på bygget. Fin skiss föresten, nästan så jag fick lust att testa din teori men känns som jag lagt lite för mycke energi på nuvarande lösning dock. Har en känsla av att det kan bli fler experiment-byggen om jag känner mig själv rätt iof:D

Hämtar skärmen i Vimmerby nästa vecka så då kommer en uppföljning.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Får du inte till det med Vimmebyskärmen så kan jag kanske böja till en fläskläpp till dig. Har ju numera ljusgult bälte i plåtbankande :)
Är det bara en liten bit så går det ju alltid att skicka, annars så ska jag hemmåt föräldrarna i Vvik ganska snart igen.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
De kan bli aktuellt:rolleyes: vet inte alls hur de kommer se ut på hojjen. Självlärd ser jag när jag skummade igenom din tråd:tummenupp Kanske ska börja hamra lite jag oxå:yoparty
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, lite tålamod och en stor portion envishet kommer man långt med. Kan inte säga annat än att det är väldigt roligt :) och man känner en enorm tillfredsställelse när man faktiskt lyckas. Dock behöver man en del verktyg för att få till finnishen.
Lycka till med ditt eget byggande, så roligt med budgetbyggen som blir bra :tummenupp
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
DSC_1318.JPGDSC_1319.JPGDSC_1320.JPGDSC_1321.JPGDSC_1322.JPG

Lite bilder från sadelbyggandet. Marinplaywood, lite trälim och några skruvar...såga lite, testa lite, slipa lite testa lite, o tillslut blev de helt ok. Klädningen av skinnet däremot är ganska provisorisk, ska nog kolla in nån som vet hur man gör innan jag gör ett nytt försök:rolleyes:

Tankfästet fick kapas en hel del oxå då de stack ut för mycket och var i vägen. Kapade och fäste med 2st m6 insexskruv och låsmutter.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
honda_cb750_cafe_racer1.jpg

Nu fattar jag hur ewan menade med tanklacken, kolla bilden ovan!! Genialt!! Känns som jag kommer försöka skruva ihop allt så de ser skapligt ut nu så fort som möjligt och sen köra med den i sommar. Känna in hur den funkar och om jag trivs med den så plockar jag ner den nästa vinter och jobbar med detaljer och lack isf. Tror de skulle vara läckert att köra samma upplägg som 750:in:yoparty
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top