Uppbrutet styrlås, vad kan man göra? Fireblade -02

Stockel

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
CBR954
Upptäckte idag att någon har försökt sno min hoj genom att bryta upp styrlåset. Ser ut som att man bara kört ner en skruvmejsel och vridit om. Nu står vredet i läge "start".

Frågan är vad man kan göra åt det, måste man byta låset och hela "kontrollenhenten"? Det är ju HISS på den. Lär bli dyrt... Eller går det att fixa smidigare?

Får se vad försäkringsbolaget säger men som jag förstår så är det inte stöld utan skadegörelse och då gäller nog inte min försäkring. Isåfall kommer det en billig Fireblade ut på marknaden snart :)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Byte låscylinder och omprogramering av ECUn till nya nyckeln.
Problemet är då att du får olika nycklar till startlåset och övriga.

Har ett CBR1000RR lås från min racehoj och passande tanklås om det funkar på 954an

Köpa komplett paket på Ebay med ECU alla lås och nycklar.

Har gjort några sådana jobb men avkräver då regbevis och leg för att slippa stöldgods.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man köper ett nytt lås på ebay och sen skickar man nyckel+ECU till företag som får de att gifta sig.
 

Stockel

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
CBR954
Olika nycklar är inga problem bara det funkar. Vad kostar ett sånt byte ungefär? Grejen är att hojen börjar bli gammal och man får välja vad som är värt.

Regbevis är inga problem, om jag inte minns fel har du redan tallat på henne på gotland ring.


Byte låscylinder och omprogramering av ECUn till nya nyckeln.
Problemet är då att du får olika nycklar till startlåset och övriga.

Har ett CBR1000RR lås från min racehoj och passande tanklås om det funkar på 954an

Köpa komplett paket på Ebay med ECU alla lås och nycklar.

Har gjort några sådana jobb men avkräver då regbevis och leg för att slippa stöldgods.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Olika nycklar är inga problem bara det funkar. Vad kostar ett sånt byte ungefär? Grejen är att hojen börjar bli gammal och man får välja vad som är värt.

Regbevis är inga problem, om jag inte minns fel har du redan tallat på henne på gotland ring.

Har jag det? :eek:)
Bytet i sig år inga större pengar.
Ska se om låset till CBR1000RR -04 är samma som 954ans. (nån som vet?)
Kan ev ha hela låskitet kvar till min hoj, vet att tank och styrlås ligger på jobbet.

Gjorde ett liknande jobb på en 06 CBR1000RR och det landade på typ 6000:- om jag inte minns fel men då var det borttappade nycklar.

Honda handlarn skulle ha 17000:- :näsblod
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ok tack men... det förutsätter en del meck, behöver alltså demontera / montera lås + ECU? Antar att det inte är helt enkelt? Lås borde väl inte vara så lätta att byta ut.

Det är inte så jäkla svårt...
Bort med styrkronan och så får du loss låset med en torx om jag inte minns fel.
ECUn är bara att lossa.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Sen kan man lämna låscylinder till tanklock och cuts till ngn låsfirma, tex Nacka lås så fixar de om sliften så att din nya nyckel går att använda till gamla låset på cuts + tanklock.

Jag körde bra länge på min 929 utan tändlås efter att jag tröttnat på stöldförsöken. HISSen hade jag innanför kåpan och sen byglade jag bara i kontakten. Man behöver bara HISSa när man startar den sen kan man ha nyckeln i fickan.

(Ja polarna tyckte det var jättekul att stänga av den på dödaren så jag fick gräva fram nyckeln). :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top