199 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 49 av 49
  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Angående lyftare så är det Jims Powerglide som kommer att användas och detta tillsammans med fasta stötstänger (CrMo).
    Jag kollade ventilklarningen mot kolvtoppen med lera, vilket man kanske inte kan göra i detta fall med fasta stötstänger, i alla fall så når inte ventilen leran när lyftarna är tomma. Blir det något ökat lyft när det finns olja i lyftarna?
    Jag kommer att slabba på assembly lube överallt när det blir dags för det, ska snart iväg till USA på en jobbresa och får väl smuggla hem lite sånt.
    Tack för tipset om att blåsa ur oljekanalerna och att kolla packningen.

  2. #32
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    19 146
    Citat Ursprungligen postat av T Hållén Visa inlägg
    Angående lyftare så är det Jims Powerglide som kommer att användas och detta tillsammans med fasta stötstänger (CrMo).
    Jag kollade ventilklarningen mot kolvtoppen med lera, vilket man kanske inte kan göra i detta fall med fasta stötstänger, i alla fall så når inte ventilen leran när lyftarna är tomma. Blir det något ökat lyft när det finns olja i lyftarna?
    Jag kommer att slabba på assembly lube överallt när det blir dags för det, ska snart iväg till USA på en jobbresa och får väl smuggla hem lite sånt.
    Tack för tipset om att blåsa ur oljekanalerna och att kolla packningen.
    Det låter okej. Det är så kort hydraulisk slaglängd i powerglide. Så om inget avtryck syns i leran är det ingen som helst fara. Hydrauliken tar mest upp slacket när motorn värmeväxer, det är det som är grejen.
    Jag antar dessutom att Hammer tagit ansvar för ventilhöjden kopplat mot vippan. Isf är det säkerligen rätt gjort.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-04-02 klockan 09:56.
    Brun utan sol, tändkulesot

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Det är inte så stora pådrag i garaget om kvällarna, hade för avsikt att fortsätta monteringen av delar men då jag saknar assembly lube så får det vänta lite, tänkte beställa från Bikeline men då var det restat hos dom. Nåväl, får ta med mig hem från USA, åker dit på lördag.
    Har istället lånat en polermaskin av en kompis för att snygga till motorkåporna lite.
    Polermaskin, 400Vac
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4060361.jpg
Visningar:	125
Storlek:	226,0 KB
Id:	382849
    Motorkåpor, innan gnussande, lacksläpp av klarlacken och ärgad aluminium - syns inte så väl på bilderna
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2090324.jpg
Visningar:	113
Storlek:	230,5 KB
Id:	382850Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4050358.jpg
Visningar:	113
Storlek:	230,3 KB
Id:	382851
    Efter lite nötande med polermaskinen, bra å ha grej. Ingen knullputs men bättre än innan.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4060364.jpg
Visningar:	109
Storlek:	227,0 KB
Id:	382852Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4060365.jpg
Visningar:	121
Storlek:	221,5 KB
Id:	382853
    Nu har jag dessutom fått hem mitt nya ISR-ok och skiva.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4060367.jpg
Visningar:	110
Storlek:	255,8 KB
Id:	382857
    Med tanke att det känns som att man ligger efter schemat med bygget så är det skönt att det fortfarande är nån decimeter med snö kvar ännu, iofs så är vägarna bara.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56

    Framsteg

    Nu har det äntligen hänt lite i garaget.
    Motorn är äntligen helt hopskruvad och uppstartad, har kört några "heat cycles" enligt Hammer's rekommendationer.
    Bara jag har fyllt bromsvätska och luftat bromsarna så blir det en kort provtur.
    Har fått en distans tillverkad för att ta bort vajerdrivningen till hastighetsmätaren, den kommer att ersättas av en elektronisk hastighetsmätare.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P6170411.jpg
Visningar:	101
Storlek:	239,1 KB
Id:	387598Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4230405.jpg
Visningar:	124
Storlek:	239,1 KB
Id:	387597Klicka på bilden för en större version

Namn:	P6250435.jpg
Visningar:	139
Storlek:	228,5 KB
Id:	387599
    Stilstudie på ISR bromsdetaljer
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P6250438.jpg
Visningar:	116
Storlek:	227,6 KB
Id:	387601Klicka på bilden för en större version

Namn:	P6250441.jpg
Visningar:	115
Storlek:	229,3 KB
Id:	387603Klicka på bilden för en större version

Namn:	P6250442.jpg
Visningar:	107
Storlek:	226,9 KB
Id:	387604
    Ni får ha överseende med de oskarpa bilderna men det var det bästa som gick att åstadkomma

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Nu har jag hunnit köra några vändor med hojen, den är betydligt starkare än tidigare. Detta redan innan 4000rpm vilket är rekommenderad gräns för inkörning av kolvar och cylindrar. Känns som att det kommer att bli vansinnigt skoj när den väl är inkörd och man kan hissa trotteln fullt ut.
    Glädjande nog så är den inte hopplös på lägre varv, något jag var lite orolig för iom valet av kamaxlar, tycker att det går bra att fisåka även inne i byn om man nu måste det, aktiv körning rekommenderas dock.

    Men, ett litet bekymmer har jag, har ett litet läckage i skarven mellan header och ljuddämpare, hur tätar man detta på bästa sätt? Finns säkert någon smet att kleta dit i skarven (headers löper i ljuddämparröret), vill dock inte ha något som fastnar permanent - måste kunna dela på rören även i framtiden.
    Det är röret som syns i bild i förra inlägget, röret ovanför bromscylindern.
    Nån som har bra tips för detta?
    Senast redigerat av T Hållén den 2013-07-19 klockan 09:03. Anledning: Kompletterande text.

  6. #36
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    19 146
    Vanlig VVS-silikon. Låt det härda innan du startar.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-07-20 klockan 14:04.
    Brun utan sol, tändkulesot

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Kanon, tack Jörgen.
    Hur många (få) diskar har du i ljuddämparna när du besiktigar hojen, det är dags på torsdag.

  8. #38
    Son of perkele EvilPepes avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Borås
    Hoj
    Vn 800 Classic
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    119
    Fan vad jag älskar er, Jörgen som kan vartenda rynka på Sportstern och du du som bygger tracker ! Jag har inte kunnandet,pengarna eller platsen att göra det som ni gör ! Men från mitt hjärta så är detta som balsam för min själ ! Att läsa om era kunskaper och och vad ni kan eller vill göra med era byggen får ett stort SALUT från mig
    image framför allt

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Tack för den positiva feedbacken. Det värmer!
    Vet inte om jag kan stoltsera med särskilt mycket kunnande men jag försöker i alla fall, garageplats finns det dock.
    Igår blev det ännu en tur med hojen, kan konstatera att kopplingen inte håller måttet, det börjar slira på lamellerna på högsta växel och det trots att jag bara varvar den till fyratusen, efter inkörning och besiktning blir det till att byta lamellpaket (Barnett extra plate clutch kit) och montera Zipper's trap door. Delarna finns hemma har dock inte haft lust att riva den innan jag har hunnit köra lite.

  10. #40
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    19 146
    Citat Ursprungligen postat av T Hållén Visa inlägg
    Kanon, tack Jörgen.
    Hur många (få) diskar har du i ljuddämparna när du besiktigar hojen, det är dags på torsdag.
    Två diskar i varje brukar funka på besiktningen för mig.
    Brun utan sol, tändkulesot

  11. #41
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Nu är besiktningen avklarad med blankt papper
    Måste säga att det känns skönt med tanke på resultat förra gången jag var där när besiktningsgubben kom tillbaka efter provturen och utbrister "Den där var inget rolig att köra!"
    Nu är det till att återställa supertrapparna till normalläge, två diskar i varje räckte kalasbra till besiktningen men det känns i motorn att det är för få diskar.
    Närmast på tur står att byta koppling och trap door, ville få besiktningen avklarad innan detta arbete tar vid.
    Jag antar att man bör låta lamellerna ligga i oljemarinad ett tag innan montering så att de suger i sig den olja de ska. Rätt eller fel?

  12. #42
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Nu har det blivit dags för en översyn av koppling och växellåda.
    Kopplingen slirar så det är läge att göra något åt detta för att kunna använda någon större del av varvtalsregistret.
    Påbörjad demontering av primärdrivning, var lite osäker på hur man skulle låsa dreven för att kunna lossa muttern på vevaxeln, sökte en del på nätet men använde inte rätt sökord så jag hittade inte riktigt rätt. En fråga till Jörgen och man var på rätt spår igen, tack för hjälpen Jörgen.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0231.jpg
Visningar:	76
Storlek:	227,6 KB
Id:	391285
    Kopplingen på väg bort mha av "clutch spring compressor"
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0233.jpg
Visningar:	69
Storlek:	222,9 KB
Id:	391286
    Den ökända spring plate disc, denna kan tydligen gå sönder men här ser den fin ut.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0235.jpg
Visningar:	61
Storlek:	238,7 KB
Id:	391289
    Magneterna i svänghjulet var hela och fina men på mitten av varje magnet var det en blyertsgrå klump, vid närmare inspektion så ser det ut som metallspån.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0239.jpg
Visningar:	69
Storlek:	211,2 KB
Id:	391290
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0240.jpg
Visningar:	76
Storlek:	213,7 KB
Id:	391291
    Man kan se att svänghjuet har tagit i ankarna på spolarna mest i färdriktingen så det är på sin plats att byta till en kraftigare trap door.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0241.jpg
Visningar:	66
Storlek:	234,5 KB
Id:	391292
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0242.jpg
Visningar:	66
Storlek:	243,4 KB
Id:	391293
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0245.jpg
Visningar:	105
Storlek:	233,2 KB
Id:	391294  

  13. #43
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Växelådan urlyft, det gick relativt lätt att få ur den.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0245.jpg
Visningar:	105
Storlek:	233,2 KB
Id:	391294
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0246.jpg
Visningar:	57
Storlek:	211,0 KB
Id:	391295

    Provmontering av den nya trap door'en för att se att den passar bra samt jämförelse av original och Zippers trap door.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0247.jpg
Visningar:	61
Storlek:	232,5 KB
Id:	391296
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0249.jpg
Visningar:	59
Storlek:	214,6 KB
Id:	391297
    Sedan så blev det kväller, får förhoppningsvis tillfälle att fortsätta ikväll.
    Avgasrören har jag lämnat till en bekant för att svetsa dit lambdamuttrar så att man kan koppla in en lambdagivare vid en framtida bänkning.

  14. #44
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Det blev en kort sejour i garaget ikväll, mest på grund av dåliga förberedelser.
    Fick i alla fall demontera växelaxlarna och dreven från den gamla trap door'en.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P9030009.jpg
Visningar:	54
Storlek:	236,7 KB
Id:	391362
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P9030013.jpg
Visningar:	56
Storlek:	231,4 KB
Id:	391363
    Växelaxeln som ska in i växellådsgaveln fick flytta in frysen över natten för att bli mer medgörlig vid montering. Det är axeln som står upp på den undre bilden som nu ligger i frysen.
    Passade på att grada av kanterna på kammarna på växelväljaren, något som rekommenderades av Zippers för lättare växlingar i framtiden. Här syns plattan med kammarna.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P9030010.jpg
Visningar:	60
Storlek:	225,8 KB
Id:	391364

  15. #45
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Skruvade ihop det sista på hojen igår och tog en liten provsväng, vädret inbjöd inte till någon långtur, det är kallt på kvällarna nu.
    Ville bara komma iväg och se så att allt fungerade efter kopplingsbytet och allt var frid och fröjd, dock så är det en betydligt mera tungarbetad koppling nu iom den starkare fjädern. Tur att man bor i glesbygd så man slipper kökörning.
    Glädjande nog så var den mera lättväxlad nu efter att jag gradade av kanterna på växelväljaren.
    Passade även på att byta lager i kopplingskorgen när prylarna ändå var demonterade
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P9110019_zps3bbb12a4.jpg
Visningar:	56
Storlek:	230,3 KB
Id:	392685
    Återmontering av växellåda med nya trap door'en samt statorn
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P9130027_zps9974f37f.jpg
Visningar:	65
Storlek:	238,9 KB
Id:	392686
    Kollade även att lamellpaketet passade innan lamellerna marinerades
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P9160029_zps529a3caf.jpg
Visningar:	63
Storlek:	241,1 KB
Id:	392687

    Tyvärr har jag inga fler bilder på återmonteringen av resterande delar då jag inte hade kameran hemma.

  16. #46
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Igår kväll blev det ytterliggare en kort tur på hojen, kom iväg sent men det var nog lika bra då jag inte kom så långt.
    Stannade efter en stund för att kolla om det gick att få visiret på hjälmen att inte imma igen men alla spjäll var öppna så det var bara att bita ihop och gilla läget, vände hemåt och vevade ur hojen lite lätt, i en korsningen när jag skulle växla ned upptäcker jag detta:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0277.jpg
Visningar:	59
Storlek:	239,6 KB
Id:	392937
    Skruven till växellänkaget har ramlat bort, finns väl i ett dike nånstans, lyckades peta i trean och for hem på den växeln.
    Utbudet av tumgängade skruv är lite dålig hemma i garaget men jag lyckades faktiskt hitta en av rätt sort så nu är det bara att skruva ihop det igen med fjäderbricka och loctite.
    Bjuder på en bild från förarplats, det stökiga garaget ser man som tur är inte när man är ute och far.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0280.jpg
Visningar:	76
Storlek:	242,2 KB
Id:	392938

  17. #47
    sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk peterpains avatar
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    göteborg
    Hoj
    kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 432
    hej

    nu har läst hela tråden,riktigt fint bygge jag gillar det

    mvh peterpain

  18. #48
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Tackar!
    Snart är det vinter på riktigt, hoppas på nån sväng till men sen när det är parkerat för säsongen så kan man ta itu med bakänden på hojen och få dit tracker sitsen.

  19. #49
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    En liten uppdatering, det händer inte så mycket men det är alltid trevligt att få gå ut i garaget.

    Var iväg till till NCCR förra veckan och träffade Jens Krüper för att diskutera lite angående bromsning/optimering av motorn på knarren.
    Jens verkar vara en trevlig prick och vi kommer förhoppningsvis att komma överens bra, dom hade lite roliga projekt på gång i verkstan.
    Om allt går väl så kommer vi att bromsa hojen i mitten på december men det är troligare att det inte blir före årsskiftet.

    I övrigt så har jag demonterat framskärmen vilken jag inte gillar på grund av dess storlek, är inte helt nöjd med ersättaren heller men den får duga så länge.
    Den nya framskärmen är bara provmonterad på bilden men det kommer att bli ungefär som på bilden.
    Vill helst få tag på en glasfiberskärm som har rätt radie för ett 18" hjul, tips på passande skärm mottages tacksamt, den får dock inte vara bredare än 4.75" (120mm).

    Original skärm samt från en nyare Sportster:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0392.jpg
Visningar:	33
Storlek:	240,3 KB
Id:	395130Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0393.jpg
Visningar:	37
Storlek:	239,8 KB
Id:	395129

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Var du på Sweden Rock?
Ja
Nej
Vad är det?

[ Visa resultat ]
Garaget
2004 Aprilia MX125 av måsskit

2009 Yamaha WR125X av måsskit

2009 Yamaha XT660X av måsskit

Bloggar
Race 3, skrika i hjälmen kan jag iaf. av Ulvhamne

Är man frisk? av Toyman

Mitt första race!!! av Ulvhamne