HD tracker (UrEvo Sportster)

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
HD tracker (-86 Evo Sportster)

Har tidigare i sommar köpt grannens sportster, konstigt med tanke på att det tidigare bara har florerat tankar som "aldrig en HD". Den blev i alla fall tillräckligt billig för att jag skulle göra affär :banana

Det måste vara den bästa hojen jag har ägt, fartupplevelsen är total med ett framhjul som är både skevt och ovalt, trivselfart runt 100km/h.
Nog finns det att göra på hojen, framhjulet är skevt och ovalt, bromsarna är skrämmande dåliga. Ska byta belägg och bromsvätska inför nästa säsong.
Styret är redan bytt från original till trackerstyre, ångrar att jag inte tog något kort med originalstyre och vindruta.

Hojen kommer alltså att transformeras till en tracker, ska beställa nya fälgbanor till den och återanvända naven. Har varit i kontakt med Centralwheels och fått pris på Morad, de kan dock bara leverera olika profiler på fram och bakhjul, är det nån som tror att man stör sig på det? Fram blir det 18*2,5 TC och bak 18*4,25 TR.

Det kommer inte att bli någon snabb uppdateringstakt dock då det finns småbarn i huset som kräver en viss uppmärksamhet, jag kommer att uppdatera så snart det har hänt något, det kan nog ta några vintrar innnan det är klart.
 
Last edited:

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Lägger in de få bilder jag har på sporren.

För ett tag sedan kom det ett paket med posten, innehållandes en HSR42 och skorstenar. Har ännu inte monterat avgassystemet.
Ropade även in en framgaffel och kronor från E-bay, gaffeln är till en 1200Sport, med andra ord fullt justerbar och således något att utgå ifrån för en framtida förbättrad väghållning.
 

Bifogat

  • sportster1.jpg
    sportster1.jpg
    208.8 KB · Visningar: 497
  • sportster2.jpg
    sportster2.jpg
    168.7 KB · Visningar: 424
  • HSRbox.jpg
    HSRbox.jpg
    168.9 KB · Visningar: 375
  • HSR.jpg
    HSR.jpg
    174.8 KB · Visningar: 373
  • Forks_pegs.jpg
    Forks_pegs.jpg
    123 KB · Visningar: 393

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450 -06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11, Husaberg FE450 -09
Tjena! Ett annat fälgtips är att bara ekra upp en 19s framfälg på baknavet och sedan på med riktiga 19s dirt track däck både fram och bak. Så gjorde jag med mitt 883 tracker bygge. Wheeler Dealer på Söder gör det snabbt, billigt och perfekt.
 

Bifogat

  • bb-rear-1-mini.jpg
    bb-rear-1-mini.jpg
    108.8 KB · Visningar: 642

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Tack för tipset, tror dock fortfarande att jag är inne på att ekra upp nya hjul både fram och bak. Fram för att det behövs, kanske räcker med att lämna in för upprikting men vet inte hur stor prisskillnaden är så jag satsar på ny alu-bana.

Riktigt frän din hoj. Kollade även på din hemsida och verkligen läckra maskiner där med.
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450 -06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11, Husaberg FE450 -09
Tack för tipset, tror dock fortfarande att jag är inne på att ekra upp nya hjul både fram och bak. Fram för att det behövs, kanske räcker med att lämna in för upprikting men vet inte hur stor prisskillnaden är så jag satsar på ny alu-bana.

Riktigt frän din hoj. Kollade även på din hemsida och verkligen läckra maskiner där med.

Kolla bara så du hittar rätt stuk på däcken innan du väljer 18 eller 19 tums fälgar... Jag tycker Maxxis däcken är balla och helrätt på en tracker. Kan rekommendera ProCycle i USA för balla fälgar, ekrar etc och tror de kan hjälpa dig till liknande pris och med matchande fälgbanor. Tack för hojberömmet :)
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
En liten garageuppdatering:

Här händer det tyvärr inte mycket, dock så har fälgbanorna kommit hem och idag har jag skickat ned dom tillsammans med framhjulsnavet till Stockholm för uppekring.
DSC_0084.jpg DSC_0095.jpg
Håller även på med inpassning av kutsen bak (köpte en flattracker bakände från USA), jag är dock inte nöjd med formen på kutsen så den kommer nog att modifieras en aning.

Ska även byta oljeslangarna mellan oljepumpen och oljetanken då de ser dåliga ut (sprickor och och torra).
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kommer nog bli toppen. Fint puts på grejerna också!
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
I mitt fall är det Sigge som ska få ekra upp hjulen och det är pga två orsaker.
1. Han är välrenommerad
2. Han har ett sportsternav som har blivit över när ägaren till det bytte till ISR-nav
Genom att använda det navet slipper jag slakta mitt befintliga bakhjul.
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Har nu hänt en del, det har börjat ramla in grejer till bygget som har saknats.
Fälgarna har kommit tillbaka från ekring och jag tycker att det ser riktigt bra ut, fick tag på ett annat baknav istället för mitt stålnav, har nu ett aluminiumnav som har suttit på Jörgens sportster, nu måste jag trimma eftersom det navet är vant vid mycket effekt :yoparty

Har dessutom fått nya stötdämpare, så nu ska det väl fungera med den biten också, kolvstången var krokig på en av de gamla stötdämparna så den fastnade i komprimerat läge, var som att köra ofjädrat.

Passade även på att byta ut några av oljeslangarna mellan motorn och oljetanken då det tidigare har varit oljeläckage, nu verkar det vara tätt.

Vilken skillnad det blev att köra hojen med runda hjul istället för de ovala jag som satt på vid köpet :banana

Hmm, det fungerar inte att lägga upp bilder, jag får testa senare. Det blir bara en svart ruta, nån som vet vad det beror på?
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Hoho..Sportsters är fräna. Ägde en i 4år men bytte nyligen in den till en Sp1. Det är kul med kontraster :crash

Sorry- nu har jag spammat en byggtråd :)
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Länge sedan förra uppdateringen, har inte hänt så mycket. Det blev lite kört i somras i alla fall men nu är det vinter och garagesäsongen drar igång.
Topparna har plockats av skickats iväg för portning samt så har jag beställt ett 1250cc kit och S&S600 kammar samt S&S rullvippor.
Funderar även på att byta ut HSR42'an mot en HSR45, det passar bygget bättre.
Bifogar bilder på hur hojen såg ut under sommaren samt bilder på hur topparna såg ut innan portning.
DSC_0162.jpg
PA080256.jpgPA080257.jpgPA080259.jpgPA080260.jpg
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Missat helt Sportster byggen brukar kunna bli fräna lycka till!!
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Tack!
Det är för lite Sportster byggen i forumet nu, får väl försöka hålla tråden vid liv.
Igår kom det ett paket med delar, den lilla medhjälparen ville inte låta blli kartongen:
PB060264.jpg
Godsaker:
PB060266.jpg
Nu vill jag ut i garaget och mysa, hoppas att barnen somnar tidigt i kväll.
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Dags för en liten uppdatering.
Nu har jag fått hem lite saker till HD'n, bland annat så har det kommit hem en hel del saker från USA - nya kolvar och cylindrar samt så har topparna kommit tillbaka från portningen.
PB240273.jpgPB240274.jpg
PB260283.jpgPB260285.jpg
PB260286.jpg
Passade även på att köpa ett nytt insug till HSR45'an, helt otroligt vilken finish det var på detta och ofattbart lätt - kändes som att det vägde som luft.
PB260281.jpgPB260282.jpg
Förra veckan åkte jag till Västerås i jobbet, passade då på att lämna in framgaffeln hos Kumlins för byte av fjädrar samt ventiler till Racetect, lämnade in dom efter onsdag lunch och åkte hem efter fredag lunch med liten förhoppning om att dom var klara men där hade jag fel. Stor eloge till Kumlins för otroligt snabb service.

Kommer även att byta HSR42'an till en 45'a, kan varmt rekommendera Braigasen för bra service.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen möda sparas. Fina förbränningsrum! Samma form som jag planerar att köra på min nya snurra.
Kommer bli en snabb sportster det här!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top