179 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 49
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56

    HD tracker (-86 Evo Sportster)

    Har tidigare i sommar köpt grannens sportster, konstigt med tanke på att det tidigare bara har florerat tankar som "aldrig en HD". Den blev i alla fall tillräckligt billig för att jag skulle göra affär

    Det måste vara den bästa hojen jag har ägt, fartupplevelsen är total med ett framhjul som är både skevt och ovalt, trivselfart runt 100km/h.
    Nog finns det att göra på hojen, framhjulet är skevt och ovalt, bromsarna är skrämmande dåliga. Ska byta belägg och bromsvätska inför nästa säsong.
    Styret är redan bytt från original till trackerstyre, ångrar att jag inte tog något kort med originalstyre och vindruta.

    Hojen kommer alltså att transformeras till en tracker, ska beställa nya fälgbanor till den och återanvända naven. Har varit i kontakt med Centralwheels och fått pris på Morad, de kan dock bara leverera olika profiler på fram och bakhjul, är det nån som tror att man stör sig på det? Fram blir det 18*2,5 TC och bak 18*4,25 TR.

    Det kommer inte att bli någon snabb uppdateringstakt dock då det finns småbarn i huset som kräver en viss uppmärksamhet, jag kommer att uppdatera så snart det har hänt något, det kan nog ta några vintrar innnan det är klart.
    Senast redigerat av T Hållén den 2012-12-03 klockan 17:42.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Lägger in de få bilder jag har på sporren.

    För ett tag sedan kom det ett paket med posten, innehållandes en HSR42 och skorstenar. Har ännu inte monterat avgassystemet.
    Ropade även in en framgaffel och kronor från E-bay, gaffeln är till en 1200Sport, med andra ord fullt justerbar och således något att utgå ifrån för en framtida förbättrad väghållning.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	sportster1.jpg
Visningar:	357
Storlek:	208,8 KB
Id:	346519   Klicka på bilden för en större version

Namn:	sportster2.jpg
Visningar:	317
Storlek:	168,7 KB
Id:	346520  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	HSRbox.jpg
Visningar:	292
Storlek:	168,9 KB
Id:	346521   Klicka på bilden för en större version

Namn:	HSR.jpg
Visningar:	281
Storlek:	174,8 KB
Id:	346522  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Forks_pegs.jpg
Visningar:	298
Storlek:	123,0 KB
Id:	346531  

  3. #3
    bygger nytt. marcuscarlssons avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Ort
    Nacka, Stockholm
    Hoj
    TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, SXV 550 -08, Husa FS570 -11, CRF450 -06,
    Inlägg
    154
    Tjena! Ett annat fälgtips är att bara ekra upp en 19s framfälg på baknavet och sedan på med riktiga 19s dirt track däck både fram och bak. Så gjorde jag med mitt 883 tracker bygge. Wheeler Dealer på Söder gör det snabbt, billigt och perfekt.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	bb-rear-1-mini.jpg
Visningar:	522
Storlek:	108,8 KB
Id:	346555  

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Tack för tipset, tror dock fortfarande att jag är inne på att ekra upp nya hjul både fram och bak. Fram för att det behövs, kanske räcker med att lämna in för upprikting men vet inte hur stor prisskillnaden är så jag satsar på ny alu-bana.

    Riktigt frän din hoj. Kollade även på din hemsida och verkligen läckra maskiner där med.

  5. #5
    bygger nytt. marcuscarlssons avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Ort
    Nacka, Stockholm
    Hoj
    TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, SXV 550 -08, Husa FS570 -11, CRF450 -06,
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av T Hållén Visa inlägg
    Tack för tipset, tror dock fortfarande att jag är inne på att ekra upp nya hjul både fram och bak. Fram för att det behövs, kanske räcker med att lämna in för upprikting men vet inte hur stor prisskillnaden är så jag satsar på ny alu-bana.

    Riktigt frän din hoj. Kollade även på din hemsida och verkligen läckra maskiner där med.
    Kolla bara så du hittar rätt stuk på däcken innan du väljer 18 eller 19 tums fälgar... Jag tycker Maxxis däcken är balla och helrätt på en tracker. Kan rekommendera ProCycle i USA för balla fälgar, ekrar etc och tror de kan hjälpa dig till liknande pris och med matchande fälgbanor. Tack för hojberömmet :-)

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    En liten garageuppdatering:

    Här händer det tyvärr inte mycket, dock så har fälgbanorna kommit hem och idag har jag skickat ned dom tillsammans med framhjulsnavet till Stockholm för uppekring.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0084.jpg
Visningar:	214
Storlek:	217,7 KB
Id:	358527 Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0095.jpg
Visningar:	241
Storlek:	219,7 KB
Id:	358528
    Håller även på med inpassning av kutsen bak (köpte en flattracker bakände från USA), jag är dock inte nöjd med formen på kutsen så den kommer nog att modifieras en aning.

    Ska även byta oljeslangarna mellan oljepumpen och oljetanken då de ser dåliga ut (sprickor och och torra).

  7. #7
    Eleganten i från vidderna. rallyfiskens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Nybro
    Hoj
    Yamaha SR500, Kawasaki ZXR400
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 449
    Kommer nog bli toppen. Fint puts på grejerna också!
    Letar garage i Nyrbo, PM och du vet om något!

    http://www.sporthoj.com/forum/showth...93#post5790793

  8. #8
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    08
    Hoj
    YZF-R6, CBR900RR & XT600
    Inlägg
    11 326
    Citat Ursprungligen postat av T Hållén Visa inlägg
    idag har jag skickat ned dom tillsammans med framhjulsnavet till Stockholm för uppekring.
    Vem i Sthlm ekrar?

  9. #9
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    Dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Bumse
    Inlägg
    2 554
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Vem i Sthlm ekrar?
    Som vanligt när det gäller hjul: Gå till Wheeler Dealer. Han har ekrat flera hjul åt mig till kanonpris och med toppkvalité som alltid.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    I mitt fall är det Sigge som ska få ekra upp hjulen och det är pga två orsaker.
    1. Han är välrenommerad
    2. Han har ett sportsternav som har blivit över när ägaren till det bytte till ISR-nav
    Genom att använda det navet slipper jag slakta mitt befintliga bakhjul.

  11. #11
    Medlem dewils avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Harley Davidson Sportster- 00
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    677
    kul med en till Sportster-tråd, skall följas! Jobba på nu!

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Har nu hänt en del, det har börjat ramla in grejer till bygget som har saknats.
    Fälgarna har kommit tillbaka från ekring och jag tycker att det ser riktigt bra ut, fick tag på ett annat baknav istället för mitt stålnav, har nu ett aluminiumnav som har suttit på Jörgens sportster, nu måste jag trimma eftersom det navet är vant vid mycket effekt

    Har dessutom fått nya stötdämpare, så nu ska det väl fungera med den biten också, kolvstången var krokig på en av de gamla stötdämparna så den fastnade i komprimerat läge, var som att köra ofjädrat.

    Passade även på att byta ut några av oljeslangarna mellan motorn och oljetanken då det tidigare har varit oljeläckage, nu verkar det vara tätt.

    Vilken skillnad det blev att köra hojen med runda hjul istället för de ovala jag som satt på vid köpet

    Hmm, det fungerar inte att lägga upp bilder, jag får testa senare. Det blir bara en svart ruta, nån som vet vad det beror på?

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0111.jpg
Visningar:	237
Storlek:	218,1 KB
Id:	363177Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0112.jpg
Visningar:	226
Storlek:	214,8 KB
Id:	363178Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0113.jpg
Visningar:	229
Storlek:	216,7 KB
Id:	363179

    Aha, provade på ett annat sätt. Lite dålig kvalite på bilderna men bättre än inga alls.

  14. #14
    Köra fort rakt fram är lätt & trist TreoKwaks avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Alnö
    Hoj
    SP1´00, Aprilia Pegaso 650 ´01 & GammelKawa GPZ600R´85
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    211
    Hoho..Sportsters är fräna. Ägde en i 4år men bytte nyligen in den till en Sp1. Det är kul med kontraster

    Sorry- nu har jag spammat en byggtråd

  15. #15
    Medlem Escortmannens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda CX 500 -78
    Inlägg
    54
    Fiina hjul. Sigge e grym!

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Länge sedan förra uppdateringen, har inte hänt så mycket. Det blev lite kört i somras i alla fall men nu är det vinter och garagesäsongen drar igång.
    Topparna har plockats av skickats iväg för portning samt så har jag beställt ett 1250cc kit och S&S600 kammar samt S&S rullvippor.
    Funderar även på att byta ut HSR42'an mot en HSR45, det passar bygget bättre.
    Bifogar bilder på hur hojen såg ut under sommaren samt bilder på hur topparna såg ut innan portning.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0162.jpg
Visningar:	312
Storlek:	241,7 KB
Id:	372522
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	PA080256.jpg
Visningar:	209
Storlek:	236,1 KB
Id:	372523Klicka på bilden för en större version

Namn:	PA080257.jpg
Visningar:	227
Storlek:	236,8 KB
Id:	372524Klicka på bilden för en större version

Namn:	PA080259.jpg
Visningar:	198
Storlek:	236,8 KB
Id:	372525Klicka på bilden för en större version

Namn:	PA080260.jpg
Visningar:	196
Storlek:	239,3 KB
Id:	372526

  17. #17
    mOngoPuttSÄr... ESTs avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 675
    Missat helt Sportster byggen brukar kunna bli fräna lycka till!!
    Om jag skulle göra som alla andra så skulle jag inte behöva göra nåt ...

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Tack!
    Det är för lite Sportster byggen i forumet nu, får väl försöka hålla tråden vid liv.
    Igår kom det ett paket med delar, den lilla medhjälparen ville inte låta blli kartongen:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	PB060264.jpg
Visningar:	176
Storlek:	226,3 KB
Id:	372919
    Godsaker:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	PB060266.jpg
Visningar:	174
Storlek:	230,5 KB
Id:	372920
    Nu vill jag ut i garaget och mysa, hoppas att barnen somnar tidigt i kväll.

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Dags för en liten uppdatering.
    Nu har jag fått hem lite saker till HD'n, bland annat så har det kommit hem en hel del saker från USA - nya kolvar och cylindrar samt så har topparna kommit tillbaka från portningen.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	PB240273.jpg
Visningar:	174
Storlek:	238,0 KB
Id:	373770Klicka på bilden för en större version

Namn:	PB240274.jpg
Visningar:	156
Storlek:	233,5 KB
Id:	373771
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	PB260283.jpg
Visningar:	166
Storlek:	234,6 KB
Id:	373773Klicka på bilden för en större version

Namn:	PB260285.jpg
Visningar:	188
Storlek:	239,8 KB
Id:	373774
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	PB260286.jpg
Visningar:	192
Storlek:	232,9 KB
Id:	373775
    Passade även på att köpa ett nytt insug till HSR45'an, helt otroligt vilken finish det var på detta och ofattbart lätt - kändes som att det vägde som luft.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	PB260281.jpg
Visningar:	189
Storlek:	230,0 KB
Id:	373776Klicka på bilden för en större version

Namn:	PB260282.jpg
Visningar:	162
Storlek:	228,1 KB
Id:	373777
    Förra veckan åkte jag till Västerås i jobbet, passade då på att lämna in framgaffeln hos Kumlins för byte av fjädrar samt ventiler till Racetect, lämnade in dom efter onsdag lunch och åkte hem efter fredag lunch med liten förhoppning om att dom var klara men där hade jag fel. Stor eloge till Kumlins för otroligt snabb service.

    Kommer även att byta HSR42'an till en 45'a, kan varmt rekommendera Braigasen för bra service.

  20. #20
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    19 147
    Ingen möda sparas. Fina förbränningsrum! Samma form som jag planerar att köra på min nya snurra.
    Kommer bli en snabb sportster det här!
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-11-28 klockan 21:09.
    Brun utan sol, tändkulesot

  21. #21
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Det är ju tvunget att det blir så, bakhjulsnavet är vant vid snabba förflyttningar (detsamma gäller även bakbromsen)

  22. 2012-11-28, 21:44

  23. #22
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    19 147
    Citat Ursprungligen postat av T Hållén Visa inlägg
    Det är ju tvunget att det blir så, bakhjulsnavet är vant vid snabba förflyttningar (detsamma gäller även bakbromsen)
    Hehe

    Behive-fjädrar och titanretainers har du också ser jag. Det är jag också sugen på.
    Roligt att de där gamla topparna (redan innan portningen) har bättre kanalform än många del av sina efterträdare. Ska bli spännande att se hur den går!
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-11-28 klockan 21:53.
    Brun utan sol, tändkulesot

  24. #23
    Medlem
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    Norra Gotland
    Hoj
    Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 caferacer, XS 400 bobber, RD 350-projekt, Kawa Z1000 -77, Aprilia RS250 banhoj, ESW/Rotax classic racing-projekt, Monark 125 cc -52, Kawa Z250 -81 nästa vinterjobb
    Inlägg
    91
    Hej, jag har en HSR45:a liggande, som jag tänkt montera på min Buell, men det verkar som att det alltid kommer annat emellan... Vill du kan vi byta, för 42:an skulle nog ändå funka bättre för mig eftersom jag inte tänkt byta och ändra så mycket annat. Ev bara porta lite och kanske andra kammar.
    Litto

  25. #24
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av ALspeed Visa inlägg
    Hej, jag har en HSR45:a liggande, som jag tänkt montera på min Buell, men det verkar som att det alltid kommer annat emellan... Vill du kan vi byta, för 42:an skulle nog ändå funka bättre för mig eftersom jag inte tänkt byta och ändra så mycket annat. Ev bara porta lite och kanske andra kammar.
    Aj fan, det skulle jag ha vetat om lite tidigare, har nu skickat tillbaka 42'an till Braigasen. Nu har du anledning att byta mera grejor när du ändå har förgasare för ändamålet

  26. #25
    Medlem
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    Norra Gotland
    Hoj
    Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 caferacer, XS 400 bobber, RD 350-projekt, Kawa Z1000 -77, Aprilia RS250 banhoj, ESW/Rotax classic racing-projekt, Monark 125 cc -52, Kawa Z250 -81 nästa vinterjobb
    Inlägg
    91
    Citat Ursprungligen postat av T Hållén Visa inlägg
    Aj fan, det skulle jag ha vetat om lite tidigare, har nu skickat tillbaka 42'an till Braigasen. Nu har du anledning att byta mera grejor när du ändå har förgasare för ändamålet
    Det är lugnt. Det kanske får mig att ta tag i saken och fixa till Bullen lite mer än jag tänkt... Jag ska plocka ner topparna i vinter och byta tätningar så vi får se. Jag har även lite planer på att bygga om den, gärna till lite 70-tals caféstuk, men vi får se, som sagt. Ditt motorkoncept verkar vettigt utan allt för stora pengar, så det kanske vore nåt att kopiera!
    En liten fundering bara, det finns säkert en tanke med det, men varför "bara" 1250 cc när du byter cylindrar?
    Litto

  27. #26
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Det finns som du själv tror en förklaring till varför det inte blir större cylindrar - 1250cc är det största man kan byta till utan att göra några ingrepp i blocket. Vill man ha större måste man borra blocket.
    Vad är det för Buell du har? Verkar intressant med en 70-tals caféräser.

  28. #27
    Medlem
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    Norra Gotland
    Hoj
    Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 caferacer, XS 400 bobber, RD 350-projekt, Kawa Z1000 -77, Aprilia RS250 banhoj, ESW/Rotax classic racing-projekt, Monark 125 cc -52, Kawa Z250 -81 nästa vinterjobb
    Inlägg
    91
    Citat Ursprungligen postat av T Hållén Visa inlägg
    Det finns som du själv tror en förklaring till varför det inte blir större cylindrar - 1250cc är det största man kan byta till utan att göra några ingrepp i blocket. Vill man ha större måste man borra blocket.
    Vad är det för Buell du har? Verkar intressant med en 70-tals caféräser.
    Ok, jag trodde väl att det var nåt åt det hållet. I grunden är väl din och min motor lika och Jörgen K pratar ofta om buellmotorn som grund för ett bra motorbygge. Jag har inte forskat i skillnaden men det är väl lite annan spec på toppar och kammar verkar det som. (Jörgen vet det mesta så han kanske kan förtydliga) så för mig vore det kanske väldigt enkelt (och billigt) att få till lite mer effekt. Sen är det klart, allt handlar ju om hur mycket....
    Min Buell är en M2 Cyclone från -98. Jag gillar de "gamla" med rörram.... Jag har fixat till den lite med kolfiberdraperad tank, Corbindyna, lite modifiering av plasten bak med belysning och regskylt, annan lack m.m. så det är mest småplock, men det vore som sagt kul att göra något ordentligt med den. Just att den har rörram gör att det kanske skulle funka att bygga om den till det som jag vill. Den största utmaningen är väl att få till tanken med rören runt motorn för att få till det rätta 70-talsstuket. Dubbla stötdämpare och ett avgassystem uppdraget vid sidan, hmmm. Ju mer jag funderar desto mer lockande blir tanken....

    Skickar med en bild på en CB650 som jag ändrat lite. Det lite åt det hållet tankarna går.

    Nåväl, lycka till med din hoj. Ska bli spännande att se hur motorn blir!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0412.jpg
Visningar:	162
Storlek:	259,8 KB
Id:	373897  
    Litto

  29. #28
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Låter fränt med de modifieringar du har tänkt att applicera på Bullen. Jag kan inte själv redogöra för hur det är att trimma sportstermotor än, håller på och lär mig, Jörgen är en kanonkälla till kunskap.
    Fin Honda du har, helrätt stuk.

    Idag började jag att montera min 1200S framgaffel, har ännu inte bemödat mig med att ta några bilder men det kommer nog.

  30. #29
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    56
    Nu har det varit länge sen det uppdaterades, det har iofs inte hänt så väldigt mycket heller.
    Jag har dock hunnit testa squishband på de nya cylindrarna och kolvarna, squishen hamnade på ca 0.69mm, optimalt är tydligen 0.8mm men detta får fungera då det blir alldeles för stort (tappar komp) om jag går upp i tjocklek på topplockspackning. Använder Cometic 0.030" packningar.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2020323.jpg
Visningar:	226
Storlek:	234,2 KB
Id:	382010
    Har även jämfört de nya S&S600 kammarna med originalkammarna, viss skillnad i lyft och duration, det fanns en oro för att jag skulle vara tvungen att bearbeta både lyftargalleri och även fräsa av bakkanten på kamnockarna för att få frigång i blocket, dessbättre så går det fritt utan bearbetning.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2100332.jpg
Visningar:	100
Storlek:	250,1 KB
Id:	382011Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2100333.jpg
Visningar:	237
Storlek:	231,0 KB
Id:	382012
    Nu sitter de nya kammarna på plats i motorblocket, hoppas att jag har fått till timingen rätt. Se så de myser tillsammans.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2110341.jpg
Visningar:	206
Storlek:	237,0 KB
Id:	382013
    Jag har hört att oljepumpsdrevet kan vara en svag punkt på dessa motorer men jag tror att det rör sig om de "nyare" -91 och upp som kan vara drabbade. Någon som har en åsikt om mitt drev?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2100336.jpg
Visningar:	123
Storlek:	244,5 KB
Id:	382016Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2100339.jpg
Visningar:	100
Storlek:	233,0 KB
Id:	382017
    Sedan har jag försökt att snygga till lite motordetaljer som har sett lite tråkiga ut, på bilden är det stötstångsrören som fått sig en omgång, just nu håller jag på att slipa kamkåpan inför polering, klarlacken hade släppt men på det har jag inga bra bilder, kåpan ser bättre ut på bild än vad den är i verkligheten.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P1250311.jpg
Visningar:	111
Storlek:	242,9 KB
Id:	382020Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2090324.jpg
Visningar:	96
Storlek:	230,5 KB
Id:	382027
    //Thomas

  31. #30
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    19 147
    Oljepumpsdreven ser bra ut.
    När dessa kuggar slits spetsiga, är det som sagt ofta ett tecken på att veven osund.
    Ang kammarna ska du vara glad att du har en 86:a, ty 86-87 oem sportsters (samt S&S sporstermotorer) har pinion gear som sitter med splines. Mycket starkt och bra när man kör med vassare kammar och hårdare fjädrar.

    Kamtimingen ser riktig ut.

    Squishen blir nog fin som den är.

    Använd gärna assembly lube på rörliga delar och blås/kolla att alla smörjkanaler är rena, likaså att det är rätt packning till kamkåpan. (om du inte redan gjort det) så sätt dig in i hur smörjningen fungerar genom att följ oljans väg till vev och lyftare, blås och kolla att allt är riktigt matchat med kamkåpspackningen. Många har inte en aning om denna viktiga funktion hos kamkåpan på sportster. Här kan man paja en hel motor om det tex är fel packning.


    Vad ska du använda för lyftare? Med dessa kammar och fjädrar krävs travel limiters i originallyftare. Men eftersom det inte är en ny motor så skulle nog jag satsa på nya lyftare. Typ Jims powerglide (dessa lyftare har redan det den kortare hydrauliska slaglängd som originallyftare får med travel limiters), och gärna ställbara stötstänger . Då vet man att det är rätt ventilspel, iom att man ställer in det själv.
    Man kan köra med stela stötstängher också, men då måste ventiljobbet vara korrekt avpassat för dessa.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-03-30 klockan 00:18.
    Brun utan sol, tändkulesot

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Var du på Sweden Rock?
Ja
Nej
Vad är det?

[ Visa resultat ]
Garaget
2011 KTM 450 sx-f av J.Birgersson

2000 Suzuki GSXR 600 Corona av J.Birgersson

2013 Ktm 690 Smc-r av irish

Bloggar
Mina bilder.. 33 . SM Karlskoga... av Toyman

Race 3, skrika i hjälmen kan jag iaf. av Ulvhamne

Är man frisk? av Toyman