Vad är servicekostnaden på din hoj?

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ehh, nöp den ihop bromsen själv? Mig veterligen så kan bara ABS släppa på bromstrycket...

Ninjan nyper frambromsen bra hårt, jag har haft bakhjulet i luften, när ABS griper in.

Rakt fram, under acceleration, pang så flög hon. Polisen tog in hojen för att göra en teknisk undersökning. Hon hade hämtat ut den på morgonen. Rullat typ 60 mil.

Det borde inte kunna hända med ABS, just precis som jag skrev.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Tror de kan menat att det är knepigt i form av en "knepig konstruktion". Dvs, det är inte som på en BMW boxer, 5sek skruvande för att nå tändstiften.
Men så jäkla lång tid bör det inte ta.. Sadel bort, tank lyft/bort. kanal+luftburk bort. Lite kablar och skit. Ev. kan kylaren behöva flyttas på, vet inte om det isf krävs tappning av vätska...Prova själv och se om det är värt det :)

Förstår precis vad du menar. Har demonterat och tittat. Burk å lite kablar, sen är man där.

Det som skapar irritationen är att en verkstad har en anslagen tid som är längre än vad det tar mig att göra det själv hemma i garaget. Skriv inte att det tar 3 timmar att göra en oljeservice (utan stift) då alla vet att man ledigt gör det på en timme. Där har man BS.

Ta då ist 2000 kr/h om kalkylerna inte håller på att ta 800 kr/h och fakturera rätt antal timmar. (Så kan man ju klura på hur det går då)

Självfallet kan jag välja att gå till en annan verkstad, vilket jag oxå gör..
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vad har det kostat där då?

De kör timtaxa, och inte fasta priser - vill minnas ett rembyte skulle landa på 1500 sisådär.

Om något så tycker jag ducceservice verkar billigare än att åka till japshandlarna och slanta schablonpriser, men nu har jag nära till italia med...

Tur man kan meka själv när det skall kollas ventilspel på grodan..
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
De kör timtaxa, och inte fasta priser - vill minnas ett rembyte skulle landa på 1500 sisådär.

Om något så tycker jag ducceservice verkar billigare än att åka till japshandlarna och slanta schablonpriser, men nu har jag nära till italia med...

Tur man kan meka själv när det skall kollas ventilspel på grodan..

Låter ju i så fall som att man skulle kunna köra en sväng upp dit, ta in på hotell, ha en fet utekväll och göra hela Arboga :)rolleyes:) och köra hem dagen efter och ändå ha sparat pengar. :)

Och schablonpriser verkar det ju vara fler som har, inte bara japshandlare. :brinnerup

Konstigt det är sådana skillnader och jag är fortfarande förundrad, att läsa här och där, att Ducati sänkt servicekostnaderna med 50% med de priser som jag fick.

Ställde också en fråga till dem, vad en ZX-10R skulle kosta och serva, för att kunna jämföra, men det fick jag aldrig något svar på. :gnissla
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Service på ducce varierar ganska mycket även i stockholm.

AVA tar fast pris på service medan ducati stockholm anpassar servicen efter vad som gjorts tidigare och dom anser behöver göras.

Och angående remmarna: Det där men vartannat år eller 2000 mil var ganska kinkig med gamla typens remmar. Nya kevlar remmar pallar mer men tror ändå att bytesintervallen är satt som det är för att:
1-ducati ska dra in lite extra kulor
2-ducati ska försäkra sig om att inte något går sönder/släpper och dom blir tvungna att ersätta massa hojar på garanti.

Sen är det ju så att dom slits helt olika beroende på förare.


lite OT fråga: finns det ingen som funderat på att göra en kamkedjekonvertering?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tycker också TS servicepriser för ST4:an är väl tilltagna. Kolla lite andra verkstäder kanske? :)

Angående remmarna så är det enligt mig inte så mycket att bråka om. Visst, remmarna håller säkert det dubbla om inte i 10 år men det är en så liten kostnad i sammanhanget så det är inte värt att chansa. Antar att Ducati resonerar likadant?
Om remmen väl ger sig, DÅ är det dyrt. En jäkligt dyr kantarellstuvning helt enkelt. :näsblod

"Halva priset för service" är väl lite felaktig reklam kanske, men Ducatis nya Testastretta som sitter i Multistrada 1200 och i Diavel har ju 2400 milsintervaller mellan ventiljusteringen, 1200:a är bara oljeservice. Kanske det som åsyftas?

Sportmodellerna samt deras luftkylda spisar har fortfarande ventiljustering varje 1200:e. Om jag inte är ute och seglar...
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Japanare blir ju ännu dyrare för dig, du bara kvaddar dom ju :D
Köp en BMW istället. De e bra shit.
Hmm, årsservice 1500:- storservice med ventiljustering o byte av tändstift 2000mil-7.500:-, får riva halva hojen och tömma kylsystemet för att komma åt stift o ventiler enligt uppgift...:huvet
 

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
yamaha R1
ingen som kollat med mc proffsen i stockholm kenneth som äger stället är riktigt grym, det han inte vet, är inget man bör veta heller
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Varför gör dom kamremarna så dåliga på ducati?

En bil har minst 10 ggr så långa intervaller.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
ingen som kollat med mc proffsen i stockholm kenneth som äger stället är riktigt grym, det han inte vet, är inget man bör veta heller
Det är gjort tidigare, BMW har varit riktigt frikostiga med att förlänga garantin - det har varit lättast att reglera med BMW solna och MC Proffsen har inte haft viljan att ta de diskussionerna... dom har börjat argumentera i telefon- så jag står över.

Ett exempel var rassel från kamkedjan som dom inte ville fixa, som Solna efter provkörning tog det på servicen utan att diskutera....

Får känslan att dom helst vill jobba med boxrarna -som jag inte vill ha.
 
Last edited:

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Triumph Speed Triple 2007

100 Mil. Byte av olja o filter. Ca 1800
1000 Mil. Byte olja/Bromsvätska, filter o allmän översyn. Ca 1900
2000 Mil. Byte av olja/Bromsvätska, filter, stift och ventiljustering plus koll av diverse lager osv.. Ca. 8000-9000
3000 Mil. Byte olja, filter o allmän översyn. Ca 1900
4000 Mil. Se 2000 mila.

Utöver detta så byter jag själv olja/filter 1-2 ggr år beroende på hur många bandagar o mil det blir. Dyrt är det men man får räkna på hur mycket man får tillbaks och då är det ändå värt det för mig. :rolleyes:
 

Ludvig72

Ludvig72
Gick med
24 Aug 2010
Ort
Haverdal, Halmstad
Hoj
Honda CRF450R
Palle71: Ring till Kristian på MC Delen i Halmstad. De har ganska nyligen öppnat en verkstad. Han är f.d. Ducatimek och har bra koll. Fick pris på service på min SS800 och det skulle kosta 5 000 kr. Alla vätskor, kamrem, tändstift, ventilkontroll/justering samt byte av olja i framgaffel. Din är 4 ventilare vilket kanske blir lite dyrare, men det är nog värt att slå en signal och kolla. Visst det är inte en auktoriserad verkstad, men jag anser att min hoj som snart är 9 år gammal inte mår bättre av det och att stämpeln som jag får i serviceboken ändå ser ok ut tillsammans med serviceprotokoll och kvitto.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Palle71: Ring till Kristian på MC Delen i Halmstad. De har ganska nyligen öppnat en verkstad. Han är f.d. Ducatimek och har bra koll. Fick pris på service på min SS800 och det skulle kosta 5 000 kr. Alla vätskor, kamrem, tändstift, ventilkontroll/justering samt byte av olja i framgaffel. Din är 4 ventilare vilket kanske blir lite dyrare, men det är nog värt att slå en signal och kolla. Visst det är inte en auktoriserad verkstad, men jag anser att min hoj som snart är 9 år gammal inte mår bättre av det och att stämpeln som jag får i serviceboken ändå ser ok ut tillsammans med serviceprotokoll och kvitto.

Tack för tipset! Finns någon här i närheten som också meckar Ducati och antar att han är lite billigare än auktoriserad verkstad.

ST4:an har jag sålt till föräldrarna. De kommer inte köra så mycket (tror jag), så en service typ vartannat eller vart tredje år, då är det ganska ok. Jag själv fick serva den två gånger per år ibland. :död

Har tänkt köpa ny hoj nästa vår och hade INTE tänkt mig en Ducati med tanke på servicekostnaderna, men hörde att kostnaderna sjunkit på nyare hojar, så då började jag tänka Ducati igen. Men efter jag fick prisuppgifterna från auktoriserad verkstad, dessutom läst inlägg här, så lutar det nog åt en japanare.

Kan ju höra mig för med han du tipsat om, vad han har för priser, så kanske jag tänker Ducati igen, men det är lite meckigt att köra ända till Halmstad för att få service på hojen.

Triumph Speed Triple 2007

100 Mil. Byte av olja o filter. Ca 1800
1000 Mil. Byte olja/Bromsvätska, filter o allmän översyn. Ca 1900
2000 Mil. Byte av olja/Bromsvätska, filter, stift och ventiljustering plus koll av diverse lager osv.. Ca. 8000-9000
3000 Mil. Byte olja, filter o allmän översyn. Ca 1900
4000 Mil. Se 2000 mila.

Utöver detta så byter jag själv olja/filter 1-2 ggr år beroende på hur många bandagar o mil det blir. Dyrt är det men man får räkna på hur mycket man får tillbaks och då är det ändå värt det för mig. :rolleyes:

Totalt sett så kostar 2000 mil dig 10.000 kr, min gamla ST4:a kostade ca 17.000 kr, så jag tycker din hoj verkar vara ganska billig i drift. :)
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är precis nybliven ductati ägare, och jag ställer mig väldigt mycket frågande ang det med att byta kamremmar varannat år...

varför skulle man behöva det, har en USA importad 1098 det står inget i boken om att det skulle behövas och finns massor med forumsinlägg på amerikanska sidor där de åkt upp till 4 år på samma kamremar.

Frågade för skojskull och fick till svar att det är för temeraturväxlingarna som sträcker remmarna.
Stälde då frågan om jag inte kör hojen alls en sommar så borde det ju inte slita alls det året, men fick inget vettigt svar på det.

Nu är ju själva kamremsbytet ingen större kostnad. Varken i material eller betald arbetstid hos en verkstad. Jag skulle nog följa tillverkarnas rekommendationer. Remmarna torkar ut av åldersskäl och temperaturväxlingar. Sedan är jag rätt övertygad om att tillverkaren har satt ett lägre intervall än nödvändigt. De kan säkert hålla både fyra och fem år om man inte kör så många mil. Men är det värt att snåla in på just kamremsbytet när en ventilsallad kostar ett antal 10 tusenlappar? Personligen tycker jag inte det.

Till trådskaparen så hade jag nog köpt en mindre service krävande hoj om jag körde 1500 mil om året. Jag förstår inte heller hur man kommit fram till att servicekostnaderna halverats på senare generationer hojar från Ducati. Vissa åtgärder är t om mer tidskrävande än på de äldre hojarna trots att man utökat intervaller med 200 mil.

Jag kör inte så många mil årligen så kostnaden mellan att äga en Ducati eller en japansk motsvarighet är akademisk. Alla hojar behöver motorolja, bromsvätska och generell översyn oavsett körsträcka. Kamremsbyten och ventiljusteringar drar upp kalkylen något, men utslaget över tiden är skillnaden inte så stor i mitt fall.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
xt660 600 kr om man kör 1000 mil, och byter bromsvätskan :)

På verkstad kanske 2500...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top