Pro Superbike 2012

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag tycker att man ska ta efter det brittiska mästerskapet. Dom har ju ordning på sina grejer.
Men jag tycker även att detta låter positivt som ni presenterar nu.
Dels är det svårt, och lite farligt, att jämföra sig med världens starkaste inhemska roadracingserie men det är ju även lite det man jobbar mot. En stark serie med de bästa Superbikeförarna och även en billigare "klass i klassen" där de i UK kör Evo-klassen och här har man privatförarcupen.
Tycker förslaget är det bästa på länge gällande PRO-Superbike/SM osv.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Hoppas verkligen Man använder informationskanaler bättre så det inte blir som vanligt för en halvintresserad som mig: Man får reda på racen efter att de varit.
Hets-trådarna i somras var toppenmarknadsföring.

Tycker faktiskt det varit "rätt så bra" med info på www.stcc.se (Live timing & ljud) + www.highsider.se + SH-trådarna som startas upp ca 1vecka innan varje race :tummenupp

Det enda som saknas är väl ett eget Pro Superbike Magazine på svt/svtplay, samt att samma program sedan läggs upp på en officiell Pro Superbike youtube-kanal. FiCkxSA!?
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
sponsor agent

Det finns ju seriösa sponsor agenter som stcc jobbar med ,man kanske skulle ta kontakt med en sådan å presenterat ett bra upplägg.
Dom har ett stort kontaktnät å vet vilka stora företag som är intresserade av att synas i tv posten,meka mm....agenterna dom tar en del i prosent av de dom drar in,med det är ju alltid värt ett försök eller ? de e klart att de går att få start avgiften till 0 kr om man vill,allt går om man vill !

tycker för övrigt att alla som jobbar med att få pro bättre ska ha en klapp på axen för bra jobb.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Jag tycker tvärtom att stcc.se har varit usla med info både före, under och efter racen. Livetimingen fungerar okej men ser ut att vara designad 1996...

WSBKs live timing ser inte mkt bättre ut den...inget som hindrar dig att du ringer upp STCC-Bob o erbjuder dina eminenta programmeringskunskaper o knåpar ihop en bättre/flashigare åt dom! :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tycker faktiskt det varit "rätt så bra" med info på www.stcc.se (Live timing & ljud) + www.highsider.se + SH-trådarna som startas upp ca 1vecka innan varje race :tummenupp

Det enda som saknas är väl ett eget Pro Superbike Magazine på svt/svtplay, samt att samma program sedan läggs upp på en officiell Pro Superbike youtube-kanal. FiCkxSA!?

Youtube eller annan play lösning är något att satsa på. Ombordvarv inför varje race, ett kort sammandrag från fjolårsracet och årets tabell.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag tycker den viktigaste frågan är hur skall vi får mer publik och hur ska vi få publiken att tycka att racen är intressanta? Löser vi det ökar intresset och pengarna strömmar in i större utsträckning.

Om sedan lösningen för att komma dit är att slå ihop klasser eller inte låter jag vara osagt.

Jag tror nog mer på bättre PA system så man hör vad kommentatorerna säjer samt storbildskärmar. Bra presentationer. Det hade jag som publik tyckt var roligare snarare än att förarna körde 1:05 vs 1:15 tider.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tycker den viktigaste frågan är hur skall vi får mer publik och hur ska vi få publiken att tycka att racen är intressanta? Löser vi det ökar intresset och pengarna strömmar in i större utsträckning.

Om sedan lösningen för att komma dit är att slå ihop klasser eller inte låter jag vara osagt.

Bra!

Och eftersom publik av naturliga, geografiska skäl aldrig kommer svämma över i lilla landet lagom, så går det att involvera "publiken" på andra sätt? Är verkligen media så dyrt idag att det fortfarande är omöjligt att lösa bevakningen på intressanta sätt?


Men information vid grindarna till besökarna vore ju ett sätt. Jag fick gå och fråga i depån på finalen på Mantorp för att få veta om det gick att få tiderna direkt i tlf. När jag väl fick adressen var nätet överbelastat så det gick inte ens att ringa eller messa.. Försöka streama livetider då var bara att glömma. Kanske bygga ut banan med routers så att publiken slapp lita på vackliga telenät? Nåt att föra fram till banägarna.

Teamen i PSBK kanske ska ha med sig en "inkastare" (;)) för att försöka fånga lite intresse från de som inte är där för hojarna.. Får man snacka lite med nån pilot eller nån i teamet och få lite mer info/insikt så kanske även de tycker att hojarna är kul att kolla på?

Jag kan inte uttala mig om huruvida det här förslaget är det bästa eller inte, men det verkar ju tas emot positivt. Nu gäller det bara att alla andra fyller på och gör sitt lilla extra också så ska nog skjutan få vind :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
WSBKs live timing ser inte mkt bättre ut den...inget som hindrar dig att du ringer upp STCC-Bob o erbjuder dina eminenta programmeringskunskaper o knåpar ihop en bättre/flashigare åt dom! :tummenupp
"Gör det bättre själv då!" :rolleyes:

En helt annan observation: Om man kollar lite forum angående STCC vs TTA så är det folk som börjar undra om STCC kommer att klara konkurrensen när många kända team och förare går till TTA. Jag kan för lite om bilsidan men vad tror ni, kommer TTA eller STCC att gå vinnande ur "striden"?

Och eftersom publik av naturliga, geografiska skäl aldrig kommer svämma över i lilla landet lagom, så går det att involvera "publiken" på andra sätt?
Ett alternativ är ju att göra som STCC och flytta race dit publiken finns, Solvalla. Problemet är säkerheten och ljudet.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"Gör det bättre själv då!" :rolleyes:

En helt annan observation: Om man kollar lite forum angående STCC vs TTA så är det folk som börjar undra om STCC kommer att klara konkurrensen när många kända team och förare går till TTA. Jag kan för lite om bilsidan men vad tror ni, kommer TTA eller STCC att gå vinnande ur "striden"?

Rent spontant känns det ju inte som att det kommer finnas så mkt kvar av STCC när Poolstar, Flash mf går över till TTA, så det är ju en klart befogad fråga iaf. Men de var inte intresserade av att ha hojar med om jag förstod rätt av nån här?

Ett alternativ är ju att göra som STCC och flytta race dit publiken finns, Solvalla. Problemet är säkerheten och ljudet.

Jo, :tummenupp

Men bygga fler banor är ju inget vi försökt med tidigare? Hoppas starkt på VMP för framtiden. Det skulle kunna innebära jättemycket, inte bara för er runt mälardalen, utan även för mig som skulle flytta hem igen :D..

Nej, men det skulle ge massor för sporten överlag tror jag om en massa från mälardalen skulle få upp ögonen, sponsorer och publik där skapar större möjligheter att växa nationellt.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Hemläxa först före framgång?

Nja,

Var startar man då ProSBK & dess egna framgång?

Kan belysa att oavsett önskelista på tips/tricks, radio & TV eller webbportal, PR-byrå & mediaträning med reportage så finns fortfarande utmaningen kvar hos utövarna (läs förarna). De flesta är/var helt enkelt inte mogna att inse hur enormt viktigt det är att samarbeta! Att RR nu ÄR en individualistsport gör det nog emellanåt till det största hindret för dess egna utveckling(?)

Självklart vore det nog vart en annan 5a om sporten hade den storlek den faktiskt har i andra Europeiska länder + att vår befolkningsmängd var lite mer motorintresserad av 2-hjulingar. Men DU som aktiv (& läsare?) måste kosta på dig att stiga ned från dig egen uppfattning om hur storleken, värdet & intresset nu är för ”Roadracing” i verkligheten. Fluglort el. motsvarande finns i lexikon – slå upp ordet och kanske ser du bilder från ett SM i RR.. (ironi)

Och med den sportsligastorleken av Svensk RR för ögonen påstår jag som tidigare att det väl främst bör ligga i utövarnas eget intresse att försöka påverka sin storlek hos allmänheten & bevakning, och för det behövs betydligt mer än ett fungerande bollplank på ”SH”.

Om man ville så kunde man(?)
Blir lite som en gnällig (grinig?) gubbe emellanåt eftersom jag tycker mig ha hyfsat facit & erfarenhet fr 2009 – 2010 på hur man nu inte bör göra om man vill komma framåt. Dvs. så länge som man inte kan/vill fungera som en grupp förare, kan komma överens, hålla dessa överenskommelser och tala med EN röst så blir det i närmaste ett omöjligt uppdrag att ens presentera/sälja el. förvalta den potential som finns inom sporten/klassen.

Är det å andra sidan så att man nu vill förändra detta behövs först ett rejält omtag och då gärna kopiera upplägget enl. t ex. ”Camaro Cup” och deras (i jämförelse) oerhört professionella samarbete med den klassens framtid. Här finns givetvis interna skärmytslingar emellanåt, men utåt man agerar man fortf som EN grupp vilket gör ett arbete med t ex. sponsorer, mediabyråer, TV Radio & tidningar så ofattbart mycket enklare och framförallt effektivare.

Oavsett vad som sker i racingsverige (STCC/TTA) så kvarstår nog bristen på publik som den största utmaningen, något som fö. delas med nästan alla andra arenasporter. Hur man nu kan vända detta finns det fler än en lösning på, men det blir knappast mindre svårt om man inte ens inser vikten av att samarbeta internt för sin egen el för gruppens skull.

/Eric
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men bygga fler banor är ju inget vi försökt med tidigare? Hoppas starkt på VMP för framtiden. Det skulle kunna innebära jättemycket, inte bara för er runt mälardalen, utan även för mig som skulle flytta hem igen :D..
Jag tänkte mer på temporära banor, som Solvalla, Bananpiren i Gbg, gamla flygfält osv. Det skapar ju ett intresse som kan få folk att sätta sig i bilen och åka tex till Mantorp :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tänkte mer på temporära banor, som Solvalla, Bananpiren i Gbg, gamla flygfält osv. Det skapar ju ett intresse som kan få folk att sätta sig i bilen och åka tex till Mantorp :)

Absolut.

Enda problemen är ju lite moment 22 dock.

Solvalla och liknande är perfekta arenor, men kostar multum att bygga om och återställa.

Flygfält o liknande som lätt skulle kunna göras till en sämre bana erbjuder ingen publikplats. Men visst.. Kanske går det att få upp mobila läktare på barkarby, slänga ihop en bana med tillfälliga räcken och airfences..

Är nog en kanonidé om det skulle va genomförbart. Man behöver ju inte köra 2000 träningsvarv för att skapa bra racing, alla skulle ju köra på lika villkor iaf.

Men skulle det va genomförbart med tanke på säkerhet, ekonomi och plats?

Är svaret ja så är det ju bara miljömupparna kvar som det stora hindret. Och för en helg per år borde inte det vara omöjligt.


Men... Vem driver ett sånt projekt? För det blir väldigt mkt större än att köra sm på en etablerad bana med depå, el, faciliteter och restauranger.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur fan gör de de temporära banorna?

Solvalla ska jämnas, asfalteras och buggas upp på ett par dar om jag fattade rätt.

Hoppas på en sval dag för asfalten lär ju bli hal annars. Sen ska det rivas och återställas till travbana på några dar efteråt. Helt vansinnigt för mina öron, men det kanske är lönsamt. Och STCC räknar nog med att de kan vinna publik till de andra eventen genom att göra det i sthlm, och då behöver inte just det vara en bra affär.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top