Pro Superbike 2012

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag tycker att det låter som ett bra upplägg... :tummenupp

För dom som åkt SBC så blir det ju en aning dyrare, men man får ju å andra sidan lite mer för pengarna dom helgerna som man väl kör tillsammans med STCC.

Fredags-/torsdagsträning so mär inbakat i anälningavgiften är något som jag efterlyst länge. Så det är ju bra! :)

Det enda "nackdelen" jag kan tänka mig är att OM det t.ex blir 9 tävlingshelger (x2 race /helg = 18 race) så kan det bli en hel del förare som inte har råd att köra hela serien. Dels för att det går 36.000:- i anmälningasvgifter, men också på grund av enhetsdäcken (3set x 9 helger = 27 set). Vi är många som har bra deal på däck genom andra sponsorer, däcksfabrikat, eller leverentörer. Och för oss blir det smärtsamt dyrt med enhetsdäcken. Dessutom försvårar det för förare att köra med beggade däck för att hålla nere kostnaden. Jag förstår att Greven skjuter till pengar för TV-produktionen, och att det är "ett nödvändigt ont" med enhetsdäcken. Frågan är ju om man inte kan hitta en annan klassponsor som skjuter till dom TV-pengarna istället, så man kan få köra med vilka däck man vill.

För dom som tidigare kämpat för att ha råd en säsong i SBC med 5 helger kanske, så blir 9 helger ganska mustigt att orka med rent ekonomiskt (och ledighet från jobb/familj). Eftersom alla helger kostar lika mycket så lär man ju då välja dom helgerna som går tillsammans med STCC (mycket publik och direktsänd TV) i första hand. Vilket gör att det kanske blir tunnt med folk i dom sista helgerna i slutet på säsongen som INTE går med STCC. (Precis som nu)

Jag tror att man kommer tappa några förare från SBC (kanske till NSB, eller till nån annan klass). Dom som bara kört några race för skojs skull eller har för lite pengar. Men missförstå mig rätt nu, ett visst "svinn" får man nog räkna med.

I slutändan så kommer man ändå se ett ökat antal startande förare både i STCC och på SM-helgerna. :tummenupp
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Vi är många som har bra deal på däck genom andra sponsorer, däcksfabrikat, eller leverentörer. Och för oss blir det smärtsamt dyrt med enhetsdäcken. Dessutom försvårar det för förare att köra med beggade däck för att hålla nere kostnaden. Jag förstår att Greven skjuter till pengar för TV-produktionen, och att det är "ett nödvändigt ont" med enhetsdäcken. Frågan är ju om man inte kan hitta en annan klassponsor som skjuter till dom TV-pengarna istället, så man kan få köra med vilka däck man vill.

Eller också så fixar vi en klassponsor som ser till så det är 0:- i anmälningsavgift och alla kan leka på samma däck och få samma förutsättningar!

/ Svensken
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Vad gäller för att anmäla sig till någon av de här serierna (Pro Superbike/Superbike Challange). Måste man ha klassat upp sig från Rookie1000 eller kan vem som helst anmäla sig? Kan jag som funderar på att klassa upp mig från Rookie600 gå direkt över till den här serien om jag känner att det är vad som passar mig bäst?

Mao, vilka krav är det på förarna?
 

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Nykvarn
Hoj
Nada
Vad gäller för att anmäla sig till någon av de här serierna (Pro Superbike/Superbike Challange). Måste man ha klassat upp sig från Rookie1000 eller kan vem som helst anmäla sig? Kan jag som funderar på att klassa upp mig från Rookie600 gå direkt över till den här serien om jag känner att det är vad som passar mig bäst?

Mao, vilka krav är det på förarna?

Så länge du är a-förare får du köra vilken kubik som du känner för, så ja om du klassar upp dig så får du köra denna serie.
 
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000
Vad gäller för att anmäla sig till någon av de här serierna (Pro Superbike/Superbike Challange). Måste man ha klassat upp sig från Rookie1000 eller kan vem som helst anmäla sig? Kan jag som funderar på att klassa upp mig från Rookie600 gå direkt över till den här serien om jag känner att det är vad som passar mig bäst?

Mao, vilka krav är det på förarna?



Kraven är som sagt att du ska inneha en Elitlicens. Sen är det fritt fram.

Under 1000cc eran i STCC har mig veterligen 107% regeln inte använts, men man ska komma ihåg att det är upp till respektive tävlingsldare att besluta om vid varje tävlingstillfälle.
 
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000
Jag tycker att det låter som ett bra upplägg... :tummenupp

För dom som åkt SBC så blir det ju en aning dyrare, men man får ju å andra sidan lite mer för pengarna dom helgerna som man väl kör tillsammans med STCC.

Fredags-/torsdagsträning so mär inbakat i anälningavgiften är något som jag efterlyst länge. Så det är ju bra! :)

Det enda "nackdelen" jag kan tänka mig är att OM det t.ex blir 9 tävlingshelger (x2 race /helg = 18 race) så kan det bli en hel del förare som inte har råd att köra hela serien. Dels för att det går 36.000:- i anmälningasvgifter, men också på grund av enhetsdäcken (3set x 9 helger = 27 set). Vi är många som har bra deal på däck genom andra sponsorer, däcksfabrikat, eller leverentörer. Och för oss blir det smärtsamt dyrt med enhetsdäcken. Dessutom försvårar det för förare att köra med beggade däck för att hålla nere kostnaden. Jag förstår att Greven skjuter till pengar för TV-produktionen, och att det är "ett nödvändigt ont" med enhetsdäcken. Frågan är ju om man inte kan hitta en annan klassponsor som skjuter till dom TV-pengarna istället, så man kan få köra med vilka däck man vill.

För dom som tidigare kämpat för att ha råd en säsong i SBC med 5 helger kanske, så blir 9 helger ganska mustigt att orka med rent ekonomiskt (och ledighet från jobb/familj). Eftersom alla helger kostar lika mycket så lär man ju då välja dom helgerna som går tillsammans med STCC (mycket publik och direktsänd TV) i första hand. Vilket gör att det kanske blir tunnt med folk i dom sista helgerna i slutet på säsongen som INTE går med STCC. (Precis som nu)

Jag tror att man kommer tappa några förare från SBC (kanske till NSB, eller till nån annan klass). Dom som bara kört några race för skojs skull eller har för lite pengar. Men missförstå mig rätt nu, ett visst "svinn" får man nog räkna med.

I slutändan så kommer man ändå se ett ökat antal startande förare både i STCC och på SM-helgerna. :tummenupp



Jag förstår hur du menar men jag personligen håller inte med dig i däcksfrågan.

Jag förstår att en del (hur många?) har andra dealer på andra däcksfabrikat. Men jag tycker ändå enhetsdäck är en bra grej. Dels givetvis för att Pirelli (Duells) betalar en stor del till STCC som ska täcka bl.a. TV kostnader, dels för att det blir mer jämt och ingen kan skaffa sig fördelar med däcken. Och skulle vi komma ner i kostnad på 2400:-/set så tror jag att det inte är många som köper andra däck billigare. Några är det säkert men många tror jag inte.

Dessutom är det rätt skönt som förare att innan helgen veta vilken gummiblandning som gäller. I år har jag till 98% bara kört på SC1 fram och bak, och det har fungerat alldeles utmärkt i alla temperaturer. 2009 när de flesta körde Dunlop körde jag i stort sett inte med samma gummiblandning 2 helger i rad. Dessutom fick alla inte tillgång till samma däck. Även fast ett däck inte var bättre än ett annat var det alltid någon som fick nåt "special".

Hur skulle det bli svårare att använda beggade däck?

Pirelli (Duells) betalar till STCC, Greven har provision på däcken som ska täcka hans kostnader för transport, hantering, löner och service på banan. Därför måste alla däcken vara köpta av honom och märkta med en Grevensdekal.


Att det kan bli lite för många deltävlingar är vi medvetna om. Just därför som vi har en tanke att man ska få stryka de två sämsta resultaten. Nu vet vi inte exakt hur många race det blir. Troligtvis 4st STCC, SM har vi ingen koll på. I år var det 3st separata SM tävlingar, min gissning är att det blir några fler nästa år. Hur och om det blir PRO SBK på SM deltävlingar som går tillsammans med SO är en fråga SVEMO får hantera med Mike Luff. Klart är dock att om detta ska bli verklighet måste PRO SBK köra alla separata SM deltävlingar. Annars tappar arrangören en klass och det finns inte utrymme ekonomiskt för det.


Hitta en klassponsor istället för Pirelli som vill punga in med 100-300k är nog inte så lätt. Och om man skulle hitta en sådan hade jag hellre lagt dom pengarna på sänkta startavgifter, prispengar, något fritt set däck till alla osv, istället för fria däck som blir dyrare för dom som vill vinna och billigare (kanske) för de som kan fixa billigare däck av något annat märke.


Alla kommer säkert inte tjäna (spara) på det här med däcken, men jag tror merparten kommer att göra det.
 
Last edited:

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Har vi någon prognos på när det blir ett besked om hur den har serien blir? Måste veta vilken typ av hoj jag ska köpa. :)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är sånt här som händer när man slår sina kloka huvuden ihop och skapar en organisation på förarnas villkor.

STOR ELOGE! :klappar

Jag ska försöka dra mitt strå till stacken och jobba när jag kan och komma och kika när jag kan.

Finns det annat man som icke-förare kan göra innan eller under säsong så säg till. :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hoppas verkligen Man använder informationskanaler bättre så det inte blir som vanligt för en halvintresserad som mig: Man får reda på racen efter att de varit.

Fotboll som jag är helt ointresserad av känner jag till att det spelas men detta (och WSBK med för den delen) passerar helt obemärkt förbi.

Hets-trådarna i somras var toppenmarknadsföring.
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Vi som jobbar med detta kommer att göra vårt yttersta för att Superbike ska vara det primära då vi kör, vad 125 och 600 gör skiter jag fullständigt i just nu, om vi kan göra något för att du ska känna dig mer uppskattad under en SM helg, då kommer vi göra det...
/ Svensken

Först vill jag göra tydligt att jag gillar och stöttar ert arbete, grymt bra initiativ!
Men för att det ska funka måste det bli ordning på alla "jäkla" klasser som körs, annars kör man lite allt möjligt som träning i början av säsongen för att sedan köra vidare där man lyckats ta lite poäng... Visserligen tar man till viss del bort det (i pro) genom en initial serieavgift men ändå.
Tror inte att det räcker med ordning enbart i Pro. Det måste bli en helhetslösning. Jag tror, om man får önska, att det bästa vore att PRO slås samman med svenska deltävlingar i NSB. På dessa helger skulle man då "satsa" lite extra på huvudklasserna (Elit-1000, 600, 125) på bekostnad av rookie/junior. Och det är ju oväsentligt vilka banor/anläggningar man är på för att höja statusen.
Rena SM helger skulle då bli bra helger att satas lite mer på ungdomarna och rookie och kanske då inte köra någon elit 1000 klass...
 

robbie labero

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
ny
Jag tycker att man ska ta efter det brittiska mästerskapet. Dom har ju ordning på sina grejer.
Men jag tycker även att detta låter positivt som ni presenterar nu.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Låter ju bra detta. Kul att det finns några eldsjälar som tar tag i det hela.

Men, är det alltså klart med STCC att ProSuperbike skall vara kvar ihop med dem?
/Benny
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top