Pro Superbike 2012

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Detta var vad jag, Mårtensson och Filip var och informerade om på Mantorp:


Bakgrund:
Startfältet i Pro Superbike har under 2011 varit ca 15 startande i snitt. Vi vill åtgärda detta. Bästa förslaget som kommit upp är att Ta bort STCC privat cup och istället köra serien med Superbike Challenge. Detta för att få större startfält alla helger.
Förslaget:
En gemensam serie med 7-8 racehelger skall skapas. 4-5 av dessa race körs med STCC och 3 racehelger med SM där Superbike Challenge kör idag.
Detta jobbar vi för:
Körtid STCC helg
fre: 30 min träning, 20 min kval och 20 min race
lör: 10 min warm up och 20 min race
målsättning extra träning på torsdag em. 60 min.
Sm helger
Lör 30 min träning, 30 min kval och 10 min superpole
Sön: warm up 10 min, 2 race 20 min (ca kl 10 och ca kl 16)
målsättning extra träning på fredag em. 60 min.

Annat vi jobbar för:
• Däckkostnad 2400+ moms för serieanmälda (enhetsdäck)
• Mer träning tex torsdagar, max 1000 kronor + moms per deltagare.
• 20 min racetid.
• Gridshow kvar den är mycket bra
• 6 däck per helg (kval och 2 race) 1 extra bakdäck vid superpole
STCC 2012
4-5 maj Mantorp
18-19 maj Knutstorp
6-7 juli Mantorp
10-11 aug TBA Östersund/Falkenberg
7-8 sept Knutstorp
21-22 sept Sovalla (Minimoto)
_________________________________________________________

Sen kom det upp frågor om diverse saker, där vi svarade utifrån vad vi tror kan bli möjligt. Alltså inte nödvändigtvis förankrat hos Svemo/STCC/McRF mm. Bland annat:

Anmälningsavgifter? Max 4000:- per helg inklusive träning.

Prispengar? Nej, vi lägger hellre det på anmälningsavgifterna.

Tv? Stcc har avtal med Canal+ och SVT.

Serieanmälan/serieavgift? Någon form av förhöjd avgift kommer man att behöva betala in innan säsongen, typ 20-25000:-

Frågor på detta försöker jag svara på här i tråden om jag kan, annars ska jag försöka ta reda på svaret.
Förslag på detta vidarebefordrar jag till vår "arbetsgrupp" bestående av Svemo, STCC, Förarföreningen Pro Superbike samt McRF.

/ Svensken :)
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Bra initiativ av er, hoppas på ett bra/spännande upplägg till nästa år! En liten fråga i sammanhanget; gratis inträde för mc-åkare till stcc/pro sbk tävlingar?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Låter riktigt bra. Jag tycker alla som kör "vanlig" Superbike borde satsa på detta. Det är mycket bra för sporten att få synas i STCC och på TV! Utan detta, så lär det bli tufft att återhämta sig.

Skulle jag fortfarande köra (inte råd eller tid) så skulle jag rösta 100% ja på allting.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Bra initiativ av er, hoppas på ett bra/spännande upplägg till nästa år! En liten fråga i sammanhanget; gratis inträde för mc-åkare till stcc/pro sbk tävlingar?

Man får väl ändå se inträdet som att man vill bidra/främja/stötta sporten lite lr hur? Skulle du själv jobba utan vinst o strikt ideellt på ditt eget jobb? :)
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Man får väl ändå se inträdet som att man vill bidra/främja/stötta sporten lite lr hur? Skulle du själv jobba utan vinst o strikt ideellt på ditt eget jobb? :)

Nej, tror inte någon är intresserad av gratisarbete.

Men ibland är det nog så att man får ge lite för att få mycket.

Tanken är väl att få fler deltagare/intresserade i längden, om jag inte missuppfattat.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Bra initiativ av er, hoppas på ett bra/spännande upplägg till nästa år! En liten fråga i sammanhanget; gratis inträde för mc-åkare till stcc/pro sbk tävlingar?

Först : Jag tävlar inte och känner ingen som gör det heller.

Sen :) Tanken Din var alltså att dom som kör och betalar för att tävla skall underhålla oss "gratis"?

Skulle tro att om det kom 10000 mc-åkare till tävlingarna skulle nog anmälningsavgifterna kunna sänkas.
:)

Not sent from an iProduct...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Är övertygad om att det här är rätt väg att gå och att både STCC och SM kommer att vinna på detta. STCC får fler startande och SM får med sportens stjärnor.

:tummenupp
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Mycket bra initiativ!

  • Vilket gehör fick ni i samband med att ni presenterade förslaget på Mantorp?

  • Speciellt intressant är den feedback ni fått från förarna som i år kört Superbike Challenge.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
:vaJag kanske inte riktigt förstår.... men vad är det sensationella i detta förslag? 2011 kunde folk köra både SM (Pro Superbike) och övriga race om de ville, medan 2012 så måste de göra det, iaf om de vill köra om SM-poäng..
Resultat 2012: De som vill synas och har skaffat ekonomisk uppbackning, MÅSTE köra race där de inte syns (så mycket) då det utanför STCC-helger är få åskådare. Inte bra för dem...
Dessutom MÅSTE de som kör lite mer på hobbynivå men ändå Elit-nivå, lägga upp en hyggligt fet serieavgift och dessutom högre anmälningsavgifter. Inte bra för dem...

Eller fattar jag fel? På vilket sätt skulle detta upplägg få 15 som inte körde STCC 2011 att göra det 2012? Är det mycket billigare eller?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
:vaJag kanske inte riktigt förstår.... men vad är det sensationella i detta förslag? 2011 kunde folk köra både SM (Pro Superbike) och övriga race om de ville, medan 2012 så måste de göra det, iaf om de vill köra om SM-poäng..
Resultat 2012: De som vill synas och har skaffat ekonomisk uppbackning, MÅSTE köra race där de inte syns (så mycket) då det utanför STCC-helger är få åskådare. Inte bra för dem...
Dessutom MÅSTE de som kör lite mer på hobbynivå men ändå Elit-nivå, lägga upp en hyggligt fet serieavgift och dessutom högre anmälningsavgifter. Inte bra för dem...

Eller fattar jag fel? På vilket sätt skulle detta upplägg få 15 som inte körde STCC 2011 att göra det 2012? Är det mycket billigare eller?

Tyvärr var jag inte med på infon.
Grymt bra initiativ ifrån er!
Men måste hålla med Mossberg lite här!
Upplägget med mycket race osv är kanon! :tummenupp
Men serieavg ca 25.000 kr + 8 race x ca 4000 kr = 57.000 kr bara i anmälningsavgifter. Känns ganska saftigt.
4000 kr/race är jag med på men om serieanm avg är ca 25000 kr blir det snabbt rätt dyrt.
Eller tänker jag fel?
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Nej anmälningsavgiften kommer nog inte bli billigare än vad det är i dag till Superbike Challange, givetvis hoppas vi på det men som sagt, inget vi räknar med om vi inte får in en huvudsponsor.

Men. Som serieanmäld så får man köpa däck för 2400:- + moms istället för (?) 3200:- + moms, det är väl ändå positivt!

För min egen del så åker jag gladeligen till Sviesta och kör en "sm" deltävling utan att det är jättemycket publik, bara det är 30 förare till start och att dom förarna också kommer och kör STCC på Mantorp inför mycket publik.

Jag tror det är omöjligt att få alla som kör rr i Sverige att bli nöjda, men om alla drar sitt strå till stacken så tror jag det här är det bästa vi kan göra just nu.

/ Svensken

PS, Målet är att det ska vara gratis anmälningsavgifter för förarna, men det är nog en bit kvar till dess.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
:vaJag kanske inte riktigt förstår.... men vad är det sensationella i detta förslag? 2011 kunde folk köra både SM (Pro Superbike) och övriga race om de ville, medan 2012 så måste de göra det, iaf om de vill köra om SM-poäng..
Resultat 2012: De som vill synas och har skaffat ekonomisk uppbackning, MÅSTE köra race där de inte syns (så mycket) då det utanför STCC-helger är få åskådare. Inte bra för dem...
Dessutom MÅSTE de som kör lite mer på hobbynivå men ändå Elit-nivå, lägga upp en hyggligt fet serieavgift och dessutom högre anmälningsavgifter. Inte bra för dem...

Eller fattar jag fel? På vilket sätt skulle detta upplägg få 15 som inte körde STCC 2011 att göra det 2012? Är det mycket billigare eller?

Jag ser det mer som en långsiktig lösning för att öka intresset för sporten genom exponeringen via STCC ut till tv-sofforna, mao inte en direkt förbättring på individnivå. Sedan har STCC-helg en lite mysigare guldkant än en SM-helg...vilket i sig är positivt på individnivå :tummenupp
 
Last edited:

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Ops, där kanske vi har varit lite otydliga.

Anmälningsavgift/serieavgift/träningsavgift: max 4000:- per helg.

Av dessa pengar ska ca 25000:- betalas innan säsongen. Resterande som vanligt (?) 30 dagar innan race.

/ Svensken

Tyvärr var jag inte med på infon.
Grymt bra initiativ ifrån er!
Men måste hålla med Mossberg lite här!
Upplägget med mycket race osv är kanon! :tummenupp
Men serieavg ca 25.000 kr + 8 race x ca 4000 kr = 57.000 kr bara i anmälningsavgifter. Känns ganska saftigt.
4000 kr/race är jag med på men om serieanm avg är ca 25000 kr blir det snabbt rätt dyrt.
Eller tänker jag fel?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Ops, där kanske vi har varit lite otydliga.

Anmälningsavgift/serieavgift/träningsavgift: max 4000:- per helg.

Av dessa pengar ska ca 25000:- betalas innan säsongen. Resterande som vanligt (?) 30 dagar innan race.

/ Svensken

Ok :tummenupp
Då hänger jag med och köper konceptet rakt av!
Syns i Pro nästa år då :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ops, där kanske vi har varit lite otydliga.

Anmälningsavgift/serieavgift/träningsavgift: max 4000:- per helg.

Av dessa pengar ska ca 25000:- betalas innan säsongen. Resterande som vanligt (?) 30 dagar innan race.

/ Svensken

Jamen hallå, då blir det ju BILLIGARE juh!:tummenupp
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Lite tillgång effterfrånganprincip här. Billigare = fler anmälda = mer klirr i kassan för arrangören.

Låter som årets win win :tummenupp


Är även torsdagsträningen inräknad i det priset (4000) så är det ju sjukt bra upplägg?
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Har stcc skrivit avtal med canal+ istället för viasat till 2012?!?

jag som är helt jävla ointresserad av tv och har den som en prydnad förutom på motogp helgerna och f1 då viasat motor är på,innebär detta att jag då inte kommer kunna se 12 st 1000 kubikare göra upp på mantorp?
eller är viasat motor och canal+ samma skit?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top