"Hundben" KTM 690 smc 2010

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
Tjena!

Vet att de finns lite trådar om att sänka ktm mm, och jag vet att lelles säljer hundben för sänkning av min hoj. Den sänkningssattsen sänker hojen med 35mm (http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=114252)

Nu är jag ju inte sugen på att punga ut 1225:- pix för två platthjärn och 4st brickor då jag har tillgång till en verkstad med allla bra å ha grejer man kan tänka sig!

Så då till min fråga, någon som vet hur långa dessa hundben ska vara?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Kanske är uppenbar dumt att att föreslå, men varför inte mäta på det befintliga?
Sen sänker du hojen genom att ändra avståndet på två av hålen...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kanske är uppenbar dumt att att föreslå, men varför inte mäta på det befintliga?
Sen sänker du hojen genom att ändra avståndet på två av hålen...

+1.
Där får du ju exakt svar.

Använd stabilt material bara:)
 

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
Ja det är klart man kan mäta på dom som sitter där redan och sedan göra de andra längre,(men hur mycket längre...) men det var ju inte diametern på hålen jag frågade efter utan längden på de hundbenen som sänker hojen med 35mm. Dom lär ju inte vara lika korta som de som sitter där. :)

Så de var mest för enkelhetens skull som jag frågade här, så man slipper göra flera olika längder.

ang materialet så hade jag tänkt använda rostfritt plattjärn i någon lagom tjocklek. :)
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Om man är jävligt snål, går man in på Lelles (IRL) o måttar upp dem mha. synvinkeln/ögonmåttet!! :död
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ja det är klart man kan mäta på dom som sitter där redan och sedan göra de andra längre,(men hur mycket längre...) men det var ju inte diametern på hålen jag frågade efter utan längden på de hundbenen som sänker hojen med 35mm. Dom lär ju inte vara lika korta som de som sitter där. :)

Så de var mest för enkelhetens skull som jag frågade här, så man slipper göra flera olika längder.

ang materialet så hade jag tänkt använda rostfritt plattjärn i någon lagom tjocklek. :)
Gör temporära hundben med hjälp av vantskruvar. Då kan du använda de för att justera tills du hittar en sadelhöjd som är 35mm lägre. Eller så kanske du medan du håller på och testar märker att 33mm lägre än original är en höjd som känns betydligt bättre för dig.
(tror att jag sett vantskruvstipset här på SH någon gång)

Tänk på att det kan vara bra att även sänka fram om du sänker bak om du vill behålla styrgeometrin. Sänker du bara bak och inte fram så får du lite flackare gaffelvinkel och hojen kan bli lite lugnare i styrningen, om jag inte tänker snett. Fungerar det att släppa ner gaffeln lite i kronorna så kan man göra det.
 

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
Gör temporära hundben med hjälp av vantskruvar. Då kan du använda de för att justera tills du hittar en sadelhöjd som är 35mm lägre. Eller så kanske du medan du håller på och testar märker att 33mm lägre än original är en höjd som känns betydligt bättre för dig.
(tror att jag sett vantskruvstipset här på SH någon gång)

Tänk på att det kan vara bra att även sänka fram om du sänker bak om du vill behålla styrgeometrin. Sänker du bara bak och inte fram så får du lite flackare gaffelvinkel och hojen kan bli lite lugnare i styrningen, om jag inte tänker snett. Fungerar det att släppa ner gaffeln lite i kronorna så kan man göra det.



Varför tänkte jag inte på det, spänk u mr för det förslaget med vantskruv :) :tummenupp slipper man ju göra om plattjärnen flera gånger.

Jo de stämmer det du säger med styrvinkel, sänka bak utan å följa med i fram ger mer trögsvängd hoj.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
KTM%20690%20Enduro%20011.jpg


Du kanske får vissa problem att replikera detta med plattjärn....
 

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
Fan sitter det nållager där... har inte kollat alls på min, men kollar man på hundben till en annan ktm så ser de ut så här. http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=114477

Vilket inte hade varit speciellt svårt att fixa.

Men hela det där länkaget går väll att ta isär? mao så kan man ju bara göra bussningar som passar runt nållagrena. För delen med själva nållagrena sitter väll kvar och man byter bara ut själva "plattjärnen" på sidorna. annars är 1200:- pix ganska billigt för hela det där paketet.

Men hela det där länkaget går väll att ta isär? mao så kan man ju bara göra bussningar som passar runt nållagrena. För delen med själva nållagrena sitter väll kvar och man byter bara ut själva "plattjärnen" på sidorna. annars är 1200:- pix ganska billigt för hela det där paketet.
 
Last edited:

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Har du tillgång till svarv fräs å svets och kan hantera dom så slänger du väl ihop det där på 2 h. Har du bara en bild och å mått på ena hålet så kan man ju räkna ut cc måttet
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Plocka ner din moppe och titta det är ett utmärkt tillfälle att smörja det där nållagret som gärna rostar annars....
 

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
Har du tillgång till svarv fräs å svets och kan hantera dom så slänger du väl ihop det där på 2 h. Har du bara en bild och å mått på ena hålet så kan man ju räkna ut cc måttet

Jepp har tillgång till allt sådant och är inte helt borta när de gäller varken bearbetning eller svettsning.


Plocka ner din moppe och titta det är ett utmärkt tillfälle att smörja det där nållagret som gärna rostar annars....

Får nog bli så att jag gör det, som du säger så kan man ju alltid smörja lite om man inser att det är bättre å köpa. :)

Tack för förslagen å tippsen.
 

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
170cm då behöver du väll inte sänka? jag är 163cm kört och känner att jag vill ha ner min några centimeter så blir de bra. kollar efter en lägre sadel just nu med, hört ryktas om att det ska finnas, och den ska sänka sitthöjden med ca 20mm. Har man tur kanske man slipper å mecka med längre hundben, ska dock ändå kika på hur svårt de kan vara. lite halvkul å pilla med grejerna. ;)
 

Adde1986

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jaa, vadfan, hör av dig om du hittar den typen av sadel? Jag vill sänka min så jag har lite mer marginaler =)
 

Pab

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
VÄXJÖ
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Någon som vet var man kan hitta en lägre sadel till KTM SMC -08? Har letat men hittar bara att det finns :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top