LCHF - Erfarenheter

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag överväger att under en period testa LCHF enbart för att se om det är något för mig.
En sak jag är nyfiken på är hur mycket man sabbar upplägget om man då och då "fuskar"?
Antag att man äter "rätt" enligt LCHFs principer men sedan äter en pizza och tar en öl och en whisky på lördagen och en kebabtallrik på söndagen...

Hur mycket stör denna typ av tillfälliga kolhydratstoppar dieten resten av veckan. Jag pratar alltså inte om att äta mer i kalorier räknat utan är enbart nyfiken på om "dieten" blir hårt drabbad om man inte är konsekvent 7 dagar i veckan.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Nu har jag inte provat själv men som jag förstått det så straffas "fusk" ganska hårt. Sen så finns det ju de som säger att ryktet om LCHF blivit kraftigt överdrivet då köttindustrin tydligen lägger hela sin vikt bakom marknadsföringen...

Satsa på träning istället.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Att "fuska" 2 dagar i veckan kommer såklart att påverka viktminskningen, om det är den du är ute efter. Men det går ju att minimera "skadan"...Drick vin ist för öl och skippa pommesen till kebabtallriken så ser det bättre ut. Och kör "meatzza" ist för vanlig pizza.

Om du inte redan läst den så rekomenderas boken "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt, aka Kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/

Nu har jag inte provat själv men som jag förstått det så straffas "fusk" ganska hårt. Sen så finns det ju de som säger att ryktet om LCHF blivit kraftigt överdrivet då köttindustrin tydligen lägger hela sin vikt bakom marknadsföringen...

Satsa på träning istället.

Nja, det beror ju på hur ofta man fuskar....
 
Last edited:

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Tycker det fungerar bra med LCHF trots att jag fuskar ibland.
Men försöker hålla det till 1dag/vecka.
Har gått från 92 till 86 kg på någon vecka.
(Kanske skulle ta och skriva i bantningstråden igen :va )

En kompis har kört LCHF under en längre period.
Även han har fuskat med öl/snabbmat mer eller mindre varje helg.
Och han har gått ner mer än 10kg.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Tycker det fungerar bra med LCHF trots att jag fuskar ibland.
Men försöker hålla det till 1dag/vecka.
Har gått från 92 till 86 kg på någon vecka.
(Kanske skulle ta och skriva i bantningstråden igen :va )

En kompis har kört LCHF under en längre period.
Även han har fuskat med öl/snabbmat mer eller mindre varje helg.
Och han har gått ner mer än 10kg.

Jag har kört sen i Mars, -10 på vågen trots en del fusk. :tummenupp Bara som en liten heads up...du kommer nog inte minska lika fort framöver, den/dom första veckorna gör sig kroppen av med mycket vätska som legat bunden.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Att "fuska" 2 dagar i veckan kommer såklart att påverka viktminskningen, om det är den du är ute efter. ....

Jag är inte ute efter någon stor viktminskning och är egentligen jag är väl bevandrad i kalorier ut vs. kalorier in...

Min frågeställning är egentligen hur återkommande, om än tillfälligt fusk påverkar välbefinnandet resten av veckan.

Som jag har förstått det handlar det om att kroppen skall växla över och lära sig använda framförallt fett som primär energikälla och alltså blir frågan hur mycket man sabbar kroppens förmåga att ställa om om man fuskar ibland.

De flesta beskriver att LCHF kommer innebära en övergångsperiod på 7-10 dagar innan kroppen lärt sig hantera och fungera med denna nya kosthållning.
Blir det nya "invänjningsperioder" varje gång man har fuskat?


Alla som har tampats med snus kan förstå vad jag syftar på..
Även om man slutat snusa helt så räcker det ofta med en slarvig helg med grabbpolarna, där man tjuvsnusat en massa, för att man skall sitta med abstinens i flera dagar efteråt...
 
Last edited:

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Jag har ätit så i drygt ett år (med lite fusk naturligtvis).

I början hade jag huvudvärk i någon vecka. Det är väl det negativa.

Vikten gick ned från 82 till 75.

Inga negativa effekter på träning. Man kan träna rätt hårt innan man behöver någon kolhydratladdning.

Alla problem med orolig mage försvann.

Jag blir numer aldrig trött efter lunch.

Jag behöver inte äta så regelbundet då jag sällan känner mig akut hungrig.

Min psoriasis förvann nästan helt.

Jag blev 12 sek snabbare runt Gotland Ring.

Jag hade tidigare aningen höga kolesterolvärden. Jag ska göra en kontroll för att se om de påverkats i någon riktning.

När jag fuskar så mår jag tillfälligt sämre. Men, jag fuskar rätt sällan.
 
Last edited:

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Jag har kört sen i Mars, -10 på vågen trots en del fusk. :tummenupp Bara som en liten heads up...du kommer nog inte minska lika fort framöver, den/dom första veckorna gör sig kroppen av med mycket vätska som legat bunden.

Bra jobbat :tummenupp

Tackar för tipset.
Men nu mäts framstegen i sekunder i löpspåret.
Man måste ju visa att man är den snabbaste brodern :D :storebror
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Jag är inte ute efter någon stor viktminskning och är egentligen jag är väl bevandrad i kalorier ut vs. kalorier in...

Min frågeställning är egentligen hur återkommande, om än tillfälligt fusk påverkar välbefinnandet resten av veckan.

Som jag har förstått det handlar det om att kroppen skall växla över och lära sig använda framförallt fett som primär energikälla och alltså blir frågan hur mycket man sabbar kroppens förmåga att ställa om om man fuskar ibland.

De flesta beskriver att LCHF kommer innebära en övergångsperiod på 7-10 dagar innan kroppen lärt sig hantera och fungera med denna nya kosthållning.
Blir det nya "invänjningsperioder" varje gång man har fuskat?


Alla som har tampats med snus kan förstå vad jag syftar på..
Även om man slutat snusa helt så räcker det ofta med en slarvig helg med grabbpolarna, där man tjuvsnusat en massa, för att man skall sitta med abstinens i flera dagar efteråt...

Jag skulle säga att det beror på hur sockerberoende du är...jag har inga "abstinensproblem" efter fusk, men magen kan bli jävligt grinig. Eller rättare sagt, den blir som när jag käkade "vanligt", dvs gaser och ett jävla mullrande. som Jerker sa, magen blir bergstabil på LCHF, numera blir jag fan nästan förvånad när jag släpper en rökare...:D
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Min erfarenhet är att det inte funkar att fuska i någon större utsträckning.
Ölen på fredag och lördag sabbar hela resten av veckan för min del. Men om jag byter ut fredagsölen mot vin och skippar lördagsölen så funkar det. Pizza i vanlig ordning är tabu. Men du kan göra riktigt grymma pizzamackor med tex Fazer rågform som bas och en massa godsaker ovanpå.
Jag har en "överlevares" kropp. Dvs jag är ganska muskulös, men lägger å andra sidan snabbt på mig fett om jag inte håller snorkoll på intaget. Så det som funkar för många andra beträffande viktnedgång funkar sådär eller inte alls för mig. Dock så funkar LCHF fantastiskt bra för att jag ska må bra. Jag slipper darrningar på eftermiddagen och är aldrig vrålhungrig. Dessutom lirar magen bra och man känner sig frisk och kry kort och gott.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag skulle säga att det beror på hur sockerberoende du är...jag har inga "abstinensproblem" efter fusk..:D

Jag är inte särskilt sockerberoende så det handlar inte om abstinens utan jag är mest nyfiken på hur mycket kroppen får svårt att slå tillbaka till LCHF-dieten igen på söndag/måndag om man druckit nån öl och tagit en whisky och lite chips på fredagskvällen.

Eftersom de flesta beskriver att det är ganska påtagligt att det sker en omställning första veckan på LCHF vill man ju inte ligga konstant i omställningsläge om det är så att kroppen för snabbt vänjer sig vid kolhydraterna man får i sig när man fuskar att halva arbetsveckan blir förstörd...
 

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
Ni som är intresserade kan kolla in vetenskapens värld som gick igenom LCHF i ett riktigt bra program här om veckan.. Spola fram till 18 minuter: http://svtplay.se/v/2530713/vetensk...364142,1,f,-1/pl,v,,2530713/sb,p102815,1,f,-1

Jag själv kör halvdann lchf, inte i viktminskningssyfte utan för att må bättre. Jag fuskar rätt mycket men tänker alltid på att ta lite/inga kolhydrater och inte vara rädd för fett.

Jag har inte samma blodsockersvängningar och jag håller mig mätt bra mycket längre än tidigare!

Jag rekommenderar också siten www.kostdoktorn.se


För de som påpekar att köttindustrin sponsrar lchf kan det vara intressant att läsa detta: http://www.kostdoktorn.se/lchf-finansierad-av-kottlobbyn
 
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Jag är inte särskilt sockerberoende så det handlar inte om abstinens utan jag är mest nyfiken på hur mycket kroppen får svårt att slå tillbaka till LCHF-dieten igen på söndag/måndag om man druckit nån öl och tagit en whisky och lite chips på fredagskvällen.

Eftersom de flesta beskriver att det är ganska påtagligt att det sker en omställning första veckan på LCHF vill man ju inte ligga konstant i omställningsläge om det är så att kroppen för snabbt vänjer sig vid kolhydraterna man får i sig när man fuskar att halva arbetsveckan blir förstörd...

Jag har nog inte märkt av några problem med just det, men så fuskar jag inte så mycket....och whiskeyn behöver du inte oroa dig för, vin och sprit är ok, öl...not so much. Tänk på öl som flytande bröd.

Men, när jag inte fuskat på länge straffar det sig att hårdfuska, iaf för mig. Låg däckad en hel kväll efter att ha satt i mig en halv baugette då det var det enda som fanns till buds. Men då hade jag å andra sidan inte käkat sen frukost, så ~10 timmar utan mat, och sen kolhydratshocka kroppen....:gnissla
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
För att: det funkar att äta fett, det är gott och du håller dig mätt länge=inget småätande. Jag käkar hellere en riktig fet, god gräddsås till min köttbit än ingen sås alls.:)

Allt handlar bara om +&-! Sen va man prioterar!
Jag gick ner 12,5 kg. Nu har jag gått upp dom plus moms :(
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag straffas direkt vid kolhydratfusk. Är nu inte någon inbiten LCHF:are (mer i GI och medelhavsdietspåret) men märkte direkt att jag gick upp när jag fuskade på en svensexa för nån vecka sedan.
När jag "fuskar" = unnar mig det jag känner jag förtjänar, så blir det ändå fusk med lågt kolhydratinnehåll. Whiskey är okej, vin är okej, mörk choklad (>85% kakao) är okej och nötter är okej. Det räcker som fusk för min del.
Chips, öl, glass och kakor är no no. :ajjabajja

Var riktigt skeptisk till allt sånt här innan men fan, det funkar.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tänk på öl som flytande bröd.

Oavsett om vi pratar sprit eller formfranska. Det är heller inte kalorierna som det handlar om.
Frågan är enklare än så:
- Gör två kvällars kolhydratintag att man försämrar välmåendet under övriga veckans noggranna LCHF:ande?

.....Förstör man mycket när det handlar om kroppens omställning och förmåga att livnära sig på LCHF-kosten eller kommer man det gå fort att ställa om när man väl är inne i det?

Om det är så att man måste "börja om" varje gång när man fuskat med kolhydrater och det tar flera dagar att ställa om tillbaka till LCHF-kosten är jag osäker på om det är något för mig. Om det däremot bara handlar om kalorierna eller att man kan bli gasig och få blodsockersvängningar den aktuella fusk-dagen så är jag beredd att ta det men om en fredag med någon öl och en baguette och en lördag med potatisbakelse och en näve chips innebär att hela den kommande arbetsveckan blir en ny "omställningsvecka" så är det inte värt det...

märkte direkt att jag gick upp

Unnar man sig måste man givetvis dra ner eller kompensera på annat sätt... Så långt är det inga konstigheter.
Men om fusket däremot innebär att man hamnar i "omställningsfas" i flera dagar i stil med "jet lag" med trötthet, huvudvärk, koncentrationsproblem o.s.v. så är det inte värt det.
 
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Oavsett om vi pratar sprit eller formfranska. Det är heller inte kalorierna som det handlar om.
Frågan är enklare än så:
- Gör två kvällars kolhydratintag att man försämrar välmåendet under övriga veckans noggranna LCHF:ande?

.....Förstör man mycket när det handlar om kroppens omställning och förmåga att livnära sig på LCHF-kosten eller kommer man det gå fort att ställa om när man väl är inne i det?

Om det är så att man måste "börja om" varje gång när man fuskat med kolhydrater och det tar flera dagar att ställa om tillbaka till LCHF-kosten är jag osäker på om det är något för mig. Om det däremot bara handlar om kalorierna eller att man kan bli gasig och få blodsockersvängningar den aktuella fusk-dagen så är jag beredd att ta det men om en fredag med någon öl och en baguette och en lördag med potatisbakelse och en näve chips innebär att hela den kommande arbetsveckan blir en ny "omställningsvecka" så är det inte värt det...

För mig blir det inte så iaf. Jag kan känna av sockersvängningar när jag fuskar, men dagen efter är det smooth sailing igen. :D Sorry om jag massuppfittade dig.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Oavsett om vi pratar sprit eller formfranska. Det är heller inte kalorierna som det handlar om.
Frågan är enklare än så:
- Gör två kvällars kolhydratintag att man försämrar välmåendet under övriga veckans noggranna LCHF:ande?

.....Förstör man mycket när det handlar om kroppens omställning och förmåga att livnära sig på LCHF-kosten eller kommer man det gå fort att ställa om när man väl är inne i det?

Om det är så att man måste "börja om" varje gång när man fuskat med kolhydrater och det tar flera dagar att ställa om tillbaka till LCHF-kosten är jag osäker på om det är något för mig. Om det däremot bara handlar om kalorierna eller att man kan bli gasig och få blodsockersvängningar den aktuella fusk-dagen så är jag beredd att ta det men om en fredag med någon öl och en baguette och en lördag med potatisbakelse och en näve chips innebär att hela den kommande arbetsveckan blir en ny "omställningsvecka" så är det inte värt det...



Unnar man sig måste man givetvis dra ner eller kompensera på annat sätt... Så långt är det inga konstigheter.
Men om fusket däremot innebär att man hamnar i "omställningsfas" i flera dagar i stil med "jet lag" med trötthet, huvudvärk, koncentrationsproblem o.s.v. så är det inte värt det.

Nej, det förstör en dag bara. Sedan är man i form igen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top