Mercedes W123 (76-85)

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Generator bytt, nu jäklar laddar pansarkryssaren batteriet igen :yoparty

Nästa steg: fixa kärvande bromsok.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Behöver man något specialverktyg för att byta de undre kullederna fram samt bakre stötdämpare?

:glapp
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Hur fan kan jag ha missat denna tråd, jag åker ju själv gammal Benz (W115) 230 bensinare :) för övrigt till salu om det dyker upp rätt köpare
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
W123-dieslar med låg mätarställning är luriga. Mätaren går ju bara till 100 000 mil.

http://www.hallekis.com/arkiv/xx060822e.htm
Den på blocket var ju dock en benzin, och såg verkligen ny ut!

Köp den, och du har en ny bil som till skillnad från dagens både är snygg och bra. :D

Den i din länk bekräftar ju dock det alla borde veta vid detta laget, lågmil är olika för olika bilar. E citroën är högmilad vid 20k, en W123 är lågmilad vid 40k... :)
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Skulle tippa på att den nog klarar av att få mätaren att slå runt en gång till. :yoparty
Övertygad!

Hade vart kul att se bilder på resten av bilen :)

Sälja den om 10 000 mil svindyrt, ingen hade någonsin märkt något på bilen som skvallrar om verkligheten, bergis!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den på blocket var ju dock en benzin, och såg verkligen ny ut!

Köp den, och du har en ny bil som till skillnad från dagens både är snygg och bra. :D

Den i din länk bekräftar ju dock det alla borde veta vid detta laget, lågmil är olika för olika bilar. E citroën är högmilad vid 20k, en W123 är lågmilad vid 40k... :)

Why? Jag har ju redan min fullutrustade 1980 300TD Turbo jag köpte 1995. Den lär jag inte slita ut innan de kommer och gräver ned mig. :D

IMG_3241.jpg
IMG_3150.jpg
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
200 är för trött för att fungera bra ihop med automatlåda. 280 är törstig och rätt ovanlig men trevlig. Kombin är den första riktiga lyxkombin och rätt ovanlig. Coupémodellerna är ovanliga och kostar bra mycket mer än sedanerna om de är fina.

Jag rekommenderar sedanmodellen 230E av årsmodell 1983-85. Utrustning och färg är av mindre betydelse om det är rätt exemplar, lägg på pengar och köp en så fin bil som möjligt! Det blir fort dyrt att köpa billig gammelbil..


Haft en 280. Riktigt trevlig bil. Aldrig ett problem. Finns många ex i DE men problemet är avgasreningen när man importerar. Satte gas i min. (fuskkörde på bensin också)

Drog inte så värst mkt tycker jag. Som vilken 240, 740 940 som helst men med bra vrid i den raka 6an.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Haft en 280. Riktigt trevlig bil. Aldrig ett problem. Finns många ex i DE men problemet är avgasreningen när man importerar. Satte gas i min. (fuskkörde på bensin också)

Drog inte så värst mkt tycker jag. Som vilken 240, 740 940 som helst men med bra vrid i den raka 6an.

Jag anser det vara den näst trevligaste motorn de tillverkat.
280E är trevligast.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Riktigt bra videor från MercedesSource!

Och för att svara på min egen fråga tidigare i tråden så behöver man mercedes egna fjäderkompressor för att byta spindellederna som jag beställt.

Tur att jag råkade springa på en bilmek idag som ville låna ut detta till mig! Det är en riktigt bra lösning de har fått till. Istället för att kämpa med vanliga kompressorer så har man en speciell fjäderkompressor med tallrikar som arbetar inuti fjädern. Man för in tallrikarna från sidan och den gängade stången uppifrån motorrummet. Smart

http://www.jaimekop.com/wp-content/uploads/2011/10/W1241.jpg

Nya stötdämpare bak kommer den också få nu till jul.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Riktigt bra videor från MercedesSource!

Och för att svara på min egen fråga tidigare i tråden så behöver man mercedes egna fjäderkompressor för att byta spindellederna som jag beställt.

Tur att jag råkade springa på en bilmek idag som ville låna ut detta till mig! Det är en riktigt bra lösning de har fått till. Istället för att kämpa med vanliga kompressorer så har man en speciell fjäderkompressor med tallrikar som arbetar inuti fjädern. Man för in tallrikarna från sidan och den gängade stången uppifrån motorrummet. Smart

http://www.jaimekop.com/wp-content/uploads/2011/10/W1241.jpg

Nya stötdämpare bak kommer den också få nu till jul.

Jag använde vanliga universal när jag skruvade med min 240 diesel.
Fjädern tog med sig en bit av axeln när komprimatorn brast.
Det var spännande.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Hur stort är egentligen bagageutrymmet på en w123 kombi?

Är det större/mindre än 2/7/940?
 

joe hill

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Blähh
Hoj
Big Red Pig
Hejsan
Blev inspirerad av tråden så jag skaffade en sådan här straxt före jul:
sommard+ñck 2bilder mb kombi 005.jpg

Re bagageutrymmet så jämfört med volvosarna så känns det som mercedesens är lika smalt som en 245 och lika långt som en 745:a om det nu säger dig något... går ju säkert att hitta mått på nätet oxå..
20111208_181712.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilken proper vagn!
Den såg ju fin ut. Vad är det för modell?

Hejsan
Blev inspirerad av tråden så jag skaffade en sådan här straxt före jul:
View attachment 351677

Re bagageutrymmet så jämfört med volvosarna så känns det som mercedesens är lika smalt som en 245 och lika långt som en 745:a om det nu säger dig något... går ju säkert att hitta mått på nätet oxå..
View attachment 351680
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top