Mercedes W123 (76-85)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Passa dig för 250-sexan. Mycket trevlig motor att köra, men hade ett fel på kamsmörjningen. Kammarna gick ned sig. Var en dyr historia för mercedes. Åas lär man inte hitta ngn bil med en fungerande sån motor till salu längre, av samma orsak. Däremot kan man hitta en rostfri W123 250 som sovit törnrosa i ngn lada pga av skuren kam, sen kan man stoppa i en 230 bensin, 240D eller 300D-motor i den och regbesiktiga. Då har man en fin sommarbil!

Ska man åka bensin är nog 230-snurran det klokaste. Den motorn är ju också lätt att stoppa i en 200, besiktningen märker knappast det.
Den roligaste bensinmotorn är ju förstås 280. Men det är större chans att hitta en 200 i bra skick. Ballaste motorn tycker jag är 300D turbo. Alltså OM617A. En sån köper man enklast från USA via Ebay.

Som många skriver är det rost man ska kolla efter, inte pga av att denna kaross rostade mer än andra bilar från den tiden, tvärtom var de bättre än genomsnittet. Men vi pratar ju om bilar varav många idag är över 30 bast. Kör man bil i saltslask så är det bara en tidsfråga innan en bil rostar. Ang rost på W123 så är det så gott som enbart via hålrum och spalter det startar. Så en hålrumsbehandling är mycket effektiv, dessutom finns det dräneringar som är viktiga att hålla rena, tex vid huvgångjärnen, takluckan, sparklådor, luftintaget till klimatanläggningen och reservhjulsbalja mm. Dräneringarna undertill kollar man enklast med en penna varje gång man tvättar bilen, det sitter gummiläppar som aggerar backventiler i dessa, man kollar att dessa går isär mha att trycka igenom tex den trubbiga änden på en blyertspenna.

Bästa forumen för W123 är de amerikanska tycker jag, där kan du lära dig mycket.
Tex
www.benzworld.org/forums/w123-e-ce-d-cd-td/
http://mbworld.org/forums/e-class-w123-84/

Mycket diesel
http://www.peachparts.com/shopforum/
 
Last edited:

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Tack för alla bra råd och tips. Om man nu skulle hitta ett bra exemplar, hur mycket ska man räkna med att få betala? Kikar man på blocket så finns det ju allt från vrak för ett par tusenlappar till "enägarbilar" för uppåt 100000:-

I ärlighetens namn skulle jag gärna ha en 300D, problemet är ju att dom oftast finns väldigt nära polcirkeln, m a o väldigt långt borta, dessutom används dom ju alldeles för mycket så det blir nog svårt att hitta en fin.

Ska kika på länkarna Jörgen, tack.

Mvh Gubbe
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Nu skrev ju trådskaparen bokstavligen W123, men kan en samtida vagn ur die Sonderklasse(S-klassen) vara av intresse?

W126-modellen är en riktigt behaglig bil att färdas i. Kostar inte mycket mer i inköp heller men har förstås lite högre ägandekostnader. Om budgeten tillåter det skulle jag i så fall rekommendera en 420 SE eller 500 SE från 1988-1991. Man bör dock ha i åtanke att det här är än viktigare att hitta ett så fint exemplar som möjligt..
 
Last edited:

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
W126-modellen är en riktigt behaglig bil att färdas i. .

Som ägare till en 500SEC från -83 kan jag bara hålla med ovanstående.
Har än idag sällan färdats i något modernt som har samma komfort och kvalitetskänsla.
Hittar du en rostfri 126:a som ens är någorlunda servad har du en bil som kommer hålla hur länge som helst.
AC-kompressorn har lagt av och jag har bytt ett bromsok och ventilkåpspackningarna under de tio år jag haft bilen..
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Fan också, jag som snubblade över en 300tdt på blocket förra veckan som hade passat dig pärrfekt, nu kan jag inte hitta den. Till synes i fint skick, silvermetallic och inte jättemycket mil, såldes som GDS-bil på firma för 20tusen.

Vart sugen själv, men tog inte tillfället.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Min bror fick sin första och enda fortkörningsbot i en 123:a med en så slutkörd dieselmotor att den toppade 90km/h en bra dag i medvind. Det är humor.

En kompis har siktat en 78:ans 123:a och han kom nyss hem från norrbotten där han han nosat upp en 230 CDI-drivlina (motor, låda, axlar, upphängning, bromsar etc) som han vill kasta på den. Idioti säger jag men det kan bli kul om det skulle ske.
 

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Ort
HereSneezeDuck
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Min bror fick sin första och enda fortkörningsbot i en 123:a med en så slutkörd dieselmotor att den toppade 90km/h en bra dag i medvind. Det är humor.

En kompis har siktat en 78:ans 123:a och han kom nyss hem från norrbotten där han han nosat upp en 230 CDI-drivlina (motor, låda, axlar, upphängning, bromsar etc) som han vill kasta på den. Idioti säger jag men det kan bli kul om det skulle ske.

Säg inte att det var din polare som hann före mig till Överkalix. En silver 300 td? Jag var sur i flera timmar efteråt.
Har idag en könlös BMW 328 -97 som andrabil. Skall bytas ut mot något bättre, W123 tex.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
AH!!
Hade en -85 W123 200 manuell som min andra bil någonsin. Ivory gul med centrallås och högerbackspegel elstyrd.
Pappsen hade den först och den var omvårdad fram till 1994 då jag sålde den till förmån för en ny Honda. Grymt skön bil, men snabb var den inte. Grannen hade en 230E Automat som gick jättefint, men då var han Gävles största merca freak också.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Säg inte att det var din polare som hann före mig till Överkalix. En silver 300 td? Jag var sur i flera timmar efteråt.
Har idag en könlös BMW 328 -97 som andrabil. Skall bytas ut mot något bättre, W123 tex.

Nix, bilen står här i Arboga och han har inte köpt den än men drivlinan fanns på en bildemontering som hans kompis i norraste norrland ägde, typ Umeå eller nåt sånt skit.
 

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Ort
HereSneezeDuck
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Nix, bilen står här i Arboga och han har inte köpt den än men drivlinan fanns på en bildemontering som hans kompis i norraste norrland ägde, typ Umeå eller nåt sånt skit.

Norraste norrland? Haha, är väl bara 700 kilometer till Kiruna från Umeå...

Jaha nähe då var det ngn annan som snöt en 300 tdt mitt framför näsan på mig för inte så länge sedan. Surt oavsett.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
När jag var ung och snabb, så var det en kille i grannstaden som fick tag på en stulen och brunnen 560SEL för skrotvärdet.
Sänkt i både fjädring och tak samt sektionerad med en inredning bestående av ratt och ett säte var det en ricktigt ball gaträser.
Jag har velat ha en sådan sedan dess.
Eller en 280E med compactkarossen.

Jag vet av en 560SEC i kanonskick som jag försökt lägga vantarna på lääänge.

Det är lite fräsigt när en Coupé sticker ut en deci när den står parkerad bredvid en kombi :gnissla
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag vet av en 560SEC i kanonskick som jag försökt lägga vantarna på lääänge.

Det är lite fräsigt när en Coupé sticker ut en deci när den står parkerad bredvid en kombi :gnissla

En kollega har en snorfräsch 560 Sec som han köpte i gbg.
Det är nu 1,5 år sedan och jag vill fortfarande ha den.
Mord är olagligt va?
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Tänk vad dyr en W123 hade blivit att nytillverka, just så som den va. Överdimensionerad, riktig genuin kvalité.

Tjöp nu innan dom blir för dyra/tar slut!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Härligt med en W123-tråd!
Var till brädgården och köpte lite reglar till båttäckningen idag. Använde förstås min rostfria 1980 300TD jag haft sedan 1995.
Skattevikt 1770 Kg, elspeglar, eldoror, instegsbelysning, motorvärmare, aut nivåreglering, AC (konverterad till modernt köldmedie) 722.3 fyrstegsautomat, 3.07:1 turbobakaxeln, taklucka, centrallås (standard sedan 1968) med fjärrstyrt larm, stolsvärme. Motor och låda är utbytesmotor från mercedes och av 1983 årsmodell, alltså med alla uppdateringar, bla stjärnkolvar och M-pumpen. STT-Turbo. Rostfritt 2½"-system. Hålrums- och underredesbehandlad av Bröderna Hjärn 1996, då även innerskärmar monterades. 15 X 7" barockfälgar

Bästa bilen jag ägt. Får stå i garaget och vila sig om vintrarna. Ett seriöst långfärdsstål som nu även är skattbefriad, en finbil som även kan användas om jag tex ska ta hojen på släp någonstans, eller som idag handla grejer till båten. Så det är en bra kombo, en hobbybil som jag kan lita på för europaresor och lösa en del transportbehov med. 0.89 liter/mil vid landsväg på modern miljöklassad skitdiesel. Ngt mindre på riktig gasoil.

Några bilder nedan är från turbokonverteringen för två år sedan. Pumpen justerades sedan in av STT, regbesiktigad med turbo.

Hittar ni en sån här bil är det bara att köpa. En investering för själen. Lika mysiga att köra som de är meditativt behagliga att vårda och underhålla, allt är genuint byggt, tacksamt att meka med, och built to last.

Dessutom är delarna inte dyrare än att man ofta kan unna sig att smacka dit nya delar. Jag brukar handla från MB-Independent här i Sthlm, samt från Ebay-firmor.
 

Bifogat

  • IMG_3150.jpg
    IMG_3150.jpg
    256.6 KB · Visningar: 1,009
  • IMG_3154.jpg
    IMG_3154.jpg
    227.9 KB · Visningar: 755
  • IMG_1002.JPG
    IMG_1002.JPG
    90.8 KB · Visningar: 482
  • IMG_1639.JPG
    IMG_1639.JPG
    92.4 KB · Visningar: 534
  • IMG_1662.JPG
    IMG_1662.JPG
    78.8 KB · Visningar: 579
  • IMG_1719.JPG
    IMG_1719.JPG
    94.3 KB · Visningar: 464
  • IMG_1644.JPG
    IMG_1644.JPG
    97.6 KB · Visningar: 1,051
  • IMG_0603.JPG
    IMG_0603.JPG
    95.1 KB · Visningar: 373
Last edited:

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Mycket fin bil Jörgen! Jag är uppväxt med dessa bilar. Min pappa har haft nio stycken MB dieslar genom åren. Den tuffaste var en 70-talare, guldmetallic, elektrisk taklucka och orginal gröntonade rutor. Jag var väldigt nära att köpa en egen förra året men behövde pengarna till annat.
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Jag är riktigt sugen på en W123 eller en W116, men det är en vinterbil jag behöver nu när Jaguaren ska ställas i vinterförvaring och det skär lite i mitt motorhjärta att köra en klassisk Mercedes i vinterslasket :gnissla

Ingen som har en i lagom slitet skick som man inte behöver vara så rädd om? Toppskick mekaniskt så klart :)
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Men vad vad fan. Sluta prata om w123 som världens bästa bil, vill ju hitta en till ett vettigt pris.

Skämt åsido, det verkar bli svårt att hitta något fint exemplar med både automat och taklucka. Så jag kanske får nöja mig med en utan, men det spelar fan ingen roll, dom är ju så oerhört stiliga!

Mvh
Gubbe (med (gubb)keps, numera)
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Hur står sig W124 mot W123 vad gäller kvalitet och gedigenhet? Är rysligt sugen på en C124 sen 20 år tillbaka. Känns som om det börjar bli dags... Är den kvalitetsmässigt lika bra som föregångaren? Vad säger experterna?:)
 

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Ort
HereSneezeDuck
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
124an tillika panzern brukar ju kallas för de sista "riktiga" mercorna. Haft nån 124, helt ok.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Hur står sig W124 mot W123 vad gäller kvalitet och gedigenhet? Är rysligt sugen på en C124 sen 20 år tillbaka. Känns som om det börjar bli dags... Är den kvalitetsmässigt lika bra som föregångaren? Vad säger experterna?:)

Har haft några C124 vilka jag var mkt nöjd med. Förutom baksätet, som ändå är helt ok för att vara en coupé, är den mer eller mindre lika praktisk som sedanen W124. Vilket iofs inte är så konstigt då det är samma bil fast med 8 cm kortare hjulbas och lägre tak. Vissa coupéspecifika delar kan dock vara mkt dyra som t.ex. samtliga rutor.

Stalltipset här är den fyrcylindriga 220-maskinen som är en vettig kompromiss mellan ekonomi och prestanda.

Jämfört med W123 är W124 en modernare konstruktion, på gott och ont. Kvalitet och gedigenhet anser jag vara i princip likvärdig.

W124-serien var den sista E-klassen konstruerad enligt den gamla hederliga skolan(läs: innan designchefen Bruno Sacco gick i pension). 1997 var bara 124-cabben kvar i produktion och de sista 124:eek:rna lämnade bandet.

De sista mercedesmodellerna av denna skola var S-klass W140(och coupén C140) och SL-cabben R129. 1998 lämnade de sista 140:eek:rna bandet och 2001 gick denna epok i graven i och med att de sista 129:eek:rna lämnade bandet.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top