Svedea försäkring ??

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Har någon erfarenhet av Svedea försäkrings bolag?
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
AA rated kan man få relativt fort. Dvs på två tre år. Trippel A:t har en tidsaxel på sig som är rätt lång. Har för mig att det är över tio år eller något ditåt.
Viktigare är att titta på ägarförhållandet. Ser det bra ut så är det nog ok.
Ett trubbigt instrument således enligt mig om det inte är ett trippel A de själva förtjänat (man kan köpa trippel A-AB:n också).

Det sagt så är min egen erfarenhet att är det billigare så har de någonstans andra villkor. Har blivit grundlurad själv vid två tillfällen då snåltarmen slagit till på ett "bra erbjudande".
 

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Ort
Utanför Göteborg
Hoj
Z750
Svedea består av pensionärerna som har gått ifrån Bilsport/Mc dvs Moderna försäkringar. Dem vill slå sig in, och jag tror dem börjar inse att dem måste släppa på premierna för att någon ska vilja gå över till dem.

Jag anser att Svedea är ett riktigt skoj-företag.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Svedea består av pensionärerna som har gått ifrån Bilsport/Mc dvs Moderna försäkringar. Dem vill slå sig in, och jag tror dem börjar inse att dem måste släppa på premierna för att någon ska vilja gå över till dem.

Jag anser att Svedea är ett riktigt skoj-företag.

Utveckla gärna.

-

Svedea är väl som sagt avhoppare från Bilsport och har jätten Inter Hannover i ryggen.
Att de bara har AA är väl inte så konstigt då bolaget är ganska ungt och som tidigare sagts finns det en tidsregel på "trippelA".

För övrigt vet man väl inte om det är bra eller dåligt tills folk har vurpat och kan berätta om sina erfarenheter av Svedea.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Jag är försäkrad hos svedea, och betalar 3200kr/år endast vanlig försäkring (Jag är 22 år gammal), detta gjorde jag innan jag hade Mc körkort, vet ej ifall det annars hade varit billigare. Inga som helst problem här.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
min 10år gamla R6:a ville dem ha 32K om året för, hos SalusAnsvar med bättre vilkor betalar jag 13500:- om året Hel/Hel.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag bytte över från bilsport i är till Svedea då jag sparade över 2500:- på mina 2 hojar. Samma villkor och lägre självrisk. Den riktiga domen kommer väl om man behöver nyttja försäkringen men det är inget jag gjort hos vare sig Bilsport eller Svedea.

Enda MC-försäkringen jag nyttjat var på 125:a tiden när jag hade Länsförsäkringar. De r*v******d mig rätt friskt då så de har jag aldrig ens frågat om offert från sedan dess.

Kommer nog ta ett par år innan vi vet vad Svedea går för.

Edit: Återigen så har Svedea precis samma regel som Bilsport när det gäller sporthojar att de bara ger trafik till hutlösa priser. Innan det kommer 700 poster att "min retta kostade si och så mycket". :tungan
 
Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Bytte från bilsport- och mc till Svedea i våras på min z-750, gick ner från 9000 hel/hel till 6100 hel/hel. Krachade hojen två veckor senare. Fick ett mycket bra bemötande när jag gjorde skadeanmälan, fick välja firma att transportera hojen till och hela processen kring hojen gick snabbt och smärtfritt. Angående min personskada så har Svedea outsourcat det till ett annat bolag (Craawford någonting). Detta bolag ringde nästan omgående och frågade lite kring hur det var med mig och bad mig skicka in sjukintyg och meddelande samtidigt att de skulle sätta in 10 000 kr på mitt konto för att täcka merkostnader osv fram till att skadan kan slutregleras om ca 1 1/2 år...

Av mig får Svedea 5 :tummenupp.

Tyckte lite synd om dem när jag sedan sålde z:an en vecka efter att den var färdiglagad och fick bättre pris av annat bolag på nya hojen...
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Jag kör en sk retro försäkring på min hoj -
d v s i skrivande stund,hoj t o m årsmodell 91

Betalar 1.398:- helår/helförs för min 1989 Honda CBR 1000F

Sedvanliga villkor med ingen under 24 samt MC-klädsel och att den skall vara inlåst på kvällarna.
 

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
För mig var det ingen hitt...
Blsport och mc tar ca7600 Hel/Hel
Svedea vill ha ca35900 Hel/Hel :va
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag läste Svedeas villkor och de verkar vara amatörmässigt skrivna, och lämnar mycket över till tolkning. Givetvis att DE kan tolka situationer till sin fördel. Därför valde jag att stanna kvar hos Bilsport, fast det e dyrare. Att de outsourcar till Crawford är ingen konstighet, det gör Bilsport också. Det viktiga är hur man blir bemött om olyckan är framme, därför behövs det fler sådana intryck. Bilsports bemötande var exemplariskt för min del.
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Detta fick man i brevlådan igår:




Inte mycket för omvärlden kanske -
men jag gillar när ett försäkringsbolag "bryr sig" :tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Klota min Kawa häromdagen som är försäkrad hos Svedea, återkommer i tråden efterhand som ärendet fortskrider så får vi se ifall det går smidigare än det har gjort hos Folksam...
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
När jag köpte min nya Fz8 så ingick 1 års fri försäkring från Svedea, hör gärna mer om dem, så skriv allt ni vet =)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag lånar tråden lite: I går gjorde Hondaförsäkring eller nått reklam på SH om hur billiga de är på försäkringar, jag kollade mig med en cbr1000rr och jag är 50+ 15800:-.

Vadå billigt :mad::mad:
 

Tommy.exe

Guest
Jag lånar tråden lite: I går gjorde Hondaförsäkring eller nått reklam på SH om hur billiga de är på försäkringar, jag kollade mig med en cbr1000rr och jag är 50+ 15800:-.

Vadå billigt :mad::mad:

Det är ju IF, inte Svedea. :fakta
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Hade svedea på min zx6r-06 7000kr hel/helår och klotade i våras hojen vart inlöst.
Fick 52500 för den minus en självrisk på 2500kr utrustning ersatte dom 100% upp till 3 år sen 10% mindre per år.
Gubben som kom och kollade på utrustningen och hojen vid verkstaden var riktigt grinig/sur/otrevlig lät som han vill jag skulle köra vidare med trasiga utrustningen och stod klagade på att hojen var i dåligt skick mm.

Är ganska nöjd med ärendet fick ut full ersättning för utrustningen och har fått betydligt sämre bemötande från andra försäkringsbolag "IF"
Tyckte dom var ganska snabba med handläggandet med och lät mig köra vidare med hojen tills den skulle lösas in.
Skulle valt Svedea igen om jag fått ok premie men fick bara trafik där typ 30k på CBR600RRA -09
 

Snowman89

Guest
Hade svedea på min zx6r-06 7000kr hel/helår och klotade i våras hojen vart inlöst.
Fick 52500 för den minus en självrisk på 2500kr utrustning ersatte dom 100% upp till 3 år sen 10% mindre per år.
Gubben som kom och kollade på utrustningen och hojen vid verkstaden var riktigt grinig/sur/otrevlig lät som han vill jag skulle köra vidare med trasiga utrustningen och stod klagade på att hojen var i dåligt skick mm.

Är ganska nöjd med ärendet fick ut full ersättning för utrustningen och har fått betydligt sämre bemötande från andra försäkringsbolag "IF"
Tyckte dom var ganska snabba med handläggandet med och lät mig köra vidare med hojen tills den skulle lösas in.
Skulle valt Svedea igen om jag fått ok premie men fick bara trafik där typ 30k på CBR600RRA -09

Kommer du ihåg ifall han som var och besiktade din hoj hette Bengt?
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top