192 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 31 till 60 av 79

Ämne: En TR1:a till

  1. #31
    mOngoPuttSÄr... ESTs avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 676
    Citat Ursprungligen postat av rallyfisken Visa inlägg
    Det är ju en BMW tank Sluta dricka polsk öl och ut i garaget med dig, du har en lite SR som behöver omtanke.
    Jag ska bara isolera klart verkstan och kanske flytspackla golvet och flytta in alla grejer och montera hyllor och städa och kanske måla men jag lovar, jag ska ge min SR en del med....
    Jaha ja ja man kan ju inte hålla koll på allt.....men då var det ju inte konstigt att såg en liknelse. Men har däremot även druckit många konstiga goda IPA mm i helgen
    Om jag skulle göra som alla andra så skulle jag inte behöva göra nåt ...

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    Cagiva Elefant 900 1993 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Är du orolig att tanken inte skall bli tät så rekommenderas dubbel dos Kreem tanktätning. Vill man inte betala ett hutlöst överpris i MC handeln så heter produkten 3M™ Fuel Resistant Coatings EC-776 och kan handlas hos din kemikalieleverantör.
    okej, tack för tips! Har fixat till bränsletillförseln idag så det börjar gå mot provpåfyllning.
    får se hur det går. Det blir lite spännande.
    Jo tanken är en gammal R80/R100 polistank inropad på Tradera för några hundra. Har alltid gillat den lilla lådan på denna tanktyp, tycker att den passar i maskingrått. Är dock fortfarande lite tveksam till om det är rätt tank för detta bygge. Äsch, säker blir man väl aldrig egentligen.
    /H
    /H

  3. 2012-04-22, 14:53

  4. #33
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    Cagiva Elefant 900 1993 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    82
    Såhär blev ver 1.1
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_6044.jpg
Visningar:	239
Storlek:	163,4 KB
Id:	360699
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_6046.jpg
Visningar:	145
Storlek:	154,3 KB
Id:	360700
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_6047.jpg
Visningar:	149
Storlek:	152,7 KB
Id:	360701
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_6048.jpg
Visningar:	155
Storlek:	151,2 KB
Id:	360702
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_6050.jpg
Visningar:	124
Storlek:	174,4 KB
Id:	360703

  5. #34
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    Se där ja! Gillar den lilla väskan oxå!

    Om du vill banta bort ett par enkla saker så kanske du kan:
    - ta bort bakre fotpinnarna (ser inte ut att vara en sadel för två?)
    - luftfiltret kan man ersätta med ett fiddyfilter från biltema som man trycker bakvänt in i lufthålet (kanske inte renlärigt men funkar för mig )
    - har du plats för batteri i lådan under sadeln?
    - och par kortare dämpare?

    Personligen skulle jag sänka framlyset men det är ju som allt annat en smaksak.

    Men nu är det ju vår, ut & kör! Skruva kan man göra nästa vinter...
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  6. #35
    Vingklippt BlöjRäserns avatar
    Reg.datum
    Feb 2006
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Ducati Megalomonster
    Inlägg
    5 759
    Ascool!
    Citat Ursprungligen postat av Barf Visa inlägg
    When you're right, you're right and you're always right!

  7. 2012-05-04, 19:38

  8. #36
    mOngoPuttSÄr... ESTs avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 676
    Väska & tankrem fint
    Om jag skulle göra som alla andra så skulle jag inte behöva göra nåt ...

  9. #37
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    Cagiva Elefant 900 1993 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    82
    Kul med kommentarer!
    Ta bort bakre fotpinnarna, god idé!
    Kortare ljuddämpare absolut, skall bara hitta ett par extra orginalare som jag kan sätta vinkelslipen i ;-). Har precis köpt en ny svets...
    Luftfiltret, kanske, har funderat på att måla det grått.
    Den stiliga lacken är Biltemas zinkfärg med lite Biltemas klarlack ovanpå, en riktigt kvalitetsarbete med genuin apelsinskalsfinish...
    Sänka framlampan, jo kanske det, tål att fundera på.
    Remmen runt tanken har jag haft sedan tidigt 80-tal, den tredje MC:n den sitter på. Har blivit min grej liksom.
    Väskan ett loppisfynd på 70-talet, använde den som skolväska på gymnasiet. Det är ngt speciellt att gå upp vinden och hitta det man söker, det ger liksom legitimitet åt kalllagret.
    Henrik

    Citat Ursprungligen postat av MrMadMax Visa inlägg
    Se där ja! Gillar den lilla väskan oxå!

    Om du vill banta bort ett par enkla saker så kanske du kan:
    - ta bort bakre fotpinnarna (ser inte ut att vara en sadel för två?)
    - luftfiltret kan man ersätta med ett fiddyfilter från biltema som man trycker bakvänt in i lufthålet (kanske inte renlärigt men funkar för mig )
    - har du plats för batteri i lådan under sadeln?
    - och par kortare dämpare?

    Personligen skulle jag sänka framlyset men det är ju som allt annat en smaksak.

    Men nu är det ju vår, ut & kör! Skruva kan man göra nästa vinter...

  10. #38
    Medlem ewans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    GBG
    Hoj
    BMW R100RS
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    296
    Grövre däck, högre framskärm, mindre och lägre placerad framlampa plus lite snajsigare färg är mina 50 öre. Är ju lite scrambler-stuk på den med tanken och väskan- coolt

  11. #39
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    Ett par bilder enligt begäran

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC00828.jpg
Visningar:	114
Storlek:	261,7 KB
Id:	360796Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC00829.jpg
Visningar:	111
Storlek:	258,4 KB
Id:	360797Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC00830.jpg
Visningar:	121
Storlek:	255,5 KB
Id:	360798
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  12. #40
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    Cagiva Elefant 900 1993 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    82
    Förresten tanken är tät, än så länge...

  13. #41
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    Cagiva Elefant 900 1993 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av ewan Visa inlägg
    Grövre däck, högre framskärm, mindre och lägre placerad framlampa plus lite snajsigare färg är mina 50 öre. Är ju lite scrambler-stuk på den med tanken och väskan- coolt
    Jo grövre däck står på önskelistan, lite bredare skulle de helst vara också. Lite råddigt att hitta ngt som passar med 19-tumsfälgarna, urvalet är inte så stort av 19x110

  14. #42
    Medlem ewans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    GBG
    Hoj
    BMW R100RS
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    296
    http://www.dexon.se/bridgestone-trai...175-c-147.aspx

    Dessa tänkte jag satsa på vad det lider

  15. #43
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    Cagiva Elefant 900 1993 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av ewan Visa inlägg
    http://www.dexon.se/bridgestone-trai...175-c-147.aspx

    Dessa tänkte jag satsa på vad det lider
    Helt i min smak, lite svårare bak, dessa hade passat i stil tillsammans med ditt förslag:

    http://www.dexon.se/pirelli-scorpion...237-c-147.aspx

    Det som bekymrar mig är det jag tagit upp längre upp i tråden. Om jag minns rätt är det ok att gå upp en dimension jämfört med orginal. Bak sitter 120-däck och 130-däck är det ont om i 18-tumsmodell. Mycket mer finns i 140/18. Undrar om det är dumt att chansa på två storlekar bredare.

  16. #44
    What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ort
    Månbas Alpha
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Inlägg
    13 461
    Citat Ursprungligen postat av henrik.sch Visa inlägg
    Helt i min smak, lite svårare bak, dessa hade passat i stil tillsammans med ditt förslag:

    http://www.dexon.se/pirelli-scorpion...237-c-147.aspx

    Det som bekymrar mig är det jag tagit upp längre upp i tråden. Om jag minns rätt är det ok att gå upp en dimension jämfört med orginal. Bak sitter 120-däck och 130-däck är det ont om i 18-tumsmodell. Mycket mer finns i 140/18. Undrar om det är dumt att chansa på två storlekar bredare.
    Det går ju alltid att bredda.

    http://www.falgfixarna.se/
    Kolla i en guide vilken fälgbredd som passar till tänkt däck.
    Det skiljer mellan diagonal, bält och radialdäck.

  17. #45
    What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ort
    Månbas Alpha
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Inlägg
    13 461
    Citat Ursprungligen postat av ewan Visa inlägg
    Grövre däck, högre framskärm, mindre och lägre placerad framlampa plus lite snajsigare färg är mina 50 öre. Är ju lite scrambler-stuk på den med tanken och väskan- coolt
    Lyktan skall vara original.
    Mycket av originalets särart sitter där.

  18. #46
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    Citat Ursprungligen postat av Skrotnisse Visa inlägg
    Det går ju alltid att bredda.

    http://www.falgfixarna.se/
    Kolla i en guide vilken fälgbredd som passar till tänkt däck.
    Det skiljer mellan diagonal, bält och radialdäck.
    Tror jag kollade med dom och dom ville inte bredda TR1:ans modell av fälgar.

    En annan firma var villig att göra jobbet men ville ha "några" tusen per fälg...

    Det var iaf svaren jag fick.
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  19. #47
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    Citat Ursprungligen postat av Skrotnisse Visa inlägg
    Lyktan skall vara original.
    Mycket av originalets särart sitter där.
    Absolut!
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  20. #48
    What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ort
    Månbas Alpha
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Inlägg
    13 461
    Citat Ursprungligen postat av MrMadMax Visa inlägg
    Tror jag kollade med dom och dom ville inte bredda TR1:ans modell av fälgar.

    En annan firma var villig att göra jobbet men ville ha "några" tusen per fälg...

    Det var iaf svaren jag fick.
    Jag skulle inte själv ge mig på att svetsa i trettio år gammal, gjuten aluminium.
    Men antog att något proffs med modern utrustning skulle göra det.
    Själv gillar jag smala däck.

  21. #49
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    Cagiva Elefant 900 1993 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    82
    Vill inte ha superbreda däck, bara lite och, framför allt, grövre mönster.
    Sedan är det ju det där med fälgarna, vem skulle lägga ner möda och pengar på dessa missfoster till fälgar... Så djädra fula tyck iaf jag, som inte är bara lite avis på MadMax snygga varianter (även om jag nog hellre hade valt 18-tumsfälgar på mitt byggstuk).
    Har alltid haft högt placerade lyktor på mina byggen, hamnar där och kommer nog att stanna där på detta bygge också.
    /H

  22. #50
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    Cagiva Elefant 900 1993 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    82
    Så har det blivit ett antal mil. Funkar hyfsat. Till en början gick den inte alls på bakre cylindern på tomgång. Testade den enklaste vägen och inhandlade en flaska injektorengöring (STP) för drygt 200 spänn. Delade flaskan på två tankningar och tycker nog att det hjälpte lite. Nästa steg är förgasarjustering enligt den utmärkta instuktionsfilm MadMax har länkat till i sin tråd. Två klockor för 80 spänn st är inköpta på Biltema, undrar om de går att lita på... eller det är fiffigare att använda en klocka och skifta mellan cylindrarna....
    Trivs alldeles utmärkt på den annars, bra körställning, lite hård i sitsen kanske, men det är ändå tänkt att fixas i vinter.

  23. #51
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Nja...
    Inlägg
    1 489
    Har missat detta bygge tidigare, som är helt i min smak! Den lilla läderväskan får ihop bakdelen på ett schysst sätt, ser lite lagom rått och funktionellt ut. Tycker också att den stora feta tanken sitter som en smäck. Små tankar kan se så ofunktionellt ut, när man vet att man måste fylla på soppa var 10e-15e mil. Hur mycket rymmer den du har nu, efter att du modifierat tunneln?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  24. #52
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    Cagiva Elefant 900 1993 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    82
    Tror att jag förlorade 2 liter kanske, från 18 till 16 sisådär (om jag minns rätt är det en 18-liters tank i orginal).
    mvh
    H

  25. #53
    Medlem Kolgrimrs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Borås
    Hoj
    1983. Yamaha TR1
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    39
    Skitkul bygge, jag har ganska nyligen skaffat mig en lite halvskabbig TR1. Vet inte riktigt vad de blir men jag tror att det blir något år rat/scrambler/eget. Gillar din inställning o kul detaljer, ska bli kul o se vad du hittar på mer :-D

    Rock on

  26. #54
    Medlem Kawabungas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Kawazaki Z550 -82
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av henrik.sch Visa inlägg
    Helt OT förresten, saknar väldigt mycket matta eller halvmatta spreyburkar i blekgröna, blekröda och blekgula nyanser till mina lampor. Om någon vet en leverantör av spreyfärger i udda kulörer och matt finish så hade jag varit väldigt tacksam för tips. Kanske det rent av skulle kunna bli en TR1:a i Uppsala-Ekeby-grönt...
    Henrik
    Hej Henrik!
    De gånger jag har behövt lite speciella nyanser på sprayburk så brukar jag alltid kolla igenom Montanas sortiment. Det är färg som är utvecklad för graffiti som är ganska tjock och tålig. Finns i en väldans massa nyanser, blanka som matta och är ganska billiga. Väl värt en kik. Kolla exempelvis på Highlights (butiker i Sthlm och webshop)

    Montana Black, blank finish HÄR

    Montana Gold, matt finish HÄR

    Senast redigerat av Kawabunga den 2012-07-24 klockan 13:34.
    (M)CSV - 0520 Slippery sulers

  27. #55
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    Cagiva Elefant 900 1993 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av Kawabunga Visa inlägg
    Hej Henrik!
    De gånger jag har behövt lite speciella nyanser på sprayburk så brukar jag alltid kolla igenom Montanas sortiment. Det är färg som är utvecklad för graffiti som är ganska tjock och tålig. Finns i en väldans massa nyanser, blanka som matta och är ganska billiga. Väl värt en kik. Kolla exempelvis på Highlights (butiker i Sthlm och webshop)

    Montana Black, blank finish HÄR

    Montana Gold, matt finish HÄR

    Vilket sortiment! Tack för tipset!
    mvh
    Henrik

  28. #56
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    Cagiva Elefant 900 1993 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    82
    Hmm, efter ett par månaders körning började tanken läcka. På det igen med glasfiber, mer p padding och hammarlack. Det kanske håller till regnet kommer.
    Oljeläckage vid toppen (skarven topp/cylinder).
    Har en del att göra under vintern...
    /H

  29. #57
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    Segt med läckaget på tanken... verkar som du verkligen försökt att få det tätt med svets, lod & spackel innan.

    ... läckage vid toppen har man ju varit med om ett par gånger nu... byter just nu ut även den bakre cylindern till modell nyare, får hoppas att det håller denna gång.

    Har du läckage på båda eller bara den ena?
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  30. #58
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    Cagiva Elefant 900 1993 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    82
    Edit dubbelt
    Senast redigerat av henrik.sch den 2012-08-27 klockan 18:36.

  31. #59
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    Cagiva Elefant 900 1993 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    82
    Den främre läcker rejält, den bakre lite grann. Är det enda sättet att få det tätt att byta ut cylindrarna till 83:or? Var hittade du sådana? Hur mycket fick du ge för dem? Vad var det som hände med din bakre cylinder MadMAx?

  32. #60
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    Citat Ursprungligen postat av henrik.sch Visa inlägg
    Den främre läcker rejält, den bakre lite grann. Är det enda sättet att få det tätt att byta ut cylindrarna till 83:or? Var hittade du sådana? Hur mycket fick du ge för dem? Vad var det som hände med din bakre cylinder MadMAx?
    Segt.

    Nej, har läst och troligen fått kommentarer om att det ska gå att hålla även 81:orna tätt men jag har inte lyckats, kan ha gjort något annat fel som orsakat läckage men eftersom min cylinder fram (83) håller tätt och bak gått läck igen (81) så ville jag inte chansa. Och när det väl går läck så är det solklart kring den svaga punkten i anslutning till kamkedjetunneln.

    Jag hittade på skroten men det var inte lätt, dom flesta säljer helst bara hela motorer. Gav runt 700 (st) med frakt. Har tyvärr inge tips på vem som kan ha nu, jag tog ju båda som fanns där jag hittade dom.

    Vad som hände? Första gången så var det redan lite läckage vid köp. Andra gången så höll det tätt 100-200 mil och sen gick det läck, vet inte exakt när/hur.
    Senast redigerat av MrMadMax den 2012-08-27 klockan 20:55.
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Var du på Sweden Rock?
Ja
Nej
Vad är det?

[ Visa resultat ]
Garaget
2002 Suzuki Gsxr av 2K

2002 Honda XL650 Transalp av Bodensaren

2002 Kawasaki ZR-7 av KaptenSkurhink

Bloggar
Efterlysning! Kände du Kotten eller vet någon av PiHa

Ljud eller inte? av Abrakadabra

På plats av Toyman