Sjödin garagetråd.

Henningway

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2008
Ort
Rödånäs
Hoj
Suzuki GSX-R 1292 Turbo Dragbike, GSX-R 7/11 turbo -91, GSX-R 1340 Turbobygge, GSX 1168 Katana, RMX 250, Kosman projekt
Jo Dennis det är allt en idol.

Ligger fortfarande hemma och hostar och snörvlar, tror jag har sett varenda dragracing film jag har. Det kliar i skruvar fingrarna.

Jag har spånat lite hit och dit och tror att jag har bestämt mig för att bygga en 1371cc sugmotor till det chassit jag gjorde åt jocke, det med R1000 kåpan. Jag har topp, underdel, coperör, och tändning, saknar dock förgasare. Bygger jag en sugmotor kan även fruga köra, hon vill ej åka turbo. Jag har fått tag på en cylider av en "gammal" dragracingräv som numera vuxit upp. Den kräver dock en del svetsning och foderbyte, då den är minst sagt luftig, efter att ha fått smaka på ett vevstaks haveri.

Jag kommer ändå att åka med shnitz tändningen för att få ett exakt startvarv, jocke var hit och lämnade boxen tändplattan och spolar. Det blir spännande att se om det räcker för att åka 8.80 SCB, jag har ju gjort det tidigare, men det var för ca 10 kg sedan:mad:.

Jocke var för övrigt och testade sin SCB i helgen i Åmsele, skall tilläggas att det var 4gr på morgonen.
http://www.youtube.com/watch?v=tU4zZtTyIz0
om inte länken funkar sök på tuben, åmsele test and tune så hittar ni den.

Han har nu gjort om trycksättningen av förgasarna, även hittat ett fel till, en plastbricka till nålarna samt shims som satt på fel sida nålen på en cylinder. Han har även bytt till ny pump och regulator. Men det var problem att skjuta i växlarna när det spann, någon som haft liknade problem med tryckluftsväxling???

Mvh Peter

Liten korrigering där Peter; Ändrade trycksättningen av regulatorn eftersom det var tagit ut från ett pitotrör just efter turbon. Flyttade det till plenum istället för att få ett jämnare tryck och inte ett luftflöde förbi. Vet inte om det har så stor betydelse eller ej, men det känns mer rätt.
Den gamla regulatorn hade en kortad fjäder i sig och dessutom var den begränsad genom att justerskruven var injusterad 9,5 mm. Så jag tog regulatorn från den andra turbosatsen istället (dessutom var membranet i den gamla regulatorn mycket fräschare).

Problemet som vi hade i Piteå med tryckluftsväxlingen, både att den höll på att trycka in en växel av sig själv när vi stod och tomvarvade i depån (hade ju varit snyggt om vi skjutit iväg hojen rakt genom depån!!!) :näsblod men också att luften i tanken tog slut efter en körning, berodde på att elventilen var faststrippad mot ramen och vibrationerna uppenbarligen släppte ut en hel del luft. Nu hänger ventilen provisoriskt bara i slangarna och då håller sig cylindern helt stilla samt att jag kunde tryckluftsväxla två körningar och en retur utan problem.
Däremot som du säger Peter så var det ibland lite problem med att skjuta i växlarna och jag misstänker att det beror på att det spann. Det var rätt så kallt och oklistrad bana, så man fick vara lite försiktig med gasrullen! :tungan
Någon som har ett tips på vad man ska ha för bryttid på tändningen vid växling när man kör Schnitz box och tryckluft? Tidigare så stod den på 0,02 sekunder vilket kändes lite väl kort. I Piteå när det inte fungerade alls så ställde vi upp den till 0,12 sekunder och det verkar hyffsat men man vill ju gärna ha så kort tid som möjligt!! :tummenupp
 

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Tack för rättningen Jocke!

Nu har jag och felix suttit å kollat på filmen. Nog ser det ur att ha varit mycket luft i bakdäcket. Jag tycker att Jens i den gråa vegan med b20 hängde hängde med asconan bra, med tanke alla meriter den bilen har. Supran låter elak, vet inte om det är den, men det är då någon som bromsat drygt 1000hk.

Mvh Peter
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men det var problem att skjuta i växlarna när det spann, någon som haft liknade problem med tryckluftsväxling???

Utan semi-auto låda är det bara mer dödartid som gäller. Med semi-auto låda har man istället problemet att man aldrig får backa av på gasen annant än på högsta växeln - eller så kröker man växelgafflarna. Mest konsekvent växling (dvs på hala banor) fick jag med mina fjäderförspända växel-pedal där jag dödade tändningen med vänstertummen dvs det som turbo-banditen kör med. På bana med bra fäste är 0.05 - 0.06 lagom som dödartid. Roadracing-600'or klarar sig med 0.03.
 

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Tack Anders!

Fjäderförspänd växelpedal, lät spännade:D. Men det blir ju samma sak som att ha ett lätt tryck på pedalen och tuta i nästa växel med tummen om man har en shifter, vill säga.

För er som vill veta vad jag är för en pajas kan ni kolla på www.teamsjodin.n.nu där finns det info vad jag pysslat med genom åren.

Mvh Peter
 

Filip RR

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Åstorp
Hoj
Koenig pro-mod lowboy
Enligt Schnitz instruktionerna ska man börja på 0,080 om man kör
standard låda. Jag kör det på min, funkade perfa direkt!:tummenupp
 

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Låter bra Filip, tack!

Hur går det med Honda bygget??? Är lite nyfiken vad ni gör med hondasvart som den hette.

Mvh Peter
 

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
I dag masade jag mig iväg till garaget. Jag satte dit soppaslangar på gasarna och brottade dit dom. Inte mycket kvar nu innan start.

En liten kom ihåg lista.

# Oljekylare eller plugga anslutningarna.
# Fylla olja, glöm inte returoljepumpen.
# Dra ström till soppapumpen.
# Reda ut några ström slangar som är fråge tecken.
# Lufta koppling.
# Vevhusventilation.

Sedan säkert tusen andra saker som dyker upp.

Jag provade även coperöret på den andra och det var minst sagt trångt. Bara att ta på tänkarluvan.

Mvh Peter
 

Bifogat

  • DSC00903.jpg
    DSC00903.jpg
    223.5 KB · Visningar: 156
  • DSC00907.jpg
    DSC00907.jpg
    209 KB · Visningar: 229
  • DSC00904.jpg
    DSC00904.jpg
    220.3 KB · Visningar: 197

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
I dag masade jag mig iväg till garaget. Jag satte dit soppaslangar på gasarna och brottade dit dom. Inte mycket kvar nu innan start.

En liten kom ihåg lista.

# Oljekylare eller plugga anslutningarna.
# Fylla olja, glöm inte returoljepumpen.
# Dra ström till soppapumpen.
# Reda ut några ström slangar som är fråge tecken.
# Lufta koppling.
# Vevhusventilation.

Sedan säkert tusen andra saker som dyker upp.

Jag provade även coperöret på den andra och det var minst sagt trångt. Bara att ta på tänkarluvan.

Mvh Peter

Långgaffel:)
 

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Ja du katana pilot, det hade ju varit det enklaste alternativet. Men det blir till att ta på tänkarluvan. Korta spigottarna och smeka ramen lite.

Var och satte fast den nyrenoverade öhlinaren idag.
Kom på en sak jag hade förträngt, oljetillförseln till turbon, den slangen måste göras. Infästningsplattan har jag gjort en mall till.

När jag stog å funderade lite, batteriet sitter ju framanför snoppen nu: Jag tror att det skulle rymmas längst fram bakom kåpan, framanför vatten ic:n, bra med vikt låångt fram. Den som lever får se.

Trevlig helg på er // Peter
 

Bifogat

  • DSC00910.jpg
    DSC00910.jpg
    210.1 KB · Visningar: 148
  • DSC00909.jpg
    DSC00909.jpg
    213.8 KB · Visningar: 154
  • DSC00908.jpg
    DSC00908.jpg
    222.2 KB · Visningar: 143

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
När jag stog å funderade lite, batteriet sitter ju framanför snoppen nu: Jag tror att det skulle rymmas längst fram bakom kåpan, framanför vatten ic:n, bra med vikt låångt fram. Den som lever får se.

Trevlig helg på er // Peter

Hoj Peter, kul att se ännu ett projekt växa fram i boden din.
Ett litet tips.
Jag köpte ett Shoraibatteri av Lasse på www.westspeedracing.se
till min hoj i början på sommaren. Det fungerar väldigt bra.
Jag köpte ett vanligt 14Ah.
Det väger ca 700g och måtten är 115x70x90 - alltså lätta att gömma undan. Dom finns även i andra storlekar.
Var rädd om klockspelet och lycka till med bygget :tummenupp
 

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Har inte hänt nått förutom att jag har bytt gaffelkrona. Jag har färdigställt gatmoppen till försäljning enligt köparens önskemål.
Det kommer att bli en aluminium plåt som sitter på röret till kåpställningen, där kommer varvräknare,shiftlight, och knapparna att sitta.
Skall börja spåna på en batterilåda framanför ic:n.

Mvh Peter
 

Bifogat

  • DSC00912.jpg
    DSC00912.jpg
    218.1 KB · Visningar: 132

m_h

Det är jag som är martin
Gick med
15 Dec 2008
Ort
skåne
Hoj
Gsxr 1200 turbo
Du sköter dig Sjödin. Vi är på väg, lämnade skåne för en timme sedan.
Är kaffet klart runt nio tiden i morgonbitti, vi lär vara framme då..:yoparty
martin



Har inte hänt nått förutom att jag har bytt gaffelkrona. Jag har färdigställt gatmoppen till försäljning enligt köparens önskemål.
Det kommer att bli en aluminium plåt som sitter på röret till kåpställningen, där kommer varvräknare,shiftlight, och knapparna att sitta.
Skall börja spåna på en batterilåda framanför ic:n.

Mvh Peter
 

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Var en sväng till garaget idag. Jag sänkte tanken en del och flyttade den framåt så man kan vika ihop "gammkroppen" bättre. Aluplåten som sitter framför pungen kommer att flyttas framåt lite, batteriet skall nu få bo längst fram. Tog även upp ett hål så man kommer åt tanklocket. Kanterna kommer att snyggas till.

Mvh Peter
 

Bifogat

  • DSC00913.jpg
    DSC00913.jpg
    230.6 KB · Visningar: 135
  • DSC00914.jpg
    DSC00914.jpg
    217.6 KB · Visningar: 149
  • DSC00915.jpg
    DSC00915.jpg
    215.2 KB · Visningar: 118

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Nu har jag spikat ihop en instrumetpanel, får se om jag orkar släpa mig till garaget i kväll sedan kidsen somnat. Har även käckt till ett rör som skall få en banjonippel vid turbon, tänkte att ett rör skulle stoppa mot värmen bättre. Sedan blir det en liten stålomsspunnen slangslang stump till blocket.

I morgon får jag 1371cc cylindern som jag skall börja snickra på, hoppas den går att laga.

Mvh Peter
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top